Renovera motorn medans du kör, bluff?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fanns på 60-talet ett gummiband som man skulle hänga under bilen för att "leda bort statiska elektriciteten" så man inte skulle må illa i bilen...
Minst 50% av alla bilar hade ett sånt..
Om det fungerade? Säkert lika bra som undermedlet rvs som enl hemsidan hjälper mot allt..
:dummer

Gummiband var det icke.
En jordfläta, liknande den som går från batteriets minuspol till karossen (och mellan karossen och motorblocket).
Denna produkt är modern i olika länder.
Sist såg jag det i Spanien.
Motaloytabletter var en lysande affär också.
Tennkulor som skulle stoppas i tanken för att renovera motorn under körning.
Säljs fortfarande i USA.
Även magneter som monteras runt bränsleledningarna för att avjonisera bränslet och därmed öka effekten och sänka förbrukningen omsätter stora pengar.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Jag ställe frågan till en metallurg för ett par år sedan där han med sin sakkunskap inom området förkastade "renovering av motorn". Att det kortsiktigt skulle kunna ha en effekt. Men om motorn antinge körts hårt utan olja så det bildats en anlöpning kan inget mirakelmedel ändra metallens sammansättning eller molekylära bindningar. Eller om medlet tillsätts i en miljö med olja finns heller ingen chans för dom påstådda effekterna att angripa metallen eftersom olja skyddar mot just detta. Ska se om jag hittar svaret så publicerar jag et här.

Men kort sagt, medlet har blivit ratat av en sakkunnig i ämnet som jobbar inom den tunga fordonsindustrin. Det svaret övertygar iaf mig!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag ställe frågan till en metallurg för ett par år sedan där han med sin sakkunskap inom området förkastade "renovering av motorn". Att det kortsiktigt skulle kunna ha en effekt. Men om motorn antinge körts hårt utan olja så det bildats en anlöpning kan inget mirakelmedel ändra metallens sammansättning eller molekylära bindningar. Eller om medlet tillsätts i en miljö med olja finns heller ingen chans för dom påstådda effekterna att angripa metallen eftersom olja skyddar mot just detta. Ska se om jag hittar svaret så publicerar jag et här.

Men kort sagt, medlet har blivit ratat av en sakkunnig i ämnet som jobbar inom den tunga fordonsindustrin. Det svaret övertygar iaf mig!

Pffft.
Nu pratar vi motorcyklar.
Då finns det bara en expert man kan lita på.
Mannen.
Myten.
Legenden.
Facit i motorcykelfrågor:
Shervin.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fattar inte varför alla ska rata saker för de (tror) sig veta......jag tror inte detta är att renovera motorn, men Anderssons Turbos ord väger tyngre än alla andra då han har mer kunskap och i alla fall öppnat upp en motor flertal ggr än dessa som inte ens kan serva sina hojar själva bara skriver en massa utan att ge fakta. Er åsikt är lika mycket hokuspokus som ni påstår att denna produkt är.

Dieselbilar är inte vad de var för 20år sen, samma sak med vissa andra sker......utvecklingen går framåt.
Värt i alla fall att fråga och låta de kunniga diskutera det än bara länka till massa idioti klipp eller liknande.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Olja innehåller redan allt som det medlet innehåller.

Kan i bästa fall förlänga livstiden på oljan då man ersätter nedbrutna tillsatser, men jag tycker det är bättre att byta olja oftare.

Finns nog få kemikalier och matrial som INTE är provade som oljetillsatser...
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Om skiten var så jäkla bra så undrar jag varför inte alla mackar och bildelsfirmor säljer det.:confused:
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Pffft.
Nu pratar vi motorcyklar.
Då finns det bara en expert man kan lita på.
Mannen.
Myten.
Legenden.
Facit i motorcykelfrågor:
Shervin.
Ahh den gode Shervin! Han har väl en fanclub va? Jag reggar mig DireCkt!

I övrigt så tycker jag inte det är så krångligt att sköta oljebytena så hokuspokus-medel skiter jag i.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fattar inte varför alla ska rata saker för de (tror) sig veta......jag tror inte detta är att renovera motorn, men Anderssons Turbos ord väger tyngre än alla andra då han har mer kunskap och i alla fall öppnat upp en motor flertal ggr än dessa som inte ens kan serva sina hojar själva bara skriver en massa utan att ge fakta. Er åsikt är lika mycket hokuspokus som ni påstår att denna produkt är.

