Varvar/sjunger inte ut.

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Tja!
Nu är det så att jag har lite problem med 125:an (ktm exc), den vill inte varva ur på höga varv, den blir bara att "bröla" och låta illa liksom.
Och så kommer jag inte upp i samma topphastighet som förut, Tappat mycket!
När jag märkte problemet dom första gångerna så var det första jag gjorde att byta kolvring (har en enkelringad racing kolv) + att jag justerade på luftskruven som en galning men inget gav något resultat.
Nu för någon månad sen så bytte jag ljuddämpare till ett kort fmf (byggt för sx modellen, "bara för att få högre ljud") och då blev det ju såklart ännu värre (kanske måste byta huvudmunstycke i förgasarn till ett större? ) Men som sagt, urvarvningssvårigheterna fanns ju före ljuddämpar bytet så vad kan problemet vara? Det jag kan komma att tänka på är om det skulle vara nå tändnings fel (kan tillägga att jag har bytit tändstift också.

Topphastighet när den gick som den skulle: ca 150km/h -14,42 drevning.
topphastighet när krånglet började: MAX 130-135 -samma drevning.
topphastighet efter krånglet + ljuddämparbytet: MAX 120- samma drevning

Väldigt tacksam för svar!
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Som bikeboy sa: Rengör förgasaren... Rengör även soppakranen m.m... och ställ tillbaks luftskruven som du hade den innan. Rengjort luftfiltret?
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Ja det kom rätt plötsligt gjorde det, Jag har inte rengjort förgasare och soppakran, men dock luftfiltret.
Jag har inte häller tittat på avgasporten.
Då när jag ändå är å grejar med förgasarn, tycker ni då att jag ska pröva att slänga i ett störra munstycke för ljuddämparens skull? för jag upplever att han ryker en del efter bytet. måste ju bli mindre motstånd i röret = avgaserna smiter lättare igenom och då måste man väll ha ett munstycke som ger mer sopp?
Jag tackar för svaren och jag ska titta på de grejerna som ni tipsade om!:)
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Jag tror jag skulle satt på förra röret, gjort rent föggen, kran avgasport och få den att å riktigt sedan. Bestycka med nya röret.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Låter som avgasportarna, öppnar inte dem så har du som en strypning på höga varv så att inte orkar varva ur, hade samma bekymmer när mina krångla :)
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Låter som avgasportarna, öppnar inte dem så har du som en strypning på höga varv så att inte orkar varva ur, hade samma bekymmer när mina krångla :)
Nu kom jag på tanken att min port kanske inte drar upp sig fullt då den inte varvar högre än 10k !? Har kollat så selenoiden funkar men kanske del inställd då?!
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Nu kom jag på tanken att min port kanske inte drar upp sig fullt då den inte varvar högre än 10k !? Har kollat så selenoiden funkar men kanske del inställd då?!

Kan ju va så att han öppnar för sent, men det är väl ganska lättjusterat på prillan kan jag väl tänka mig? :)
Annars är det bara kolla tändning och bränsle om felet ligger där, fel bestyckning, eller en sån enkel sak som när det är fel tändstift eller utslitet kan räcka för att han inte ska orka sjunga ut :)
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Okaj! Har rätt stift, får testa att dra åt vajern till porten så den kanske öppnar mer :) kolla träning hur???? Btw nån som vet inställningarna på sin ostrypta aprilia med 28mm ?? :)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Btw nån som vet inställningarna på sin ostrypta aprilia med 28mm ?? :)

Ingen aning faktiskt men har för mig att det är sagt 120 uppåt men kolla det, står ju här någonstans om inte annat.
provade 120 i cagivan men tyckte då att hon inte orkade varva ur riktigt på 6an. Så jag kör med strl 110 (orginal) och hon går ju riktigt bra ändå satt dumt och klaga. Men prova dig fram annars. Sen blir ju maskinen törstigare ju mer du går upp ;)
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
sitter 120 munstycke i en av mina aprilias fast den sitter det ett trimrör på, men skulle tippa på 120,125 någonstans där. beroende på motor och setup :)
 

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Borlänge
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Med tanke på att du skriver att du nyss rengjort luftfiltret så antar jag oxå att du oljade in det med luftfilterolja?
Det där låter nämligen lite som hur det kan bli när man har ett nyinoljat filter med alldeles för mycket olja i sig, pröva att krama ur så mycket olja som möjligt ur filtret och kolla om det hjälper.
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
nepp inte ens inoljat hehe ( hade ingen sån hemma och det var inte så nödvändigt på vintern ) Fasst nu har jag gjort allt ni tipsat om, gjort ren förgarsarn och bränslekran, och porten öppnar och stänger som den ska. Men felet kvarstår.

Tänkte förklara igen lite bättre hur det blir, När jag kommer upp på det allra högsta varvet så börjar den ruska och gå bra ruska och gå bra som att den vill ena sekunden och andra så skriker den ( inte blödder ) som någon slags misständning? (kan också nämna att "IBLAND" när detta sker så börjar alla lysen att blinka).
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
nepp inte ens inoljat hehe ( hade ingen sån hemma och det var inte så nödvändigt på vintern ) Fasst nu har jag gjort allt ni tipsat om, gjort ren förgarsarn och bränslekran, och porten öppnar och stänger som den ska. Men felet kvarstår.

Tänkte förklara igen lite bättre hur det blir, När jag kommer upp på det allra högsta varvet så börjar den ruska och gå bra ruska och gå bra som att den vill ena sekunden och andra så skriker den ( inte blödder ) som någon slags misständning? (kan också nämna att "IBLAND" när detta sker så börjar alla lysen att blinka).

Han kanske spikar? Prova tanka 98 en gång och se om det slutar :tummenupp
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Nu i förrgår så böt jag från munstycke ( 170 till 172 ) och böt tändstift och tändhatt. Med det fixat så är den grymt mycket piggare och toppar numera 137km/h men då börjar ryckningarna "igen" som jag beskrev här åvanför. och 137 är fortfarande för lite mot vad den ska göra. (gjorde 150km/h från början utan problem.)
Men nu sitter jag och ska beställa ett "175" munstycke för att se om det hjälper till det sista skriket, men jag tvivlar på att rycken försvinner ändå.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Om det förut gick bra med dom munstyckena du böt lär väl inte problemet ligga i att dom är för små?
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Har du kollat läget på tändkurvan? Kanske ligger i "snällt läge"? Ska ju definitivt stå på "elakt läge" =)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top