Kawasaki z550 -82 goes caféracer

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
En baklampa ditmeckad med improviserat fäste. Den får funka tills det finns cash till något göttigare :näsblod

bild 2.jpg
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Here we go again!
En liten update efter ännu en vända i garaget. Först av allt, är det någon som har en tanke om mitt bromshandtag? Det första jag gjorde när jag hade köpt hojen för två år sedan var att tappa den :D PLING lät det och sedan dess har handtaget sett ut som nedan. Nu är det snart dags för besiktning. Frågan är om någon vet vad deras inställning skulle kunna bli? Måste jag byta hela skiten eller räcker det med att runda av änden?

bild 1.jpg
 
Last edited:

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Sitter här och klurar på lite olika detaljer till min hoj. Om någon känner sig manad så skulle jag uppskatta lite råd.

Först och främst när det gäller avgas och ljuddämpare. Budget på bygget är så nära 0:- det bara går och jag skulle i första hand vilja ha ett 4 till 1 scramblersystem. Det betyder custom och custom är dyrt så därför är det kanske ett vanligt 4 till 1 system (som dyker upp på e-bay ibland) eller två nya dämpare till existerande avgas. Här är lite olika jag funderat på:

Ett 4-1 här

Om inte 4-1 så blir det nog två av dessa

Vad tycker ni?

---------------------------------

Det andra jag klurar på är däck. Jag har försökt sätta mig in i alla tum, mönster och bröte men tror jag skulle behöva en guide Jag vill ha lite (eller mycket) mer grovmönstrade däck för att komma närmare scrambler-stuket. Typ såhär.

Min hoj har 3.25-19 fram och 3.75-18 bak. Jag har snokat och översatt tummåtten till metric och letat. Här är några jag hittat men de som är grövre är oftast för slangmontage. Om någon har tips på grövre slanglösa (och kunskap att se om jag fattat allt rätt) så vore det fantastiskt!

Jag har hittat dessa Avon Distanza här och här men skulle vilja ha ett par grövre alternativ att välja mellan innan jag bestämmer mig :tummenupp
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Gillar stilen på tanken, att den är plåtren alltså:tummenupp Har du lagt nån matt klarlack eller ngt på eller kör du utan, och i så fall börjar den inte rosta efter en regnskur? Kul bygge med rätt budget:yoparty
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Gillar stilen på tanken, att den är plåtren alltså:tummenupp Har du lagt nån matt klarlack eller ngt på eller kör du utan, och i så fall börjar den inte rosta efter en regnskur? Kul bygge med rätt budget:yoparty

Tackartackar!

Tanken var att ha den plåtren så jag slipade ner den. Sen kunde jag inte bestämma mig om jag ändå skulle lacka så jag har körd den helt plåtren. Det kommer ytrost ganska kvickt så jag tänkte bestämma mig ganska snart hur jag ska göra. Vad tycker du? Plåtren med klarlack eller någon mörkt grå metalliclack?
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Personligen tycker jag att dom där fördjupningarna där emblemen suttit i tanken är det fulaste som finns. Sen halvfärdigt ut. Har du möjlighet att täcka för med de gamla emblem så att detta inte syns kan du gott ha dem plåtren annars får du gott spackla och lacka tycker jag.
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Yes, det ska ordnas på ett eller annat sätt. Får se hur det blir, men det är ju ett work in progress :tummenupp

Personligen tycker jag att dom där fördjupningarna där emblemen suttit i tanken är det fulaste som finns. Sen halvfärdigt ut. Har du möjlighet att täcka för med de gamla emblem så att detta inte syns kan du gott ha dem plåtren annars får du gott spackla och lacka tycker jag.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Plåtrent ser rätt hårt ut:yoparty Antar att matt klarlack borde fixa rostproblemet? Frågan är om lacken sitter kvar, o om inte vad gör man då? Nån som har koll :va
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ser gött ut!
Lacka plåtrent med klarlack hjälper nog ett tag iaf, dock är det nog ingen klarlack som är helt tät, som jag förstått det.
Avgas går ju kanske att få till med hjäp av Biltemarör, då blir kosten inte så hög.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ser gött ut!
Lacka plåtrent med klarlack hjälper nog ett tag iaf, dock är det nog ingen klarlack som är helt tät, som jag förstått det.
Avgas går ju kanske att få till med hjäp av Biltemarör, då blir kosten inte så hög.

Körde lite olika stegmuffar o rör från biltema när jag byggde 400:an, kör man bara på avgasbandag efteråt så ser det ju bra ut! Va tror du om linoljeidén Z?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Billigare kommer man nog inte undan... tror jag.
Linolja, jag vet inte hur bra det "sätter sig", funderade på bivax, men det är väl samma med det, man vill ju inte gärna glida mot tanken vid lite aktiv körning.
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Körde lite olika stegmuffar o rör från biltema när jag byggde 400:an, kör man bara på avgasbandag efteråt så ser det ju bra ut! Va tror du om linoljeidén Z?

Det hade ju vart något. MEN jag har ju fyra jävla cylindrar på mitt skrot. Du tänker typ att jag ska skarva ihop med något sådant här ungefär eller?

Det är en intressant tanke men frågan är om man löser det utan svets och sådant?

Linolja kanske kan vara något. Men är den inte linolja som kan självantända? :D Hell on wheels! Annars kanske klarlack i många lager kan göra susen.
 
Last edited:

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Ser gött ut!
Lacka plåtrent med klarlack hjälper nog ett tag iaf, dock är det nog ingen klarlack som är helt tät, som jag förstått det.
Avgas går ju kanske att få till med hjäp av Biltemarör, då blir kosten inte så hög.

Men hur får jag ihop fyra rör till ett utan svets och sånt? Vill du hjälpa till? :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Silvertejp :D
Just nu har jag mer än jag behöver att göra...
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
4 rör till två Y-rör och sedan de två y-rörsändarna till ett nytt y-rör och lite avgasklämmor ogrejer... nä kanske inte va?
 

ALLOMFATTANDE

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1982, Kawasaki Z550
Hej!
Funkade det att plocka bort luftburken och dra på såna luftfilter?
Alltså påverkas motorns bensin/luftblanding?
Jag tänkte göra samma grej med samma hoj (som jag köpte igår) nämligen.

mvh David
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Hej!
Funkade det att plocka bort luftburken och dra på såna luftfilter?
Alltså påverkas motorns bensin/luftblanding?
Jag tänkte göra samma grej med samma hoj (som jag köpte igår) nämligen.

mvh David

Tjena!

Bra fråga. Jag har bara smällt dit dem och kört ett par korta svängar. Jag har ingen större kunskap om det bör justeras. Men hojen går bra tycker jag haha :) Någon annan har säkert mer erfarenhet på området än jag dock.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top