Varför inte mångkultur?

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Brastad (utanför Uddevalla)
Hoj
Hojlös
Varför är andra människor kultur och historia viktigt. Vi kan vara jättesnabba att försvara så att samerna, indianstammar m.fl. ska få leva med sin kultur på bästa tänkbara sätt. Jag tycker som sades i tidigare inlägg att vi själva har ett intresse av andra kulturer när vi reser utomlands.

När ni sätter ett värde på andra kulturer, varför kan ni inte sätta ett värde på er egen? Sverige är svenskarnas arv. Det är faktiskt inte alla världens medborgares land- de har sina egna hemländer. När ni snackar om olika kulturer, det räcker bara att resa runt i Sverige för att uppleva skillnader. Vi måste inte dra hit folk från MENA för att känna oss kulturmoderna.

Ni som är för mångkultur. Kan ni själva tänka er bosätta er bland den? Eller är det ett framtidstänkande av mångkulturen där vi alla tillsammans firar både midsommar och ramadan? Där vi alla lever i harmoni och håller varandra i händerna, där det inte finns några religösa konflikter?

Jag har inget emot att folk flyttar hit. Men det ska vara på samma villkor som att jag skulle flytta till Tyskland, Finland, USA osv. Jag får betala för mig själv. Betalar man för sig själv för att flytta till ett land vågar jag gissa på att man har ett genuint intresse av detta land. Inte största möjlighet att parasitera på befolkningen (nej jag dra inte alla över en kam, men faktum är att väldigt många som kommer hit till Sverige, valde just Sverige för att vi inte ställer några krav).

Summan är, väldigt stor del av befolkningen vill ha Sverige som det har vart tidigare. Man har sin kärlek till det egna landet. Den som inte har det, tycker jag synd om. Mångkultur kan aldrig fungera och har hittills aldrig fungerat. Det enda det gör är att splittra en befolkning, skapar segregation och skapar ett klassamhälle.

Jag sätter värde på min egen kultur. Jag älskar Sverige och svensk kultur. Men det utesluter inte att man har fler kulturer i samma land :)

Man kan älska Sverige och vara för mångkultur.

Hur tror du det blir i himlen, tror du Gud kommer avgränsa de olika folkslagen med olika platser i himlen? Tror du afrikaner kommer ha sin afrika-himmel medans européer har sin Europa-himmel och asiater har sin Asien-himmel? Nej för i Guds rike så är ingen asiat eller europé, afrikan eller amerikan utan alla är ett i Jesus Kristus. Den som tror på Jesus skall bli frälst, oavsett hudfärg och kultur. På så sätt som varje Kristustroende blir frälst så är alla Kristustroende ett i Kristus.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag bor på en liten ort. Så jag bor bland dem. Det gör alla här. Handlar i samma butik. Har barn i samma skola. I att de finns så nära, så vet jag vad några av föräldrarna till jobbar med. Och ja, de jobbar. Här har man behållit den trista traditionen med skolavslutning i en alldeles för liten kyrka. Så dit kommer utländska kvinnor med slöja, och fotograferar sina barn, som alla andra föräldrar. Jag har varken problem med att barnen har klasskamrater från utländska familjer, eller att ett barn är släkt med en av svergies mest kända förbrytare. Jag vet inte vilket jag borde vara mest upprörd över? Men faktum är att ingen av dem är någon problemfamilj. Sådana finns också... WT. På en liten ort håller folk mer reda på varandra. :7peta

Hur var Sverige förr? Undrar vad som menas med förr? Före vallonerna kom till Svergie och hjälpte oss att bygga upp landets ekonomi? Innan Skåne blev svensk? Innan svenska hären tog med sig krigsbrudar från Europa? Hela Sveriges historia är full av inslag från andra kulturer. Det är så det 'svenska' växt fram.

Om mångkultur är farligt, så stackars USA. :lol

Det här var tamejfan det insiktsfullaste som skrivits på denna sida på länge!
Och ett handfast exempel på integration dessutom.
All heder till dig MrsZ. Och tack, för att du ger mig lite hopp om människorna.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Man kan älska Sverige och vara för mångkultur.

