Hjälp Bussningar framgaffel

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
mockfjärd
Hoj
gsxr 1000 k5
Vart finner man bussningar till framgaffeln på en gsxr 1000 k5? ......Verkar inte finnas att frambringa :(.......Tacksam om nån vet vart man kan få tag i delarna //Anders
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Motobikers i borlänge kan ta hem orginaldelar, har du kollat med dom? Blir lite nyfiken på vad det är för bussningar?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Bussningar?:va
Pratar vi packboxar..?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Och till GSXR1000 k5 så finns där inga bussningar att uppbringa. De såldes aldrig lösa original utan man bytte ytterbenet. Har tyvärr aldrig sett någon aftermarket-tillverkare. Mitt bästa tips blir att maila Racetech.com de har koll.
 

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
mockfjärd
Hoj
gsxr 1000 k5
Vi prata inte dammskydd eller packboxar eller skrapringar utan om bussningen som sitter nedanför dessa!..... Alltså det sitter en bussning (glidlager) i vardera änden på det yttre röret och kallas antifriktion metals i spränskissen jag har och dessa går inte att köpa av en suzuki återförsäljare för den finns inte som reservdel utan då får man köpa hela röret och dom är inte gratis!
Problemet är att mina gaffelben glappar och läcker.
Har sett att dessa bussningar brukar ingå i eftermarknads repsatser till crossar och annat men till min hoj hittar jag inte på några :(
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
släng upp en bild på sprängskissen du har.. hittar inte dina antifriktion metals i verkstadsmanualen.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Men det sitter lösa bussningar i benet iaf? Då är det väl inte omöjligt att det kan passa ifrån nån annan hoj som har samma gaffelbensdiam. Men vilken?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men det sitter lösa bussningar i benet iaf? Då är det väl inte omöjligt att det kan passa ifrån nån annan hoj som har samma gaffelbensdiam. Men vilken?

Trådstartaren är tyvärr inte först med detta problem utan där finns många utslitna GSXR gafflar som det inte finns några bussningar till. De är special till gaffelmodellen och sitter inte på någon annan mc tyvärr.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
kontakta nån kines med andra bussningar på ebay och be dom tillverka? Borde ju kunna finnas pengar att göra på det? :D
 

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
mockfjärd
Hoj
gsxr 1000 k5
Mejlade Racetech men dom hade inte bussningarna heller så jag får väl försöka åka till någon som kan tillverka åt mig då! Undra vad det ska vara för material i dessa och vilka mått det ska vara spel och så vidare? Nån som har koll?
Men tack för tipset Boris JR :)
Och till GSXR1000 k5 så finns där inga bussningar att uppbringa. De såldes aldrig lösa original utan man bytte ytterbenet. Har tyvärr aldrig sett någon aftermarket-tillverkare. Mitt bästa tips blir att maila Racetech.com de har koll.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
ungefär vanliga C-lager. Bärare av stål+ bronsbeläggning och sen ett teflonskikt. När jag bytte packboxar på min speed triple såg det i alla fall ut som det. Såna finns det en uppsjö av standard dimensioner.

Finns inte det kan det inte vara raketforskning att svarva ett par i mässing eller brons.

Vad är det för mått ?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
ungefär vanliga C-lager. Bärare av stål+ bronsbeläggning och sen ett teflonskikt. När jag bytte packboxar på min speed triple såg det i alla fall ut som det. Såna finns det en uppsjö av standard dimensioner.

Finns inte det kan det inte vara raketforskning att svarva ett par i mässing eller brons.

Vad är det för mått ?

Efter att man svarvat dem då... Vem fixar teflonlagret?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vill minnas att dessa har 43mm inneridameter och de flesta lagertillverkare har 40 respektive 45 i sitt standardsortiment. Dessutom vill jag minnas att de är ganska smala <10mm och de flesta standardlager vid så stor innerdiameter är bredare....

En svår nöt att knäcka. Borde iof gå att få någon kines att tillverka för småpengar om man beställer ett 100 pack...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vill minnas att dessa har 43mm inneridameter och de flesta lagertillverkare har 40 respektive 45 i sitt standardsortiment. Dessutom vill jag minnas att de är ganska smala <10mm och de flesta standardlager vid så stor innerdiameter är bredare....

En svår nöt att knäcka. Borde iof gå att få någon kines att tillverka för småpengar om man beställer ett 100 pack...

Risken är bara att dem inte håller måttet av en eller annan anledning så sitter man med 100 stycken som är dags för tunnan. Kineser kan vara svår att göra business och än värre att göra reklamationer med trots att man har svensk/kineser till hjälp. been there done that.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Vad kostar beggade ben på ebay?

Hur långt har de glappande gått? Min har gått 4500 mil... kanske behöver vara orolig?
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det lär fungera klart bättre med ett par lager med rätt mått än ett par utslitna med fläckvis teflon kvar.

Absolut. Men de gaffelben jag har haft isär har i de flesta fall faktiskt varit teflon kvar på. Början till att spricka upp eller misstänkt tunt lager men än dock.

Men jag tänkte på att en del faktiskt coatar teflon men det kanske är en extremt kostnad i sambandet?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top