De nya sedlarna, vad tycker du?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jaha, då släpptes väl designen på de nya sedlarna.
20, 50, 100, 200, 500 o 1000.

Va säger man?
Vet folk vilka människorna som pryder sedlarna är, bryr man sig?
Ptja...
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Det är väl Dag Hammarsjöld jag har sämst koll på, men å andra sidan svänger jag mig aldrig med tusenlappar. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Blir lika förvånad varje gång jag kommer till något ställe som ser frågande ut när jag lämnar fram kortet och vill ha sådana där papperslappar istället......

Trodde det var en 1900-talsrest det där.....
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kan inte begripa. Sedlar vem använder det?
Slänga massa stålars på att trycka nya, något som ingen använder eller bör använda. Varje gång en sedel kommer upp så kan det vara oskattade pengar. Å vad är det för fel på dom gammla ingen använder?
Fram för kort!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan inte begripa. Sedlar vem använder det?
Slänga massa stålars på att trycka nya, något som ingen använder eller bör använda. Varje gång en sedel kommer upp så kan det vara oskattade pengar. Å vad är det för fel på dom gammla ingen använder?
Fram för kort!

Varje gång nån drar ett visa är det lika troligt att det är oskattade pengar på kontot.

Sedlar är förjävligt bra när man gör affärer med privatpersoner, eller för alla transaktioner under en hundring, fast 90talisterna som inte orkade lära sig räkna i skolan tycker att analoga pengar är jobbit, typ...
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Skulle kanske vara dags för er svenskar att skaffa såna här....:gnissla

euro.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag gillar pengar man kan hålla i...

Tycker det är bra med en 200-sedel. Bryr mig föga om vem som är på bilden om det inte blir för politiskt/ideologiskt.

Jag borde ha en egen sedel iofs. Haken är att valören skulle med nödvändighet bli så hög att få hade fått se den då det inte är lämpligt att bära omkring på sådana summor i kontanter.

Edit; Tror för övrigt på den pedagogiska effekten av att hantera kontanter, tänker främst på den uppväxande generationen. Många verkar ha svårt att förstå pengars värde och greppa effekterna av att inte ha koll på det. Stålar för individen är inte något abstrakt även om uppskattade värden vi t ex investerar i kan vara det.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fattar inte varför man inte har människor som faktiskt gjort någon skillnad, som Leila K, Dr Alban, Ghåstrajder, Fredde i solsidan, killen med skylten i Lund, Ebbe Carlsson, Refat El-sayed... :yoparty

Edit: Glömde Dogge i Latin Kings
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fattar inte varför man inte har människor som faktiskt gjort någon skillnad, som Leila K, Dr Alban, Ghåstrajder, Fredde i solsidan, killen med skylten i Lund, Ebbe Carlsson, Refat El-sayed... :yoparty

Edit: Glömde Dogge i Latin Kings

Mona?

(Kanske lite fel då hon ju faktiskt gjort skillnad, skillnad man inte vill ha).
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Fula sedlar, och fel personer, förutom Dag H och möjligtvis Astrid L.
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Varje gång nån drar ett visa är det lika troligt att det är oskattade pengar på kontot.

Sedlar är förjävligt bra när man gör affärer med privatpersoner, eller för alla transaktioner under en hundring, fast 90talisterna som inte orkade lära sig räkna i skolan tycker att analoga pengar är jobbit, typ...

Fast varje gång någon drar kortet så registreras det. Ingen kan heller råna några värdetransporter om kontanter försvinner.
Så fort jag ser en peng så misstänker jag oskattat. precis som i Grekland, kontanter och åter kontanter. Ingen koll och systemet havererar.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jaha, framtidens barn kommer inte få möjlighet att gå och handla ett tuggumi för en krona som mamma gav dem.

Men barnen idag är väll mammas lilla pojke/flicka och släpper inte TV spelandet.

Jag tycker sedlar och mynt vara kvar. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast varje gång någon drar kortet så registreras det. Ingen kan heller råna några värdetransporter om kontanter försvinner.
Så fort jag ser en peng så misstänker jag oskattat. precis som i Grekland, kontanter och åter kontanter. Ingen koll och systemet havererar.

Jo visst registreras det, men eftersom bankerna har slutat med kontanthantering och hänvisar sina kunder till att ta ut pengar i butikerna så är det ingen som vet om det är ett köp eller ett kontantuttag som registrerades i butiken.

Dessutom är kontanter sjukt smidigt om man till exempel ska köpa av grannen en säck blomjord eller ett par plintar som har blivit över hos honom.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top