Sketsnack/Allmänt tjöt

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tack, det vore jättekul!

Har de apor på Johans MC? Jag såg inte dem på hemsidan över återförsäljare. Jag har för övrigt försökt komma på var som vore lämpligast att åka och provköra någonstans. Om man råkar falla pladask och vill köpa/serva där i förlängningen känns det ju bra att börja kontakten på "rätt" ställe redan från början. Mek1 i Lidköping har jag varken hört bu eller bä om. Probike i GBG verkar folk vara allmänt besvikna på i Tuono-tråden. Biscaya verkar ha slutat sälja Aprilia. Nåra tips?

Ah kom på mig själv att ja sa fel, är ju Pro Bike som har de men som du säger är de många som tycker dom är skit, har inte haft så mycket med dom att göra, vet att min hoj är servad där från början och troligen köpt där med, men köpte den av en handlare i Halmstad (SMX).

Marcussen MC mellan Halmstad och Laholm är väl de stället som de flesta rekommenderar, Biscaya ska vara bra på att serva men de är bara service på dessa firmor. Som de ser ut är de Pro-Bike som är närmast som har hojen inne, sen är de Bike Port men de är strax söder om Hudik så de är en bit längre dit.

Har snackat med Wenners motor i stan som ligger bakom Mekonomen butiken på Ljungarum och han har blivit certifierad Aprilia service tekniker, men han är slö som helvete, är lätt pissed off på honom då ja 3 veckor innan midsommar var förbi där och frågade om tid för service av min Apa. Han konstaterade att de såg ut som de fanns tider strax efter midsommar, men än idag har han inte återkommit med någon tid eller pris för servicen och då har ja påmint honom om de två ggr ytterligare via telefon/sms.

Enda svar man fått: - "Ja återkommer inom kort med tid och pris"

Service minded my ass... :mad: :huvet

de är väl de som finnas att tillgå dessvärre, finns nån firma i Malmö/Helsongborg med men de är ju lika långt dit.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Aha, då är jag med.

Wenners motor ger jag tyvärr inte mycket för. Jag lämnade in ett gaffelben till min Enduro där för ett antal år sedan, då det behövde renoveras. Klantig som jag var glömde jag att be om inlämningskvitto. När jag efter avtalad tid skulle hämta ut det, så hittade han det inte och började påstå att jag aldrig lämnat in något, jag hade ju inget kvitto :gnissla. Jag surnade till och krävde att han antingen köpte ett nytt gaffelben eller köpte hela resterande hojen till marknadspris. Det slutade med att han faktiskt köpte hojen av mig till det pris jag begärde. Iofs snyggt att han gick med på det men han muttrade samtidigt att jag blåste honom, "för jag hade minsann inte lämnat in något gaffelben..."

Vad är det för fel på mekaniker? Är det en viss sorts människor som blir mekaniker, eller blir man sådan efter att ha varit mek i några år?

Men han kan ju trots det vara en duktig mek. Se till att begära inlämningskvitto bara, gärna laserskuret i stål och vidimerat av två oberoende parter :tungan
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011

Wow där ser man, jupp de stämmer de där är gamla bettan, men den har nog bytt ägare minst en gång sen förra sommaren då snubben som köpte den av mig var bosatt i Sthlm och heter inte Ola.

Med tanke på att de inte verkar som någon av ägarna har gjort nått med hojen mer än kört och servat den så är de överpris på den då ja släppte den för 38K för lite mer än ett år sen. Nästan så man är sugen att köpa tillbaka den men då får han allt gå ner i pris, är ju ett bra förhandlingsläge då ja känner till hojen i minsta detalj.

:fakta :hihi
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Jakten på passande nakenhoj fortsätter…:)

I fredags var jag på Johans MC och provade en Street3 Rx och en GSX-S1000.
Var egentligen ute efter att gå upp ett snäpp i motorstorlek från den Hornet 600 jag kör idag, men ville ändå testa Street:en eftersom den verkar så omtyckt. Det förstår jag verkligen efteråt. Skön, lagom aktiv sittställning, lätt som en moppe, svängde precis dit man ville bara man tänkte tanken att börja svänga och en motor med jämnt register med bra drag hela vägen. Enormt trevlig och man kände att man hade full kontroll vad man än gjorde med den. På toppen kändes den inte jättemycket snabbare än Horneten, men det fanns såklart ordentligt med mer vrid i botten/mellanregistret än vad 600 ger. Bromsar och fjädring kändes också exakta och följsamma. Första gången jag provade en quickshifter också, och det var galet kul! En kalashoj, helt i min smak!

