Olika kolvar i samma motor

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Lyckades smälta avgasänden på en kolv i höstas.
Motorn nöp men gick att starta utan missljud när den svalnat.

Har dock inte fått tummen ur att öppna upp och kika på det hela förren nu, och ser då att den misshandlade kolven inte är av samma typ som de övriga. Den är portad på samma vis, men är av ett annat märke.
Men tanke på slipmärken på insidan är den troligtvis viktmatchad mot sin vevaxelkompis.
Den brända kolven är enligt mina amatörögon en gjuten kolv, medan de övriga är smidda, gissningsvis Wiseco.

Min fråga är om haveriet sannolikt berodde på:

1. Att det är en annan tillverkare på kolven, och att den därför kan vara högre/lägre/ha någon annan egenhet som påverkar hur den borde bestyckats.

2. Det beror endast på att den är gjuten och inte smidd som de andra. Hade alla kolvar varit smidda hade samma sak inträffat, bara lite senare med risk för att haveriet blivit betydligt värre.

3. Ren slump att det var just den här kolven som gav upp. Felet ligger snarare tidigare i kedjan.

Cylindern klarade sig som tur var riktigt bra, så planen är att skaffa en matchande kolv och ev. hona om cylindern och köra vidare ett tag till.

Kan någon bekräfta att det är Wiseco kolvar som sitter i motorn i övrigt? Se bifogad bild på loggan.

Köpte motorn begagnad för en väldans många år sedan och vet därför inte vad som stoppats i den.
 

Bifogat

  • Melted.jpg
    Melted.jpg
    67.1 KB · Visningar: 461
  • W_Logga.jpg
    W_Logga.jpg
    90.9 KB · Visningar: 262

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Svarar själv på delar av frågorna.. Har fått bekräftat att det är Wisecokolvar i resten av cylindrarna.
Det skiljer även en halv milimeter på höjden mellan Wiseco och original. Inte jättebra att blanda kolvar alltså.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
En smidd kolv ska du också ha lite större spel kolv - cylinder
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är det en slump att samma cylinder har havererat sin kolv två gånger i rad?
Troligtvis har det setat en Wiseco i det 4:de hålet också från början. Men blivit bränd pga felaktig bränsleblandning.
Sedan har alltså reservkolven rasat också.....
Se över förgasarna, insug, tjuvluft.

Mats
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
nu är det ju på en RD500:a..

får man gissa att det är en av dom bakre cylindrarna!! (förmodligen även den vänstra)

jag körde min förr förra rd500:a med 4:a likadana kolvar (ska var 2 av varje om allt ska vara rätt)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du kan köra med olika kolvar, men det är en fördel om du väger och slipar ur den tyngre av dem så att det inte blir så mycket obalans. Och det verkar vara precis det dom gjort. Det kan mycket väl vara så att endast en eller ett par cylindrar är borrade så att det skiljer i borrningen. Det är inte heller nåt problem så länge man balanserar bort eventuella vibrationer.

Kan säga för den som tvivlar att på vilken 4-cylindrig motor som helst plockad från löpande bandet skiljer sannolikt 10% i effekt ur de fyra cylindrarna. Och det är inget som föraren märker.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Tack för svaren.

Visst är det en av de bakre, det är ju standard på dessa, minns inte om det är höger eller vänster just nu.
Skall köra lite större munstycken där bak jämfört med fram i fortsättningen.

Förgasarna är inte samma som suttit på motorn sist den smällte en kolv. Fick ej med dessa när jag köpte den. Motorn i fråga är en sk.steg 1 trimmad sak (från Ebos enligt utsago) som kommer från en gammal bancykel.
Insugsgummina såg friska ut, men skall skärskåda dem lite extra.

Måste på något vis lyckas mäta upp och jämföra borrningarna i cylindrarna på ett tillfredställande sätt. Kanske dags att åka in med den till någon som har bättre mätinstrument än mitt skjutmått.

De tre Wisecokolvarna är alla 1mm överdimension, vilket jag får till 57mm enligt tabeller.
De heter 236 enligt märkning jag hittat på en av dem, dvs de är alla av typen som saknar "fönster".
Den brända, icke smidda kolven skall vara 57.5mm enligt märkningen på den.

Hur mycket extra borrningsmån brukar man ge smidda kolvar? Är en halv milimeter logiskt?
Frågan är om cylinern borrats, eller om den halva milimetern extra är just för att kompensera för den mindre utvidningen i den gjutna kolven jämfört med de smidda.
Har personen som stoppat i den gjutna kolven antagit att borrningen skall räcka för en 57.5:a och det är därför den satt sig den här gången? Ja, frågorna är många. :)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Får samma resultat när jag mäter de bakre cylindrarna med mitt skjutmått, men det säger troligtvis mer om mitt skujtmått än om cylindrarnas borrning..
Tar dem med mig in till Malmö imorgon, och ser om någon kan kika på dem åt mig.
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
hur gick uppmätningen?
hur ser kolven ut på sidan mot avgasporten???
(jag har bara använt tzr kolvar i rd500:eek:r som jag bytt kolvar i)

obs en halvmillimeter i höjd är ju hur mycke som helst.........
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Att jag fick samma mått på de två cylindrarna berodde mest på att jag fick med mig de två främre in.. Man skall inte börja mäta och dona när man egentligen skulle gått och lagt sig för en timme sedan..
Kom dock på mitt misstag och fick med mig de bakre in till Ebos i Malmö.

Den högra, den som havererat, var borrad en halv millimeter mer än den vänstra.
Det är avgassidan som fått sig en känga som synes på bilden i första inlägget. Är väl alltid den sidan som får mest stryk? Har lyckast bränna hål i toppen på någon kolv också förvisso.
Sitter TZR-kolvar runt om (de utan fönster).
Cylindern är som tur är inte skadad även om det sitter lite aluminiumrester i den.

Letar info om honingsverktyg just nu.
Blir troligtvis en Flex Hone, men osäker på materialval och grovhet. Gissar på 320 och Silicone Carbide, men BRMs supportformulär tycks inte fungera..
Har en skrotcylinder eller två att öva på innan jag sätter verktyget i de användbara. Tänkte passa på att hona om allihop nu när jag ändå river hela motorn, de andra tre har en del blanka ställen.

Planen för havericylindern är iallafall:
Hona om cylindern -> In till Ebos igen för att köpa Wisecokolven de har på hyllan. -> Hoppas på att jag slipper borra den något extra. -> Gå lös med Dremeln på kolven för att få till samma vikt och trimningsgrad som de andra kolvarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top