Hojen blev påkörd och vält, tips?

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Hejsan!

Har råkat ut för en "liten" irriterande olycka.

Tog hojen till jobbet idag för en gång skull och hittade en plats bakom en handikapparkering inne i stan. När jag väl slutar jobbet och kommer ut till hojen ser jag att den har rätt stadiga repor på lacken, handtag, backspegel och avgassystem samt att hela bakbromsen och fästet som den är fäst med (vet ej vad det kallas) är av helt och hållet och allt hänger mest i slangarna från bromsvätskan där bak. Dessutom lät hojen helt åt h*lvete när jag skulle försöka köra hem den, och den gick inte alls som den skulle (hackade ordentligt och svarade inte på gasen).

Till min förvåning ser jag dock en lapp fasttryckt vid styret där det står
"Din hoj välte för min handikappade gamle vän inte kan köra så bra. Väldigt dumt att ställa dig så nära en sån p-plats/Ring 0707214***"

Blev ändå rätt ödmjuk med tanke på att personen i fråga lämnade nummer. Nu verkar det däremot så att personen bara skrivit upp något random nummer då jag inte kommer fram när jag försöker ringa och numret går ej att hitta via eniro/hitta.se/nummerupplysningen....

Någon som varit med om en liknande händelse? Med andra ord: fått hojen vält och inte har någon som kan kopplas till själva händelsen? Någon som har nått tips på hur man bör gå till väga?

Tänkte så klart kontakta mitt eget försäkringsbolag (salus ansvar) på måndag samt göra en polisanmälan. Men om någon har tips utöver det är jag hemskt tacksam!

//Tapeworm
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Den handikappade gamle vännen inte ska köra alls?

Testa och ring några gånger till. Kan ju vara utan täckning för tillfället.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Polisanmäl och kontakta försäkringsbolaget om du inte får tag på förövaren.

Att tillägga så tror jag ingen skulle bemöda sig att skriva en lapp med ett påhittat nummer, så prova att ring igen.

Edit: Stavfel, smygsuper på dass med iphone.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Fy fan va tråkigt, inte minst så här i början av säsongen. Kanske kommer du fram på numret senare, tycker egentligen inte att du bör skriva ut det på ett allmänt forum.
Jag tycker dock inte det är mer fel att stå nära en sån parkering än en vanlig. Oavsett handikapp borde man väl kunna köra om man ska va ute i trafiken. Hoppas allt löser sig smidigt. Tyvärr har jag inga tips att ge.
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Aaa jag ska ligga på och försöka ringa imorgn också om jag inte får jag på han/hon ikväll.

Nej tycker själv det verkar lite märkligt att bemöda sig med att skriva en lapp och fejka ett nummer, men tanken slog mig, precis som Risbrännaren skriver, att han skrev lappen/numret bara för att det ska se bra ut, då det antagligen var en massa människor som såg allt och hjälpte honom/henne att ställa upp hojen igen.

Halle7: mm jäkligt tråkigt faktiskt, tappa lite sug på en gång när man måste lämna in den igen det första man gör när säsongen startat... Men men! Du har helt rätt det där med numret, tänkte inte äns på det själv, har ändrat det!

Tack för supporten hur som helst! :)
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Inte fan ska du ge upp för nått puco backat på din hoj !!, bara kontakta bolaget så ska du se att d fixar sig:krama
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om hojen trillat omkull inne i stan så borde ju någon både ha sett och hört smällen.Att de sedan har rest den upp igen tyder ju på att de lagt ner lite möda på att rätta upp situationen vilket någon som sagt var borde ha uppmärksammat.Om ligisten som orsakade skadan hittas så lär vederbörande förmodligen har rätt till en handikapparkering i framtiden om man är så urbota korkad så man skyller på de som parkerar i närheten av denna handikapplats.Verkar ju vara ett riktigt original.Hoppas du hittar typen. :crash
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Kolla runt på platsen där hojen stod, har du tur så finns det övervakningskameror som kanske fångat det hela på film. Otroligt tråkigt för dig, hoppas det ordnar sig till det bättre!
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Just såna här incidenter suger ju så jävla hårt. Värst av allt är att förövaren i princip alltid kan lalla därifrån utan att behöva oroa sig det minsta inför framtiden.

Enligt lag är man ju skyldig att "anmäla" sig själv om man orsakar en sådan här olycka, annars om man bara drar därifrån så gör man sig skyldig till smitning ( mycket allvarligt brott ).

MEN idioterna som kommit på detta är ju så jävla extremt urbota korkade så de har glömt en STOR detalj. Jag lyckades repa upp en annan bil på en parkering i höstas. Självklart kände jag mig skyldig att anmäla mig själv och jag lämnade lapp på bilen, flera dagar i sträck men bilen stod kvar där flera dagar. Till slut ringde jag faktiskt in till polisen och bad att få rapportera mig själv för händelsen så att jag inte skulle riskera att bli ett smitningsobjekt. De polisen då säger i luren är att om jag lämnat en(1) lapp på bilen så behöver jag inte göra mer, utan jag kan då lalla iväg och behöver inte bry mig något mer?

