TRX goes Croftster

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nu är det dags för ett litet hobbyprojekt igen. :)
Inspirationen har jag fått från en film där en tjej körde en svart ombyggd TRX.
Därav namnet på hojen, Croftster. Det var ju Lara Croft i Tomb Raider.

1336502878_resized.jpg


1336502879_resized.jpg



Hojen är en TRX850 från 1996. En tidigare ägare har satt på 5,5 tums fälg
med 180 däck (5 tum, 160mm original). Originalfälgen finns inte kvar.
Den har redan ätit stiften som satt i vid köpet så antagligen är det något problem
med motorn eller dylikt som vi får kika på förhoppnningsvis mycket senare.
Här var den lite nedplockad för hemma service.

1336502895_resized.jpg



Måste säga att TRXen låter coolt, tar kurvor ganska smidigt och har hyffsat ax.
Det är en "lagomhoj" helt enkelt. Gillar den så pass mycket att jag inte
vill riva ner den ännu utan köra så mycket som möjligt med den i sommar.
Men det hindrar mig inte från att kunna köra igång med lite mindre moddar till
att börja med.

1336502871_resized.jpg



Arbetet kommer inledas med fronten. Frambromsarna blir först ut och jag väntar bara
på det stålomspunna.

1335986128_resized.jpg



Sedan krävs det lite mer logistik för att den inte skall stå stilla för länge.
Begagnad original styrkrona har shoppats från ebay som skall moddas en del.
På blocket hittade jag ett begagnat styrfäste med 2 skruvar som krävs till denna styrkrona
så jag slipper lämna bort den för fyllnadssvetsning undertill.

1336502874_resized.jpg


1336502877_resized.jpg



Angående framlampa står valet mellan 2 helt olika sorter så där har jag ingen bild än.

Sen har vi dilemmat, någon typ av ersättning för befintlig instrumentpanel.
Den befintliga är av den gamla sorten med kabel till hastighetsmätaren.
Här har jag inte hittat något lämpligt än så det letas fortfarande.
Gärna en enkel rund, svart som har allt. :)
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
KUL, har alltid gillat TRXarna! Lycka till:tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Stört-fet hoj. Alltid gillat TRX:en. Du har ju dessutom god smak när det gäller hojar så detta blir säkert toppen.:tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
KUL, har alltid gillat TRXarna! Lycka till:tummenupp
Tack :)

Stört-fet hoj. Alltid gillat TRX:en. Du har ju dessutom god smak när det gäller hojar så detta blir säkert toppen.:tummenupp
Röda tråden i mina hojar är.............Yamaha.
Tack, den här blir en hybrid den också. Lara Crofts hoj inspirerade mig bara.
Det här projektet...ja ni får se den växa fram. :)

Har dock köpt en problemhoj verkar det som. Säljaren visste nog vad han gjorde.
För att ta en lång historia kort, för varje kallstart så blev den än värre att få igång.
Servade den själv och när jag kom till stiften så tyckte jag att de var kanonfina,
bytte inte dem. Senare fick jag inte alls igång den. Troligen var stiften helt nya
när jag köpte hojen. För efter tips i TRX-tråden och på engelska forumet fick jag
rådet att ändå byta stiften. Bytte dem och hojen gick igång, kall, direkt. Nu har
den böjat att tjura igen med kallstarterna och efter jobb idag så var det väldigt nära
att jag inte fick igång den. Samma symtom som innan, stiften ser ok ut men är antagligen
kassa redan. Byter jag till nya så går den säkert igång direkt men så kan vi inte hålla på.
Är inte så haj på troubleshooting då jag inte kan motorer men orsaken till att
pluggarna går måste hittas. Tips mottages tacksamt. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag har inte vågat starta hojen igen sedan igår när jag skulle hem efter jobbet.
Fick tips på att kolla ventilspelet. Började då undersöka mer och fann i ett annat
forum att det "svårstartade" vid kall motor kunde bero på att ventilspelet inte finns
eller ligger väldigt nära 0. Hittade också att just denna årsmodell -96an har mjuka
ventilsäten. Ventil som bonnar i mjukt gods....... :skrämd
Nu målade jag upp värsta scenariot men så kan det vara.
Jag börjar nog riva hojen i helgen men först skall jag ta ett snack med säljaren. :mad:
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Sökte lite på google om ditt problem då det lät intressant..
Hittade dessa trådar..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?163554-Hondan-k%E4kar-T%E4ndstift
http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=83399

Det gäller mest Crossar tydligen, men det kanske går att tillämpa på en TRX också?


