Fly svensk höst och vinter - Köra hoj i bergen på Gran Canaria

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
I väntan på den riktiga vårvärmen så passar jag på att tipsa om ett resmål för höst/vinter.

Hade lite väl många semesterdagar kvar hösten/vintern 2011, ville åka hoj på bra vägar i ett varmt land med högertrafik. Sagt och gjort, tjejen och jag tog en charterresa till ett gammalt beprövat svennebanan-resmål, Gran Canaria. Hade varit där och åkt i bergen med farsan 10 år tidigare, så det var dags för en repris.

Egen utrustning i form av handskar, ryggskydd, jackor samt halsdukar packades. Turistfällor, tjocka tyskar samt sol/bad ratades snabbt.

Som hoj-resmål är det prisvärt, enkelt och bjuder på fantastisk körning. Det finns inlägg/trådar om liknande resor, men det förvånar mig att inte fler gör detta då det är så lättillgängligt och enkelt. Nedan följer lite tips, förslag på resväg samt några få bilder.
DSCN0560.jpg


Hyra hoj:
I turistorterna på sydkusten finns det i huvudsak tre större uthyrare. Tre av dem ligger i Playa Ingles. En del erbjuder att kostnadsfritt hämta/lämna dig på ditt hotell.

http://www.motostivolirent.net/indexEN.html
http://www.motorent.eu
http://www.sunfun-motorrad.com

Valet föll på Motostivolirent och en rätt ny BMW F-650GS.
DSCN0436.jpg

Motos Tivoli är den äldsta uthyraren på öarna och drivs av Patrico sedan starten. De har en hel del återkommande kunder från Svenska BMW-klubben och är välrekommenderade. Seriös firma, servar sina hojar bra och tar skäligt betalt. Det är ingen större skillnad mellan firmorna, de ligger nära varandra i både pris och utbud.

Uthyrarna har dock olika lösningar med självrisker. Motos Tivoli hade en "betala vad du pajar, eller max 1000 €". Kraven att få hyra är ganska höga, det ställs krav på ålder samt antal år med körkortsbehörighet A (minst 5 år vill jag minnas). Körning på oasfalterade vägar tillåts ej enligt villkoren. Hos Motos Tivoli får man inte heller transportera hojen mellan öarna.

Ska du köra solo duger en mindre hoj utmärkt. Enduro-hojar i stil med DRZ400 fungerar dugligt, XT600 ännu bättre. Ska du köra med passagerare eller är bekväm kan nog en lite större (600cc) vara att rekommendera, då vissa bergspartier bjuder på extremt branta stigningar. BMWs äventyrshojar är vanliga och utmärkt för ändamålet.

Det är på sin plats att boka hoj om du vill vara säker på att få det du vill ha. När vi var där i oktober/november var det inga som helst problem att få den hoj man ville.

Ta lite kort på hojen när du hämtar ut den, så du har dokumenterat eventuella skavanker i förväg.


Väder:
DSCN0357.jpg
Temperaturen under oktober/november är ungefär som svensk högsommar, mellan 20-30C.
Nere i dalarna är det varm, i bergen är det svalt och stundtals kyligt. En och annan regnskur kan förekomma, väderleken kan vara extremt lokal. När det regnar blir det ordentligt halt.

Kläder:
Hos uthyraren får man låna jacka, handskar och hjälm. Skinnställ är svårt att köra med, det är helt enkelt för varmt under högsommaren. Uppe i bergen går det väl an. Goretex-byxor fungerar om man är värmetålig, men inget uthyrarna tillhandahåller. Vi körde i kraftigare jeans. Vi tog med egna handskar, ryggskydd, jackor samt halsdukar. Endast hjälmar lånades.

Vägar:
DSCN0444.jpg
Ön är ganska liten. Du kan köra kustvägen runt hela ön på en dag, numera finns mototväg längs en del av kustvägen. Bergsvägarna är dock att föredra. Det spelar egentligen ingen större roll vart man kör, alla vägar uppe i bergen bjuder på fantastisk körning. Köra snabbt kan man i princip utesluta. Uppför kan man gasa på, men nerför överhettar man bromsar snabbt om man inte kör med eftertanke. Vägarna är dessutom små, majoriteten av kurvorna har skymd sikt och möte kan på en del platser vara problematiskt. Man bör ta det lugnt och fint då man dessutom kör med ganska bristfällig skyddsutrustning.

Vägarna håller övervägande mycket bra kvalité. Vägnumren har olika färger som står i relation till dess storlek (blå = motorväg, röd = aningen större väg, gul = mindre landsväg). Alla riksvägar heter GC följt av ett nummer. Vägar utan GC-beteckning kan vara allt från extremt dåliga, grusväg eller helt plötsligt upphöra. Vill du vara på den säkra sidan så håll dig till GC-vägarna, även gula vägar kan vara riktigt små.


