Jäkligt konstigt kopplingsfel! Någon som vet vad som kan ha hänt? (Ducati 1098)

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Helv... Något fel på kopplingen på hojen! :(

Om någon här kan ha en aning om vad detta är så hilfe!

Hade en skön aktiv tur, stannade till vid "Våfflan" i Sigtuna , på väg därifrån så tyckte jag efter ett tag att kopplingen tog långt in, och tänkte att handtaget (justeringsskruven) kanske hade vridit sig så jag sköt fram handtaget, när jag sen skulle dra tillbaka så är det tvärlåst! GÅR inte att koppla ur. Är torrkoppling på 1098:an och hydraulolja finns i koppen, inga som helst problem att starta den, kopplingskorgen snurrar som den ska, inga missljud, men när jag drar i handtaget så flyttar sig korgen bara extremt lite.
Något känns som att problemet sitter i vid handtaget (hydrauliken)... Vet inte ens vad jag ska börja kolla??!! Kollade vid Korgen, ser inte onormalt ut alls... Någon som vet??:va
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Låter som att du har fått in luft i hyudraliken på något sätt.
Har du nyligen bytt hyudralvätskan?
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Låter som att du har fått in luft i hyudraliken på något sätt.
Har du nyligen bytt hyudralvätskan?

Nope inte bytt, ägt hojen i drygt 3v, och inte hunnit köra mycket. Tycker att det låter så med, den har "spel" framåt, men drar jag in greppet så tar det stopp och kopplingskorgen rör sig bara ytterst lite, verkar som att "kolven" i handtaget inte går tillbaka ut ordentligt och därmed inte fyller på mer olja... ska lufta ur i morgon, får se vad som händer... Weird:va
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är inte så enkelt att kolven åkte ur lite för långt när du tryckte fram handtaget och nu låser handtaget från att kunna tryckas in ?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
På bilar brukar man säga att har den ena cylindern tagit slut så bör man byta/fixa båda då den andra brukar paja strax efter man bytt den som strulade först.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Aaarrrrgh! :huvet Har nu fått slavecylindern bytt, problemet kvarstår! Vad kan ha hänt?? Måste jag försöka ta skiten till Ducati Stockholm för att lösa detta?? Yammorna funkade alltid...:(
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Rör sig slavcylindern när den är lös och går det att koppla ur med handtaget då? Går det att trycka in kopplingspinnen ( den som går genom blocket ) med en gummiklubba eller liknande?

Är handtaget stumt med lös kolv?

Nu upprepar jag mig bara, men iaf:)
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Hur ser en slavcylinder ut ?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om slaven rör sig när den är demonterad men inte monterad sitter bedömt felet i kopplingen. Av med tryckplattan och lamellpaket. Råkat ut för liknande strul på en YAMAHA där det visade sig att ena lamellen havererat, lagt sig på tvären och därmed stoppat all tänkbar slaglängd tryckplattan. Riv, kontrollera, (reparera/byt), återmontera => förhoppningsvis glad Kongo
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Låter lite som när kopplingen rasa på min Apa. Då var det lagret på tryckplattan som gett sig så kopplingsstången som slavcylindern pressar isär lamellerna med gick ut och tryckte på kopplingskåpan.
Kanske ser helt annorlunda ut på en ducce, en tanke bara :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top