Kul med folk som bryr sig. :)
Bytte ju tändstift till annat märke när jag bytte men det blev ju ingen ändring.
Att den går lite fett gör dessa som standard. Men så att den sotar igen, nope.
Nedplockning blir det så får vi se om vi kan upptäcka några problem.


Nu håller vi tummarna att det inte är värsta scenariot här.


Tack, det gör jag också. :)
Lite shimsning skall jag kunna fixa med Mr Haynes hjälp. Men om det blivit skador......
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har inte vågat starta hojen igen sedan igår när jag skulle hem efter jobbet.
Fick tips på att kolla ventilspelet. Började då undersöka mer och fann i ett annat
forum att det "svårstartade" vid kall motor kunde bero på att ventilspelet inte finns
eller ligger väldigt nära 0. Hittade också att just denna årsmodell -96an har mjuka
ventilsäten. Ventil som bonnar i mjukt gods....... :skrämd
Nu målade jag upp värsta scenariot men så kan det vara.
Jag börjar nog riva hojen i helgen men först skall jag ta ett snack med säljaren. :mad:

Jag fick härdsmälta i toppen. Hade inte haft den så länge och under semestern blev den alltmer svårstartad. Kom hem från Norge och sen var det god natt. Konsumerade abnorma mängder olja gjorde den också. Är du säker på att det är sot från fet blandning? Det kan inte vara så att den öser olja i förbränningsrummen, antingen via otäthet vid ringar/lopp eller ventilstyrningar? Kammarna går lätt ner sig på de där, 96-orna i synnerhet och det är inte kul. Folk får säga vad de vill men får du ordning på den så håll biltemaoljan, hur bra den än må funka i andra applikationer, på bra avstånd från den rovan!

Ang förgasarna. Sitter det nåt K&N, dynocrap eller liknande? Renovering brukar hjälpa de där, allt fladdrar löst i dem. Emulsionsrör, nålar, fjädrar och munstycken kan ge nytt liv om det nu handlar om blandning och inte motorolja. Skippa dynoskit, de svarar inte så bra på det ändå.

Mina tips. Vill du betrakta det som tyckarinlägg så är jag ok med det.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag fick härdsmälta i toppen. Hade inte haft den så länge och under semestern blev den alltmer svårstartad. Kom hem från Norge och sen var det god natt. Konsumerade abnorma mängder olja gjorde den också. Är du säker på att det är sot från fet blandning? Det kan inte vara så att den öser olja i förbränningsrummen, antingen via otäthet vid ringar/lopp eller ventilstyrningar? Kammarna går lätt ner sig på de där, 96-orna i synnerhet och det är inte kul. Folk får säga vad de vill men får du ordning på den så håll biltemaoljan, hur bra den än må funka i andra applikationer, på bra avstånd från den rovan!

Ang förgasarna. Sitter det nåt K&N, dynocrap eller liknande? Renovering brukar hjälpa de där, allt fladdrar löst i dem. Emulsionsrör, nålar, fjädrar och munstycken kan ge nytt liv om det nu handlar om blandning och inte motorolja. Skippa dynoskit, de svarar inte så bra på det ändå.

Mina tips. Vill du betrakta det som tyckarinlägg så är jag ok med det.
Borde den inte ryka ordentligt vid för fet blandning? Denna ryker inte mycket.
Gick så jäkla bra också vilket gör att jag inte misstänker förgasar setup.
Iofs min första twin så jag har inga referenser.
Men visst den har rullat 3800mil så lite kan ha hänt. Du kan ha rätt i mångt och mycket.
Enligt serviceintervallet 4200mil, så är det dags för ventilspelskoll då. Men är den inte
skött ordentligt så kan det spela in att det kanske nu är för sent att bara shimsa.
Ser ut som om den är original men säker kan jag inte vara förrän jag läser av nålarna,
om de är märkta vill säga. Men original luftfilter och omoddad luftbox tyder inte på
dynojettad. Bara Lazer slipon som inte är org.
Om oljan till TRX så har jag hört motsatsen, billig olja med rätt märkning funkar bra.
Ja olja ja, eviga diskussionsämnet. :D
Jag är bara tacksam att höra andras synpunkter, tack för dina. :tummenupp
 

jojride

Medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Björklinge
Hoj
Yamaha TDM 850 91:a
Kul med folk som bryr sig. :)
Bytte ju tändstift till annat märke när jag bytte men det blev ju ingen ändring.

