Sketsnack/Allmänt tjöt

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Måste testa en s1000r någon dag med, men det där vobblandet den verkar ha runt 200km/h verkar ju inte särskilt mysigt och förtroendeingivande. Är detta något som bara de första modellerna hade eller? Fixat på senare modeller?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Provat ngn av KTM:s streethojar? 390, 690 eller 1290 är utbudet om jag minns rätt. Ducati Scrambler eller streetfighter kanske?
Jakten på passande nakenhoj fortsätter…:)

I fredags var jag på Johans MC och provade en Street3 Rx och en GSX-S1000.
Var egentligen ute efter att gå upp ett snäpp i motorstorlek från den Hornet 600 jag kör idag, men ville ändå testa Street:en eftersom den verkar så omtyckt. Det förstår jag verkligen efteråt. Skön, lagom aktiv sittställning, lätt som en moppe, svängde precis dit man ville bara man tänkte tanken att börja svänga och en motor med jämnt register med bra drag hela vägen. Enormt trevlig och man kände att man hade full kontroll vad man än gjorde med den. På toppen kändes den inte jättemycket snabbare än Horneten, men det fanns såklart ordentligt med mer vrid i botten/mellanregistret än vad 600 ger. Bromsar och fjädring kändes också exakta och följsamma. Första gången jag provade en quickshifter också, och det var galet kul! En kalashoj, helt i min smak!

Sedan tog jag en tur på GSX:en också. Den kändes oväntat smidig med tanke på sin motorstorlek och vikt. Jag satt bra även om man fick sitta rätt brett med benen. Jag saknade dock någon form av kantprofil på tanken att trycka knäna mot vid inbromsning. Här fick man satsa på att bara klämma så gott det gick. Motorn kändes mjuk, snäll och lätthanterlig och man fick faktiskt varva rätt bra innan det sköt på så där 1000cc-skönt. Inte alls som den Z1000 jag testat tidigare under året, som kändes mycket mer aggressiv och på i hela registret. Allt som allt var det en trevlig, lättkörd hoj utan något egentligt att klaga på men den stack inte ut och glänste på någon punkt heller. Lite för karaktärslös och opersonlig för mig och gav inget direkt habegär.

Blev rejält sugen på Streeten, men det jag funderar på är om man kommer växa ur den lite för fort. Den var så pass lik Horneten prestandamässigt att man redan från början kunde köra på rätt bra med full kontroll. Så motormässigt känns det mer som ett steg snett åt sidan. Chassiemässigt var den dock en helt annan planet än Hondan, så där var det verkligen ett par steg upp. När man byter hoj vill jag gärna att det skall vara en utmaning där man steg för steg lär sig behärska den nytillkomna prestandan både motor och chassimässigt. Att det tar tid att utvecklas med hojen och att man hittar nya färdigheter med tiden. Kommer Street:en räcka tillräckligt länge? :confused:
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
BMW S1000RR verkligen var som handen i handsken när man testat den, så den skulle man vila äga men då försäkringen samt kostnaden för en sån investering ligger ganska högt så får man passa än så länge. :D
Finns en fin S1000 till salu i jkpg, perfekt till dina bandagar nästa år! Orkar du ställa av då och då så skenar inte kostnaden iväg alltför mkt.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Kör ni ngt mer bakhjul i jkpg? Ngn som har fler bandag i år?
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Provat ngn av KTM:s streethojar? 390, 690 eller 1290 är utbudet om jag minns rätt. Ducati Scrambler eller streetfighter kanske?

Har provat en 690 Duke. Kändes hur go' som helst upp till dryga 100. Däröver kändes det att motorn inte orkade trycka på mycket mer samt att man blev ett lite för stort vindfång vid högre hastigheter med den sittställningen (som var helt perfekt i lägre hastigheter).

1290 är såklart urläcker, men skulle kosta mig 3800/mån bara i trafik... Har därför inte provkört den, risken är ju att man efter provkörning skulle fatta ett riktigt dumt beslut :D

Streetfightern skulle kanske kunna vara något. Får ta mig till Biscaya och kolla :) Scramblern känns mer stil än prestanda och jag vill upp ett snäpp på prestandafronten.

Kör ni ngt mer bakhjul i jkpg?

Jag jobbar på det :) Är bara noob, men tränade en timme efter jobbet idag, och det går framåt :)
 

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Jag och Honda drog inte riktigt jämnt idag.

