Wohoo! Beställde just en RHB31 (finns bild i inlägget)

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
RHB31 Super Small.jpg

Den med liten plånbok får börja i liten skala! :fakta

En av de minsta serietillverkade turbosarna (kanske allra minsta?). Den sitter i en massa olika puttefnaskdieslar typ Opel Corsa 1,5TD och i nån 1,3 turbo bil enligt diverse mer eller mindre pålitliga sajter. Inte helt ovanlig i Suzuki, Daihatsu, Isuzu med mera (dock inte de varianter som vanligtvis säljs här). Dessa bilar brukar ha runt 60-70 hk original. Den ska enligt många olika sajter jag kollat kunna leverera en luftmängd som räcker till ca: 100 hk.

Jag har lite funderingar på vad jag ska använda den på! Den spoolar säkert även med små 125cc fiddymotorer men jag hade nog tänkt mig en motor i 250cc-klassen. Gärna tjing tjong-grejor så att det går att köpa en ny motor till billigt pris när den rasar. Eftersom det antagligen kommer att behövas eftermarknadsgrejor till förbannelse hoppas jag att det finns rejsiga kolvar, H-profilstakar och liknande att köpa till lämplig motor också. Grundpelaren i det hela är dock BUDGET! Åtminståne fram tills dess att jag fått skiten att fungera. Sen kan man börja leka på riktigt. :)

På sikt hade jag ju gärnat besiktigat fordonet i fråga med turbo men det verkar knivigt. Antingen äldre än -99 eller amatörbyggt fordon säger ryktena. Jag är inte helt sugen på att casha miljöavgiften på 8000 spänn i så fall så om det fanns nån billig kat i lämplig storlek (endast för besiktningssyfte, så den behöver inte vara som gjuten för ändamålet) vore det inte helt fel. Då behövs ju dessutom insprutning så där ligger ju MegaSquirt nära till hands. Misstänker att utrymme kommer att bli ett allvarligt problem med en databox som inte är byggd för att sitta i små lekmaskiner. Blir nog en utmaning när man ska dit med en jäkla massa annan skit först...
Som sagt, det där med besiktning är på sikt. I första hand vill jag bara få den att fungera! :)

De fordon jag i första hand tänkt på är såkallade midsize eller fullsize lekmaskiner, typ Orion 250 cc. Men just 250 cc är lite lurigt. Vet inte om det finns nån tävlingsklass för dom. Lär ju påverka utbudet av eftermarkandsgrejor rätt hårt. Finns säkert 125'or som håller skaplig kvalitet men då blir ju effektmålet på ca 40-50 hk (när jag väl fått grejorna att lira alltså) betydligt svårare att nå...

Kommer även att behöva en liten intercooler. Måste ju finnas gravt underdimensionerade till diverse bilar på skroten? Frågan är om dom är totalt värdelösa eller om det faktiskt går att använda? Hur "knäcker" man dom om man vill ha dom lite rundade? Känns väldigt svårt, milt uttryckt om jag skulle köra den i valsen på firman...? Hur mycket vågar man ta åt gången? Kan man förvärma den så att den blir mjukare kanske? Måste vara djävulskt svårt/tungt när man ska dra upp valsen ett hack utan att ha en massa hävstänger till hjälp när IC'n "håller emot". Vetifan om jag vågar utsätta valsen för nåt sånt alltså.

Vad brukar ni köra med för topplockspackningar? Stålpackning? Kan man få såna customtillverkade? Vad kostar sånt?

Om ni har nån annan idé får ni gärna komma med dom också!

Vad ni gör, kalla mig inte moppefucko! ;) Jag är fan 30! :rofl Vill bara lära mig! Det är ju här den största kunskapsbasen finns! Sen är det coolt också! :) Hur många såna här projekt finns i Sverige egentligen? Nästa år i Orsa ska jag ha den minsta (och coolaste) turbomoppen... :p
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Den här tråden skall följas!
:yoparty
Är själv väldigt intresserad av pytteturbo.
Vad fick du ge för pjäsen?
Kollat närmare på tänkta objekt?
CBR 250?
Ninja 250?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad kostade en sån liten skit?

Nya 125cc 4T skulle ju må fint av en sådan haha
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR

Helt korrekt! En sån var det jag beställde. Det landade på ca 2200 riksdaler.