... i Guds rike så är ingen asiat eller europé, afrikan eller amerikan utan alla är ett i Jesus Kristus. Den som tror på Jesus skall bli frälst, oavsett hudfärg och kultur.

Nu blir jag grymt besviken! :tummenner Först startar du en tråd om mångkultur, och sedan kommer du dragande med EN religion? :huvet Vad hände med att gilla mångkultur? :va:gnissla
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag bor på en liten ort. Så jag bor bland dem. Det gör alla här. Handlar i samma butik. Har barn i samma skola. I att de finns så nära, så vet jag vad några av föräldrarna till jobbar med. Och ja, de jobbar. Här har man behållit den trista traditionen med skolavslutning i en alldeles för liten kyrka. Så dit kommer utländska kvinnor med slöja, och fotograferar sina barn, som alla andra föräldrar. Jag har varken problem med att barnen har klasskamrater från utländska familjer, eller att ett barn är släkt med en av svergies mest kända förbrytare. Jag vet inte vilket jag borde vara mest upprörd över? Men faktum är att ingen av dem är någon problemfamilj. Sådana finns också... WT. På en liten ort håller folk mer reda på varandra. :7peta

Hur var Sverige förr? Undrar vad som menas med förr? Före vallonerna kom till Svergie och hjälpte oss att bygga upp landets ekonomi? Innan Skåne blev svensk? Innan svenska hären tog med sig krigsbrudar från Europa? Hela Sveriges historia är full av inslag från andra kulturer. Det är så det 'svenska' växt fram.

Om mångkultur är farligt, så stackars USA. :lol

Vad glad jag blir när jag läser sånt här, underbart :)

Är själv en produkt av mångkultur, så det är väl givet att jag inte heller har något emot detta.
 

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Brastad (utanför Uddevalla)
Hoj
Hojlös
Nu blir jag grymt besviken! :tummenner Först startar du en tråd om mångkultur, och sedan kommer du dragande med EN religion? :huvet Vad hände med att gilla mångkultur? :va:gnissla

Att vara för mångkultur är en nödvänighet för varje kristen som förespråkar kristna värderingar.

Jag älskar mångkultur och jag lever mitt i mångkulturen.

De första kristna församlingarna som man kan läsa om i apostlagärningarna var mångkulturella :)
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Jag bor på en liten ort. Så jag bor bland dem. Det gör alla här. Handlar i samma butik. Har barn i samma skola. I att de finns så nära, så vet jag vad några av föräldrarna till jobbar med. Och ja, de jobbar. Här har man behållit den trista traditionen med skolavslutning i en alldeles för liten kyrka. Så dit kommer utländska kvinnor med slöja, och fotograferar sina barn, som alla andra föräldrar. Jag har varken problem med att barnen har klasskamrater från utländska familjer, eller att ett barn är släkt med en av svergies mest kända förbrytare. Jag vet inte vilket jag borde vara mest upprörd över? Men faktum är att ingen av dem är någon problemfamilj. Sådana finns också... WT. På en liten ort håller folk mer reda på varandra. :7peta

Hur var Sverige förr? Undrar vad som menas med förr? Före vallonerna kom till Svergie och hjälpte oss att bygga upp landets ekonomi? Innan Skåne blev svensk? Innan svenska hären tog med sig krigsbrudar från Europa? Hela Sveriges historia är full av inslag från andra kulturer. Det är så det 'svenska' växt fram.

Om mångkultur är farligt, så stackars USA. :lol

Härlig skildring från din ort och dina erfarenheter. Det kan dock inte skönmåla invandringsindustrin som förs nu.

Ja självfallet har Sverige präglats av folk utifrån, finns nog inget land som har vart isolerat helt från främmande människor. Bara för att vi har haft kontakter med andra länder så kan det ej jämföras med invandringsindustrin nu.

