Sketsnack/Allmänt tjöt

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Prova en beg. KTM 990 SD, kul hoj i stan och på bana, lättwheelad. Mmkt prisvärd om du frågar mej. Kör lite mer bana så växer du ifrån 'prestanda-kravet'. ;)


Det är just på banan jag börjat inse vad jag saknar :). (Förutom lite mer talang dårå. :D)

990 har jag inte tänkt på, får kolla upp den !
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
The hunt goes on..

Var och provade en Brutale 800 i veckan. Vilken hoj! Den är vacker på bild, men i verkligheten när man ser allt i 3D och i alla möjliga vinklar är den VERKLIGEN vacker. Hur kul som helst. Lätt och smidig, bra register i motorn med bra botten och ett sjuhelsikes ståhej på högvarv tillsammans med ett underbart ljud som via något spjäll verkar öppna upp nästan rent blås över 5-6 tusen någonting. Bra bett i bromsar och fjädringen kändes bra för aktiv körning.

Men trots detta så föll den mig inte i smaken. Den var så entusiastisk och energifull att den kändes som en Jack Russel på amfetamin. Gaffelvinkeln kändes så skarp som om den knappt fanns. Minsta ojämnhet i vägen som gjorde att händerna skakade till tolkades som en styrimpuls åt ena eller andra hållet och hojen svarade blixtsnabbt med en kursändring. Gasresponsen (RBW) var ganska aggressiv, men konsekvent och förutsägbar. Men fjädern i gasrullen var så svag att varje litet gupp i vägbanan direkt fick motorn att reagera. Att köra i jämn fart på på ojämn väg var nästan en omöjlighet. Att balansera en wheelie måste vara en mardröm. Lätt motorcykel med mycket pulver och kort hjulbas gjorde också att framhjulet vägde väldigt lätt i många situationer. Iofs kul att kunna dra upp den smidigt i alla möjliga sammanhang, men nästan varje lyft resulterade i rätt rejäla styrslag, så istället för skön känsla vid kraftiga gaspådrag blev det oroligt och otryggt. Dessutom lutade sadeln ganska mycket framåt samtidigt som tanken var hal och utan kanter att hålla fast i med min benlängd, så så fort man slog av gasen så gled man framåt och det blev rätt mycket tryck på handlederna som ganska snabbt blev jobbigt.

Kul, ursnygg hoj att ut och leka med i en halvtimme, men sedan skulle jag nog mest tycka den var jobbig och olydig. Av alla hojar jag provkört är nog den här den sista jag skulle vilja träffa ett rejält tjälskott med vid fel tillfälle. Det skulle gå åt pepparn… Jag förstår att många gillar Brutale-karaktären men för mig var den over the top.

Passade även på att provköra en Stradale 800. Den ser ut som en stor Multistrada på bild, men i verkligheten visade den sig vara liten och smutt trots sina touringattribut. Betydligt lugnare och stabilare karaktär. Den behöll alla positiva attribut från Brutalen, men allt var lite mer nertonat och balanserat. Man satt också väldigt avslappnat och skönt. Möjligen satt styret lite väl nära kroppen men det är nog en vanesak. Hade jag varit mer inne på touring, hade denna helt klart varit ett kul alternativ till alla stora, tunga slagskepp som andra tillverkare erbjuder i detta segment.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Någon här som vet var man kan finna tå-skyddet som finns på en mc-stövel? Gärna i ngt hårdare mtrl än plast, har snart slitit ut mina och vill inte förstöra stövlarna, modell: SIDI.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
HEJ

Känns inte helt bra det här.. Inte startat min mc på drygt 9v

Ska inte säga vad jag lagt tid och pengar på för då blir jag väl bannlyst här inne :3freak


Har sett att du vart aktiv med din mini´Goffe, ser riktigt kul ut. Sitter du som en kråka med fötterna eller finns inte mer plats när du lägger ner? Mina slets ganka bra på min lilla tripp i början på sommaren :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja de är dåligt av dig Bullen, vet ju vad du gjorde för förra helgen istället för att ge dig ut på hojen. :hihi
men är nog bästa att ligga lågt med det här... :tungan

DE är skitig och den behöver lite omvårdnad samt ut och köras en sväng, fixade ju till servicen samt bromsarna på min Apa och rastade den en sväng i helgen bara för att känna på den igen.

