Africa Twin

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Hejsansvejsan!

Hade tänkt att införskaffa en africa twin som tung hoj och undrar ett par saker!

Vid vilka miltal ska man börja passa sig för ett köp?

Jag har hört att bränslepumpen kan vara lite opålitlig men hela hojen annars är helt felfri, är det sant?
Isåfall kan man byta ut bränslepumpen mot någon annan eller blir det bara att bita ihop och laga när det går sönder?

Min hoj budget ligger på ca 15-20k och sen så tänkte jag rusta upp hojen för 10k med nya lager och packningar på diverse punkter och sedan sadelväskor på det :) . Verkar det som ett bra sätt att spara pengar eller ska man bara lägga lite mer pengar på hojen istället?
Inga problem att byta pump 500:- från england och 200-300:- på Biltema om jag minns rätt
Tror inte milen spelar så stor roll, skicket är nog viktigare
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Ni andra som har/har haft AT, hur har ni det med vibrationer runt 100-110 km/h och uppåt?
Tycker det vibrerar lite mycket och känns inte som massa mil på motorväg lockar direkt.
Nu är ju inte tanken att ligga o plocka mil på motorväg men risken är ju att man blir tvungen till det om man ska neråt Europa i sommar.
Eller är det just min som vibrerar så och finns det kanske nått att åtgärda för att minska det?

Dreva är nyckeln till framgång. Ett par kugg ner bak så löser det sig ;)
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Dreva är nyckeln till framgång. Ett par kugg ner bak så löser det sig ;)

Hur mkt ska man gå ner där då? Min är orginaldrevat fortfarande, och vibrerar en hel del med, så skulle gärna slippa det.
För en som inte är så insatt, vad gör fler alt mindre kugg för karaktären i övrigt så som fart/acc osv.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Humm, tror det var 3 kugg ner bak. Mindre kugg bak = mer toppfart, dvs den går fortare vid ett visst varvtal. Kolla på SOE, finns garanterat en tråd om det ;)

En kugg upp fram motsvarar 3 kugg ner bak om jag minns rätt.

Min Kawa har fått ett kugg ner fram och 3 upp bak istället. Dvs den går långsammare vid ett visst varvtal, 140 vid 7000rpm på 6'an nu ;)
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Dreva är nyckeln till framgång. Ett par kugg ner bak så löser det sig ;)

Kom hem igår från 250 mils resa genom Sverige o Norge och sista dagen blev 75 (!!) mil varav ca 55 mil motorväg och jag får nog säga att det fungerade ganska bra, vibrationerna vande man sig vid ganska snart. Har haft tanken på nerdrevning också men
nyckeln till framgång enligt mig är AIRHAWK sittdyna, lite vibb i styret går att leva med om man inte kramar det så man blir blå.

Ett hett tips till alla som inte gjort det: KÖR TROLLSTIGEN!! Att köra sådana vägar runt och på höga bergstoppar o runt fjordar med knallblått vatten är som balsam för själen. Inte ofta man kastar snöboll i Juli heller.

TKC 80 funkade förresten bra trots att det bara blev ca 1,5 mil grusväg..
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag upplevde mest att 120-130 kändes lite väl högt i varvregistret på långfärd. Sedan var det mycket mysigare långställ med annan drevning ;) Tror jag körde 120mil på en dag hem från Tyskland som längst...
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
IMG_0367.jpgIMG_0384.jpgIMG_0419.jpg
Här är ett par bilder från norge och på den mörkhyade tvillingen.
 

Värö78

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Väröbacka
Hoj
1999, Honda Africa Twin
Hejsansvejsan!

Hade tänkt att införskaffa en africa twin som tung hoj och undrar ett par saker!

Vid vilka miltal ska man börja passa sig för ett köp?

Jag har hört att bränslepumpen kan vara lite opålitlig men hela hojen annars är helt felfri, är det sant?
Isåfall kan man byta ut bränslepumpen mot någon annan eller blir det bara att bita ihop och laga när det går sönder?

Min hoj budget ligger på ca 15-20k och sen så tänkte jag rusta upp hojen för 10k med nya lager och packningar på diverse punkter och sedan sadelväskor på det :) . Verkar det som ett bra sätt att spara pengar eller ska man bara lägga lite mer pengar på hojen istället?



Jag köpte en AT i våras som gått ca 4000mil. Alla lager har en viss livslängd och måste därför bytas ut när dom är slitna. Livslängden bestämms av många olika faktorer så som hur ofta oljor är bytta och vilken temp dom arbetat i men även om det funnits kondens i motorn som skadat lagren, det räcker med mkt lite rost för att det snabbt skall gå utför med ett lager. Men det är ju pga detta som det finns serviceintervaller, så är dom skötta och motorn låter frisk så är det nog ok, låter den där emot konstigt så är den nog inte helt ok. Ta då reda på VAD det är som låter och lita inte på säljaren som bara säger att det inte är något att bry sig om..

Vad beträffar bränslepumpen så funkar den ungefär som ett par gamla brytarspetsar på ett tändningssystem. Fast när pumpen går torr vid tex bensinstopp så skadas dessa ytor och pumpen strejkar. Borde gå att putsa till dom och få liv i den igen men har aldrig råkat ut för det själv.
Men det finns ett bra sätt att inte råka ut för det och det är att inte låta pumpen gå torr. Sätt på reserven i tid och tanka i tid så är det inget problem.

För övrigt är det en UNDERBAR hoj att åka på, du kommer bli hur nöjd som helst.
 
Last edited:

Värö78

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Väröbacka
Hoj
1999, Honda Africa Twin

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Provar här med - Någon som har koll på vad det är för font för "Africa Twin"? Håller på med ett dashboardprojekt, och vill skriva ut det lite snyggt när jag ändå håller på, men hittar inte vad det är för font!
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tjenare vad drar alla era XRV:s?? :D

Vid lung körning, blandad och lite inspirerad körning :)

Tack i förväg för svar!
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Tjenare vad drar alla era XRV:s?? :D

Vid lung körning, blandad och lite inspirerad körning :)

Tack i förväg för svar!
Jag har bara mätt en gång och det var i sommar från Varberg via stockholm sen vidare upp till Norge och trollstigen o sen hem igen. Motorväg, "bergskörning", endast nån mil grusväg och vanlig landsväg då låg min på mellan 0.4 och 0.5 per mil.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jag har bara mätt en gång och det var i sommar från Varberg via stockholm sen vidare upp till Norge och trollstigen o sen hem igen. Motorväg, "bergskörning", endast nån mil grusväg och vanlig landsväg då låg min på mellan 0.4 och 0.5 per mil.

Det låter bra!
Googlade lite innan inlägget och fick upp skräck tal på 0,6-0,75 liter/milen..
Mycket lättande! :tummenupp
Om några fler orkar kan ni gärna lägga upp era mätningar :)
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Då är twinnen höjd både bak och fram. Tog även bort centralstödet.
8950B6D7-51DE-4BA6-8441-2C67B573F359-1910-000004A22FB3DAA9.jpg


84408828-D52E-4AC8-AD3D-D6EBDACE9E12-1910-000004A229A1BC96.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top