Mycket fel att säga att USA är ett bra exempel på mångkultur.

Crossniklas:
Trams. Folk som kommer hit med rätt förutsättningar blir en tillgång.

Var väll på 60-talet vi tog emot bland annat greker? Och de har väll anpassat sig bra?
Med rätt förutsättning kan man ta emot invandrare. Det har även Kanada bevisat.

Har jag sagt att folk kommer med rätt förutsättningar är något problem? Ser du "ensamkommande" "flykting""barn", eller ett bättre ord: Unga vuxna som agerar ankare för sina familjer och släktingar för ett kravlöst liv på den inhemska dumma befolkningen i Sverige som tror på deras uppdiktade historia. Ser du dessa som en tillgång?

Eller att Sverige ligger på andra plats i världen i våldtäcksstatistiken. Eller att våra journalister så typisk kan se våldtäktsmannen som ett offer av vårat samhälle.

Att det sen faktiskt kommer riktiga flyktingar hit som har flytt undan allt vad islam heter får se ett land böja sig efter denna våldsbejakande religion gör att man skäms.

Finns så mycket vedervärdigt i detta land som invandringspolitiken har medfört, synd bara att journalister och etablissemanget klumpar ihop alla invandrargrupper tillsammans. Finns mycket bra invandrare som drar sitt strå i stacken.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Unga vuxna som agerar ankare för sina familjer och släktingar för ett kravlöst liv på den inhemska dumma befolkningen i Sverige som tror på deras uppdiktade historia.
"Under åren (2007–2011) beviljades totalt 6 109 ensamkommande barn/ungdomar permanenta uppehållstillstånd. Under samma period har 1 487 personer (föräldrar och syskon) beviljats uppehållstillstånd på anknytning till ett ensamkommande barn det vill säga knappt 25 procent."
http://www.migrationsverket.se/info/2556.html

.....i snitt 300 anhöriga per år alltså, eller 0.25 personer per "ankare". För att ha skapat en hel importindustri där de tar hit hela släkter och familjer för kravlöst leverne verkar de inte särskilt effektiva i sitt släktingsimporterande...
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
fast frågan kvarstår , det har ju bevisats påtagliga ggr att det inte riktigt alltid är barn
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Eller att Sverige ligger på andra plats i världen i våldtäcksstatistiken. Eller att våra journalister så typisk kan se våldtäktsmannen som ett offer av vårat samhälle.

Såhär står det lite längre ner i wikistatistiken:
[edit]Sweden

Sweden has the highest incidence of reported rapes in Europe and one of the highest in the world. According to a 2009 study, there were 46 incidents of rape per 100,000 residents. This figure is twice that of the UK which reports 23 cases, and four times that of the other Nordic countries, Germany and France. The figure is up to 20 times the figure for certain countries in southern and eastern Europe.[39]
The Swedish National Council for Crime Prevention claims that it is not "possible to evaluate and compare the actual levels of violent crimes... between countries", but that in any case the high numbers are explained by a broader legal definiton of rape than in other countries, and an effort to register all suspected and repeated rapes. It asserts that comparisons based on victim surveys place Sweden at an average level among European nations.[40]

Att det sen faktiskt kommer riktiga flyktingar hit som har flytt undan allt vad islam heter får se ett land böja sig efter denna våldsbejakande religion gör att man skäms.
Har du något konkret exempel på hur man böjer sig för någon given religion?
Eller för den delen varför just Islam är så våldsam?

Finns så mycket vedervärdigt i detta land som invandringspolitiken har medfört, synd bara att journalister och etablissemanget klumpar ihop alla invandrargrupper tillsammans. Finns mycket bra invandrare som drar sitt strå i stacken.

Det vedervärdigaste som skett är alla avpixlingsfantaster som fått rubriker att vinkla via frikostigt tolkande av wikiartiklar.
Vad är du rädd för Niklas?
Och varför?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Frågan vi ska ställa oss är hur många analfabeter och somaliska fåraherdar vi behöver.
 

