Däck-alternativ, vad ska jag leta efter?

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
2. Ska du köra bana eller tävla? I flera fall kan SC2 vara ett bättre val bak än SC1. Beror på ditt tempo, vilken temp och typ av asfalt på banan. En fråga om livslängd/ekonomi också, men det blir ju inte lika viktigt när man köper beggat.
För framdäck är det individuellt. SC2 har lite styvare konstruktion så om man som jag gillar stabilitet i bromsning och lägger mycket last på framdäcket in i kurvor etc så är SC2 the shit. SC1 skall ju ha bättre bett men är som sagt lite mjukare i stommen.

Tusen och åter tusen tack för att du tar dig tiden att svara, och vilket jäkla bra svar! :banana :Bugar

Jag ska enbart köra bana, ingen tävling, någon/ett par säsong/er, därefter smått försöka tävla :hihi. Jag får således testa både SC1 och SC2 fram för att försöka bedöma. Kan du lite närmare beskriva skillnaden mellan däcken ingående? För att på lekmannavis försöka beskriva min "stil" så är den så långt ifrån Stoner som möjligt, och så lik Lorenzo (I wish :lol) som det bara går: det vill säga snabb i kurvorna, tidig på gasen, långa breda kurvor, lite på räls, inte så mycket slänga sig på bromsarna och dyka in mot apex, fladdrig och bromsa in den med slir etc.

Blir inte så mycket klokare av denna beskrivning från Pirelli :va :confused:

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/sheet/diablo-supercorsa-sc#/technical-advice
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
SC1 mer bana. SC2 mer gata. SC2 mer livslängd. Väldigt kortfattat
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
SC1 mer bana. SC2 mer gata. SC2 mer livslängd. Väldigt kortfattat

Så bortsett från ekonomi/livslängd, SC1 fram och SC1 bak är det som gäller? När kan SC2 fram/bak lämpa sig? Förstår att test är det enda sättet att förstå och känna själv, men givet väderleken har jag inget emot att ägna mig åt lite teoretiska resonemang :)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Så bortsett från ekonomi/livslängd, SC1 fram och SC1 bak är det som gäller? När kan SC2 fram/bak lämpa sig? Förstår att test är det enda sättet att förstå och känna själv, men givet väderleken har jag inget emot att ägna mig åt lite teoretiska resonemang :)

Här är lite från hur Pirelli ser på det, sen får man väl utgå från gång till gång gällande den svenska sommaren som i högsta grad kan variera.

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww.../sheet/diablo-supercorsa-sc#/technical-advice
 

Lanes

Medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Borlänge
Hoj
Honda Cbr1000rr -08
Fram går det bra med vilket som, är det kallt så kan sc1 vara att föredra. Bak så är sc2 mycket mer förlåtande och håller längre, sc1 kräver värme för att fungera bra och inte rivas sönder. Sc1 har mer grepp men sc2 är inte långt efter och du vinner Rookie utan problem med dom så var inte orolig att de är dåliga :)
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Fram går det bra med vilket som, är det kallt så kan sc1 vara att föredra. Bak så är sc2 mycket mer förlåtande och håller längre, sc1 kräver värme för att fungera bra och inte rivas sönder. Sc1 har mer grepp men sc2 är inte långt efter och du vinner Rookie utan problem med dom så var inte orolig att de är dåliga :)

Alldeles briljant - ett riktigt stort tack! :rock :krama
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top