Ktm 690 smc-r

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Du behöver inte köpa dyra pc5 eller liknade de enda du behöver köpa är en kabel som passar mellan ecu och en dator och köra gratismapparna från Tunecu. De brukar finnas tune ecu kablar på ebay för 300kr. Jag kör dessa gratisprogram och de funkar stenbra ,de brukar finnar fler mappar som delas ut på forum världen över ,de är bara ett fåtal mappar på Tune ecu sidan.

Att din motor stannar efter pådrag 2ans växel är pga snål gång byt mapp till någ på Tuneecu

Du hittar din modell med liknade moddar en bit ner på tuneecu sidan.

http://www.tuneecu.com/KTM_Tune_list.html

Här har du kabeln ,,de finns säker billigare
https://www.ebay.com/itm/TUNE-ECU-D...EMAP-YOUR-KTM-BIKE-690-990-1190-/380758311058

har en fråga om tuneecu, jag har en ktm 690 smc r 2013 men där finns ju bara mapar för orginal system, idag har jag acra pipa och evo1 map. men tycker inte den går jätte bra, hur får man tag i bättre map eftersom det inte finns på den hemsidan?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
har en fråga om tuneecu, jag har en ktm 690 smc r 2013 men där finns ju bara mapar för orginal system, idag har jag acra pipa och evo1 map. men tycker inte den går jätte bra, hur får man tag i bättre map eftersom det inte finns på den hemsidan?

Sök på forum över hela världen de bör finnas folk som lämnar ut mappar gratis. Till Ktm 990 finns massor av mappar på olika forum.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hej!

Jag tog ut min 690 på storbana igår och jag misstänker att jag måste göra något åt fjädringen. På fullgas ut på rakan så dansade hela hojen, och i snabbare kurvor kändes framhjulet en aning osäker.

Jag har ställt in gaffel och stötdämpare på "sport" enligt bok. I övrigt har jag inte rört något.

Jag väger runt 90 pannor (med ställ :p), så jag befarar att det är nya fjädrar som gäller.

Vad kör ni för inställning på era maskiner? Jag misstänker att ktm valt fjädring som är all-round och även funkar på skogsstigar. Men kompromiss blir aldrig bra imo...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Har du en SMC eller en Enduro? Enduron har mjukare fjädring. Jag hade en SMC som jag körde en hel del bana men upplevde inte det du beskriver. Jag tyckte den var riktigt hård. Möjligtvis kunde den börja vobbla en pytteaning precis när man drog av efter en max-acceleration.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har en smc-r -15.

Jag har googlat lite på detta, men jag hittar bara info för smc. Är det samma fjädring på den? Där är i alla fall rekommendationen att ställa stötdämparen på sport och gaffeln på comfort och släppa upp gaffeln i kronan 15mm. Gaffeln verkar helt enkelt vara för hård i relation till stötdämparen. Jag tycker dock att båda är i svampigaste laget för att köra asfalt...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Jag hade en -11. Upplevde den som sagt okey att köra på stor bana och Go-kartbana. Kommer också ihåg att den neg ihop märkbart kraftigt vid inbromsning men det störde inte mig så mycket. Däremot tyckte jag den var stötig och hård så fort jag körde lite terräng. Men det var en -11 så det kan ju skilja mot en -15.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ja -11 och -15 har olika gaffel. Stötdämparen ser mer lik ut, men har olika artikel nr, så det är säkert något som skiljer.

Med det sagt så upplever jag också att den dyker lite vid inbromsning och är lite för stötig för skogsstigar. Men det största problemet är att den är oroligt på fullgas i höga hastigheter och i snabba långa kruvor.

Jag tror att jag ska testa att släppa upp gaffeln några mm. Det känns som att geometrin är lite off...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Skvallrar däckslitaget något om stötdämparinställning? Jag är för kass på detta...
fcc25fc2671914830672fc0d9897bf23.jpg
643d2d432358d01088cd8897a31ccdd3.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Wheelie86

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
I skogen norr om Uppsala
Hoj
1946 Husqvarna M24 "Svartqvarna", 2011 Honda CBR600FA, 2017 KTM 690 SMC R
Går i tankarna att beställa hem ett Akra helsystem och luftfilterlocket från Ebay och montera på min 2017 SMC-R, ni som gjort det vad har EVO1 mappning sen kostat på verkstaden?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inte säker på att det går att lägga i evo1 mapp längre. Tror det låstes ner så inte ens handlarna kan lägga i längre.
 