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Brastad (utanför Uddevalla)
Hoj
Hojlös
fast frågan kvarstår , det har ju bevisats påtagliga ggr att det inte riktigt alltid är barn

Det är just den här typen av argument som mångkulturkritiker stödjer sig på. Små detaljer som inte spelar någon väsentlig roll i det stora hela. Att tre afrikaner fuskar innebär inte att resterande 97 fuskar. Se det ur ett större perspektiv. Folk svälter, folk flyr från krig och misär och detta är människor som vi kan hjälpa. Jesus säger att det vi gjort för de minsta av har vi gjort för honom men i samma andetag deklarerar han också att det vi inte gjort för de minsta det har vi heller inte gjort för honom. Tänker du inte på evigheten? Vad är mest värt

Alternativ ett: Något lägre skatter och evigt lidande efter jordelivet
Alternativ två: Något högre skatter och evigt paradis tillsammans med Jesus Kristus efter jordelivet

Självklart blir man inte frälst på att vara snäll, för det är genom Jesus Kristus som man blir frälst. Genom att med sin mun bekänna att Jesus Kristus är Herren. Men om man är frälst därför att man tror på Jesus så är det en självklarhet att älska sin nästa som sig själv:yoparty
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
Det är just den här typen av argument som mångkulturkritiker stödjer sig på. Små detaljer som inte spelar någon väsentlig roll i det stora hela. Att tre afrikaner fuskar innebär inte att resterande 97 fuskar. Se det ur ett större perspektiv. Folk svälter, folk flyr från krig och misär och detta är människor som vi kan hjälpa. Jesus säger att det vi gjort för de minsta av har vi gjort för honom men i samma andetag deklarerar han också att det vi inte gjort för de minsta det har vi heller inte gjort för honom. Tänker du inte på evigheten? Vad är mest värt

Alternativ ett: Något lägre skatter och evigt lidande efter jordelivet
Alternativ två: Något högre skatter och evigt paradis tillsammans med Jesus Kristus efter jordelivet

Självklart blir man inte frälst på att vara snäll, för det är genom Jesus Kristus som man blir frälst. Genom att med sin mun bekänna att Jesus Kristus är Herren. Men om man är frälst därför att man tror på Jesus så är det en självklarhet att älska sin nästa som sig själv:yoparty

det de krigar om är just biståndspengar från utomståeende länder , slopa bidragen o minska vapenförsäljningen så tror jag de löser sina problem själva ,, vi kan hjälpa till o bygga upp landet o sluta utnyttja folk för deras resurser
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Frågan vi ska ställa oss är hur många analfabeter och somaliska fåraherdar vi behöver.


Det har varit över 2 miljoner somalier på flykt. 2010 tilläts färre än 6500 av dessa stanna och förra året mindre än 4000.
Den absoluta lejonparten av de Somalier som fick uppehållstillstånd hade skyddsskäl eller var kvotflyktingar.

Är detta något som känns helt övermäktigt för dig just för att de är analfabeter? Skall inte dessa människor ha rätt att få sina asylskäl prövade såsom FN:s deklaration för mänskliga rättigheter faktiskt gör gällande?

Varför inte angripa diskussionen med mer sakliga argument än den ständiga avpixlatretoriken och slagorden om getherdar, berikning, våldtäktsepedemi, massinvandring, ensamljugande barn, skäggbarn eller det där smetiga avpixlarknepen där man försöker få det att låta som om de där "nästan hundratusen" som fick uppehållstillstånd uteslutande består av våldtäktande fåraherdar och att mindre än 5% har skyddsskäl...

Varför inte ta och diskutera sakligt kring de grupper du dagligen spyr galla över. varför kan du inte diskutera kring statistiken över irakier, afghaner, somalier o.s.v och föra en ärlig debatt kring vad som är fel med att ge ett par tusen från varje land uppehållstillstånd per år. Hur "upprörande många" är det från dessa länder som "importeras" hit och hur många av dem är det som faktiskt får stanna på grund av att de har skyddskäl.
 
