MC-olycka - värdering av hojen

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
Tjena tjena!
Kan börja med att skriva att jag mår bra, inga allvarliga skador =)

Förra veckan fick en bil för sig att byta fil utan att kolla om filen han skulle byta till var fri, så jag fick uppleva hur det känns att flyga av hojen. Kan lägga till att det inte var så höga hastigheter och att jag klarade mig bra mycket bättre än hojen.
Jag har (hade) en ducati monster 600 med arrow avgasrör. Skadorna skulle kosta 41000kr att fixa så försäkringsbolaget vill istället ge mig pengar för hojen. Jag fick en preliminär värdering på mellan 28000-29000kr för hojen. Jag hävdar att jag hade kunnat få 33000 för den med tanke på säsongstart, och extra utrustning på hojen. Den har relativt hög miltal (3650mil). Det jag undrar är hur får jag försäkringsbolaget att tycka som jag, dvs att deras värdering är 4000kr för låg?

tack för all eventuell hjälp i frågan,

Alex
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Skippa att nämna något om säsongsstart, det är inte intressant. Du påpekar värdet på hojen, har du annonser på blocket som kan styrka ditt värde så är det bra (då detta även är något som FB går efter).
Eftermarknadsdelar ger sällan något plus på värderingen... men oftast kan man komma upp nån tusing från deras första bud... för det är just vad det är, ett bud.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om det nu handlar om 4000:- så är det kanske lite lättare att svälja än möjligtvis 10 000:-.Att hojen är extrautrustad om det inte finns någon tilläggsförsäkring för denna utrustning vill ju många försäkringsbolag inte betala för och att det är säsongsstart bryr de förmodligen sig inte heller om.Enligt min egen tro så anser jag ju inte att en hoj som bara rullat 3650 mil är en högmilare.Hoppas det löser sig med ersättningen och tur att du klarade dig.En skadad hoj går nästan alltid att ersätta.En skadad eller död människa är desto svårare att få tillbaka.
 

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
Okej! Tack för tipsen! Då ska jag satsa på att samla info från blocket och formulera om mitt brev. Skönt att höra att 3650 inte är många mil =)
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Åtminstone när det gäller meningsskiljaktigheter vad gäller värdet på bilar som skadats så har jag framgångsrikt använt oberoende värderingsman via Svenska Handelskammaren. De flesta försäkringsbolagen har i sina avtal att de följer en sådan värdering och att de dessutom betalar kostnaden för en sådan om de kommer fram till ett högre värde än deras bud.

Nu sökte jag lite och de har värderingspersoner som sysslar med MC också, frågan är ju om det är värt det då det bara rör sig om 4000. Kanske enklare att försöka gå via Blocket om du kan hitta snarlika annonser med högre värde.

Skönt att du klarade dig också!
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Okej! Tack för tipsen! Då ska jag satsa på att samla info från blocket och formulera om mitt brev. Skönt att höra att 3650 inte är många mil =)

Jag blev också påkörd i början av förra säsongen, bilen var skyldig så hans försäkringsbolag betalade ut pengar för min hoj.

Jag ringde upp den som hade gjort värderingen på min hoj och sa som det var. Jag fick 29k i bud på hojen och enligt en firma jag pratade med så låg en original hoj av samma årsmodell som jag hade på 32k i deras begagnat listor. Då var min också extrautrustad med grejer för ca 5-6k som endast hade gått 5mil.
När jag pratade med personen på försäkringsbolaget så drog jag mina argument varför jag skulle ha mer samt vad jag ansåg den vara värd. Alternativen de kunde ge mig var att antingen ge mig summan jag sa eller att jag kopplade in en oberoende värderingsman samt att jag då givetvis skulle ha en hyrhoj under tiden (att jag då hade brutit armen och inte kunde köra hoj på ett par månader var en annan sak) tills värderingen var klar och vi hade kommit överens. F-bolaget backade då och jag fick vad jag begärde. Jag begärde dock bara vad hojen var värd enligt blocket och likvärdiga hojjar.

