Wohoo! Beställde just en RHB31 (finns bild i inlägget)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Länka gärna till lyckade fiddy tubo konverteringar, jag har då aldrig sett någon som fått fart på maskin ens med dom större 150cc, jag gissar på att det blir skapligt svårt med 50cc

Du behöver nog bygga nån pulse-jet historia ihop med grenröret för att få lite fart på turbon :tummenupp

Har inte sparat någon länk eftersom alla jag hittat haft avsevärt mer än 50cc men har i alla fall sett några som lyckats få utslag på turbotrycksmätaren. Sen verkar ju alla köra utan pelnum vilket ju brukar vara en dödssynd på encylindrigt med turbo.
De minsta kubiken jag sett som visat utslag på tryckmätaren had 70cc, dvs antagligen 40% mer massflöde än vad jag har redan från början.

Nr 1 är väl att hitta vilken turbo som börjar ladda vid lägst massflöde.

Problemet nr 2 blir som sagt var att sedan få tillräckligt massflöde för att turbon ska börja jobba, om den väl kommer igång så tror jag det löser sig. Första steget blir ju att motorn måste trimmas, portning och mer varvtal och rent allmänt måst göras allt som går för att öka motorns naturliga massflöde, ju mer massflöde den har ju bättre odds att få laddtryck.

Sen har jag ytterligare några kort i skjortärmen som tillsamman kan ge ytterligare några halmstrån men dessa vill jag behålla för mig själv ett tag till.

Pulsjet och elda upp trycket utanför motorn och sedan styra flödet med spjäll är ju förstås en lösning men då klarar jag knappast reglementet för land speed record.
 

moddlaren

Guest
Vatten insprutning löser många av dina bekymmer. ångtrycket hjälper till att få snurr och gas flödet ökar markant in i turbon.

Passar inte gy6 4 ventil toppen? Den finns i 50cc en komplett motor får man för ett par tusen.

Jag har skälv ett par 31 turbos från Japan allting finns på ebay för ett par 100,
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har inte sparat någon länk eftersom alla jag hittat haft avsevärt mer än 50cc men har i alla fall sett några som lyckats få utslag på turbotrycksmätaren. Sen verkar ju alla köra utan pelnum vilket ju brukar vara en dödssynd på encylindrigt med turbo.
De minsta kubiken jag sett som visat utslag på tryckmätaren had 70cc, dvs antagligen 40% mer massflöde än vad jag har redan från början.

Nr 1 är väl att hitta vilken turbo som börjar ladda vid lägst massflöde.

Problemet nr 2 blir som sagt var att sedan få tillräckligt massflöde för att turbon ska börja jobba, om den väl kommer igång så tror jag det löser sig. Första steget blir ju att motorn måste trimmas, portning och mer varvtal och rent allmänt måst göras allt som går för att öka motorns naturliga massflöde, ju mer massflöde den har ju bättre odds att få laddtryck.

Sen har jag ytterligare några kort i skjortärmen som tillsamman kan ge ytterligare några halmstrån men dessa vill jag behålla för mig själv ett tag till.

Pulsjet och elda upp trycket utanför motorn och sedan styra flödet med spjäll är ju förstås en lösning men då klarar jag knappast reglementet för land speed record.

3 glappa skiftnycklar av 5 på opotenta projekt skalan.
Sidventilstopp o gengasaggregat på det så har du 5:an i en liten ask.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Du behöver leta upp ett fordon med turbo (bensin) som ger den effekten du har tänkt att få ut och ta turbon från så ligger du rätt så rätt i storlek, hittar du ingen blir det nog någon specialbeställning av aggregat.

Moddlaren: Vatteninsprutning borde väl ha motsatt effekt, vet att dom använde vatteninsprutning i expansionskammaren på 2-takt för att kyla avgaserna och få ner volymen på avgaserna för att expansionskammaren skulle få större varvtalsregister
 

moddlaren

Guest
I
Du behöver leta upp ett fordon med turbo (bensin) som ger den effekten du har tänkt att få ut och ta turbon från så ligger du rätt så rätt i storlek, hittar du ingen blir det nog någon specialbeställning av aggregat.

Moddlaren: Vatteninsprutning borde väl ha motsatt effekt, vet att dom använde vatteninsprutning i expansionskammaren på 2-takt för att kyla avgaserna och få ner volymen på avgaserna för att expansionskammaren skulle få större varvtalsregister

På en 2T stämmer detta bra om man sprutar in vatten dimman i pipan vilket man gör om man vill modifiera längden och avstämningen på pipan. Vanligt på 2t vattenskotrar. Det finns färdiga sådana system till exempel Yamahas 1200cc vattenskoter motor.