Dieselbilar är inte vad de var för 20år sen, samma sak med vissa andra sker......utvecklingen går framåt.
Värt i alla fall att fråga och låta de kunniga diskutera det än bara länka till massa idioti klipp eller liknande.

Buhu.
Om man har minsta erfarenhet så inser man att om dessa medel hade den påstådda effekten, så skulle de redan ingå i smörjoljor.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gummiband var det icke.
En jordfläta, liknande den som går från batteriets minuspol till karossen (och mellan karossen och motorblocket).
Denna produkt är modern i olika länder.
Sist såg jag det i Spanien.
Motaloytabletter var en lysande affär också.
Tennkulor som skulle stoppas i tanken för att renovera motorn under körning.
Säljs fortfarande i USA.
Även magneter som monteras runt bränsleledningarna för att avjonisera bränslet och därmed öka effekten och sänka förbrukningen omsätter stora pengar.
Om du säger det så...Minnet kan fallera, senilitet lär börja i 25-årsåldern.
Tror inte att det fungerade bättre för det..
Inte några av dina andra förslag heller är så välbetänkta - utom för tillverkaren..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fattar inte varför alla ska rata saker för de (tror) sig veta......jag tror inte detta är att renovera motorn, men Anderssons Turbos ord väger tyngre än alla andra då han har mer kunskap och i alla fall öppnat upp en motor flertal ggr än dessa som inte ens kan serva sina hojar själva bara skriver en massa utan att ge fakta. Er åsikt är lika mycket hokuspokus som ni påstår att denna produkt är.

Fast nu skrev han ju mer att det var bra för att rädda en hoj som höll på att haverera än att faktiskt få en hoj att långsiktigt hålla bättre eller att mer än tillfälligt få lite fler hästkrafter.

Men du verkar verkligen sugen på att testa och irriterad över att dom flesta (jag själv inluderad) inte tror på dess undergörande effekter så är det inte lika bra att testa. Kommer knappast att skada motorn och kan säkerligen åtminstone tillfälligt ge högre komp och därmed några extra hästar. Och sen ska man inte föringa placeboeffekten, kanske känns som en helt ny motorcykel :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är klart att det funkar!

Tänk själv, när det är skitigt inne, vart hamnar skiten?

I springor vid dörrar, glipor i parketten och andra håligheter.
Och detär fan i mig nära på omöjligt att få löst det.
Det sätter sig som berget, så man kan gå o stirra på det i veckor innan man faktiskt bara inser fakta att det sitter där för att stanna.

Men prestationsmässigt, går det bättre?

Jag tycker det.
Jag har haft en glipa där mina strumpor har fastnat om och om igen.
Det har säkert gått åt 3 st högerstrumpor på 5v i den glipan.

Men sen dammet/smutsen lagt sig där så är glipan borta och mina strumpor håller som aldrig förr.

Jag har använt samma strumpor i 7v nu. :tummenupp
Däremot börjar dom lukta lite konstigt, men det kan väl inte ha något med saken o göra?

Nä, kör på, det kan bara bli bra säger jag!! :yoparty
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Gummiband var det icke.
En jordfläta, liknande den som går från batteriets minuspol till karossen (och mellan karossen och motorblocket).
Denna produkt är modern i olika länder.
Sist såg jag det i Spanien.
Motaloytabletter var en lysande affär också.
Tennkulor som skulle stoppas i tanken för att renovera motorn under körning.
Säljs fortfarande i USA.
Även magneter som monteras runt bränsleledningarna för att avjonisera bränslet och därmed öka effekten och sänka förbrukningen omsätter stora pengar.

Det är la en remsa med ledande gummi - nån säljare har la säkert nasat dom me kristallkulekärringsnack.

Det var la för o slippa få en kyss av statisk elektricitet när man klev ur - dom används ju överallt - speciellt inomhusfordon som e torra
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Det är flera företag som säljer och det funkar,
Om det är packningen som torkat ut (vanligt fel).

