Bankörningar

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
När jag var där förra året började jag bromsa när jag kommit upp i ca 190-210. Kör du lugn grupp klarar du dig med 160. Håll bara ut lite till kanten och håll linjen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ni som kört på Gelleråsen, vilken fart är okey på startrakan? Ni med sporthoj lär ju hinna få upp bra med fart men ni med större motarder? Kommer köra i lugn grupp och undrar om ca 160km/h räcker för att inte rakan ska kännas som en lång flygraka.. Vad man sedan sett på Youtube och kunnat bedöma av folks hastighetsmätare så verkar det inte vara så jätte snabba kurvor eller har jag fel?

Varför kolla på mätaren, överhuvudtaget? Det går så fort som det gör i alla fall ändå!
Åka apfort på rakorna...kan ju liksom vem som helst göra. Det beror också vad man sitter på. Hur "snabba" kurvorna blir beror ju på en hel del annat än topphastigheten du har på rakorna! Snabbt är dessutom inte bara vad mätaren visar! Snabbt är relativt...
Ska det gå fort så måste du få upp din medelhastighet så mycket som möjligt...
Strunta helt enkelt i mätaren...ev. tejpa den och kör så det känns bekvämt. Det finns mycket viktigare saker att lägga uppmärksamhet på.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Varför kolla på mätaren, överhuvudtaget? Det går så fort som det gör i alla fall ändå!
Åka apfort på rakorna...kan ju liksom vem som helst göra. Det beror också vad man sitter på. Hur "snabba" kurvorna blir beror ju på en hel del annat än topphastigheten du har på rakorna! Snabbt är dessutom inte bara vad mätaren visar! Snabbt är relativt...
Ska det gå fort så måste du få upp din medelhastighet så mycket som möjligt...
Strunta helt enkelt i mätaren...ev. tejpa den och kör så det känns bekvämt. Det finns mycket viktigare saker att lägga uppmärksamhet på.

Saken är den att jag kommer köra en motard utan mätaren och ville ha ett humm om hur mycket den behövs drevas för att jag ska överleva raksträckan :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Saken är den att jag kommer köra en motard utan mätaren och ville ha ett humm om hur mycket den behövs drevas för att jag ska överleva raksträckan :)

Det hade varit lättare att ge dig ett "vettigare" svar om du frågat efter rätt/lämplig utväxling. :)

Du lär inte bli snabbast på rakan hur du än växlar den. ;-) Den verkar alltid finnas någon som alltid laddar järnet för att bli ikapp och ombromsad i böjen.

Sist jag var på Gelleråsen så växlade jag vid varvstopp på 4:an och hann/vågade gasa lite till på 5:an vilket ungefär om jag räknat rätt och med korrekt utväxling blir ungefär 230..och det finns-oräknat de som tävlar-de som kör ändå fortare. Jag var definitivt inte snabbast längs rakan.
Raksträckan tycker jag i alla fall, känns inte så värst lång då.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Rakan är rätt lång för en motard...det är många det-beror-på här, men jag skulle dreva för 160 iaf på en normal motard.
 

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Mjaha, nu är det kvällen före åkare-dagen till Gelleråsen! Imorgon så går bilen med släpet mot Karlskoga och en stuga på motorområdet. Två härliga dagar väntar..! Nu får jag två kvällar i området, en annan som är lite rastlös, och ganska hungrig, någon som kan rekommendera ett bra matställe till kvällarna?
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Det hade varit lättare att ge dig ett "vettigare" svar om du frågat efter rätt/lämplig utväxling. :)

Du lär inte bli snabbast på rakan hur du än växlar den. ;-) Den verkar alltid finnas någon som alltid laddar järnet för att bli ikapp och ombromsad i böjen.

Sist jag var på Gelleråsen så växlade jag vid varvstopp på 4:an och hann/vågade gasa lite till på 5:an vilket ungefär om jag räknat rätt och med korrekt utväxling blir ungefär 230..och det finns-oräknat de som tävlar-de som kör ändå fortare. Jag var definitivt inte snabbast längs rakan.
Raksträckan tycker jag i alla fall, känns inte så värst lång då.

Fifaan :D Får hoppas att dom i lugn grupp inte är lika snabba som dig ut ur kurvan då :)

Rakan är rätt lång för en motard...det är många det-beror-på här, men jag skulle dreva för 160 iaf på en normal motard.

Ska se vad jag kan hitta på tills dess. Att få upp hojen i 160 ska nog fungera iallafall. Vet att raksträckan kommer suga rätt hårt men jag tror jag kan ha rätt kul på resten av banan :tummenupp
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Jag som är långt ifrån snabbast i svängarna gör ingen större grej av rakan på gåsen. Myser den i 130/140 max så dom snabba får köra om mig.

Obotligt korkat ett dra rakorna snabbt om du förstör för andra i kurvorna.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Någon som vet om det blir kvällskörning på Anderstorp i år?

Nu har ja fått svar av ARC och de blir ingen kvällskörningarna denna sommar på Anderstorp, anledning är att de inte finns nån arrangör som vi löpa risken att få betala vite om de gnälls om ljudnivån. Dom jobbar på detta men inget som blir klart i år.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Nu har ja fått svar av ARC och de blir ingen kvällskörningarna denna sommar på Anderstorp, anledning är att de inte finns nån arrangör som vi löpa risken att få betala vite om de gnälls om ljudnivån. Dom jobbar på detta men inget som blir klart i år.
Blir det några bandagar där? Med vem isf?
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Om några timmar drar det igång :) ligger i husvagnen på
Mantorp park
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top