Sedan tog jag en tur på GSX:en också. Den kändes oväntat smidig med tanke på sin motorstorlek och vikt. Jag satt bra även om man fick sitta rätt brett med benen. Jag saknade dock någon form av kantprofil på tanken att trycka knäna mot vid inbromsning. Här fick man satsa på att bara klämma så gott det gick. Motorn kändes mjuk, snäll och lätthanterlig och man fick faktiskt varva rätt bra innan det sköt på så där 1000cc-skönt. Inte alls som den Z1000 jag testat tidigare under året, som kändes mycket mer aggressiv och på i hela registret. Allt som allt var det en trevlig, lättkörd hoj utan något egentligt att klaga på men den stack inte ut och glänste på någon punkt heller. Lite för karaktärslös och opersonlig för mig och gav inget direkt habegär.

Blev rejält sugen på Streeten, men det jag funderar på är om man kommer växa ur den lite för fort. Den var så pass lik Horneten prestandamässigt att man redan från början kunde köra på rätt bra med full kontroll. Så motormässigt känns det mer som ett steg snett åt sidan. Chassiemässigt var den dock en helt annan planet än Hondan, så där var det verkligen ett par steg upp. När man byter hoj vill jag gärna att det skall vara en utmaning där man steg för steg lär sig behärska den nytillkomna prestandan både motor och chassimässigt. Att det tar tid att utvecklas med hojen och att man hittar nya färdigheter med tiden. Kommer Street:en räcka tillräckligt länge? :confused:
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nu är ja ingen Triumph entusiast men med tanke på de du skriver så låter de som de finns en överhängande risk att man växer ur den för fort. Har inte hunnit själv köra GSX-S:n ännu så de låter ja vara osagt, men låter som de är en "bekväm" hoj men inget om man är ute efter lite mer karaktär.

Z1000 som du skriver om testade ja för ett eller två år sen på MC-kompaniet och tyckte den var Ok, de ja reagerade på var att den drog på nästan de flesta växlar oavsett varv/hastighet. den var ganska karaktärslös i motorn men funkade i alla lägen. Bekväm är väl slutsatsen ja drog då, fördelaktig försäkring på en ny hoj hade den med via märkesförsäkringen.

Själv gillar ja hojar som de händer lite mer när man vrida på rullen och har en del karaktär... Iofs har mitt sporthoj sug vaknat till liv igen... Vet inte om de är nostalgi över de gamla hojarna eller vad. :)

BMW S1000RR verkligen var som handen i handsken när man testat den, så den skulle man vila äga men då försäkringen samt kostnaden för en sån investering ligger ganska högt så får man passa än så länge. :D
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Måste testa en s1000r någon dag med, men det där vobblandet den verkar ha runt 200km/h verkar ju inte särskilt mysigt och förtroendeingivande. Är detta något som bara de första modellerna hade eller? Fixat på senare modeller?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Provat ngn av KTM:s streethojar? 390, 690 eller 1290 är utbudet om jag minns rätt. Ducati Scrambler eller streetfighter kanske?
Jakten på passande nakenhoj fortsätter…:)

I fredags var jag på Johans MC och provade en Street3 Rx och en GSX-S1000.
Var egentligen ute efter att gå upp ett snäpp i motorstorlek från den Hornet 600 jag kör idag, men ville ändå testa Street:en eftersom den verkar så omtyckt. Det förstår jag verkligen efteråt. Skön, lagom aktiv sittställning, lätt som en moppe, svängde precis dit man ville bara man tänkte tanken att börja svänga och en motor med jämnt register med bra drag hela vägen. Enormt trevlig och man kände att man hade full kontroll vad man än gjorde med den. På toppen kändes den inte jättemycket snabbare än Horneten, men det fanns såklart ordentligt med mer vrid i botten/mellanregistret än vad 600 ger. Bromsar och fjädring kändes också exakta och följsamma. Första gången jag provade en quickshifter också, och det var galet kul! En kalashoj, helt i min smak!

Sedan tog jag en tur på GSX:en också. Den kändes oväntat smidig med tanke på sin motorstorlek och vikt. Jag satt bra även om man fick sitta rätt brett med benen. Jag saknade dock någon form av kantprofil på tanken att trycka knäna mot vid inbromsning. Här fick man satsa på att bara klämma så gott det gick. Motorn kändes mjuk, snäll och lätthanterlig och man fick faktiskt varva rätt bra innan det sköt på så där 1000cc-skönt. Inte alls som den Z1000 jag testat tidigare under året, som kändes mycket mer aggressiv och på i hela registret. Allt som allt var det en trevlig, lättkörd hoj utan något egentligt att klaga på men den stack inte ut och glänste på någon punkt heller. Lite för karaktärslös och opersonlig för mig och gav inget direkt habegär.

