Sketsnack/Allmänt tjöt

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
sporthoj eller cross?
Cross löser du lätt själv, putta upp på en lång plank/ramp.
Sh får du vara modig och köra på plankan..

Mellanting? :va 990sm :)

Brukar köra upp eller leda upp med hjälp av att slira på kopplingen men denna gången var det dubbelt så högt.

biltema har en för 299 som är ok. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Tillbehor/Lastramp-1-st-41062/
jag har en sån om du inte vill köpa den så kan du låna min.

Tack för erbjudandet. Jag har fått hjälp och det blir inte den hopplöst höga lastbilen utan bil med släp så problemet har nu löst sig.
60-70 mil i 80. Jag vet vad jag ska göra den dagen det blir av :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Klart man ska på mässan, inte bestämt vilken dag de blir men dit ska man så man kan stilla väntan på våren. :tummenupp
Nå? Vilka dagar ska alla åka? Hanna jobbar lör-sön så då blir det tajt men ska jag ta ledigt tors eller fre får jag mindre pengar :/ :huvet

Måste bestämma mig snart så... när åker ni andra på mässan?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tja är rätt öppet för egen del, tar väl en dag när ni andra åker. Funkar nog vilken som, Torsdag eller Fredag kan ja ta ledigt. Så huggen en tid ja är på. :tummenupp
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Nja jag skulle gärna lära mig stående wheelies men min R1a gillar inte bakhjulsåka alls tänder motorlampan hela tiden då =( "TCS kalibreringen fuckar"
Är TCS tractioncontrol?
Hur kan en wheelie påverka, jämför den fram/bakhjulets hastighet?
Vad kan hända, strul med motor/annat?

Som sagt, riktigt snygg hoj, speciellt med den röda ramen!
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jaha nästa vecka blir det att operera bort menisken i mitt högra knä pga idiotkörning i augusti månad:3freak Har läst lite inne på Happymtb och många har kunnat cykla flera mil bara ett par dagar efteråt så hoppas kunna börja köra lite cross igen rätt snabbt. Tur att det är vinter fortfarande..
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Trist med din meniskskada. Jag har gjort elva knäoperationer (hittills). Av erfarenhet så säger jag att man in i det längsta ska undvika att ge kirurger tillgång till sina knän. All NY forskning pekar dessutom i den riktningen. Visst, en operation kan ge snabbt resultat, snabbare än vad lång väntan på läkning (inbindning) och seriös rehabilitering tar (vilket är alternativet). Jag har själv spelat fotbollsmatch i 90 minuter 6 dagar efter meniskoperation. Men jag har även (efter min sista operation) fått träna i 18 månader för att kunna gå på stan utan att känna mig osäker på knäledens funktion, jag har dock bytt båda korsbanden och gjort andra ingrepp också som givetvis påverkar även tio - 15 år senare.
Sjukgymnaster och läkare (inte kirurger) brukar säga att ett knä åldras ungefär tio år varje gång som man går in i det. Av egen erfarenhet kan jag nog säga att det stämmer. Artros kommer tidigare (jag är 38 och är drabbad). Vet inte om du blir lugnad, eller stressad av ovanstående, men om det är den läkare som även kommer att utföra operationen som föreslagit den – så tycker jag att du ska vända dig till en läkare som är ickekirurg för ett andra utlåtande, det har du rätt till utan att landstinget ska knorra. Meniskoperationer utförs på tok för slentrianmässigt (särskilt i Sverige). Kan man stå ut med ett knä som hakar upp sig och smärtar ibland så har man i längden mycket att vinna på att låta kroppen och träning lösa problemet.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Oj 11 operationer låter mycket :/ Får man fråga hur det går för dig idag? Det var en ortoped som hade kollat på mina bilder från magnet röntgen och hörde av sig till mig. Han sa även att om 10-15 år skulle knät bli sämre även om jag gjorde operationen eller inte. Tydligen ska cykling vara bra för knäna så det var visst inte konstigt att folk kunde cykla 10 mil ett par dag efter operationen.. När jag läste på andra forum så visade det sig att man bör ta det rätt lugnt i ca 6 månader efter operationen men att man ska träna så mycket som möjligt typ. Just nu har jag ont när jag går i trappor, försöker springa, bär tunga matkassar, sitter och kör bil för länge osv. Det gör att jag haltar lite. Några tips på hur jag kan träna knäna på bästa sätt? Du verkar ha mycket erfarenhet av detta iallafall. Tack flr informationen:tummenupp
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Känner lite att jag brinner lite för den här frågan, därför blir det långa inlägg från min sida. Ha överseende ?.

