Honda CBR 600 -95. Sport eller Sporttouring? Fel försäkrad?

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Hejsan på er!

Som några av er kanske läst i min andra tråd har jag nyligen köpt en Honda CBR 600 -95.
Innan köpet ringde jag runt till lite olika försäkringsbolag och kollade vad en försäkring skulle kosta på mig. (22år, kille större stad). Vissa ville helt klar inte ens ta i mig med tång, Svedea ville tex ha 26.000:- för trafikförsäkring.

Folksam hade det bästa alternativet som jag kunde hitta, men det roliga var att jag fick olika priser beroende på vem som svarade när jag ringde?

Första gången jag ringde fick jag ca 600kr/mån halv/avställningsbar, full effekt.
När jag ringde upp dagen efter för att bekräfta fick jag en ny premie på 785kr/mån halv/avställningsbar full effekt. Aja skit samma tänkte jag den första räknade väll fel helt enkelt.

När jag sedan ringer upp Folksam igen för att köpa försäkringen frågar jag vilken premie det är jag får och varför det var olika priser.

Tjejen som svarar kollar upp detta och säger att det beror på att de har räknat på att det är en sporthojj eller ej, efter ca 30 sekunder återkommer hon och bekräftar att prisskillnaden berodde på att den dyrare premien var beräknad med sporthojj. Hon knappar lite på sin dator och säger "Men detta är ju bara en 600 så då är det ju inte riktigt en sporthojj, så då är det ju den billigare premien du ska ha" 30 sekunder senare säger hon att försäkringen är bekräftad och önskar mig en trevlig kväll.

Så nu sitter jag här och är lite paranoid, vad händer om jag smäller och de säger att: Oj, det är ju en sporthojj du har, då blir det ju inga pengar. Eller är det så att CBR:en går som en sporttouring och därav inte är en renodlad sporthojj = billigare premie?

Någon som vet? Man vill ju inte ringa upp dem heller och säga Hej jag tror ni räknade fel på min premie och ni ska ha mer pengar av mig... :rolleyes:

Mvh Martin
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Det är deras jobb att göra värdering/riskbedömning, inte ditt. Så länge inte du lämnat felaktiga uppgifter har jag svårt att se hur de skulle kunna neka ersättning.
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Sant sant, men man blir ju lite orolig. Det står på mitt försäkringspapper, Sport modell: NEJ
Sedan läste jag att F:et i CBR 600F stod för touring? Men det kanske inte stämmer?

Det är deras jobb att göra värdering/riskbedömning, inte ditt. Så länge inte du lämnat felaktiga uppgifter har jag svårt att se hur de skulle kunna neka ersättning.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Har haft Folksam i alla år på min Cbr1000rr -06 ., och det har alltid stått sporttourer på försäkrings beviset! jag har vid tillfälle ringt för att kolla så jag inte var felförsäkrad och då svarade de att allt var som det skulle !
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top