Kan väl tillägga att innan jag ringde till skaderegleraren på Trygg hansa, så ringde jag och pratade med deras support och frågade ifall jag hade rätt till hyrhoj. Vilket jag då hade :)

Stå på dig och ring handläggaren direkt! Vilket försäkringsbolag är det du slåss med?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hyrhoj kan ju inte vara billigt för bolagen under tiden en hoj repareras eller tvist om värdering uppstår. Ingår det i försäkringen kan det vara en bra förhandling mot försäkringsbolaget antar jag. Aldrig ställts inför det problemet. Ska ha det i åtanke om jag en gång hamnar i den situationen.
 

Snowman89

Guest
Hyrhoj kan ju inte vara billigt för bolagen under tiden en hoj repareras eller tvist om värdering uppstår. Ingår det i försäkringen kan det vara en bra förhandling mot försäkringsbolaget antar jag. Aldrig ställts inför det problemet. Ska ha det i åtanke om jag en gång hamnar i den situationen.

Nej precis. Sen att man oftast kanske inte kan köra är ju en annan femma. Hade jag en hoj innan så ska jag allt ha det sen också.

Jag tror inte det ingår i de flesta "vanliga" försäkringar. Dock så var bilisten vållande till min olycka också så allt gick via hans försäkringsbolag. Jag ringde även deras support och dubbelkollade och tydligen så hade man rätt till hyrhoj.

Antar att handläggaren insåg att det vart billigare att bara ge mig det jag begärde än att ge mig en hyrhoj i en vecka eller två och sedan behöva betala en oberoende värderingsman :brinnerup :banana
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
Fick ut mer för min honda vtr 1000f när jag körde på en älg en vad jag hade betallt från början. Hade kört ca 1300 mil med den då.. Detta var förra sommarn Gjensidige försäkringar..
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
När min hoj blev inlöst förra året gick handläggaren enbart efter aktuella blocket priser. Sög lite eftersom detta var i början på hösten och det fanns rätt mycket fler hojar ute jämfört med början på sommaren då olyckan skedde. Han var dock mycket väl medveten om att jag var på väg att köpa ny hoj och ville få allt klart så snabbt som möjligt.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
ofta täcker väl standardförsäkringar eftermonterad utrustning upp till ett visst värde, typ 5 eller 10k tror jag, det brukar iaf stå i försäkringsbrevet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad förlorar man på att totalvägra och kräva att dom reparerar hojen? Klart som fan att dom hellre vill ge dig stålarna, det blir ju billigare för dom...
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Allt under 41000:- tjänar ju dom på så säg att du vill ha 38000:- men om det går snabbt kan du gå med på 35000:-, du kan inte få mer än ett nej...
 

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
ooookej... efter att ha läst alla inlägg så har jag ett par saker till klart för mig, använda hyrhoj som argument, visa på ett par hojar från blocket (problemet där är att det finns 2 av 5 som är billigare än vad FB vill ge) och kontakta ducati stockholm och se vad dom skulle ha sålt hojen för, tror knappast att dom skulle sälja en hoj för 29000 =)
 

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
JUST DET! kan jag kräva att få ta tillbaka vissa delar från hojen, tex avgasrör?
 

Snowman89

Guest
JUST DET! kan jag kräva att få ta tillbaka vissa delar från hojen, tex avgasrör?
Tror inte det.

Däremot kan du säkert gå igenom firman som hojen står på och plocka grejer, ifall de är schyssta och inte redan skickat bilder på hojen (vilket jag antar att de redan gjort?).
Jag åkte till firman som bärgaren hade lämnat hojen på och frågade ifall jag fick ta bort några delar och sätta tillbaka original och de var inga problem alls, de skruvade tom bort grejerna åt mig. Men jag försökte givetvis inte heller få ersättning för de delar jag lyckades rädda.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top