Rossis framtid

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
2011 vann Rossi inte ett enda race och det var första säsongen det inträffade sedan han började tävla i GP 1996. Många var ändå överseende och menade att han kommer minsann visa 2012 när Ducatin är helt anpassad efter hans önskemål. Idag går första racet på 2012 års säsong och Rossi startar från tolfte plats. Ingen annan fabrikshoj är långsammare. Bara CRT-hojar efter Rossi.

Det ser alltså inte speciellt ljust ut för Rossi. Min prognos är att början på säsongen är en fingervisning om hur hela säsongen kommer se ut. Det blir alltså en upprepning av förra året för Rossi och Ducati kommer inte vilja ha honom kvar. Det största fiaskot i GP-racing någonsin.

Så vad kommer Rossi göra?

Jag ser flera alternativ med både risker och möjligheter. Ett är att helt sonika pensionera sig och hoppas att alla hans titlar trots allt kommer att överskugga det tråkiga och förödmjukande slutet med Ducati. Ett annat är att han fortsätter i MotoGP hos en annan tillverkare och får en sista chans att återupprätta sin heder på en hoj som inte är så olik de han tagit sina titlar med. Satellit-team förstås, men hos vem? Ett tredje alternativ är att han gör sorti från MotoGP och drar sig tillbaka från GP-racing med sina 7 titlar, men för att återupprätta sin heder gör han ett försök att bli WSBK-mästare. Ingen har någonsin tagit titlar i både 500/MotoGP och Supebike. Blir han den förste skulle de två fiaskosäsongerna med Ducati kanske försvinna ur allmänhetens medvetande.

Ett ytterligare alternativ är att han under 2012 vänder motgångarna hos Ducati till medgång och börjar ta pallplatser, och blir kvar hos Ducati till 2013 då han tar titeln. Men hur troligt känns det? Ett fjärde alternativ är att han pensionerar sig från motorcyklar och börjar med bilracing, men det känns ju så trist och osannolikt att man helst inte diskuterar det.

Vad tror ni?

Rossi har faktiskt pratat om WSBK:

http://www.crash.net/motogp/news/167195/1/rossi_i_could_race_in_superbikes_with_ducati.html
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag tyckte rossi skulle lägga ner motogp och satsa på wsbk2012 men jag tror han har lite för stort ego för att inse att dom yngre förarna är snabbare alt han inte orkar hänga på dom längre:)
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Börjar ju lukta att Suzuki tänkte ta sig tillbaka. Det kanske kan vara något. Med rätt satsning och pengar kan nog det vara en väg kanske.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Börjar ju lukta att Suzuki tänkte ta sig tillbaka. Det kanske kan vara något. Med rätt satsning och pengar kan nog det vara en väg kanske.
Suzuki? Nja, så mycket har väl hans aktier inte sjunkit? Så länge de som bestämmer på Honda och Yamaha inte hyser agg mot Rossi så har han ju en given plats i något av deras satellit-team. Suzuki skulle ju vara en överhängande risk att upprepa det som hände hos Ducati.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har spekulerats i Italienska medier att Coca Cola skulle sponsra ett enmans team med en Yamaha för Rossi för 2013 men det är endast spekulationer så klart. Tror vi måste ge dem lite fler race innan vi kan se var det slutar men det är ju en tydlig negativ trend.
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
jag tyckte rossi skulle lägga ner motogp och satsa på wsbk2012 men jag tror han har lite för stort ego för att inse att dom yngre förarna är snabbare alt han inte orkar hänga på dom längre:)


Den totala förnedringen vore att Rossi inte hänger med där heller och att han skulle få spö av Max.

(vi har ju inte sett hur det går ännu, han kan ju vända trenden även om det verkar så)
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag tror på största allvar att Rossi gör mycket bra för Ducati just nu. Hayden är snabbare nu än han skulle varit utan Rossi som "testförare" (tror att Rossi ställer högre krav än många andra). Jag skulle inte bli förvånad om Rossi hamnar på pallen något race i år.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Läste i någon artikel där han sa att om denna säsong blir lika dålig som den förra så kanske han slutar och börjar med rally i stället.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Vad har du sett av Rossi på Ducatin som får dig att tro det?

Varför begränsa frågan på det sättet? Jag vill inte begränsa mig till vad jag sett på TV. Jag gissar ju bara. Och då kan jag väl få gissa om vad han gör i depåboxen, och hur jag tror att olika förare jobbar med hojarna.

Jag tror INTE att Rossi på något sätt är slut. Och som jag påvisade i mitt tidigare inlägg tror jag att han utvecklar Ducatin mer än många andra förare skulle gjort i samma sits. Summan blir att jag tror att han kommer att bli snabbare än han varit på Ducatin tidigare - snart.

Och jag kommer skratta högt om det skulle bli så (det skulle vara en skräll).

Borde vi inte starta en vadslagning i det här ämnet?
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Vad har du sett av Rossi på Ducatin som får dig att tro det?

Men snälla lägg av, det är första racet för iår så man kan inte säga så. Hann har kört halvdant men ändå kommit i topp tio under testveckorna.
Ingenting är omöjligt.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Varför begränsa frågan på det sättet?
Men snälla lägg av, det är första racet för iår så man kan inte säga så.
En gissning är per definition en prognos baserad på tidigare erfarenheter. Så frågan är ju i högsta grad relevant:

Vad har vi sett av Rossi på Ducatin som gör det sannolikt att han tar en pallplats under säsongen?

