De nya sedlarna, vad tycker du?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja va fan, varför har vi inte kungafamiljen på sedlarna för.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag köpte en hoj för 29000 för ett par månader sen, hade med en postväxel på 20000 och 9000 i kontater.
Säljaren visste inte vad en postväxel var och vägrade ta emot den, då var det bra att vi kunde åka ner till bakomaten så jag kunde plocka ut 20000 så affären blev av.
Säljaren bodde i Stockholm och jag bor tre timmar med bil därifrån, det var en söndag så bank var inte ett alternativ och jag hade inte kust att köra fram och tillbaka fler gånger än nödvändigt.
Hade varit svårt att lösa utan kontanter.
Internetbank? :va

Ser inte poängen, hoppas på det kontantlösa samhället snart jag med. Men så tillhör jag ju inte generation Gubbe heller.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hörde idag att det (dessutom) ska ta tre år innan dessa sedlar BÖRJAS ta i tjänst...

Tre år är ungefär så länge sedan jag på riktigt rörde en sedel tror jag.......

Snacka om att dessa sedlar bara bli ett uselt mellansteg a'la MiniDisc (fast dyrare och sämre)
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Snacka om att dessa sedlar bara bli ett uselt mellansteg a'la MiniDisc (fast dyrare och sämre)

En tjuga är väl inte dyrare än en MiniDisc heller. :va
Dessutom behåller ju tjugan sitt värde...


Edit: fast den är iofs sämre. På att spela MiniDisc.
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Internetbank? :va

Ser inte poängen, hoppas på det kontantlösa samhället snart jag med. Men så tillhör jag ju inte generation Gubbe heller.

Det finns människor som inte är uppkopplade med hela sina liv till internet, många äldre samt vi som bor där inte internet finns stabilt och snabbt.

Jag bor så till att endast mobilt bredband från telia varit ett alternativ och det har gått så långsamt och varit så instabilt att jag inte velat hantera pengar den vägen.
Surfplattor och smartphones funkar inte särskilt bra där jag bor.

Bankerna i min närhet har slutat hantera kontanter så postväxlar är det som finns att tillgå, och när folk inte vet vad det är, ja då är det kontanter som gäller.

Jag går alltid med ca 1000 kr i kontanter på mig, vill kunna tanka fullt även om mackens uppkoppling strular, och där jag bor så finns bara en mack per samhälle.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Varför inte krogen? Jag kör alltid kort på krogen, så dom inte kör svarta pengar på bärsen för 35kr.
Undviker ställen som serverar öl för under 55kr. Då är det fuffens bakom. Å jag betalar nog med skatt i detta land för att inte gynna dom som smiter undan den så jag behöver betala mera.
Lista på vart man inte ska betala med kontanter.
Lunch haket
Krogen
Snickaren
Frisören
Alla andra butiker
McD (ja det är sant, dom kör svart där med)

Är du så naiv eller spelar du bara dum?
 

tkdrille

Guest
Det finns människor som inte är uppkopplade med hela sina liv till internet, många äldre samt vi som bor där inte internet finns stabilt och snabbt.

Jag bor så till att endast mobilt bredband från telia varit ett alternativ och det har gått så långsamt och varit så instabilt att jag inte velat hantera pengar den vägen.
Surfplattor och smartphones funkar inte särskilt bra där jag bor.

Bankerna i min närhet har slutat hantera kontanter så postväxlar är det som finns att tillgå, och när folk inte vet vad det är, ja då är det kontanter som gäller.

Jag går alltid med ca 1000 kr i kontanter på mig, vill kunna tanka fullt även om mackens uppkoppling strular, och där jag bor så finns bara en mack per samhälle.

Om 20 år är den generationen äldre borta och de kommer bygga ut nätet ännu mer. De ligger inte 5 år fram kanske 10 men max 20.
För antingen går man mot framtiden eller stannar kvar på dåtiden. Hur folk än tycker och väljer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om 20 år är den generationen äldre borta och de kommer bygga ut nätet ännu mer. De ligger inte 5 år fram kanske 10 men max 20.
För antingen går man mot framtiden eller stannar kvar på dåtiden. Hur folk än tycker och väljer.

Varför skulle kontanter tillhöra forntid bara för att man har valet att betala via näten?

Det var ju ett tag sen koppardalern försvann.
 

tkdrille

Guest
Varför skulle kontanter tillhöra forntid bara för att man har valet att betala via näten?

Det var ju ett tag sen koppardalern försvann.

För de är det dem strävar efter finns ingen enklare förklaring. Kontantfritt kommer vi ha det om en viss framtid.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
För de är det dem strävar efter finns ingen enklare förklaring. Kontantfritt kommer vi ha det om en viss framtid.

Vilka är dom?

Handlarna, banken, regeringen, kunderna?