Nu var det länge sen men jag hade i slutet på 80-talet en Suzuki GP125 2takt och den åt stift i en faslig fart! Jag testade flera olika fabrikat och de dom få höll absolut längst var NipponDenso. Säger inte att de är bäst på ngt sätt men i just den hojen var de helt överlägsna både Ngk o Bosch.

Läste lite i länkarna till crossåkarna o troligen, om det är tändstiftsproblem, så hänger det väl ihop med vilken modell man använder mer än fanrikat.

Är förövrigt inne på min andra TDM (just nu en -97:a) som använder samma motor och jag håller med om att motorn är ganska lagom! :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Sökte lite på google om ditt problem då det lät intressant..
Hittade dessa trådar..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?163554-Hondan-k%E4kar-T%E4ndstift

http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=83399


Det gäller mest Crossar tydligen, men det kanske går att tillämpa på en TRX också?


Jag har ingen aning om det ens går att jämföra så olika maskiner och dess tändstift. :va
På min RS125a vill jag minnas att det blev loppor på stiften rätt ofta. :)
Har ju fått flera frågor om den går fett, kan bara säga att jag inte tror det.
Men jag glömmer stiften tills vidare och river ner hojen med start imorgon för att
kolla ventilspelet.


Nu var det länge sen men jag hade i slutet på 80-talet en Suzuki GP125 2takt och den åt
stift i en faslig fart! Jag testade flera olika fabrikat och de dom få höll absolut längst var NipponDenso.
Säger inte att de är bäst på ngt sätt men i just den hojen var de helt överlägsna både Ngk o Bosch.



Läste lite i länkarna till crossåkarna o troligen, om det är tändstiftsproblem, så hänger det väl ihop med
vilken modell man använder mer än fanrikat.


Är förövrigt inne på min andra TDM (just nu en -97:a) som använder samma motor och jag håller med om
att motorn är ganska lagom! :)


Nu var det riktigt illa med Denso:na efter bara 3 kallstarter. Efter den infon jag tog åt mig igår så vågar
jag inte testa fler gånger innan jag kollat ner i motorn lite. Är allt bra så sätter jag ihopan igen
och så blir det genomgång på andra grejer. Jag tror tändstiften bara är symptom på något sjukt.

Då är våra hojar kusiner ju. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Inte meningen att tråden skulle spåra ur med problemlösning på motorsidan men så
är det tyvärr just nu. Väntar på grejer så jag kan ändå inte göra bromsbytet.
Efter bromsbytet så är det tänkt att köra lite så jag får reda på om fjädrarna
behövs bytas i gafflarna, skall ju ändå byta olja i dem. Men för att köra så måste
motorproblemet vara ur världen. Kommer bli lite moment 22 om inte motorn funkar.

Motorporr för er som gillar det. :D

Så här såg det ut när jag lyfte på locket imorse.

1336842374_resized.jpg




Ställde först in TDCn så märkena överensstämde. Sen åkte bladmåttet fram och inga
mått gick att ta. Först fattade jag ingenting men så upptäckte jag att kamloberna
skall peka från varandra, inte mot. Så runt med motorn ett helt varv till. Sen gick
det fortfarande inte att få in ens 0,05 måttet på insugssidan. Snacka om obefintligt
ventilspel. Ja där har vi varför den är svårstartad när den är kall. Om jag nu
får tro på vad som sägs specifikt om TRXerna.
På utsuget så gick det att ta mått, de ligger strax under de som gäller.
Det blir till att shimsa om alltihop.


Så då var det bara att lyfta bägge kammarna och kolla på shimsen.

1336842379_resized.jpg




Lite organisering så det förhoppningsvis blir lättare när allt skall på igen.