Jag tycker att det verkar jäkligt fränt med små turboladdade grejor och är väl för tillfället ganska inne på en Monkey. Dom är så jäkla fräna! Finns rätt så fina inreggade exemplar till överkomliga pengar också. Egentligen är det väl önskvärt med en gammal som faktiskt skulle gå att regga med turbo men jag vet inte om de fanns med 125cc? Verkar inte som något helt unikt att dom sätter A/C-kompressor på dom men jag tycker att turbo är fränast! :)

I vilket fall som helst såg jag tidigare att man kan köpa Big Bore-kit med stora ventiler i toppen och kombinera med strokeraxel så att man kan få upp dom i 184cc! Landar runt 6-7000 och då borde det gå att få bra fart på dom om man sätter i en lite vass kam också. Gissar att när man kör så här små motorer är det nog en bra idé att köra med vassa kammar om önskemålet är att turbon ska spoola där det finns nån effekt att tjäna. :)

De flesta trim-kit som säljs till dom här småttingarna har ju en högkompkolv. Kan man kanske fräsa av den koniska ytan på dom så att man får en lågkompkolv istället? Om det inte funkar med originalkolv alltså.

Vad kan en "minininja" gå loss på tro? Vad är rimligt pris för dom? Vill helst inte ge mer än 10.000 spänn för utgångobjektet...
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
bygg på en twin, encylindriga motorer är svåra att turboladda. En 250-400cc skulle jag valt till den turbon. Nu vet jag ju inte vad du ska ha den till, och hur mycket effekt eller ladd du är ute efter, men nära 1 bar kan du nog ladda på vilken normal gattwin som helst utan att göra nått med motorn, även utan IC om du kör på E85. Tänker du ladda mer och plocka ut typ 3-4ggr original effekten så är mitt råd att lägga ner projektet, det blir 4ggr dyrare än det blir kul
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
På de stora hojarna sätter de en distans under cylindern.
Annars kanske dubbla toppackningar funkar.
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Hahaha... Ja, en pytteturboblejd vore rätt fränt. Har faktiskt en komplett uppsättning med 929RR -01 racekåpor liggandes... :D Fast det är lite mer attityd med Monkey ändå. Gillar det excentriska i det... :)

Att det skulle vara så svårt att boosta en stånka vet jag väl inte? Enligt boken "Forced Induction Performance tuning" så svarar turbos bättre ju mer distinkta avgaspusler dom får. Av den anledningen tycker författaren av boken att allt över fem cylindrar borde köra dubbelturbo om inte det enda målet man har är hög toppeffekt. Kan väl knappast bli mer disktinkt än en stånka? När det gäller frågan om tryckstötar i insuget så får man väl försöka köra med en stort plenum då? Bara lite tankar jag har i frågan alltså....

Jakten går vidare! :)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
"Att det skulle vara så svårt att boosta en stånka vet jag väl inte?" Men det vet jag, det var därför jag sa det. Och den turbon är inte alls så liten som du tror, tvivlar på att en 125 sätter fart på den, men nu gissar jag bara
 

Typist

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
sundsvall
Hoj
-00 r6
Googla Lennart Zander, han var med i nån mctidning på nittiotalet med en tzr 125 han turbomatat.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Skoj med såna här byggen! Folk ska ju alltid bygga på 1000cc+ och det är kanske inte lika mycket sport :hihi
Mycket bilder vill vi ha.
Miljöavgiften är borta sedan några år tillbaka så tänk inte på den i ditt val av hoj.
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
"Att det skulle vara så svårt att boosta en stånka vet jag väl inte?" Men det vet jag, det var därför jag sa det. Och den turbon är inte alls så liten som du tror, tvivlar på att en 125 sätter fart på den, men nu gissar jag bara

Okej, kan mycket väl vara så. Men det finns dom som lyckats med stånka. Jag vill bli en av dom! :yoparty

Jag känner också viss oro inför storleken på turbon om man vill köra med 125cc. Fast det är svårt att få tag på roliga objekt som garanterat skulle funka. En sån där suzuki som Nikel länkar till lockar mig inte så mycket. Tycker att dom är galet fula och inte är det nåt speciellt med dom som gör dom roliga eller knasiga heller. Finns en anledning till att folk "kastar dom efter en"... :)