Wheelie86

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
I skogen norr om Uppsala
Hoj
1946 Husqvarna M24 "Svartqvarna", 2011 Honda CBR600FA, 2017 KTM 690 SMC R
Inte säker på att det går att lägga i evo1 mapp längre. Tror det låstes ner så inte ens handlarna kan lägga i längre.

Tack för svar Boris.

Hmm låter ju mindre bra :(, får höra mig för om det. Antar att det annars bara är kvar att installera en powercommander?
Kollade upp de om färdiga mappar och såg det fanns till akra-helsystem men original luftfilter så antar man får skippa luftfilter locket till EVO då om man inte åker till verkstad med det?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nu när hösten är här så är det dags för den årliga traditionen att leta lite billigare motorolja. 10w60 mc-olja växer ju inte på träd direkt.

Hittills har jag kört 2st byten på olja från Rowe, men nu har jag upptäckt att man kan få motul 7100 till samma peng. Är det någon här som har bra eller dålig erfarenhet av dessa?

Vad kör ni för olja i era maskiner?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag håller väl i en 100L SBK Racing i 625/640/660/690 årligen utan några problem. 10w60 är i min mening överskattat förutom vid raceåka då det är varmt.

7100 är delsyntet och det är något jag tycker man kan hålla sig borta ifrån. Skall man köra Motul är det 300V som gäller. Bäst men svindyr.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag håller väl i en 100L SBK Racing i 625/640/660/690 årligen utan några problem. 10w60 är i min mening överskattat förutom vid raceåka då det är varmt.

7100 är delsyntet och det är något jag tycker man kan hålla sig borta ifrån. Skall man köra Motul är det 300V som gäller. Bäst men svindyr.
Hmm... Bilden på dunken säger 100% synthetic ester.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/o...s0UJjktGlA0TtHhXDzZvF3vhI7VUk-MRoCD4MQAvD_BwE


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm... Bilden på dunken säger 100% synthetic ester.

https://www.dackonline.se/cgi-bin/o...s0UJjktGlA0TtHhXDzZvF3vhI7VUk-MRoCD4MQAvD_BwE


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ja de är helsyntetisk olja och den är erkänt bra världen över jag har kört den i Ktm 990 och den funkar bra dvs växellådan går lätt och kopplingen hugger inte eller slirar. Men Ok/q8 sbk racing är nog bra också jag kör den på prov nu i sommar och den funkar i stort sett lika bra ev lite mer trögväxlad men inge hugg eller slir. Motul 300v har jag kört också men de är en renodlad racingolja så man måste byta olja efter bara 200-300 mil så de är lite jobbigt och dyrt. Som Boris och många andra här på forumet säger så funkar sbk racing bra och den är nästan gratis på 20l dunk på närmaste ok mack eller swedol. Gratis frakt ok du köper den på OK mack!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag såg att ktm rekommenderar byte av tändstift vartannat år eller 2000mil. Jag har aldrig tidigare varit med om att man byter tändstift med tidsintervall.

Min pärla har gått drygt 800mil men är 4år gammal. Jag tycker att det är pengaslöseri att byta stift. Hur gör ni?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag såg att ktm rekommenderar byte av tändstift vartannat år eller 2000mil. Jag har aldrig tidigare varit med om att man byter tändstift med tidsintervall.

Min pärla har gått drygt 800mil men är 4år gammal. Jag tycker att det är pengaslöseri att byta stift. Hur gör ni?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ja det är slöseri. Kör med ditt befintliga
 

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
Har någon användning för en originaldämpare? Troligtvis oanvänd och suttit på årsmodell med ABS. Smsa 0731809888, då jag inte följer forumet.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top