Tips på rutter:
Utgångspunten varierar ju givetvis, men i princip alla turistorter ligger på sydkust och förhållandevis nära varandra. Kom ihåg att packa vatten och tilltugg, det blir många pauser. GPS klarar man sig utan, men man får räkna med någon felkörning ibland. Papperskarta är ett minimum. Felaktigheter på kartor förekommer p.g.a. ständiga vägbyggen. Googles tidsuppskattning är bara att glömma, stämmer inte alls.


DSCN0337.jpg
Karta: http://g.co/maps/pzdaq
Bra första tur. Kortare tur via sydkusten, Mogan, upp i bergen och sedan ner i nästa dalgång. Kortare dagstur, delmål med lunch i Playa de Mogan.

DSCN0406.jpg
Karta: http://g.co/maps/9a374
Lång dagstur som går upp via Fataga-dalen, Tejeda, Artenara och sedan hem via SAn Nicolás och sydkusten. Den bästa turen vi gjorde. Vyerna vid dambygget vid Presa Del Parralillo imponerar.

DSCN0511.jpgDSCN0481.jpg
Karta: http://g.co/maps/57dq5
En tur med två delmål, dels El Roque Nueblo (http://en.wikipedia.org/wiki/Roque_Nublo, en ca 15-20 min promenad enkel väg) samt öns högsta punkt. Grottorna i Agüimes passeras på hemvägen (tokiga spanjorer som bor i grottor). Kan med fördel förlängas med nedfärd via Las Palmas istället.


Övriga resvägar att rekommendera är:
* Västkusten
* Bara köra tvärs över ön, utan att egentligen har någon planerad rutt. Köra vilse, när det är som bäst :D


Bensin:

Ett par kronor billigare än hemma. Betalkort fungerar mer eller mindre överallt. Uppe i bergen är det glest med bensinmackar. Om du ser en, tanka!


Priser/boende/mat:
Av 14 dagar på plats hade vi hoj i 7 dagar. Kostnaden för hyran var ca 3200 kr. Finns stor utbud av hotell och flyg, går att få det riktigt billigt med lite envishet. Charterutbudet är också stort. Tjocka svenskar, tyskar och engelsmän kryllar det av. Som resmål är det verkligen svennebanan-prägel. Dålig turistnivå på maten i turistorterna, värt att leta upp guldkornen i förväg.
 
Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Bra och informatift reportage :tummenupp
Jag var själv på Teneriffa i början på Januari, för den som vill smita ifrån vintern ett tag så är dom spanska öarna helt perfekta!

Skulle va kul att åka dit någon mer gång och köra runt på alla öarna, för landskapet är ju som sagt helt fantastiskt :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Bra och informatift reportage :tummenupp
Jag var själv på Teneriffa i början på Januari, för den som vill smita ifrån vintern ett tag så är dom spanska öarna helt perfekta!

Skulle va kul att åka dit någon mer gång och köra runt på alla öarna, för landskapet är ju som sagt helt fantastiskt :)

Det var faktiskt din tråd som fick mig att få tummen ur och kladda ner lite detaljer om min egna spontanresa. Funderar på Teneriffa i vinter, alternativt nästa år. Man behöver lyckligtvis inte vara Ewan Mcgregor eller Charley Boorman för att dra iväg på lite bekväm äventyrsåkning :).
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Var där förra våren, och så varmt är det inte alltid, tom rätt kallt i januari, varierade dock väldigt från dag till dag, inget strandväder, men perfa hojväder för det mesta verkar det som.
Att se till att man får boende med uppvärmningsmöjligheter kan vara en bra grej, det kan bli rått på nätterna, och saker torkar dåligt.
Hyrde på samma ställe, och dom är mycket trevliga, svarar blixtsnabbt på mail.
Dom hjälpte mig skruva fast GPS-fästet på rmz350n som jag hyrde. (funkade mycket bra för ensamkörning och lite lätt offroad (även om man inte fick ;))

PS Vem är det som är rädd för att vara med på bilderna? :D DS

Edit: Kan tipsa om att stanna vid nåt av dom små stånden här och där (även i bergen) som säljer frukter och köpa solmogna apelsiner att äta, oerhört goda och ger super energikick när man börjar bli lite trött.
Se även upp för tränande tävlingscyklister som frekventerar alla vägar i bergen, dom kan vingla rejält när dom blir trötta...
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Var där förra våren, och så varmt är det inte alltid, tom rätt kallt i januari, varierade dock väldigt från dag till dag, inget strandväder, men perfa hojväder för det mesta verkar det som.
Att se till att man får boende med uppvärmningsmöjligheter kan vara en bra grej, det kan bli rått på nätterna, och saker torkar dåligt.
Hyrde på samma ställe, och dom är mycket trevliga, svarar blixtsnabbt på mail.
Dom hjälpte mig skruva fast GPS-fästet på rmz350n som jag hyrde. (funkade mycket bra för ensamkörning och lite lätt offroad (även om man inte fick ;))

PS Vem är det som är rädd för att vara med på bilderna? :D DS

Edit: Kan tipsa om att stanna vid nåt av dom små stånden här och där (även i bergen) som säljer frukter och köpa solmogna apelsiner att äta, oerhört goda och ger super energikick när man börjar bli lite trött.
Se även upp för tränande tävlingscyklister som frekventerar alla vägar i bergen, dom kan vingla rejält när dom blir trötta...

