Renovera motorn medans du kör, bluff?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Just Mc varuhuset testade ju detta och säljer det desutom. De fick betydligt mer hk efter att ha kört medlet i en r1 har jag för mig. De hade även tittit hur cylindern såg ut innan och efter behandlingen och bevisligen så hade något hänt, cylindern blev tätare. Det finns ju liknande gamla produkter för dessa med de har också varit skadliga för motorn som tex slick. Att den kan bygga på en "hinna" på motordelar stämmer helt säkert "tror" jag men att det skulle renovera motordelar borde ju vara omöjligt.

Jag provade detta för ca 4 år sedan mest av nyfikenhet på en Honda 929. Jäklar vad den gick efter detta:rock. Nä men faktiskt så inbillade jag mig en något piggare hoj samt att växellådan gick lite smidigare. Obs kan också varit placebo effekt. Verkade i alla fall inte skadat motorn då den rullat 4800 mil när jag sålde den samt såg att den fanns på blocket för 3 veckor sedan (motorn gick bra tydligen:tummenupp)

Har som sagt inga bevis på att det skulle fungera men tycker man att man har råd så skadar det ju inte att prova. Skulle vara kul med mer som haft erfarenhet av detta medel.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
För många år sen var det väldigt poppis med Slick50 och liknande teflonbehandlingar och de gjorde även ett test i BIKE där en 125:a racer fick 1,4 hk mer eller vad det var. Sen har det inte varit så mycket med det men det poppar upp såna här "mirakelprodukter" då och då. En del säger att de ska vara bra och en del säger att de är dåliga. Min erfarenhet är följande: Slick50 behandlade min RD 125 ypvs. två veckor senare rasade den med en kostnad på 6500:- som följd. Berodde det på slick50:t? troligen inte. Kommer jag att spruta i nåt mirakelmedel i nåt av mina fordon igen? Nä.
Jag körde också Slick50 fast i en granada 2,8 varpå kamlagrena skar. Men sen körde jag Duralube, också teflongegga, i en 2,0 som var i riktigt bra skick, och den visade liknande resultat som i mirakelreklamerna, den höll så länge jag hade den. En motorguru jag kände på den tiden påstod att det i praktiken fungerade som fint slipmedel och att det var därför det fungerade på bra motorer men sabbade halvbra och dåliga.

Men visst är väl oljetillsatser med teflon förbjudet inom vissa typer av racing? Tror inte dom förbjuder pga omtanke för rasade motorer..
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
-Blir betydligt hårdare än dom flesta stållegeringar" Kanns som de där kan göra betydligt mer skada än nytta, definitivt inget jag skulle hälla i en maskin jag bryr mig om.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har varit uppe förr, t.ex. i denna lite drygt sju år gamla tråd där importören visade sig vara medlem här på sporthoj:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?70074-Renovera-medans-du-k%F6r-Funkar-det
och denna fem år gamla tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?146081-RVS-motorrenovering-p%E5-burk-!

Att tillsätta något som sätter igen läckande kanaler är inget direkt nytt och kan säkert funka för att tillfälligt fixa oljeläckage, höja komp etc, men man får ju hoppas att det inte sätter igen andra kanaler. Vill minnas att RSV skröt om att det inte var skadligt då det bara sätter sig på varma ytor men man behöver inte tänka länge för att inse att det ändå kan bli diverse problem med att bygga upp beläggning just där, speciellt om den verkligen blir hårdare än stål kombinerat med att delar växer/krymper med motorn blir varm/kall... :brinnerup

Att sedan kalla detta för "motorrenovering" är dock grovt missvisande, om inte rent bedrägligt. Men det är ingen ovanlighet för denna typ av produkter.

Edit: Hittade intressant ännu äldre tråd som mer generellt tog upp mirakeltillsatser http://www.sporthoj.com/forum/showt...tillsatserna-funkar-dom&p=1099001#post1099001
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett ämne som förhindrar/minskar direkt metall-metall kontakt när hojen startar upp och om oljefilmen brister är zinkdialkylditiofosfat (ZDDP, ZTP mm). Det här ämnet har varit en standardtillsats i motorolja , dosering omkring 1,5% ända till man upptäckte att fosforn i ZDDP långsamt men säkert förstör katalysatorn. Så idag finns ZDDP med "gamla" tiders dosering endast i olja till dieselmotorer, tex Biltema Turbodiesel 15W-40,
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36962 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
och oljor av "performancetyp" tex Q8 SBK Racing 10W-50 som många på SH kör med
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
tex Biltema 5W-50 som en vän vars BMW R90S (torrkoppling) nu rullat 42000mil med. (Hojen hade gått 4000mil när han köpte den så totalt 46000mil, borrad 2a gången vid 39000mil.)
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36919 Motor Oil 5W-50 Synthetic 2009-10-21 SE.pdf
och Motul 300V 20W60
dit det finns länk på den här sidan
http://www.lubrispec.com/produit/Motorsport_300V.php
http://www.lubrispec.com/pdf/300V_Le_Mans_20W60_MSDS.pdf
Moderna oljor för motorer med katalysator innehåller INTE gamla tiders mängd med ZDDP
tex Biltema MC-olja Racing 10W-40
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf

Läst på lite hos RVS.
En förutsättning för att medlet ska göra nytta är att andra skyddsfilmstillsatser (tex ZDDP?) först tvättas bort. Så man får direkt metall-metall kontakt !
http://www.rvs.se/faq.html#rengora
Jag avstår från RVS behandling. :hihi
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Renovera motorn medan man kör?

Inga problem alls, fast man får börja med att öva på mindre kritiska delar:

Fixar man det är det bara att gå vidare och riva motorn!