Jag har använt ett sådant wondermedel inom industrin. Det lagade mindre läckor och gjorde halvgamla packningar som nya. Det stoppade inte större läckor MEN det här medlet som jag inte minns vad det hette dessvärre var riktigt bra! Oplanderade stopp pga läckande och havererade växellådor blev nästan obefintliga. Inom industrin rekommenderar jag det. I hojen? Nja det får någon annan prova först :rolleyes:
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fanns på 60-talet ett gummiband som man skulle hänga under bilen för att "leda bort statiska elektriciteten" så man inte skulle må illa i bilen...
Minst 50% av alla bilar hade ett sånt..
Om det fungerade? Säkert lika bra som undermedlet rvs som enl hemsidan hjälper mot allt..
:dummer
Trodde det var för att man inte skulle få sej en stöt av bilen när man skulle stänga bildörren.
Funkar iallafall lika bra och hålla i metallen under tiden man går ur bilen
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Trodde det var för att man inte skulle få sej en stöt av bilen när man skulle stänga bildörren.
Funkar iallafall lika bra och hålla i metallen under tiden man går ur bilen

Nä tyvärr - de e ju bilen/du som kan ju vara lite laddad gentemot marken.

Isolerad med hjulena - därav jordsläpband.

Typ ytbärgare från hkp har la fått fetingkyssar som heter allan när dom jordat....
 

Strappe

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Timrå
Hoj
Izu k750m 1966, Ajs comp 1955, Royal Enfield Diesel 1997, etc
Skulle vilja återuppliva detta ämne :) är ny här så ska lägga upp lite bilder på mina lik :)

Har egen stor personlig erfarenhet av just rvs.
Runt 2005 berättade min bror lyriskt att han fyllt rvs i sin xr600, gäsp :)
Surrade vidare att han hält det i sin bil och fick tillbaka komp, gäsp.
Man lyssnar bara med halvt öra när någon är lyrisk över något magiskt :) eller hur.

Nå nu kom det sig att jag började pendla 80mil varje vecka och köpte en 1996 mb 220D som gått 30000 mil för 15000 SEK. En skit bil:) vid 34000 mil så orkade bil djäveln inte hålla 110 utan att det lät som den skulle skära.
Så ut på blocket att leta ny skit bil. Hitta inget så jag pratade med bror om det där mirakel medlet.
Nå snål som jag var köpte jag 4l diesel satsen fast jag hade 6,5l olja och endast en sats. Dvs följde inga råd.
Hehe snåååål. Spillde i skiten som jag köpte hos bult jätten.
Åkte hen. På väg till jobbet så upptäckte jag att jag körde för fort... Omöjligt, man hörde skitvtydligt när man passerade 110. Mätaren stod på 145 och diesel motor varva 4000. Va van nu!!! Tänkte jag.
Så flög fan i mig och jag stämpla gasen i botten i femton mil, gps visade 185 hela sträckan.
Bilen spann som en katt. På morgonen när jag lämna övernattnings lägenheten och skulle in till kund så tänkte jag att bästa att ringa bärgare för här kommer ramlager att låta.
Mb startade och lät helt sjukt tyst. Körde bilen till 38500, skulle sparka bort is med låg skorna och sparkade rakt igenom sidan på bilen .... I kunds garage, pinsamt som fan.

Här kommer kort samman fattning av min erfarenhet:
Mb 220d 1996 , topp resultat en motor behandling
Mb 280 1980, alla cylindrar tillbaka i komp men sista var 3 bar i, ett vinterköp så oljan var kall 0 i i oljetryck, med rvs så gick den upp till 0,2. Motor helt slut. En motor behandling
Mb 280 1982, en behandling i motor och växel låda, olje tryck 1,5 med drive i och motorvagn på sommar, dvs topp resultat
Yamaha Vector 998cc, behandlad i förebyggande syfte vid 45 mil, resultat oklart, bara kört 145 mil.
Honda qr 50 nål lager låter, en behandling på 2t, ingen skillnad.
Citroën C5 två behandlingar, en vid 9000 pga drog olja, och en vid 19000. Den har nu gått 27000, och har topp komp. Topp resultat.
Lada niva. Behandling lådor, snålade en sats till alla lådor stället för 4 satser, för delarlåda byttes då utgående axels lager dog. Resultat okänd, ryssar har för dålig kvalitet hade under samma period 2 sprängda hjullastare innan bilen gått 2000 mil som ny.... Skit bil.
BMW 525 ix 1996 31500 mil. Motor 2 satser, och alla lådor och driv. Dvs 4. Resultat lager ljud från växellåda borta, ventil knack borta. Drar under 0,8. Snittar jag på 140 drar den 1,1.
Den går så bra att vi har beslutat att rost laga lite och ha den som extra bil.
L200, två motorbehandlingar, 2 växellåda behandling , två fördelarlådan behandling, och bakaxel.22000 mil. Resultat, turbon fungerar igen, skorrande ljud borta, endast lager ljud (ingående axel) kvar. Måste nog ha en till behandling . Bilen var helt slut, jag gissade att vi Max skulle få ut 2000 mil till innan skrot. Nu tror jag minst 3-8 tusen till, vi sparar bilen i företaget och köper inte en ny än.
Köpt nyare BMW att pendla med en 530d automat från 2006. Den har gått 19700 mil. Börjat med första behandling i helgen och nu låter den inte som en diesel längre. Om två veckor ska automatlåda behandlas och motor igen. Till jul eller till sommaren blir det ny olja och filter till automaten samt extra rvs behandling.
Resultat ? På gående , motor kommer jag att behandla var 5000-8000 mil med en sats , automatväxel lådan 10000-12000 mil när jag byte filer och olja , bakaxel var 20000 mil.