Klart att bankerna vill tjäna mer pengar och slipper dom kontanter gör dom det och när dom sen är borta höjer dom kostnaden för transaktionerna som dom behagar.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Kan bli spännande när 4:e världskriget bryter ut och strömförsörjningen slås ut med några välriktade smällar på huvud-elnätet (Sverige är sårbart) och när försök att slå ut bankerna via internetattacker som kanske raderar alla bankonton...


:framtidakrigsscenario
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Så ytterst amerikanskt av dig.

Kanske men är det amerikanskt att tänka skatt? Knappast dom flyr ju bara dom hör ordet.

Är du så naiv eller spelar du bara dum?

Jag är ännu värre. Men kör du kontanter, låt frisören, pizzabagaren snylta på mej hela livet. Så kan dom fanskapen sitta och gråta ut i Aftonhoran att dom minsan inte får någon pension och dålig sjukvård. Deras sjukvård, utbildning och omhändertagande utav barn(dagis, skola) har jag redan betalat. Så om jag fick bestämma så kan dom gott ligga och dö utan pengar också. Så kan dom rösta på VPK och säga att alla ska ha lika. Jag kan alltid skaffa försäkringar som täcker upp den dåliga vården, pensionen.
Jag betalar så in i helvete med skatt och om alla gjorde lika och inte myglar, så kanske vi skulle ha en fungerande sjukvård, försäkringskassa mm och kanske en sänkt skatt för alla. Det fusket, utnyttjandet utav systemet betalar jag för varje månad.

Fram för kontanter!!!!! Eller inte.:)
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Det finns människor som inte är uppkopplade med hela sina liv till internet, många äldre samt vi som bor där inte internet finns stabilt och snabbt.

Jag bor så till att endast mobilt bredband från telia varit ett alternativ och det har gått så långsamt och varit så instabilt att jag inte velat hantera pengar den vägen.
Surfplattor och smartphones funkar inte särskilt bra där jag bor.

Bankerna i min närhet har slutat hantera kontanter så postväxlar är det som finns att tillgå, och när folk inte vet vad det är, ja då är det kontanter som gäller.

Jag går alltid med ca 1000 kr i kontanter på mig, vill kunna tanka fullt även om mackens uppkoppling strular, och där jag bor så finns bara en mack per samhälle.

utan att spä på diskussionen, men man behöver inte vara en eremit utan uppkoppling för att inte vilja leva sitt liv i bankernas nåder :tummenupp vi finns i mängder som är ärliga människor utan nåt att dölja men som inte vill fläka ut våra privatliv för almännbeskådan och profiterande för det.
 

tkdrille

Guest
Vilka är dom?

Handlarna, banken, regeringen, kunderna?

Klart att bankerna vill tjäna mer pengar och slipper dom kontanter gör dom det och när dom sen är borta höjer dom kostnaden för transaktionerna som dom behagar.

Både konsumenter och de stora handlarna. Kiosken runt hörnet vill alltid ha kontanter så de kan köra svart.
Som jag skrev innan så har ju kollektivtrafiken blivit helt kontantlös mot folkets vilja, ja förutom i automaterna då. Men där kör man via kort med. De stora matkedjorna har sina egna kort och Ica har bank. Kontanter ser jag som ett onödigt ont. Jag har klarar mig i typ 4 år utan att kontanter. Aldrig strulat. :).
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Både konsumenter och de stora handlarna. Kiosken runt hörnet vill alltid ha kontanter så de kan köra svart.
Som jag skrev innan så har ju kollektivtrafiken blivit helt kontantlös mot folkets vilja, ja förutom i automaterna då. Men där kör man via kort med. De stora matkedjorna har sina egna kort och Ica har bank. Kontanter ser jag som ett onödigt ont. Jag har klarar mig i typ 4 år utan att kontanter. Aldrig strulat. :).
Är du medveten om att den lilla kiosken runt hörnet måste betala för ditt kortköp, vilket i förlängningen innebär att du får stå för det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är du medveten om att den lilla kiosken runt hörnet måste betala för ditt kortköp, vilket i förlängningen innebär att du får stå för det.

Fast på vissa varor kan inte lilla kiosken på hörnet lägga på kortavgiften, tidningar till exempel är ju redan prissatta och där tjänar kiosken så lite så att han går back om du betalar med kort.

Och kortbetalningar är fortfarande ingen garanti att kiosken/pizzabagaren inte svartar...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast på vissa varor kan inte lilla kiosken på hörnet lägga på kortavgiften, tidningar till exempel är ju redan prissatta och där tjänar kiosken så lite så att han går back om du betalar med kort.

Och kortbetalningar är fortfarande ingen garanti att kiosken/pizzabagaren inte svartar...

Ja, på tidskrifter och tobak är man rätt låst i prissättningen och det är inte lagligt att lägga på trans. avgiften efteråt.

Vilket gör att många kiosker har en undre gräns på kortköp.
 

IvanDrago

Bulten Master
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Sovjet
Hoj
Aprilia
WfQFy.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top