Svårt att hitta bra videos (finns inga) på youtube med turbomatade fiddys/monkeys. I alla fall har inte jag hittat några. Finns givetvis dom som försökt men ingen visar ett framgångsrikt försök i en åk/dynofilm. Framförallt står det inte vad det är för turbos dom försökt och misslyckats med. Borde ju tillhöra allmänvett att ange sånt tycker jag! :va Det här är givetvis något som får mina varningsklockor att ringa och talar för att det inte kommer att fungera. Dock verkar några av dom ha skruvat på turbos stora som hela motorn. Dom får knappt turbon att rotera ens.. :lol
När jag kollat eftermarknaden till Monkeys och deras små motorer så finns det riktigt mycket stroker/big bore, racetoppar etc att köpa. Upp till 184cc och stora ventiler verkar det möjligt att få tag på grejor till utan att behöva offra en lem. Fyrventilstopp var dock lite mastigt. Det vore grymt kul att kolla upp verkligen exakt hur mycket som krävs innan man kan ut nåt vettigt av en sån setup.
I värsta fall får man väl återställa grejorna och sälja den för ett annat projekt. Pengar i sjön är fina grejers det! :)
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Finns visst på youtube!

Den visar bara själva moppen, 2an kör han med den också

Tycker för övrigt att tråden har potential och hoppas på mycket bilder och höga tryck :yoparty
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Helt ok, klart att du ska prova, ville bara varna dej att det förmodligen är en massa jobb till ingen nytta. Bevisar du att jag har fel så blir jag bara glad, men oddsen är emot dej.
Klart att en ful hoj är tråkiga att bygga på, men du behöver ju bara använda motorn, stoppa den i nått kul eller bygg en egen ram
 

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Okej, kan mycket väl vara så. Men det finns dom som lyckats med stånka. Jag vill bli en av dom! :yoparty

Jag känner också viss oro inför storleken på turbon om man vill köra med 125cc. Fast det är svårt att få tag på roliga objekt som garanterat skulle funka. En sån där suzuki som Nikel länkar till lockar mig inte så mycket. Tycker att dom är galet fula och inte är det nåt speciellt med dom som gör dom roliga eller knasiga heller. Finns en anledning till att folk "kastar dom efter en"... :)

Svårt att hitta bra videos (finns inga) på youtube med turbomatade fiddys/monkeys. I alla fall har inte jag hittat några. Finns givetvis dom som försökt men ingen visar ett framgångsrikt försök i en åk/dynofilm. Framförallt står det inte vad det är för turbos dom försökt och misslyckats med. Borde ju tillhöra allmänvett att ange sånt tycker jag! :va Det här är givetvis något som får mina varningsklockor att ringa och talar för att det inte kommer att fungera. Dock verkar några av dom ha skruvat på turbos stora som hela motorn. Dom får knappt turbon att rotera ens.. :lol
När jag kollat eftermarknaden till Monkeys och deras små motorer så finns det riktigt mycket stroker/big bore, racetoppar etc att köpa. Upp till 184cc och stora ventiler verkar det möjligt att få tag på grejor till utan att behöva offra en lem. Fyrventilstopp var dock lite mastigt. Det vore grymt kul att kolla upp verkligen exakt hur mycket som krävs innan man kan ut nåt vettigt av en sån setup.
I värsta fall får man väl återställa grejorna och sälja den för ett annat projekt. Pengar i sjön är fina grejers det! :)

Bygg inte på en lifan/jialing/Zongshen/loncin/(vilken kinamotor som helst), de håller inte ens standard. Att sen få en ZS att hålla ihop längre stunder med 184cc kit är bara att glömma. För övrigt så är Trailbikes 2v topp bättre än den kinesiska 4v toppen. Finns mängder med test på youtube mellan dem.

Så, bygg på en "riktig" motor och glöm allt vad kinesmotorer heter, det kommer bara krångla till förbannelse. Tror du mig inte så fråga vem som helst som tävlar med dessa motorer så får du det bekräftat.
 
Last edited:

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Bah... Prisbilden är ju lockande med kinagrejorna men det verkar, som så många påpekar, som att dom går sönder när man pressar dom lite. Och det låter inte riktigt lika lockande... Plötsligt börjar man fundera lite mer på en sån där apful gammal suzuki igen. Det viktiga är trots allt inte själva cykeln.... :tungan
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Dom kan bli fina om man gör om i princip allt. Motorn är det väl inget fel på vad jag vet, gör om bakram och smäll dit en passande tank, limpa och nätt bakskärm så har du en cafe turbo :tungan :yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Bah... Prisbilden är ju lockande med kinagrejorna men det verkar, som så många påpekar, som att dom går sönder när man pressar dom lite. Och det låter inte riktigt lika lockande... Plötsligt börjar man fundera lite mer på en sån där apful gammal suzuki igen. Det viktiga är trots allt inte själva cykeln.... :tungan

Precis min tanke, visst är den ful och gammal.
Men den är billig och om du har en turbo på den så blir den ju fräck.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top