Ktm förgasar/bestyckningsproblem

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Har monterat en Keihin Fcr 41 på min ktm 640 och har då använt mig av en bestyckning som är följande:
Lågfart: 48
Huvudmunstycke: 168
Chokmunstycke: 85
Nål: OBEKR på 4e hacket

I övrigt är hojen original förutom ett ktm slipon men jag får den inte att gå bra.

Jag tror jag måste gå upp ytterliggare i huvudmunstycket, vad säger ni som har sett klippet?

 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
0,5. Kolla att bränsleskruven sitter kvar (har man förlängda bling bling så brukar de skruva ur sig)
1. Byt lågfartsmunstycke
2. Kontrollera accpumpens funktion och renovera vid behov.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
0,5. Kolla att bränsleskruven sitter kvar (har man förlängda bling bling så brukar de skruva ur sig)
1. Byt lågfartsmunstycke
2. Kontrollera accpumpens funktion och renovera vid behov.

Bränsleskruven sitter kvar.
Hur mycket gissar du på att man behöver gå upp på lågfarten?
Ska kolla accpumpen, tiden rann iväg ikväll :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bränsleskruven sitter kvar.
Hur mycket gissar du på att man behöver gå upp på lågfarten?
Ska kolla accpumpen, tiden rann iväg ikväll :)

Ja sa byt lågfartsmunstycke inte byt till ett större huvudmunstycke. Du har redan ett borderline stort munstycke i, jag gissar att det är oxiderat eller igensatt. Så där illa skall det inte gå även om du satt i ett på tok för litet munstycke.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ja sa byt lågfartsmunstycke inte byt till ett större huvudmunstycke. Du har redan ett borderline stort munstycke i, jag gissar att det är oxiderat eller igensatt. Så där illa skall det inte gå även om du satt i ett på tok för litet munstycke.

Både låg och huvudmunstycket är nya och förgasaren har varit isär och inne på rengöring på firma.

Fick tipset av en ktm meck att sätta i 48/168 om man hade slipon på hojen eftersom 625an original har 45/165. Har accpumpen kvar att kolla annars är det bara att riva skiten!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Både låg och huvudmunstycket är nya och förgasaren har varit isär och inne på rengöring på firma.

Fick tipset av en ktm meck att sätta i 48/168 om man hade slipon på hojen eftersom 625an original har 45/165. Har accpumpen kvar att kolla annars är det bara att riva skiten!

Jag tycker du skall lämna tillbaka förgasaren till firman och säga att de tvättat dåligt om det inte är accpumpen....
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Min 06a är liknande, gasar jag full gas från tomgång så dör den direkt, men där har ju förgasaren hängt kvar i motorcykeln i "kallgarage" i vinter medans motorn fått sig en genomgång, kan de va så att de oxiderat i lågfarten då?
F.ö svårstartad också
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Min 06a är liknande, gasar jag full gas från tomgång så dör den direkt, men där har ju förgasaren hängt kvar i motorcykeln i "kallgarage" i vinter medans motorn fått sig en genomgång, kan de va så att de oxiderat i lågfarten då?
F.ö svårstartad också
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Det där lät ju inte allt för bra. Är du säker på att alla slangar är fastmonterade rätt och att förgasarn är rätt ihopsatt? Jag hade exakt samma bestyckning på min 625a med slipon och det funkade bra.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Tog bort förgasaren och rev ner den igen, det kommer soppa till trottelhuset men inte vidare konstigt att hojen startar och går när de inte kommer fram nåt bränsle, funderar på om det sitter skit i nåt rör inne i förgasaren som stoppar upp.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den bör gå på hyffsat på bestyckning du har,ev lite större lågfart. Men accspumpens munstycke kan ha skräp i sig. Kolla att den sprutar rakt in mot ventilerna vid gasning,,det ska spotta långt in i insuget om den är ok. Ställ på max accpumpning som går med justerskruven. Problemet med dessa gasare är att man måste klyva hela gasaren för att rengöra accmunstycket :näsblod

Bättra även på accpumpens styrka genom att göra oringsmodd på pumparmen. Dvs sätt dit en liten gummiring mellan armen som tar med sig accpumpens arm. Det gör susen för då blir det omedelbart kraftig pumpstråle vilket tar bort allt stupande. För att få extra stark stråle sätt dit dubbla ringar eller en kraftig oring,,bara att prova sig fram.

Det finns många bilder på oringsmodd kehin både på svenska som utlänska forum.

Men ställ in tomg först så den går fint på tomg sedan jobbar du med accpumpen.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hej boost! Kanoninfo som vanligt man får tacka!

Har själv varit inne på att det antingen måste vara kulorna till accpumpen alt röret/munstycket du pratar om som bäckat igen, har dock inte haft möjlighet att kolla på det än.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Uppdatering!

Efter lite pyssel så hittade jag att ett kulmembran till accpumpen hade ärgat igen, efter att detta smörjdes upp så funkar nu accpumpen igen, dock kvarstår tveksamheten och smällarna när man rappar till hojen med gasen.

Jag funderar på om det kan vara så att avsaknaden av tps givaren påverkar tändningen och att de är därför hojen går dåligt?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Film från dagen. Vad säger ni kan det bli så konstigt av att den går snålt?
Är många andra som kört på den setupen och det funkar.

 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Film från dagen. Vad säger ni kan det bli så konstigt av att den går snålt?
Är många andra som kört på den setupen och det funkar.

[video=youtube;sRpPB9lHNPM]Video på tvekande motard..[/video]

Tänk på att varje gasare är unik och vad andra kör, kanske inte funkar på just din..
Hade du gjort något åt lågfartsmunstycket?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Tänk på att varje gasare är unik och vad andra kör, kanske inte funkar på just din..
Hade du gjort något åt lågfartsmunstycket?

Jo så är det ju.
Jag gick efter standard exc bestyckning och gick upp ett snäpp både på låg och huvudmunstycke eftersom ja har slipon.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du varit och fipplat på accpumpstimingen, det låter så.... Stick ut och kör och lägg upp en film från när du kör samt står still med genomvarm motor.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top