Sprutar man in vatten/metanol i insug kyler man ned luften vilket ökar fyllnadsgrad innan turbotryck kommer o då vatten/metanol förångas/förbränns bildas ca 20 gånger mera ånga än vatten/metanol in detta gör att turbon spinner igång betydligt tidigare.

Dessutom kan man köra ca 10-20% magrare utan att det spikar o då kommer hettan ändå.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vatten insprutning löser många av dina bekymmer. ångtrycket hjälper till att få snurr och gas flödet ökar markant in i turbon.

Passar inte gy6 4 ventil toppen? Den finns i 50cc en komplett motor får man för ett par tusen.

Jag har skälv ett par 31 turbos från Japan allting finns på ebay för ett par 100,

Har kört vattenisprutning i lab-motor och det gör inte jättemycket men nu när du sagt det så kan jag ju erkänna att det var ett av korten i skjortärmen. 20% mer massflöde kan det nog ge.

Har hunnit leka med tanken om att byta topp, men läste reglemetet och det godkänner underligt nog inte det ens i överladdade stötstångsklassen.

Av den info jag hittat så misstänker jag att td015/td02 är den turbo som ger laddtryck tidigast men den är också dyrast. Skulle vilja hitta mer info men i värsta fall tvingas jag köpa 3-4 st olika modeller och helt enkelt testa fram vilken som laddar tidigast. Skulle konna koppla upp allihop till en lite större motor samtidigt och bara låta dem pumpa luft mot ett lätt strypning där jag mäter alla turbotryck samtidigt.

Men enklare och billigare är ju om jag hittar någon annan som redan testat. Samlade lite data igår samtidigt som jag även läste lite på lite och det var väl mest andras resultat som ledde till att jag började luta mot td015. Kanske bara en slump men det var den turbo de använde på den minsta motorn jag hittade med uppmätt laddtryck. Det var nån gräsklipparmotor på 7 hk eller nåt sånt.
 

Bifogat

  • turbos.png
    turbos.png
    9.6 KB · Visningar: 62

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du behöver leta upp ett fordon med turbo (bensin) som ger den effekten du har tänkt att få ut och ta turbon från så ligger du rätt så rätt i storlek, hittar du ingen blir det nog någon specialbeställning av aggregat.

Moddlaren: Vatteninsprutning borde väl ha motsatt effekt, vet att dom använde vatteninsprutning i expansionskammaren på 2-takt för att kyla avgaserna och få ner volymen på avgaserna för att expansionskammaren skulle få större varvtalsregister

Min motor har i sitt bästa originalutförande 4 hk@9000 rpm och de minsta turbosarna är specade från ca 25 hk. Det är alltså ljusårs avstånd mellan vad jag behöver och vad som går att finna.
Specialbeställt är ju bara att glömma, möjligen om man svarvar ner en befintlig turbin och bygger helt nytt hus men då ska man ju även utforma det rätt och den lär ändå få dålig verkningsgrad så jag ser inte det som en rimlig väg att gå. Inte för mig i alla fall.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Ja ja, du menade givetvis vatteninsprutning i insuget, när jag läste fick jag för mig att du menade i avgaserna! :3freak
Håller ju själv på att monterar vatten/metanol sprut på dieselbilen :banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
3 glappa skiftnycklar av 5 på opotenta projekt skalan.
Sidventilstopp o gengasaggregat på det så har du 5:an i en liten ask.

Jo :D Det är väl inte så sexiga hastigheter det kommer handla om men rent tekniskt så är nöjet lika stort med en liten som en stor motor och och den lilla motorn blir betydligt billigare plus att jag det så småningom även kommer bli en streamliner runt motorn och då känns det tryggare att börja experimentera med små motorer och låga farter för jag har ingen aning om hur en sån kommer vara att köra, tänker väl främst på vindkänslighet men även att undvika lyftkrafter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Letar du också klass att bygga cykel för att köra på bonneville och slå rekord?
 

moddlaren

Guest
Googla buddfab 50cc streamliner kanske finner du någoting matnyttigt.

650,000 kostade den o det blev världsrekord 228km om jag inte minns fel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Letar du också klass att bygga cykel för att köra på bonneville och slå rekord?

Har mer eller mindre redan bestämt klass, slutmålet är 50cc S-PG ev även S-PF, dvs streamliner med stötstångsmotor, någonstans på vägen tänkte jag att köra samma ekipage utan kaross och därmed även klämma in A-PG. Special construction icke överladdad stötstångsmotor vilket är den enda av dessa klasser som faktiskt har ett befintligt rekord på 89,98 km/h.