Klockers alla dar! :tummenupp

/e
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
En intressant undran när det gäller alla dessa tester om minskad bensinförbrukning vid behandling med diverse preparat, är vad effekten av ett vanligt oljebyte blir?
 

moddlaren

Guest
Just Mc varuhuset testade ju detta och säljer det desutom. De fick betydligt mer hk efter att ha kört medlet i en r1 har jag för mig. De hade även tittit hur cylindern såg ut innan och efter behandlingen och bevisligen så hade något hänt, cylindern blev tätare. Det finns ju liknande gamla produkter för dessa med de har också varit skadliga för motorn som tex slick. Att den kan bygga på en "hinna" på motordelar stämmer helt säkert "tror" jag men att det skulle renovera motordelar borde ju vara omöjligt.

Jag provade detta för ca 4 år sedan mest av nyfikenhet på en Honda 929. Jäklar vad den gick efter detta:rock. Nä men faktiskt så inbillade jag mig en något piggare hoj samt att växellådan gick lite smidigare. Obs kan också varit placebo effekt. Verkade i alla fall inte skadat motorn då den rullat 4800 mil när jag sålde den samt såg att den fanns på blocket för 3 veckor sedan (motorn gick bra tydligen:tummenupp)

Har som sagt inga bevis på att det skulle fungera men tycker man att man har råd så skadar det ju inte att prova. Skulle vara kul med mer som haft erfarenhet av detta medel.


http://www.rvs.se/dinojet.htm varså god.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag har en kompis som köpte nån teflonliknande oljetillsats. I en familj med 3 gamla Saabar. Först tyckte de bilarna gick bättre. Efter några veckor hade alla 3 bilarna fått problem.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet att biltema hade en vätska som renoverade packningar och dyligt från läckande servostyrningar,men den var väl för bra för den säljs inte mer :crash

Det är flera företag som säljer och det funkar,
Om det är packningen som torkat ut (vanligt fel).
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det intressantaste är ifall hojarnas växellådor blir bättre/slitage minskas eller om man får fler HK.
Att det tätar packboxar, backningar och osv. är mindre intressant.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag har en kompis som köpte nån teflonliknande oljetillsats. I en familj med 3 gamla Saabar. Först tyckte de bilarna gick bättre. Efter några veckor hade alla 3 bilarna fått problem.

De kanske körde bilarna lugnare, när de tillsatte dessa så vart det skillnad och det var roligare att köra och andra delar gav med sig.
Bara en tanke:)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Körde faktiskt RVS i en av mina Busaturbomotorer

Då lagerras är frekvent förekommande pga för mycket dragracing utan rätt oljetråg

Så även denna gång , Det märkliga var att den gick nästan lika bra som den skulle

Motorn revs av en annan anledning

All lagermetall ( den gråa beläggningen ) var borta endast kopparskiktet var kvar

Det ännu märkligare var att dessa såg klarlackade ut , ej heller var det nägra värmezoner vilket alltid händer i en icke behandlad motor

Nåja Vevaxel var kass så också vevstackarna . Men om man nu är på jordenrunt tur med Mcn så kanske man klarar sig till verkstan i stället för att bli strandad i öknen eller nått:banana
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Körde faktiskt RVS i en av mina Busaturbomotorer

Då lagerras är frekvent förekommande pga för mycket dragracing utan rätt oljetråg

Så även denna gång , Det märkliga var att den gick nästan lika bra som den skulle

Motorn revs av en annan anledning

All lagermetall ( den gråa beläggningen ) var borta endast kopparskiktet var kvar

Det ännu märkligare var att dessa såg klarlackade ut , ej heller var det nägra värmezoner vilket alltid händer i en icke behandlad motor

Nåja Vevaxel var kass så också vevstackarna . Men om man nu är på jordenrunt tur med Mcn så kanske man klarar sig till verkstan i stället för att bli strandad i öknen eller nått:banana

Där ser man!
Alltså skulle du endast rekommendera detta som en nödlösning i "öken" för att komma till verkstaden eller är detta bra att göra på ex en R1 -98 för att vårda motorn, få tillbaks förlorade HK och en mer smidig låda?

Har själv inga problem med hojen, men så jäkla nyfiken :D
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Kommer osökt att tänka på 80-talets Lurium 2000 X när jag läser den här tråden....
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Lite som ...ABDOMINIZER ....
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Att folk tror på detta, sprayen som sprayar färg över flinten, lackstiften som lagar lacken, gud, tomten...
Fanns på 60-talet ett gummiband som man skulle hänga under bilen för att "leda bort statiska elektriciteten" så man inte skulle må illa i bilen...
Minst 50% av alla bilar hade ett sånt..
Om det fungerade? Säkert lika bra som undermedlet rvs som enl hemsidan hjälper mot allt..
:dummer
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har väl haft lite blandad tur med olje och kylare läkage preparat men jag provade ett undermedel för ca tjugo år sedan som just då förmodligen såldes i stora mängder pga en omfattande reklam och var dyrt som bara f_n via biltillbehörsbutiker.Fungerade det, nä, inte det minsta mer än i tillverkarens plånbok som blev lite tjockare. :va

Påminner lite om den gamla magiska liniment flaskan som såldes till folk och fä för några hundra år sedan och påstods bota allt från förkylning till cancer.Inget av detta botades naturligtvis men folk blev fulla som f_n pga att innehållet ofta enbart var sprit.Idag kallas denna form av bluff vare sig det rör sig om magiska preparat på flaska eller rena fejk avtalen för "snake oil".

www.youtube.com/watch?v=-4HzIW0LLCs

www.youtube.com/watch?v=GcENY2-ZT5U
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top