Filmer / Bilder

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Roadtrip Bromölla...

Jag och Bullen tog en liten roadtrip i Onsdags ner till Bromölla för att besöka Claessons Motor dom har ett riktigt stort utbud av hojar (bör vara södra Sveriges största MC handlare), för att äntligen få testa Husqvarna Nuda 900 R, blev GoPro filmat alltihop, dock var de ganska tråkiga och inte så kurviga vägar vi hade så har inte tagit med allt från detta i min video.

För att få nått att jämföra med så hade KTM 990 SMR:n varit perfekt men dock hade dom ingen inne så fick bli en SMT 990 istället så kunde vi turas om och se vad som kändes bäst/roligast. Efter man läst en recension om Nuda 900:an (std. modellen) så visste jag att dom gnällde på bromsar och fjärdringen. Dock så har "R" varianten dessa komponenter uppgraderade till Öhlinsdämpare bak och Sachs gaffel fram och har Brembo Monoblock fram på 320mm flytande bromsskivor, så på R:n hade du en del möjligheter med inställningar på fjädringen.

De dom däremot prisade var motorn som är modell skottsäker och grymt skön för att vara en V-twin variant (ser ut som en parallel twin men beter sig som en V-twin) och hur dom beter sig på KTM cyklarna man testat. Har testat BMW's F 800 R tidigare så där hade man lite i bagaget med men dessa två cyklar hade inte alls samma motor karaktär så good job av BMW för att få till denna motor på Nuda:n.

Nuda R feat.

* Fullt ställbar 48mm Sachs framgaffel
* Fullt ställbar Öhlins stöt bak
* Brembo racing monoblock fram
* Kolfiber assessorer på ljuddämparen så som klämman, ljuddämpar ändan samt värmeskölden.
* Kortare "final drive ratio"
* Högre sitthöjd

105hk (på pappret) / strax under 110hk (bänkat) 100Nm/7000 rpm på Nuda 900:an, "R" varianten har dom bänkat till ca 115hk.
0,43l/mil vid 90km/h (0,39l/mil Nuda 900)
0,59l/mil vid 120km/h (0,53l/mil Nuda 900) (konstant fart)

Summering är att jag trodde inte den skulle lämna ett sånt stort HAA-begär som den gjorde. Helt klart en cykel ja skulle kunna tänka mig att äga inom en snar framtid, den kan de mesta och är perfekt under rådande Svenska vägförhållanden.

Så smidig i hanteringen och en mycket rapp motor som svarar direkt när man drar på, fördelen Nuda mot SMT:n är väl att den klarar även puttrande på lägre varv utan att kännas som den kommer dö, KTM gillade inte att ligga under 3000 varv på högre växlar.
KTM:n hade fördel av lite mer kåpa och vindruta som gör körupplevelsen lite skönare och sen satt man otroligt bekvämt i den. Fanns tillräckligt mycket kraft i den för att göra "powerwheelies". Men tyckte den kändes mer som en "åka långt" hoj... Så valet mellan dessa faller på Nudan för den var så mycket roligare/busigare

 
Last edited:

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Ser ut som man kan ha roligt på den maskinen:tummenupp
Men vad är alla wheelies?:( Nu måste du väll ändå haft tid till att öva lite :hihi
Men skönt klipp men vinkla upp kameran lite nästa gång :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Jepp i know de med kameran men man fick ta de som de var, ingen tid för fin inställningar då jag bara tog med mig de och vinkeln verkade bra.