Last edited:

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Brastad (utanför Uddevalla)
Hoj
Hojlös
det de krigar om är just biståndspengar från utomståeende länder , slopa bidragen o minska vapenförsäljningen så tror jag de löser sina problem själva ,, vi kan hjälpa till o bygga upp landet o sluta utnyttja folk för deras resurser

Det ena utsluter inte det andra. Vi kan behålla den invandringsmängd vi har och ändå höja biståndet. Men svenskar lever i överflöd, inte minst här ute på västkusten. Men samla inte skatter på jorden utan samla dom i himlen.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
"Under åren (2007–2011) beviljades totalt 6 109 ensamkommande barn/ungdomar permanenta uppehållstillstånd. Under samma period har 1 487 personer (föräldrar och syskon) beviljats uppehållstillstånd på anknytning till ett ensamkommande barn det vill säga knappt 25 procent."
http://www.migrationsverket.se/info/2556.html

.....i snitt 300 anhöriga per år alltså, eller 0.25 personer per "ankare". För att ha skapat en hel importindustri där de tar hit hela släkter och familjer för kravlöst leverne verkar de inte särskilt effektiva i sitt släktingsimporterande...

Allright. Känns personligen fel då vi hade närmare 60 000 ansökningar att invandra som anhörig.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mer-anhoriginvandring-vantas_6872605.svd

Har du något konkret exempel på hur man böjer sig för någon given religion?
Eller för den delen varför just Islam är så våldsam?



Det vedervärdigaste som skett är alla avpixlingsfantaster som fått rubriker att vinkla via frikostigt tolkande av wikiartiklar.
Vad är du rädd för Niklas?
Och varför?

Är det inte enklare för dig att påpeka på hur islam inte skulle vara en våldsbejakande religon. Det räcker att kolla på muslimska länder och se hur man ser på oliktänkande?

Svenska kyrkan och staten har skiljt sig från varandra. Bara det och att svenskar i allmänhet inte är särskilt religiösa är ett tecken på att landet har blivit sekulariserat. Varför ska vi nu importera en religion med värderingar, om vi tidigare har haft vissa, nu lagt bakom oss.

Att ha en statsminister som öppet visat sitt svenskförakt, att statsministern tidigare visade svenskföraktet, att det förklädda miljöpartiet vill ha en oreglerad invandring, att moderaterna har satt en islamist i försvarsutskottet, att media smutskastar allt som går emot den nya statsreligionen, mångkulturalism. Detta gör mig rädd, för att det skapar ett land som inte jag vill bo i, eller lämna efter till nästa generation.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Snälla TS, skippa predikningarna! :gnissla Sporthoj behöver inte frälsas. Skärp dig innan tråden stängs, eller du uppfattas som stötande. Räkna inte med att alla på SH delar din religion. Även om din avsikt är god, så bör du följa de regler som gäller.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det är just den här typen av argument som mångkulturkritiker stödjer sig på. Små detaljer som inte spelar någon väsentlig roll i det stora hela. Att tre afrikaner fuskar innebär inte att resterande 97 fuskar. Se det ur ett större perspektiv. Folk svälter, folk flyr från krig och misär och detta är människor som vi kan hjälpa. Jesus säger att det vi gjort för de minsta av har vi gjort för honom men i samma andetag deklarerar han också att det vi inte gjort för de minsta det har vi heller inte gjort för honom. Tänker du inte på evigheten? Vad är mest värt

Alternativ ett: Något lägre skatter och evigt lidande efter jordelivet
Alternativ två: Något högre skatter och evigt paradis tillsammans med Jesus Kristus efter jordelivet

Självklart blir man inte frälst på att vara snäll, för det är genom Jesus Kristus som man blir frälst. Genom att med sin mun bekänna att Jesus Kristus är Herren. Men om man är frälst därför att man tror på Jesus så är det en självklarhet att älska sin nästa som sig själv:yoparty

En troende, vad intressant. Tror du på allt som står i bibeln eller bara lite vad du vill?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top