Har du inga låsningar? Isf har du ju än större chans att du fixar det utan att öppna/gå in i knäet.
Elva operationer är mycket. Det bör tilläggas att jag hade en hel del idrottsliga ambitioner tidigare och att jag spelat i Superligan (innebandy) och div 3 fotboll (med siktet satt högre). Hade jag vetat det forskningen vet nu så hade nog flera operationer kunnat undvikas (googla på placebokirurgi eller/och låtsasoperationer). Se även tex http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12204/lkt0924s1645_1648.pdf

Jag fixar allt det vardagliga idag, men är såklart mer eller mindre en idrottsinvalid. Har artros. Sitta still länge är ger smärtor. Gå i trappor kan vara halvläskigt och leka med småungarna är kan vara en plåga då det ofta kräver knästående. Största hindret sitter dock i huvudet, då jag inte litar på mina knän. Vilket kan leda in i en nedåtgående spiral; man undviker rörelser – som därmed blir allt svårare att utföra samt att man undviker att belasta knäet – vilket gör att det blir allt svagare. Mitt råd är att du ska undvika operation om du kan och att du ska ge skadan tid och träna. Träna vad du vill, viktigast är ATT du tränar inte VAD. Träningen ska aldrig göra överjävligt ont men kan få göra lite ont. Beroende på vad du har som spökar i knäet kan det gott ta något/några år innan du en dag inser att du inte längre har problem. Jag själv har upplevt att promenader i rask takt och vardagsmotion (alltid välja trappor, studsmatta MED barnen ist för att se på, undvika att sitta och jobba, cykla till jobbet osv) i kombi med lite rehab på gymmet räcker. Absolut bästa knäträningen för mig har varit löpning/klättring i svår terräng (börja med promenader i berg/skog). Sämst är simning vilket bara gett mer smärta, bättre då att "jogga" i vattnet med träningsflytväst. Cykling har inte alltid varit bra då rörelsen är "låst" och återkommande.
Riktigt bra är också att försöka undvika att bära på övervikt.
Ta gärna med dig det jag säger till sjukgymnasten eller ortopeden. Ställ frågor om resultaten som placebokirurgi har gett (får du inga genomtänkta svar, byt läkare. Inte alla läkare är uppdaterade). Ta därefter beslut på hur du vill göra.
Lycka till!
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Har kanske inte lika mkt problem som dej Biddarn,ntack vare idrottande i yngre dagar (mest pga am. fotboll) så har knäna blivit dåliga. För mkt vridningar mm. Det märks mest av om man likt Kallholmen sa, kryper mkt, leker med barnen, löpning vid halvlånga distancer (milen och uppåt). Ibland låser det sej, ibland släpper det fort, ibland gör det bara väldigt ont. Ibland är det inga problem alls.
För just mej fungerar det att vara rädd om knät, dvs har jag haft ett uppehåll med löpning så måste jag börja sakta och öka succesivt, under kanske 1 - 2 mån tid. Cykling funkar bra för mej!
Jag skulle inte välja operation.
Lycka till i ditt val!
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Hmm, låsningar har jag haft när jag ska sova eller gå upp på morgonen. Har alltid svårt att sträcka ut mitt höger knä till max. Annars är det som ni säger, att jag inte kan sitta på knäna eller på huk. När jag jobbar kör jag ofta länge i bilen då brukar jag få ont eller om jag sitter som nu framför datorn och har benen böjda under bordet. Efter en stund gör det ont och måste då försöka sträcka på det.

Efter att ha kört lite lugnare enduro och undvikt att sätta ner benet i högersvängar så har det faktiskt börjat kännas lite bättre. Men jag har blivit väldigt trött i benet. Men jag antar då att jag har tränat det eftersom man står uppe mycket med en del mindre "knäböj" när det studsar omkring. Men om jag har kört ner foten någon gång som stöd i backen så känns det som man är på ruta ett igen.

Nu är jag faktiskt väldigt kluven till det här med operation. Jag tror absolut att man kan träna upp knät igen men antar att det innebär väldigt lång tid och absolut ingen cross/enduro körning på väldigt länge? Visst så är väl det bättre på sikt kanske men oerhört tråkigt nu. Vill bli bra så snabbt som möjligt.. Men sen vill jag inte vara den farsan som bara står jämte och kollar på sen när min dotter blivit äldre och tex vill spela fotboll med mig.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Hur ser det ut nästa vecka? Många som ska på mässan? Trodde jag jobbade men är nu ledig och lite sugen på att åka :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja inte så många som skrivit något, Ser ut som jag och Kalle drar upp Fredag om de inte blir några ändringar, har inte hört om de är fler som ska med.

Apropå nått annat så fick ja hjälpa Bullen i morse innan jobbet och lasta Traktorn för avfärd mot Västerås med ett pitstop i Väring.

Han fick ett erbjudande av en skrothandlare där uppe som han inte kunde tacka nej till så han tog det... :hihi

Photo 2014-01-16 08 06 12_resize.jpg

Så nu blir de något nytt i garaget...
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Vet inte om de är nån hemlighet egentligen, han har ju gått och suktat ett tag efter en så. :fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top