Jag var skeptisk, valde att prova och blev överraskad, det finns inga mirakel medel det måste man vara på det klara med. Rvs klarar inte allt, jag också är rädd för kullager sprängning vid överdosering.
Men jag märker att det fungerar på servostyrning och har en positiv effekt på komp.
L200 kan man nu sopa i 4x4 i 110 utan att man märker det, och drar man ur den i samma fart så behöver man bara släppa gasen så släpper den och blir 2wd direkt... Kan väll säga att allt över 90 var ren plåga innan.

Så alla skeptiker och optimister och lättlurade grabbar, något händer när man fyller på rvs.
Rvs är svin dyrt.... Och fungerar inte alltid. På bra grejer ska man man inte känna skillnad.
För en som köper och säljer innan grejer blir slut behöver inte ens fundera om rvs.
Men jag som köper er gamla skit för jag har inte råd med annat köper rvs för att suga ut den sista möjliga ekonomi ur investeringen :)

Ni som dissar, läs igen och prova rvs, ni kommer att omvändas.
Ni som är positiva och provat, fundera på placeboeffekt, om man skruvar av ljuddämparen på moppen så går den fortare va????


Nåååå massa text.... Bevingat ord som avslut

"Rvs är pendlarens bästa vän":crash
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
& min mormor köpte bodylotion, folk tror att hon är min dotter nu. Fyfan vad hon ser ung ut!! Rekommenderas starkt
 

Strappe

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2013
Ort
Timrå
Hoj
Izu k750m 1966, Ajs comp 1955, Royal Enfield Diesel 1997, etc
Typ ja :) reggade mig bara här för att kasta mig huvud stupa in i en religiös debatt där alla förstå sig på:are varken har utbildning eller intelligens att förstå, typ som att visa en brödrost för en neandertalare. :) eller få köpråd på forum om vilken cykel man skall köpa från en som aldrig ägt modellen, aldrig ägt märket, har inget mc kort, aldrig kört mc, och är 13 år... Typ så är debatten, det är så man tar luften ur grejer... Genom att inte försöka förstå :)

Angående debatten så oroar jag mig själv för placeboeffekten, jag är extremt god trogen:) finns det någon hård nackad skeptiker som skulle kunna prova det "vetenskapligt" har en 4l bensin sats över, någon som har typ gamla cb 750 typ och som på forumet är trovärdig?

Den riktiga orsaken till regga är att jag funderar på en ny hoj till sommaren och ligger sjuk hemma med bihåleinflamation och hade skit tråkigt, så surfade på forum för att hitta något vettigt ställe att läsa på mig om vilka hojar som gäller. Lider av extrem gashand så jag har satt en Max gräns på 35hk , jag tenderar att köra på bakhjulet. Hoppas att jag har mognat, var bara 1 sekund från att köra ihjäl mig 1992. Så jag fegar :)

Orkade mig ur sängen idag och fota liken i källaren. Ajs:en är till salu för billig peng.
Ska bara hitta hur man lägger upp bilder här. Men måste först bara liva upp debatten och få lite ovänner :)

Och återigen grabbar ... Tro det gör man i kyrkan eller moskén.
Har man kommentarer så skall det vara baserad på egen erfarenhet eller kunskap och inte tyckande, religiöst dravel om vems pung är störts är ointressant.... Btw min är störst :crash
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top