Där stod jag och ville sona för mitt brott och så säger dom att jag inte behöver bry mig... Skitsmart... Man kan alltså inte anmäla sig själv efter en sådan förseelse så att polisen kan kontakta mig igen efter att de fått in polisanmälan från ägaren av den påkörda bilen.

Sååå... De är bara att härja loss bäst fan man vill och "lämna lappar" på alla bilar man kör på, utan risk för att bli tagen.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Kolla runt på platsen där hojen stod, har du tur så finns det övervakningskameror som kanske fångat det hela på film. Otroligt tråkigt för dig, hoppas det ordnar sig till det bättre!

När min cykel blev påkörd på en videoövervakad parkering (skolparkering) så fick jag veta att dom inte fick visa videomaterialet då brottet inte var tillräckligt allvarligt?! :va:confused: :dummer

Cykeln stod parkerad rakt framför kameran...

Hur som helst så gick allt ganska bra tillslut iaf :) TFF gick in och betalade självrisken trots att jag inte hade några vittnen till olyckan!
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
När min cykel blev påkörd på en videoövervakad parkering (skolparkering) så fick jag veta att dom inte fick visa videomaterialet då brottet inte var tillräckligt allvarligt?! :va:confused: :dummer

Cykeln stod parkerad ca 15m rakt framför kameran...

Hur som helst så gick allt ganska bra tillslut iaf :) TFF gick in och betalade självrisken trots att jag inte hade några vittnen till olyckan!

Om man polisanmäler och Polisen agerar snabbt så bör de kunna få ut filmen som eventuellt bevismaterial utan krångel. Kan man tycka...
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Om man polisanmäler och Polisen agerar snabbt så bör de kunna få ut filmen som eventuellt bevismaterial utan krångel. Kan man tycka...

Jao det kan man tycka... Men tydligen så finns den en hel del regler som man måste följa enligt LAK
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/kameraovervakning/

Bland annat: "Bildmaterial får endast användas för det avsedda syftet med övervakningen"

"Kameraövervakning får endast ske under de tidpunkter och i de utrymmen där de konkreta behoven finns."
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Ett tips när man gör polisanmälan för parkerings skador är att man bör ha ett vittne som kan intyga att den skada som uppstått inte fanns när man lämnade hojen, bilen parkerad. Inget avancerat inget som senare läggs energi på men detta är praxis för vissa bolag.
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Har i alla fall gjort en polisanmälan nu! Sen blir det till att kontakta försäkringsbolaget på måndag som sagt samt kontakta TFF! Sen är det väl bara hålla tummarna! Ska ge några försök till imorgon på numret jag fick också, men det känns rätt lönlöst...

Tack för hjälpen alla! Blir alltid lite gladare varje gång man går in på Sporthoj och får skön feedback! :tummenupp
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
När min cykel blev påkörd på en videoövervakad parkering (skolparkering) så fick jag veta att dom inte fick visa videomaterialet då brottet inte var tillräckligt allvarligt?! :va:confused: :dummer

Cykeln stod parkerad rakt framför kameran...

Hur som helst så gick allt ganska bra tillslut iaf :) TFF gick in och betalade självrisken trots att jag inte hade några vittnen till olyckan!

Är det så att kameran är "olagligt" installerad använder de sådana ursäkter för att slippa bli av med den, lite som killen på drottninggatan som fångade självmordsbombaren på bild med sina övervakningskameror.

Kul iaf att TFF stod för kostnaderna, det visste jag inte. Är dom skyldiga att göra det????
Kan vara bra att veta när man råkar ut för samma grej.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Ditt försäkringsbolag tar kontakt med TFF inget du behöver göra själv. Se bara till att få en skadebesiktning från närmaste mc verkstad. TFF går in på smitning och sänker självrisken, dock inte alltid. Som sagt tidigare Polisanmälan + skadebesiktning sen skickar du in anmälan så ordnar det förhoppningsvis sig :tummenupp

Är i samma tvist fast gäller min bil, död åt smitare :huvet
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Fick nu svar från numret som jag försökt få tag i! Jag skickade ett sms till numret och förklarade läget och bad de ringa så fort som möjligt. Fick då ett svar på det sms; "Hej, detta nummer är till ett mobilt bredband och vi finns på Gotland. Beklagar, men har detta nummer angivits är du lurad."

Är förvisso inte förvånad, men fan va grinig man blir ändå...
Nu blir det väl bara till att hålla tummarna att TFF går in och hjälper till lite, vilket man kan tycka eftersom jag ändå har lappen kvar där en person erkänt att de orsakat olyckan.

Okej, tack för det Ceara! Hoppas det löser sig för dig med!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top