Hjälp Bussningar framgaffel

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vad kostar beggade ben på ebay?

Också en fråga jag ställde mig. Om man "bara" vill komma åt bussningar mm kan man ju få småböjda ben snorbilligt.
Köpte själv till en k5a för ett tag sedan för jag vill ha lite lager på extradelar. bägge benen för 700:- pix. hemma för tusingen.
Allt i kanonmskick förutom en synlig knäck på det ena och en misstänkt knäck på det andra.
Visst inga garantier att dem är som nya men för de pengnarna...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Absolut. Men de gaffelben jag har haft isär har i de flesta fall faktiskt varit teflon kvar på. Början till att spricka upp eller misstänkt tunt lager men än dock.

Men jag tänkte på att en del faktiskt coatar teflon men det kanske är en extremt kostnad i sambandet?

Här kanske Slick faktiskt skulle kunna fungera.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan herr trådstartare gå ut och mäta sina bussningar? Googel indikerade att de bör vara 43 x 8 x 2.5mm samt
43 x 12 x 1mm. Där kan nämligen finnas bussningar till WP 43 gafflar som passar.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Som en indikation så hittar man flera tillverkare i Kina som kan ta fra måttbeställda bussningar med stål som bärare+ sintrad brons + teflontopping.

Priset verkar vara typ $2/st och minimumbeställning 100st. Säg att det blir $3 hemma så blir det totalt $300. Låt säga att jag tog 100:-/st + frakt, man kan ana en affärside.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Som en indikation så hittar man flera tillverkare i Kina som kan ta fra måttbeställda bussningar med stål som bärare+ sintrad brons + teflontopping.

Priset verkar vara typ $2/st och minimumbeställning 100st. Säg att det blir $3 hemma så blir det totalt $300. Låt säga att jag tog 100:-/st + frakt, man kan ana en affärside.

Abolut jag köper 2 par i så fall om de passar min gaffel. Skapa en gruppköpstråd? :D
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Som en indikation så hittar man flera tillverkare i Kina som kan ta fra måttbeställda bussningar med stål som bärare+ sintrad brons + teflontopping.

Priset verkar vara typ $2/st och minimumbeställning 100st. Säg att det blir $3 hemma så blir det totalt $300. Låt säga att jag tog 100:-/st + frakt, man kan ana en affärside.

Abolut jag köper 2 par i så fall om de passar min gaffel. Skapa en gruppköpstråd? :D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Abolut jag köper 2 par i så fall om de passar min gaffel. Skapa en gruppköpstråd? :D

Jag tänkte ju i och för sig att man kunde kolla upp dimensioner som fölk är intresserade av och sen beställa hem 100 av varje.

Jag har ju en hobbyfirma som kunde handla in dom och sälja iväg dom. Det tunga är nog inte den första kontantinsatsen utan snarare att få reda på vilka dimensioner man skall ta hem.

Jag var nära att handla upp mig på 1000 st microbrytare som sitter i speed triplens instrument. Jag behövde två men att köpa 1000st blev billigare än att köpa ett nytt instrument. Dock trädde en leverantör till oss in som en räddare i nöden innan jag la beställningen. Jag hade redan ett antal sympati köpare av sådär 25st var :) , dom blev utan. Har nog sådär 4 st kvar men ingen speed triple.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänkte ju i och för sig att man kunde kolla upp dimensioner som fölk är intresserade av och sen beställa hem 100 av varje.

Jag har ju en hobbyfirma som kunde handla in dom och sälja iväg dom. Det tunga är nog inte den första kontantinsatsen utan snarare att få reda på vilka dimensioner man skall ta hem.

Jag skulle säga att den lätta biten är att leta upp dimensionerna. Det finns listor med den informationen. Skulle säga att det svåra är att hitta 100 köpare. Det är ganska få som byter sådant i sin gaffel själv och att nå det fåtal som gör det är inte helt lätt....
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag skulle säga att den lätta biten är att leta upp dimensionerna. Det finns listor med den informationen. Skulle säga att det svåra är att hitta 100 köpare. Det är ganska få som byter sådant i sin gaffel själv och att nå det fåtal som gör det är inte helt lätt....

Det verkar som SH dör när det blir fler än 800 påloggade, RIP SH.


Jo om man skulle handla upp sig på "alla" dimensioner så håller jag med.

50 köpare per dimension, man byter väl ett par ?

TS har ju tydligen hittat en dimesion som inte går att köpa så köpte man den och några andra som är svåra tt få tag i kunde det vara en början. Man skall nog inte säga upp sitt 8-20 jobb direCkt dock.:)
 

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
mockfjärd
Hoj
gsxr 1000 k5
Ska ta och rycka bort gafflarna och plocka isär och mäta så fort jag får tid!...Skulle ju vara klockrent om dom passade :)......passar på att tacka alla som engagerar sig i detta!
Kan herr trådstartare gå ut och mäta sina bussningar? Googel indikerade att de bör vara 43 x 8 x 2.5mm samt
43 x 12 x 1mm. Där kan nämligen finnas bussningar till WP 43 gafflar som passar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Grattis!

Kayaba har bussningarna lösa till din gaffel. De heter 110044300602 respektive 110044300702 på KYB språk. Kan handlas från http://www.k-tech.uk.com/ finns inte på deras hemsida men mailar man dem och frågar så ordnas det. 15£ paret går de lös på.

För den som vill ha KYB katalogen och kunna kolla runt på alla smådelar som säljs av KYB men inte tillverkaren så finns katalogen på denna länk
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tagit isär mina 1000 k5 gaffelben nu. Teflonlagret ser ut att vara kvar på dem.
Jag har nya eftermarknadsbussningar liggande.

Om man nu bestämmer sig för att byta dem, hur byter man dem??
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du bränder av dom bara längs gaffel benet dom är ju kluvna. Dom i gaffel röret bränder du bara ut i skarven sedan rycker iallafall jag upp dom med en fjäder dragare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du nu är övertygad om att eftermarknadsbussningar är bättre än originalbussningar, börja med att googla ”bushing driver”.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kommer nog inte att byta dem just nu, tänkte om det fanns nå trick bara.
Provade lite igår att sätta i innerbenet i ytterbenet utan tätningar bara för att känna efter glapp.

I mitt fall är det endast bussningar som sitter i röret (ytterbenet) En i vardera.
 

Bifogat

  • Resized_20201127_215944.jpg
    Resized_20201127_215944.jpg
    229 KB · Visningar: 13
  • Resized_20201127_213502.jpg
    Resized_20201127_213502.jpg
    63.1 KB · Visningar: 13
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top