#1 Soppatorsk på väg till jobbet

#2 På väg hem nu ikväll i höjd med Runes bil saknas plötsligt växelföraren?!?! Que? Jäkligt skum känsla. Fick åka tillbaka några hundra meter på 4:an och hittade då bulten mitt på vägen. Lyckades fulmeka dit den hjälpligt till jag kom hem. Blev rikliga mängder gänglåsning på den bulten :hihi

Tror Hondan försöker säga mig något. Lika bra att hålla sig till Suzukin ett tag framöver. :fakta
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Finns en fin S1000 till salu i jkpg, perfekt till dina bandagar nästa år! Orkar du ställa av då och då så skenar inte kostnaden iväg alltför mkt.

jorå känner väl till den hojen... :tummenupp Men de får bli en senare investering när ja känner mig rik nån dag. :tungan Kan tänka mig att den är än mer trevlig på bana...
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Måste testa en s1000r någon dag med, men det där vobblandet den verkar ha runt 200km/h verkar ju inte särskilt mysigt och förtroendeingivande. Är detta något som bara de första modellerna hade eller? Fixat på senare modeller?

Kan jag inte uttala mig om då jag var endast uppe i 175 km/h och då märkte man inget iallafall ;)
Men det har varit en del barnsjukdomar med den vad man läst och inte bara vobbling. Vilket påverkar mitt beslut när det gäller den och suzukin.
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Prova en beg. KTM 990 SD, kul hoj i stan och på bana, lättwheelad. Mmkt prisvärd om du frågar mej. Kör lite mer bana så växer du ifrån 'prestanda-kravet'. ;)

Har provat en 690 Duke. Kändes hur go' som helst upp till dryga 100. Däröver kändes det att motorn inte orkade trycka på mycket mer samt att man blev ett lite för stort vindfång vid högre hastigheter med den sittställningen (som var helt perfekt i lägre hastigheter).

1290 är såklart urläcker, men skulle kosta mig 3800/mån bara i trafik... Har därför inte provkört den, risken är ju att man efter provkörning skulle fatta ett riktigt dumt beslut :D

Streetfightern skulle kanske kunna vara något. Får ta mig till Biscaya och kolla :) Scramblern känns mer stil än prestanda och jag vill upp ett snäpp på prestandafronten.



Jag jobbar på det :) Är bara noob, men tränade en timme efter jobbet idag, och det går framåt :)
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Sviestad på fredag och funderar på en dag med AP på mantorp..även att jag åker micromoppe vore det kul o pröva banan iaf..
 

jockesurf

Old school racing
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Habo
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K2
Kör ni ngt mer bakhjul i jkpg? Ngn som har fler bandag i år?
Någon wheelie per runda är väl nästan obligatorisk eller?

Blir en favorit i repris. Bokat 29-30 aug med SMC. Kör upp till Kinnekulle camping fredag kväll. Någon mer från jkpg som ska dit?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Någon wheelie per runda är väl nästan obligatorisk eller?

Blir en favorit i repris. Bokat 29-30 aug med SMC. Kör upp till Kinnekulle camping fredag kväll. Någon mer från jkpg som ska dit?

Funderar på om man skulle åka dit och fota om inte annat, bara för att suga upp atmosfären då platserna är fullbokade.

Funderar fortfarande om man ska ge sig en sväng på Aprilia dagen i Linköping för att få lite mer bana i år, är redan på Lördag, fanns platser kvar såg ja.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Prova en beg. KTM 990 SD, kul hoj i stan och på bana, lättwheelad. Mmkt prisvärd om du frågar mej. Kör lite mer bana så växer du ifrån 'prestanda-kravet'. ;)


Det är just på banan jag börjat inse vad jag saknar :). (Förutom lite mer talang dårå. :D)

990 har jag inte tänkt på, får kolla upp den !
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
The hunt goes on..

Var och provade en Brutale 800 i veckan. Vilken hoj! Den är vacker på bild, men i verkligheten när man ser allt i 3D och i alla möjliga vinklar är den VERKLIGEN vacker. Hur kul som helst. Lätt och smidig, bra register i motorn med bra botten och ett sjuhelsikes ståhej på högvarv tillsammans med ett underbart ljud som via något spjäll verkar öppna upp nästan rent blås över 5-6 tusen någonting. Bra bett i bromsar och fjädringen kändes bra för aktiv körning.