För egen del har jag inte sett något alls av Rossi på Ducatin som gör det sannolikt att han kommer vara en av de tre bästa under säsongen. Däremot har jag sett många andra som har varit snabbare än Rossi och det verkar därför mycket mer sannolikt att någon av dem kommer ta pallplatser.

Men ni kanske hoppas mer än gissar? Jag hoppas också att Rossi tar en pallplats, men jag tror inte det kommer hända.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag har svårt att förstå vad som hänt med Vale. Jag tror det delvis är ett mentalt problem som uppstått när han för första gången stött på riktiga motgångar i sin annars sagolika karriär.
När Vale bytte till Yamaha och direkt var överlägsen så trodde nog jag att han var en sådan fantastisk talang så att han skulle kunna vinna även om att bytt till en Suzuki eller Kawasaki.
Känns tragiskt att se en av tidernas största harva runt längst bak i fältet. Har svårt att tänka mig att vi någonsin skulle sett Doohan t ex göra samma sak.

Jag tror Vale kommer ligga runt sjätte till nionde plats den här säsongen för att sen lägga av och köra lite rally eller liknande.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Och som jag påvisade i mitt tidigare inlägg tror jag att han utvecklar Ducatin mer än många andra förare skulle gjort i samma sits.
Du har rätt i att du påvisade att du tror att Rossi utvecklar mer än många andra. Att han faktiskt gör det är svårt att påvisa. Han har i alla fall inte utvecklat Ducatin så att den fungerar bättre för honom.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Den totala förnedringen vore att Rossi inte hänger med där heller och att han skulle få spö av Max.

(vi har ju inte sett hur det går ännu, han kan ju vända trenden även om det verkar så)

rossi skulle bli väldigt uppskattad i wsbk och med hans erfarenheter tror jag att han kommer ge en hård och snygg match mot max och carlos
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Läste i någon artikel där han sa att om denna säsong blir lika dålig som den förra så kanske han slutar och börjar med rally i stället.

Det får man respektera.
Hoppas bara att världspressen låter honom vara halvkass, i stället för att skruva upp förväntningarna.
En rekorderlig rallysatsning från Fiatkoncernen med ett ett gammalt hojäss bakom ratten skulle roa mig.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Och alldeles snart så körs årets första MotoGP race, och där får vi se hur det slutar, denna gång.
Många race kvar i år och själv tror jag inte att mycket blir sig likt från ifjol.
Vilka skillnader det sen blir, det kommer verkligheten visa oss efterhand.

En som ifjol "harvade" långt ner i resultatlistorna i MotoGp, och enligt Sporthojsexperterna aldrig borde fått möjligheten att grensla en MotoGphoj är ju Cal Crutslow, och han rör ju på sig ganska bra på 1000cc's hojen.

Och en som ifjol enligt samma expertis "inte riktigt fick" chansen, och om om inte funnits varit världssmästare redan ifjol, är ju den "lille" spanjoren. Kanske han är för liten, för klent byggd, och borde köra Moto2 istället.

Kanske Rossi enligt samma resonemang är för "lång" och inte får nog med plats på dagens MotoGp hoj, byggd för just Pedrosas/Stoners kroppsmått. Vem vet egentligen vad som påverkar resultaten, och hur.

Tittar man på resultatet av kvalet rent tidsmässigt, och gör om tidsskillnaden till längdmått, så förundras åtmindstone jag över hur lite det skiljer överhuvudtaget!

Ser fram emot de kommande racen och hoppas mest av allt att när säsongen är slut ska alla vara"hela o rena".

/KentW
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
En gissning är per definition en prognos baserad på tidigare erfarenheter.
Men ni kanske hoppas mer än gissar? Jag hoppas också att Rossi tar en pallplats, men jag tror inte det kommer hända.

Åhå, en ordekvilibrist ;)
http://sv.wiktionary.org/wiki/gissa

Jag skrev inte att jag gissade att han skulle ta en pallplats, så ovasett vad du tycker att ordet betyder så misstolkar du det jag skrev (förmodligen medvetet också, eftersom du verkar älska att vrida saker så att andra ska låta dummare än vad de är). Jag skrev att jag inte skulle bli förvånad. Förutom det skrev jag bara att jag gissade när jag skrev om vad jag tror han gjort i depåboxen, och vad jag tror att andra förare gör jämfört med honom.

Jag tror och gissar. Precis som du...
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Alla toppidrottsmän kommer väl förr eller senare till en punkt där man inte längre har något att bevisa, varken för sig själv eller andra. Det blir allt svårare och svårare att hålla fokus och koncentration på absolut topp när du redan "gjort allt". I det undermedvetna kanske du oroar dig för skador, vilket försämrar prestationerna. Andra yngre och hungrigare förmågor ligger i hälarna på dig konstant och jagar som tokiga, för de vill bli det du är eller var och de är beredda att satsa ännu hårdare och ta ännu större risker för att nå dit.

Ingen vet väl hur killen tänker innerst inne, men jag hoppas att han på något sätt avslutar sin sagolika racingkarriär på ett snyggt sätt när han känner att det är tid för det!

Eller så har han bara svårt att få ordning på Duccen men när det väl lossnar med den biten så blir allt som vanligt igen! :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top