Tänkte dessutom att sätta alla försöken på is. Åker strax på semester 6 veckor så februari 2016 är inte aktuellt men till februari 2017 borde jag ha byggt ett chassi utan kaross, gått igenom den här motorn, bytt ut slitdelar samt portat toppen och fixat lättare delar i ventilmekanismen så att jag vågar varva mer. I bästa fall även ett sprut klart annars blir det förgasare.

Kanske fortsätter och hänger på en sidovagn därefter så kan jag plocka ytterligare ett par rekord. :D

Googla buddfab 50cc streamliner kanske finner du någoting matnyttigt.

650,000 kostade den o det blev världsrekord 228km om jag inte minns fel.

Min budget är inte 650000 och 228 km/h är ganska långt från realistiskt, allt över 100 kommer ju vara rekord med 50cc och stötstänger.


Den här på bilden är intressant, uppenbarligen så räcker det med 3,4 hk för att nå 127 km/h med en väl utformad kaross.
NSU made a series of land speed record vehicles, all designed and build by Gustav Adolf Baumm.
It was competing in many classes, and in 54 a 3,4 hp 49cc 2-stroke took the Baumm I to 127 km/h.
 

Bifogat

  • 54nsurecord.jpg
    54nsurecord.jpg
    14.2 KB · Visningar: 37
Last edited:

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Ingen som bygger eller byggt några små turbomaskiner ännu? Jag är fortfarande nyfiken på vilken turbo som är mest lättdrivna för riktigt små motorer.

Och om någon byggt insprutning till små motorer? Kanske främst små spridare som är skillnaden för en liten motor.

Jag har i alla fall hittat den perfekta motorn för min kravspec nu, 4t, stötstänger och 50cc.

Jodå, har varit involverad i ett moppe turbo projekt. Det turbomatades en Minarelli AM6 50cc, blev tillslut drygt dubbla effekten mot oladdat.
 

moddlaren

Guest
tänkte mest att dom körde 50cc turboladdad 2T med förgasare ca 22 hp i en liknande streamliner som nsu.

fördelen med turbo vet du garanterat men för oinvigda så ökar Hp/Nm men man kan sänka max RPM på motorn och ändå öka HP/Nm 100/300% utan att skrotet går i luften,, det är inte HP/Nm som dödar det är RPM som avlivar en motor effektivt.

Buddfab tog världsrekordet från kreidler som satte detta 1960 någonting med en kompressor matat 50cc 2T
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Haha, ja kolvar var en förbrukningsvara innan det gicks över till E85.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Helkul att twostroke man ska försöka ladda en 50cc moppemotor de blir garanterat inte lätt.

Jag har bara en sak att komma med och de är att hitta en turbo som är rullagrad med helst keramiklager så den går lättast möjliga. De lär vara omöjligt att hitta så man måste bygga om den själv till rullagrad om de ens är möjligt?
På en Bil 2500cc som maxvarvar 7000v kan man få laddtrycket 1500varv tidigare med en rullagrad turbo. Rullagrad turbo ger såklart även högre laddtryck med ett vist avgasflödet.
Fördel nr 2 med rullagrad är att de bara behöver ytters lite olja de duger med bara 0,5 bar tryck från motorn. De går köra separat olja också med en liten elpump de gör man på vissa kit till tvåtaktsturbo snöskoter. Alla Tvåtakts turbobyggen som funkar kör rullagrat så jag tror de är ett måste även i detta fall.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jodå, har varit involverad i ett moppe turbo projekt. Det turbomatades en Minarelli AM6 50cc, blev tillslut drygt dubbla effekten mot oladdat.

Dubbla effekten är ju inte illa pinkat.

2t pumpar iofs dubbla mängden luft så ni har inte samma massflödesproblem som jag men vilken turbo använde ni? Testade ni mer än en turbo?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
tänkte mest att dom körde 50cc turboladdad 2T med förgasare ca 22 hp i en liknande streamliner som nsu.

fördelen med turbo vet du garanterat men för oinvigda så ökar Hp/Nm men man kan sänka max RPM på motorn och ändå öka HP/Nm 100/300% utan att skrotet går i luften,, det är inte HP/Nm som dödar det är RPM som avlivar en motor effektivt.

Buddfab tog världsrekordet från kreidler som satte detta 1960 någonting med en kompressor matat 50cc 2T

Fast i mitt fall måste jag nog öka varvtalet för att komma upp i det massflöde som krävs för att driva turbon.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top