Nog prövade man det, men med 10K i självrisk så vart jag lite feg för att dra upp dom om nått skulle hända. :3freak
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Ne de är väll lika bra att wheela på sin egna hoj först :) Tyckte att du hade fått till filmen riktigt bra iallafall :)
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Gött mos, ettan, tvåan och trean på bakhjulet idag, sen tog vägen slut =) Med lite mer övning kommer det nog sitta som det ska :rock

DSC_0477.jpgDSC_0450.jpg
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
brr jag ryser när jag ser att du leker utan skydd... men det börjar bli lite höjd på den nu !
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
"jag skulle bara" lufta mig lite i värmen och tog därför av mig för att få lite vind under tröjan ;) Hemskt dålig bortförklaring men ändå :huvet

Ja det känns riktigt bra att hitta nollan. Att det ska vara så satans mycket lättare att köra långt på bakhjulet på en cross =/

EDIT: Idag inköptes ett ryggskydd för "extern" montering, så jag inte behöver använda jackan jämt, känns nice!
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Snyggt Landin. Kör gärna med skydd, iaf om det blir snabbare repor. Fick själv hem ett skinnställ, alpinestar för 6000. Och det räddade mitt skinn sist jag vurpade. Hade inte velat ha jeans på mej då.
Men du slangar bättre än mej, så det är nog lugnt! Går fort frammåt för dej.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Här kommer lite skärmdumpar från gårdagens tur till Tidaholm, tyvärr blev ljudet i filmerna väldigt kasst då jag missade att sätta i en av mina tvättsvamp-bitar i huset..

Brinnande bubbla cab i Tidaholm :) Vi hejjade på och hoppades på stora exposioner! Bullen fick tjöra lite SMR med :rock
vlcsnap-2012-07-26-23h59m24s185.jpg

Sattan va de ryker!
vlcsnap-2012-07-26-23h55m14s145.jpg

De går på en sån här med... :)
vlcsnap-2012-07-27-00h02m44s126.jpg

Kul med stajlade Volvos som försöker rejsa :rofl
vlcsnap-2012-07-27-13h46m06s90.jpgvlcsnap-2012-07-27-13h46m45s168.jpg
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
P1030527.jpgP1030557.jpgP1030529.jpgP1030545.jpgP1030536.jpgP1030535.jpg

Mera, slitna däck, 100 kg Goffe.. host.. Moster tema.
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Snyggt Landin. Kör gärna med skydd, iaf om det blir snabbare repor. Fick själv hem ett skinnställ, alpinestar för 6000. Och det räddade mitt skinn sist jag vurpade. Hade inte velat ha jeans på mej då.
Men du slangar bättre än mej, så det är nog lugnt! Går fort frammåt för dej.

Jag kör alltid i skyddsbrallor. Sen är det ganska ofta tröja med ryggskydd, fast idag ångrar jag att jag inte tog jackan, satans vad det började regna på oss ett par mil utanför stan =/

Slanga?
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Va tvungen att visa er 2 sköna klipp :) Den första har mindre tur och den andra är bara lite speciell :tummenupp

 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500

Detta är från igår. Tror ni de det går för snabbt? Går knappt köra saktare med den biken :confused:
Och har ni några tips om nåt jag bör ändra på eller gör jag fel eller nåt?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
En till Wheelie-burnis

GOPR0051smokeyWhee-1s.jpg

De i husbilen måste ju få nåt att prata om på semestern

GOPR0051smokeyRV-1k.jpg

Och har ni några tips om nåt jag bör ändra på eller gör jag fel eller nåt?
Ser ut som att du tittar ganska nära hojen. Blir lite lättare när du ligger steget före med blicken och tittar dit du ska.
Vi pratade om det sist. Lite svårt att se på filmen. Bara en tanke...
För fort tror jag inte att det går. Det handlar väl mer om kontroll eller?
 
Last edited:

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jo de är mycket möjligt ja gjorde det. Men känns svårt att göra de när man kör mellan konerna. Iallafall med denna hojjen för måste se vad jag har dom stora kromade avgasrören någonstans så ja inte slår ner något ;) Men detta är iallafall inte den banan som är på uppkörningen har ja lärt mig:brynad
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Oroa dig inte biddarn. Upp med hakan och fram med blicken bara sen ska du se att en R1 sitter som smäck mellan benen!! :brum
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top