Bankörningar

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Gatdäck är byggda för stora temperaturskillnader men ge det ett halvt varv extra innan du pangar på och när jag körde i tisdags släppte jag inte ut lika mycket luft. Jag körde på 2,2 kg ungefär (isf 1,9). Du kanske ska ha 2 hg mindre än vanligt bara
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Ska man inte släppa ut mer? Så att däcket får röra sej mer/bli varmare, eller tänker jag fel?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nej, eftersom marken är kall (och kanske blöt) så kyls däcket mer - det blir inte lika varmt - det expanderar inte lika mycket - alltså pys ut mindre.

Jag har förstått det som att ju mindre kontaktyta (pga högre tryck) ett däck har desto varmare blir det eftersom friktionen är högre på en liten yta. En större däcksyta som är i backen behöver inte jobba lika hårt, men man behöver ju också hitta rätt balans för just sina däck och rådande väderförhållanden.
Jag har läst att en del kört sönder sina Michelin Power Cup (i stort sett racedäck) pga för lågt tryck i år. De kallruggades sönder trots däcksvärmare. Att sänka trycket var fel. De skulle gått upp. Har varit kallt i år som alla vet... :(

Jag är övertygad och att lerutis kan köra standard gattryck (2,5 - 2,9) utan några som helst problem men personligen tycker jag att det känns lite bättre med lägre tryck på bana. Så här års på bana är nog 2,2-2,3 fram och 2,5-2,6 bak lagom för en normalgod förare på gatdäck.
Bara mina fem ören. Fritt för var och en att göra som de vill :tummenupp

Att tyda problem av däcksslitage är en vetenskap. Här är en länk om man har väldigt tuggade däck
http://2wheeltuesday.com/2009/06/diy-how-to-read-the-tire-wear-tire-tear-on-your-motorcycle/
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Inte lätt att säga vad som är rätt och fel i alla lägen. Jag försöker dela med mig av mina erfarenheter eftersom jag själv har fått lära mig mycket den hårda (och dyra) vägen. Jag kan inte garantera att allt jag säger är rätt, bara att jag tror att det är rätt. Precis som i alla andra medier är det upp till var och en att välja vad man vill ta till sig.

Min allra första bandag slutade med en vurpa då jag inte hade en aning om att man behövde pysa däcken... Önskar att Sporthoj.com och SMC/CSS-kurser hade funnits på den tiden :D

När det gäller däckstryck så är ju det en hel vetenskap men jag resonerade som ovan förra tisdagen på kvällskörningen och det kändes bra på banan. Viktigt att minnas att vid tveksamt underlag är det mycket viktigare att vara mjuk och fin på gasen än nåt hekto hit eller dit i däcken :tummenupp
Olika däck har olika temperaturområden de funkar bäst i. Det som gäller för t.ex Michelin Road gäller säkerligen inte för Power Cup. Dunlop NTEC har hårda stommar och klarar väldigt låga däckstryck. Andra har mjuka stommar... Ibland ska man sänka trycket, ibland höja. På Gotland Ring krävs lite högre tryck än normalt av nån anledning och gärna hårda blandningar...

Ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan... känns det igen? :rolleyes:

Det sista jag vill är att vara präktig viktigpetter à la SGM och nu känner jag att jag svamlat mer än tillräckligt. De flesta av er har säkert ledsnat och slutat läsa för länge sen... :D
 
Last edited:

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Hade varit kul å få ihop folk här till körningarna med Actionpics
Kommer sj köra alla dagarna som instruktör
Gå in på Actionpics.se å boka nuuuuu

Någon som planerat in något annat här?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Inget nå längre bort. Tar det när det närmar sig. Du får väl tipsa Marcus om mig om han behöver fler instruktörer ;) :hej:
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jag är helt ny på detta med asfalt, men har kört på Anderstorp en gång och det var bland det roligaste jag gjort :banana
Nu till 2013 hoppas jag det ska bli en del bankörning :)
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Jag är helt ny på detta med asfalt, men har kört på Anderstorp en gång och det var bland det roligaste jag gjort :banana
Nu till 2013 hoppas jag det ska bli en del bankörning :)

Se till att boka med actionpics på Mantorp 1-2 maj :)
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Jag är helt ny på detta med asfalt, men har kört på Anderstorp en gång och det var bland det roligaste jag gjort :banana
Nu till 2013 hoppas jag det ska bli en del bankörning :)

Se till att boka med actionpics på Mantorp 1-2 maj :)
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Får kika lite på det. Men som sagt så är jag helt ny på detta. Men vill gärna lära mig köra bana ordentligt :)
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Gör de .. De finns platser kvar än sålänge och de e instruktörer i alla grupper
Se till å boka riktigt bra bandagar
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Mantorp är min favoritbana så denna får man ta och fundera lite på. Kan man boka bara 2a maj? Det är en stor skyttetävling 1a maj
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
En kompis som var med på Thanksgivingfirandet i helgen jobbar som flygtekniker i Lugano i Schweiz. Han har 8 mil till Monza och kör själv sin MV Agusta Brutale på bana ibland. Han skulle kolla upp bandagar där nere. Hade varit riktigt läckert att köra Monza med Gixxern :tungan

They call it La Pista Magica - the magic race track - and as soon as you arrive in the old royal park at Monza you know why. The ghosts are there in the woods. The buildings talk of legends and of heroes, of great races and shocking accidents. Of all the racing tracks in the world this is the one to visit for it the embodiment of the joy and thrill that is always in the background when racing people gather.
 
Last edited:

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
En kompis som var med på Thanksgivingfirandet i helgen jobbar som flygtekniker i Lugano i Schweiz. Han har 8 mil till Monza och kör själv sin MV Agusta Brutale på bana ibland. Han skulle kolla upp bandagar där nere. Hade varit riktigt läckert att köra Monza med Gixxern :tungan

They call it La Pista Magica - the magic race track - and as soon as you arrive in the old royal park at Monza you know why. The ghosts are there in the woods. The buildings talk of legends and of heroes, of great races and
shocking accidents. Of all the racing tracks in the world this is the one to visit for it the embodiment of the joy and thrill that is always in the background when racing people gather.



De hade varit grymt
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top