Men trots detta så föll den mig inte i smaken. Den var så entusiastisk och energifull att den kändes som en Jack Russel på amfetamin. Gaffelvinkeln kändes så skarp som om den knappt fanns. Minsta ojämnhet i vägen som gjorde att händerna skakade till tolkades som en styrimpuls åt ena eller andra hållet och hojen svarade blixtsnabbt med en kursändring. Gasresponsen (RBW) var ganska aggressiv, men konsekvent och förutsägbar. Men fjädern i gasrullen var så svag att varje litet gupp i vägbanan direkt fick motorn att reagera. Att köra i jämn fart på på ojämn väg var nästan en omöjlighet. Att balansera en wheelie måste vara en mardröm. Lätt motorcykel med mycket pulver och kort hjulbas gjorde också att framhjulet vägde väldigt lätt i många situationer. Iofs kul att kunna dra upp den smidigt i alla möjliga sammanhang, men nästan varje lyft resulterade i rätt rejäla styrslag, så istället för skön känsla vid kraftiga gaspådrag blev det oroligt och otryggt. Dessutom lutade sadeln ganska mycket framåt samtidigt som tanken var hal och utan kanter att hålla fast i med min benlängd, så så fort man slog av gasen så gled man framåt och det blev rätt mycket tryck på handlederna som ganska snabbt blev jobbigt.

Kul, ursnygg hoj att ut och leka med i en halvtimme, men sedan skulle jag nog mest tycka den var jobbig och olydig. Av alla hojar jag provkört är nog den här den sista jag skulle vilja träffa ett rejält tjälskott med vid fel tillfälle. Det skulle gå åt pepparn… Jag förstår att många gillar Brutale-karaktären men för mig var den over the top.

Passade även på att provköra en Stradale 800. Den ser ut som en stor Multistrada på bild, men i verkligheten visade den sig vara liten och smutt trots sina touringattribut. Betydligt lugnare och stabilare karaktär. Den behöll alla positiva attribut från Brutalen, men allt var lite mer nertonat och balanserat. Man satt också väldigt avslappnat och skönt. Möjligen satt styret lite väl nära kroppen men det är nog en vanesak. Hade jag varit mer inne på touring, hade denna helt klart varit ett kul alternativ till alla stora, tunga slagskepp som andra tillverkare erbjuder i detta segment.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Någon här som vet var man kan finna tå-skyddet som finns på en mc-stövel? Gärna i ngt hårdare mtrl än plast, har snart slitit ut mina och vill inte förstöra stövlarna, modell: SIDI.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
HEJ

Känns inte helt bra det här.. Inte startat min mc på drygt 9v

Ska inte säga vad jag lagt tid och pengar på för då blir jag väl bannlyst här inne :3freak


Har sett att du vart aktiv med din mini´Goffe, ser riktigt kul ut. Sitter du som en kråka med fötterna eller finns inte mer plats när du lägger ner? Mina slets ganka bra på min lilla tripp i början på sommaren :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja de är dåligt av dig Bullen, vet ju vad du gjorde för förra helgen istället för att ge dig ut på hojen. :hihi
men är nog bästa att ligga lågt med det här... :tungan

DE är skitig och den behöver lite omvårdnad samt ut och köras en sväng, fixade ju till servicen samt bromsarna på min Apa och rastade den en sväng i helgen bara för att känna på den igen.

Se hur de ser ut med värmen och solen i helgen om man kan ta en lite längre tur för att komma ut lite mer, kikar på nått projekt att skruva på i vinter med för att hålla sig sysselsatt. hittade en krashad R6:a som verkade överkomlig för att ev göra till en fighter eller liknande (utan tyskröv) motorn var hel och funkade samt de mesta utom framgaffel och de detaljerna i fronten, lite sugen på en hoj som inte gör så mycket om man lägger för att pröva på lite drifting. :yoparty

Dock verkar inte ägaren till annonsen svara varken på mail eller pm, inget nummer skrivet i annonsen heller.

Hittade även ett objekt till de projekt ja var sugen på förra vintern DR offroad Dakar varianten, men där ja inte hittade nått överkomligt objekt. fick ett samtal av en polare som hade en Cagiva Elefant som han ville göra sig av för en billig slant, behövde även den lite omvårdnad och kärlek för att bli sig själv igen. Kanske man kan göra nått kul av ? Är visst en Ducati 750 rova i den...

Hittade de här bygget på en Ducati 750 SS som var riktigt nice... Nått sånt skulle man kunna kuska runt på, dock med lite mer skum i sadeln. :tummenupp

Ducati 750 SS fighter.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top