1336842384_resized.jpg




Lite mått än så länge. Bilden visar cylindrarna uppifrån som när du sitter på hojen.

1336842386_resized.jpg



Men hur länge har det varit kasst ventilspel (svårstartad)?
Har inte fått tag i förre ägaren än per tele. Stockholm är ju inget man drar till på en kortis.
Frågan är ju om jag behöver riva av cylindrarna och kolla ventilsätena. :va
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nog inget problem....men när du ändå är så djupt nere i det så skulle jag nog allt ta av toppen...porta/plana och nya ventiltätningar samt kirra nya ringar/hona...:banana
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nog inget problem....men när du ändå är så djupt nere i det så skulle jag nog allt ta av toppen...porta/plana och nya ventiltätningar samt kirra nya ringar/hona...:banana
Vad kostar sånt tror du, låter inte som något man fixar själv?
Porta/plana, utveckla gärna med varför detta görs. :)


Ingen av mina shims går att återanvända. :(
Behöver 8st 175, 1st 170 och 1st 180 om jag nu dels avrundat rätt och kollat rätt i tabellen.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Nära 0-spel är inga problem när motorn är kall! Det är sedan, när den blir varm och materialet vidgar sig som du får problem. Då riskerar du brända ventiler.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nära 0-spel är inga problem när motorn är kall! Det är sedan, när den blir varm och materialet vidgar sig som du får problem. Då riskerar du brända ventiler.
Du verkar veta vad du snackar om. :tummenupp
En annan har inte den kunskapen. Kan man på något sätt se om skada skett
med ventiler och säte utan att plocka av toppen? Jag är inte riktigt mogen
för det jobbet än. Eller kan det märkas när motorn är igång eller när det körs?
Många frågor men den som inte frågar får inget veta. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Imorgon påbörjar jag antagligen jobbet att bygga ihop motorn igen, spännande.
Fick tag i shimsen jag måttat ut idag på YC. Har lite att shoppa först efter
jobbet, en liten momentnyckel och molybden fett.

Dagarna som gått sedan jag rev motorn har gått till att dels rengöra mina R1 ok,
dels funderat på en lösning med en "ny" framskärm. Stålomspunna har fortfarande inte
kommit men dyker förhoppningsvis upp på fredag. Kanske är motorn klar då.
Sen har det blivit till att plöja igenom TRX tråden för matnyttig info.
Är drygt halvvägs på de cirka 308 sidorna. Mycket och bra info om hojen man hittar
i en sådan modellspecifik tråd. :)

1337106086_resized.jpg


1337106088_resized.jpg



Så har jag hittat en instrumentpanel på ebay som jag tycker kommer att passa på
bygget. Kan t.o.m. välja att ha kvar hastighetsmätarkabeln om den "vajerlösa"
lösningen inte blir bra. Krävs dock en extra adapter. Shoppas nog inom kort.

1337106089_resized.jpg
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Du verkar veta vad du snackar om. :tummenupp
En annan har inte den kunskapen. Kan man på något sätt se om skada skett
med ventiler och säte utan att plocka av toppen? Jag är inte riktigt mogen
för det jobbet än. Eller kan det märkas när motorn är igång eller när det körs?
Många frågor men den som inte frågar får inget veta. :)

Nja man kan ju göra ett leak down test för att se om/var den är otät men startar den och fungerar bra räcker det för att konstatera att inget är skadat.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nja man kan ju göra ett leak down test för att se om/var den är otät men startar den och fungerar bra räcker det för att konstatera att inget är skadat.
Ok, tack :)


Nya shimsen är monterade. Men efter en del misstag i återmonteringen idag...blir så när man
inte behärskar procedurerna i motorer :D så står jag nu antagligen med en vikt kamkedja
nere i motorn. Vet inte hur jag får rätat ut denna än. Kanske måste riva av mer grejer. :va

Läget är så att kammarna är lagda i position, men TDC läget tappades när jag skulle
spänna kamdreven. Monterade då av drev och kedja igen från kammarna för att rulla
2 revolutioner tills TDC dök upp igen. Men jag hann bara ett halvt varv innan motståndet
kom. Troligtvis har kedjan krullat sig längst ner i motorn. Nån som vet vad som krävs?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top