Helt rätt, i december/januari/februari/mars är det betydligt svalare. Oktober är lite mer av deras "sensommar". Vi snittade mellan 20-30C (vid havet) när vi var där. Cyklister och bussar kan överraska i kurvor. För mig förekom de främst på de "större" bergsvägarna. På de mindre vägarna vågar sig inte bussarna ut, så där får man vara i fred. Överlag var det lite trafik i bergen.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hälsade på Föräldrarna som bor i Las Palmas på vintern nu i veckan varpå vi hyrde bil en dag och körde upp i bergen.
Superfina vägar ungefär som i alperna. Det finns gott om vägar med fina kurvor och bra belägging. Fina matställen utmed vägen i byarna där man kunde få sig lite Tapas, en kopp kaffe eller annat gott.
Vi körde norrifrån runt i nordöstra fjärdedelen av ön och jag har åkte hela varvet runt för några år sedan. Östra delen närmast kusten är lite platt och trist så jag skulle nog säga att mitten av ön och västra kusten är intressantast. Sydkusten verkar bara bestå av hotell.
Nästa resa ner dit skall jag definitivt hyra Mc, synd att det inte finns uthyrare i LasPalmas..
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Varför inte göra ett trådlyft för att köra OT? :)

Även om vi båda naturligtvis är blixtsnabba på två hjul så har vi hittills bara hyrt bil. Dock insett att vägarna uppåt inbjuder till körupplevelse och börja fundera vidare.. vore svinkul med offroad!

Så, skitsamma vad vi hjular fram i men är det safe att köra offroad på GC = offroadvänligt eller miljömuppar? Frågar jag den där google hittar jag bara massa guideade turer vilket är skapligt ointressant, vi kan hyra en fördelningslåda av grannen men sen vill jag veta om jag kan sänka den i någon sandlåda.. fullförsäkrad?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Najs! Jag var faktiskt där över julen, med hyrbil, och tänkte fan, här skulle man ju haft en hoj!
Kanske en annan gång!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Varför inte göra ett trådlyft för att köra OT? :)

Även om vi båda naturligtvis är blixtsnabba på två hjul så har vi hittills bara hyrt bil. Dock insett att vägarna uppåt inbjuder till körupplevelse och börja fundera vidare.. vore svinkul med offroad!

Så, skitsamma vad vi hjular fram i men är det safe att köra offroad på GC = offroadvänligt eller miljömuppar? Frågar jag den där google hittar jag bara massa guideade turer vilket är skapligt ointressant, vi kan hyra en fördelningslåda av grannen men sen vill jag veta om jag kan sänka den i någon sandlåda.. fullförsäkrad?

När jag var där senast 2012 så fanns det inga uthyrare på huvudön som tillät körning utanför asfalterad väg. Men lär väl ha hänt en del sedan dess. Finns nog vettigare val av destination om du vill köra offroad. Exempelvis http://www.adventureridercentre.co.uk
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Verkar inte vara så kinkigt med bil iaf, stövla dit och erbjöd mig hyra Winglern till bästa pris vilket gick bra. Tänkte jag skulle skoja med dom och drog väl någon rövare i bästa krokodildunddy stil men det bara lös upp i ögonen. Det började rabblas om hur stark dieseln var och så kasta dom på mig en karta där vägar och kostigar var uppmärkta i allehanda färger så man visste hur kompassen skulle ställas in :va

Nåväl det blev mer spännande med höga höjder, branta stup och smala vägar i det vingligaste 4 hjul kan erbjuda. Eftersom jag är lite av en erotisk fantasi, på håll, ställde jag upp och pöoossade med bilen.

20190426-091906.jpg


kAbrAAAK! Ljudet av träskruvsgängor som slits genom plasten. Stötfångaren höll fint men jag hade inte noterat att regskylten satt på en stor plastkonsol för att passa in. Den höll inte. Leathermanarmbandet to the rescue och skylten skruvades loss för att inspektera skador. Där gick inte armbandet in så jag fick skruva ihop skiten med den minsta nyckeln som gick att frambringa, tog en stund.

Värtt!

20190426-092258.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top