XV 535 budget bobber

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag tycker det ser bra ut :tummenupp men skulle vilja ha slipad metall finish med färgad klarlack svart har ju alla...
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Jag tycker tanken är riktigt fin! men tanklocket är i min smak en aning för högt (hade personligen halverat höjden). Formen är dock riktigt passande!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hade det inte varit asfränt med en sådan där mutter med inspektionsglas som tanklock? Liknande dem som sitter i stora oljepannor. Sedan ett till glas i botten av tanken som man fastmonterar en lampa utanför. Lampan lyser sedan in i tanken och du har fått dig ett ascoolt nivåglas.
Annars ser det bra ut tycker jag. Skulle själv kört svart och mässing men det är ju för att jag är en mässingskille. Kör som du finner lämpligt.
 

Phil

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Umeå
Hoj
Xv 535 -96
Grejen är ju att det inte är så lätt för en amatör att svetsa, få tanken tät och dessutom få den rak och fin utan spackel. Det slår sig en del när jag helsvetsade, fast man bara lade några punkter åt gången.

Mässing har jag varit inne på, men skulle som vilja knyta ihop det med några övriga detaljer isf. Som den är nu så passar högglanspolerat/kromat bättre.

Har haft lite problem med att veta om jag tycker det är mäktigt eller plojigt med det feta tanklocket. Det kunde, som Slif sa, varit något lägre. Men det bör ju gå att kapa ned i någon bra maskin.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Äsch en hemgjord tank behöver inte vara rak å fin råare så där. Fräsa ner locket är lätt som en plätt annars kan du såga & sen snygga till eller sticka av i en svarv.
Kör på :tummenupp
 

Charley Starzz

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2009
Ort
karlstad
Hoj
Yamaha TDM 850, -94
Ser riktigt lovande ut det här! Var själv inne på att ge mig på ett liknande bygge en gång i tiden men småbarn och husköp kom ivägen, nu börjar det klia igen:tummenupp
Vad jag kan se på bilderna så ser det ut som att du har skruvat i fasta stag istället för bakre stötdämpare. Detta tycks ju vara populärt i staterna och jag var själv inne på samma lösning men gav upp idén efter lite efterforskningar här på forumet. Tydligen inte poppis på bilprovningen att göra så. Har du andra erfarenheter eller fakta att komma med? Det är ju som sagt en enkel lösning om man vill åka stelopererat.

PS. Kist-tank är hårdrock:yoparty DS.
 

Phil

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Umeå
Hoj
Xv 535 -96
Mjo, känns som att jag börjar komma mot mitt mål. Lite spackel å lack så ska det nog likna nått. De fasta stagen är mycke opoppis hos biltestarna. Blir 2:a direkt. Men bara till att skruva tillbaka fjädrarna så är det lugnt. Bakskärmen fäster jag i svingen så slipper man skruva bort den. Kist-tank är bad ass! :rock

Ang. tanklocket så är det i svarven nu. Ska tas av ungefär till hälften. Det tror jag blir mkt snyggare. :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Får du ner tanklocket så kommer det bli grymmt. Mattsvart eller plåtrent, båda alternativen är rått, men håller med EST om att egenbyggt behöver inte ha perfekt symetri osv... om det nu inte är en utställningshoj.
Har lite samma funderingar på min egen, men hoppas den blir så pass OK plåtren att jag kan klarlacka den.
Kul med bygge på 535:an :tummenupp
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Har nu helsvetsat tanken samt provtryckt den med såpavatten. Hade väl en 20 otäta punkter och det får jag väl vara nöjd med då man är en ovan svetsare. Blir förmodligen en 50mm rostfri vvs-huv, sexkants, som tanklock nu. Det ska nog se brutalt ut. Bakskärmen har jag också kapat och svetsat igen några gamla hål på.

View attachment 360200

View attachment 360201

View attachment 360202

Skitfränt ! är också inne på att bygga på 535, dock lite annat stuk. Hur bred är ramen under tanken ?.
 

Phil

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Umeå
Hoj
Xv 535 -96
Under tanken sitter egentligen en slags luftburk som bygger kring 18 cm på bredaste punkten. Jag har dock fimpat den för att rymma mer soppa i kistan och för att få ner tanken mer. Själva ramen är cirkus 14 cm. Gick som en sugga när man skruvade bort burken, men med diverse testande så har jag fått hyfsat rätt motstånd. Går ju för lätt för förgasarna att suga luft utan burk.

Bara till å bygga på! :)
 

Phil

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Umeå
Hoj
Xv 535 -96
I väntan på att återfå tanklocket och nippeln så har jag spacklat, lackat och monterat bakskärmen. Det är spraybruk alá biltema som gäller. :D

DSC00611.jpg
 

Phil

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Umeå
Hoj
Xv 535 -96
har nu fått tanklocket nedsvarvat till halva tjockleken. Svetsade klart tanken idag. Utloppsrör, luftrör och nippeln till locket. Ska inte sticka under stolen med att jag fick hjälp med svetsning av kollegan idag. :) Blir nog bra mycket tätare med hans svetsar än mina.

DSC00618.jpg

DSC00620.jpg

Riktigt skitiga bilder. Min mobilkamera suger hårt.
 

Phil

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Umeå
Hoj
Xv 535 -96
Så var tanken faktiskt klar. Blev en hel del spacklande. Sen grundade kollegan med slipgrund så det fyllde de sista porerna. Är riktigt nöjd. Biltema mattsvart funkade fint. Återstår att se om den fortfarande är tät eller hur det blir.

DSC00626.jpg

DSC00625.jpg

fortfarande den kassa mobilkameran...:zpy
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fränt bygge, gillar tanken!:tummenupp
 

jag_pontus

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
I Skövde
Hoj
yamaha xv535 bobber (virago)
IMG_4121gsdf.jpg

Tänkte att jag kanske kunde slänga upp en bild på min xv535 bobber behöver lite tips och ideer på vad som kan förbättras och eller bygga om :rock
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
View attachment 373427

Tänkte att jag kanske kunde slänga upp en bild på min xv535 bobber behöver lite tips och ideer på vad som kan förbättras och eller bygga om :rock
-Ny snyggare bromsskiva skulle sitta bra. Finns att hitta på E-bay för en billig penning.
-Saknas kåpan under sadeln? Det ser lite naket ut där.
 

jag_pontus

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
I Skövde
Hoj
yamaha xv535 bobber (virago)
aa men vädret är lite kladdigt ute så det sprutar up i trynet, men den skall av i sommar de klart, har fått hem ny sadel och fjädrar samt fästen har fått på den men inga bilder ännu
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top