Vad heter sån där rullplatta att starta hojen med?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Efter att ha kickat mig trött och försökt springa igång hojen, och även ramlat över den då trötta ben inte bar vid rullgrus så är jag helt slut i kroppen och sur. (Tacka vet jag elstart och kablar när det tjurar sig).
Men när man inte är så lyckligt lottad så föll mina tankar på såna där "rullbrädor" som dom brukar starta hojarna på lite högre nivå av racing. eller nån motor med nå stort jävla hjul.
Någon som vet vad dessa heter eller kallas? Om de går att köpa eller bygga egen på nått ekonomiskt sett eller om de finns nån bonnevariant av? Har sökt förgäves.
Har för mig det var uppe i nån tråd i 2-t forumet för några månader sen men hittar ej.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det går utmärkt med två rejäla rullar som man driver med ett drivhjul från bilen.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vilken hoj är det?
Notoriskt svårstartad eller bara din teknik det är fel på?
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
2 hojar vända bakdäck mot bakdäck, upp med centralstödet på båda och starta ena hojen normalt, så rullar den igång även det andra bakdäcket. Ha med dig extra hojen i fickan eller annan lämplig plats.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Om det är RGV-n som trilskas gör du nog bättre i att kolla varför den är sån. Det ska gå att "kicka" igång den för hand så länge inget är fel.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
2 hojar vända bakdäck mot bakdäck, upp med centralstödet på båda och starta ena hojen normalt, så rullar den igång även det andra bakdäcket. Ha med dig extra hojen i fickan eller annan lämplig plats.

Heheh :D
Faktiskt ganska smart, om än dock komiskt, Värt att prova någon gång!
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle de inte funka med typ 2 startmotorer från en bil som man kopplar till en rulle modell liite tyngre med nån fin utväxling och sen bara ett batteri? borde kunna växla o driva den med nå gammal kedja och drev från nån hoj.
när väl den startar så frirullar väl startmotorn oså?

köp en krachad eu moppe. motorn sitter ju ihop med bakhjul o sving så man kan bygga en liten fin startenhet med kanske?

fråga besiktningen vart dom köper sina maskiner dom testar hjullagren med el gjorde iaf.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top