Se hur de ser ut med värmen och solen i helgen om man kan ta en lite längre tur för att komma ut lite mer, kikar på nått projekt att skruva på i vinter med för att hålla sig sysselsatt. hittade en krashad R6:a som verkade överkomlig för att ev göra till en fighter eller liknande (utan tyskröv) motorn var hel och funkade samt de mesta utom framgaffel och de detaljerna i fronten, lite sugen på en hoj som inte gör så mycket om man lägger för att pröva på lite drifting. :yoparty

Dock verkar inte ägaren till annonsen svara varken på mail eller pm, inget nummer skrivet i annonsen heller.

Hittade även ett objekt till de projekt ja var sugen på förra vintern DR offroad Dakar varianten, men där ja inte hittade nått överkomligt objekt. fick ett samtal av en polare som hade en Cagiva Elefant som han ville göra sig av för en billig slant, behövde även den lite omvårdnad och kärlek för att bli sig själv igen. Kanske man kan göra nått kul av ? Är visst en Ducati 750 rova i den...

Hittade de här bygget på en Ducati 750 SS som var riktigt nice... Nått sånt skulle man kunna kuska runt på, dock med lite mer skum i sadeln. :tummenupp

Ducati 750 SS fighter.jpg
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Jag behöver flytta upp fotpinnarna ngt, då slipper jag detta problem. Men att skorna och fotpinnar slits är pga nedlägg/platsbrist.
HEJ

Känns inte helt bra det här.. Inte startat min mc på drygt 9v

Ska inte säga vad jag lagt tid och pengar på för då blir jag väl bannlyst här inne :3freak


Har sett att du vart aktiv med din mini´Goffe, ser riktigt kul ut. Sitter du som en kråka med fötterna eller finns inte mer plats när du lägger ner? Mina slets ganka bra på min lilla tripp i början på sommaren :)
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag behöver flytta upp fotpinnarna ngt, då slipper jag detta problem. Men att skorna och fotpinnar slits är pga nedlägg/platsbrist.

Jag trodde jag satt som en kråka och tryckte in foten mot ramen, rätt som det var lyfte den höjda fotpinnen:wiggle

kanske ska försöka börja hänga av lite mer :3freak
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Intressant smygtitt på vad Suzuki's nya 1000cc kommer handla om och vad man vill peta in för teknik i den.

Suzuki 1000cc med turbo och hybridteknik.

Bara för att visa att man kan bygga sporthojar utan att tulla på miljövinsterna. Siktar på 300hk med denna hoj tydligen.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Finns nog billigare turbohojar för de ändamålet, med tanke på prislappen på H2:an så lär väl inte nya Suzukin bli så mycket billigare om och när den väl kommer. :huvet
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Hur börjar man träna drifting? Känns ju som ett klockrent recept för highsider om man inte lyckas helt med gaskontrollen. :va Har nog inga planer på detta än på ett tag :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Antar man får leta upp halkiga däck, har för mig de var någon modell av Avon eller om de var Maxxis som flk gnällde på var dåligt grepp på sen får man väl börja på vått underlag där man kan få hyfsat kontrollerat bakhjulssläpp utan att riskera en highsider och jobba sig därifrån ?!

Turbomatad hoj hjälper väl med om man nu vill ha släpp enklare, vad man kan döma av vissa filmer så är de bara att dra på rullen så spinner det. :tummenupp

Vet inte om de finns nått bra recept annars på hur man lär sig de, är väl som att köra bakhjul, övning övning övning. :yoparty
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Låter som en bra början. Hyffsat nära 2:58 in i tredje driftingfilmen. Eller inte ens nära beroende på vilka referenser man har. :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag messade lite med Nick 'Apex' Brocha för något år sen om driftingdäck och Avon Storm körde han på då.

Sålde BMW'n nyss. Nu är målsättningen 2016 Speedster cup och Svenska Endurance Cupen. Nån som vill komma och vara med i depån? Köra depåtavla eller tanka/byta hjul? Mek-erfarenhet och vana från racingdepå är meriterande
Mest sugen på Anderstorp när det gäller långlopp så det är ju nära :)
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Antar man får leta upp halkiga däck, har för mig de var någon modell av Avon eller om de var Maxxis som flk gnällde på var dåligt grepp på sen får man väl börja på vått underlag där man kan få hyfsat kontrollerat bakhjulssläpp utan att riskera en highsider och jobba sig därifrån ?!
text.. :yoparty

Det är som jag ser Kalle redan svarat, Avon Storm. Du hade ju det på K2:an när du köpte den :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top