Blev rejält sugen på Streeten, men det jag funderar på är om man kommer växa ur den lite för fort. Den var så pass lik Horneten prestandamässigt att man redan från början kunde köra på rätt bra med full kontroll. Så motormässigt känns det mer som ett steg snett åt sidan. Chassiemässigt var den dock en helt annan planet än Hondan, så där var det verkligen ett par steg upp. När man byter hoj vill jag gärna att det skall vara en utmaning där man steg för steg lär sig behärska den nytillkomna prestandan både motor och chassimässigt. Att det tar tid att utvecklas med hojen och att man hittar nya färdigheter med tiden. Kommer Street:en räcka tillräckligt länge? :confused:
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
BMW S1000RR verkligen var som handen i handsken när man testat den, så den skulle man vila äga men då försäkringen samt kostnaden för en sån investering ligger ganska högt så får man passa än så länge. :D
Finns en fin S1000 till salu i jkpg, perfekt till dina bandagar nästa år! Orkar du ställa av då och då så skenar inte kostnaden iväg alltför mkt.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Kör ni ngt mer bakhjul i jkpg? Ngn som har fler bandag i år?
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Provat ngn av KTM:s streethojar? 390, 690 eller 1290 är utbudet om jag minns rätt. Ducati Scrambler eller streetfighter kanske?

Har provat en 690 Duke. Kändes hur go' som helst upp till dryga 100. Däröver kändes det att motorn inte orkade trycka på mycket mer samt att man blev ett lite för stort vindfång vid högre hastigheter med den sittställningen (som var helt perfekt i lägre hastigheter).

1290 är såklart urläcker, men skulle kosta mig 3800/mån bara i trafik... Har därför inte provkört den, risken är ju att man efter provkörning skulle fatta ett riktigt dumt beslut :D

Streetfightern skulle kanske kunna vara något. Får ta mig till Biscaya och kolla :) Scramblern känns mer stil än prestanda och jag vill upp ett snäpp på prestandafronten.

Kör ni ngt mer bakhjul i jkpg?

Jag jobbar på det :) Är bara noob, men tränade en timme efter jobbet idag, och det går framåt :)
 

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Jag och Honda drog inte riktigt jämnt idag.

#1 Soppatorsk på väg till jobbet

#2 På väg hem nu ikväll i höjd med Runes bil saknas plötsligt växelföraren?!?! Que? Jäkligt skum känsla. Fick åka tillbaka några hundra meter på 4:an och hittade då bulten mitt på vägen. Lyckades fulmeka dit den hjälpligt till jag kom hem. Blev rikliga mängder gänglåsning på den bulten :hihi

Tror Hondan försöker säga mig något. Lika bra att hålla sig till Suzukin ett tag framöver. :fakta
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Finns en fin S1000 till salu i jkpg, perfekt till dina bandagar nästa år! Orkar du ställa av då och då så skenar inte kostnaden iväg alltför mkt.

jorå känner väl till den hojen... :tummenupp Men de får bli en senare investering när ja känner mig rik nån dag. :tungan Kan tänka mig att den är än mer trevlig på bana...
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Måste testa en s1000r någon dag med, men det där vobblandet den verkar ha runt 200km/h verkar ju inte särskilt mysigt och förtroendeingivande. Är detta något som bara de första modellerna hade eller? Fixat på senare modeller?

Kan jag inte uttala mig om då jag var endast uppe i 175 km/h och då märkte man inget iallafall ;)
Men det har varit en del barnsjukdomar med den vad man läst och inte bara vobbling. Vilket påverkar mitt beslut när det gäller den och suzukin.
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Prova en beg. KTM 990 SD, kul hoj i stan och på bana, lättwheelad. Mmkt prisvärd om du frågar mej. Kör lite mer bana så växer du ifrån 'prestanda-kravet'. ;)

Har provat en 690 Duke. Kändes hur go' som helst upp till dryga 100. Däröver kändes det att motorn inte orkade trycka på mycket mer samt att man blev ett lite för stort vindfång vid högre hastigheter med den sittställningen (som var helt perfekt i lägre hastigheter).

1290 är såklart urläcker, men skulle kosta mig 3800/mån bara i trafik... Har därför inte provkört den, risken är ju att man efter provkörning skulle fatta ett riktigt dumt beslut :D

Streetfightern skulle kanske kunna vara något. Får ta mig till Biscaya och kolla :) Scramblern känns mer stil än prestanda och jag vill upp ett snäpp på prestandafronten.



Jag jobbar på det :) Är bara noob, men tränade en timme efter jobbet idag, och det går framåt :)
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Sviestad på fredag och funderar på en dag med AP på mantorp..även att jag åker micromoppe vore det kul o pröva banan iaf..
 

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Kör ni ngt mer bakhjul i jkpg? Ngn som har fler bandag i år?
Någon wheelie per runda är väl nästan obligatorisk eller?

Blir en favorit i repris. Bokat 29-30 aug med SMC. Kör upp till Kinnekulle camping fredag kväll. Någon mer från jkpg som ska dit?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Någon wheelie per runda är väl nästan obligatorisk eller?

Blir en favorit i repris. Bokat 29-30 aug med SMC. Kör upp till Kinnekulle camping fredag kväll. Någon mer från jkpg som ska dit?

Funderar på om man skulle åka dit och fota om inte annat, bara för att suga upp atmosfären då platserna är fullbokade.

Funderar fortfarande om man ska ge sig en sväng på Aprilia dagen i Linköping för att få lite mer bana i år, är redan på Lördag, fanns platser kvar såg ja.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top