Däck-alternativ, vad ska jag leta efter?

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Lånar tråden lite då jag inte kan få svar. Hur är battlax BT003 som gatdäck och för några bandagar? Kommer aldrig ha däckvärmare och kommer definitivt att köra tidigt till jobbet när asfalten är fuktig och kall.
Har hört både och, och får gärna facit innan ja gör bort mig.
David
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det finns ingen anledning att snåla på nånting egentligen. Om allting är så bra det går finns inga hinder för otroliga framgångar. Ingenting förutom ditt psyke och storlek på bollar. Om allting är så bra det går har man dessutom undanröjt alla möjligheter till ursäkter, vilket kanske är lite synd.

I den bästa av världar är det klart att man skulle ha det bästa av the bestest om det får en att utvecklas snabbare.

I verkligheten gör TRÄNING att man utvecklas, iaf för en noob. Då gäller det ju att ha råd med så mkt träning som möjligt, och då måste man jaga kostnader :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
I den bästa av världar är det klart att man skulle ha det bästa av the bestest om det får en att utvecklas snabbare.

I verkligheten gör TRÄNING att man utvecklas, iaf för en noob. Då gäller det ju att ha råd med så mkt träning som möjligt, och då måste man jaga kostnader :)

Jo.... men om man har röv-däck på hojen, och inte har råd att byta, så ska man kanske inte åka och träna utan vänta tills det flutit in pengar. Visst, man kan åka dit och mysåka, kanske åka till en bana man inte kört tidigare för att lära sig den eller åka för att lära sig sladda. Men åk inte dit för att sätta pb, för att köra ifrån han som brukar köra ifrån dig, för då slutar det nog snart i lecan. Och det kan bli DYRT!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo.... men om man har röv-däck på hojen, och inte har råd att byta, så ska man kanske inte åka och träna utan vänta tills det flutit in pengar. Visst, man kan åka dit och mysåka, kanske åka till en bana man inte kört tidigare för att lära sig den eller åka för att lära sig sladda. Men åk inte dit för att sätta pb, för att köra ifrån han som brukar köra ifrån dig, för då slutar det nog snart i lecan. Och det kan bli DYRT!


Jag köper din och mångas syn rakt av.. Men för mig handlar det typ om att lära sig köra hoj :(.. Jag är väl sådär 1036 sekunder långsammare än dig.

Jag säger ju inte att jag ska rulla runt på gat-touringdäck :D.. Men att köra 60 min per 4000-kronors set finns inte.

Huvudfrågan i tråden (som jag bara delvis fått svar på), var vad som döljer sig bakom alla beteckningar och modeller. Även om jag köper beggade däck är det ju bra att veta vad jag åker på :). Jag visste t.ex inte skillnaden mellan D211 Racer och D211GP.. Trodde Racer var the shit, och GP visste jag inte ens existerade :tummenupp.. Lärdomar!

Men Pirelli har ju tydligen bra däck också, och det finns väl fler som inte skäms för sig antar jag. Och vad är egentligen vilken hård-/mjukhet på respektive modell?

Jag är ju fortfarande typ 10% långsammare än dig på sviestad (som är min bästa bana, och geografiskt antaget inte din?), går det lika bra med endurencedäck ett tag till då och fortfarande kunna utvecklas?

Som Otto sa, han körde Rookie och vann (gjorde han väl?) på beggade däck. Då duger det nog åt mig också :)
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Lånar tråden lite då jag inte kan få svar. Hur är battlax BT003 som gatdäck och för några bandagar? Kommer aldrig ha däckvärmare och kommer definitivt att köra tidigt till jobbet när asfalten är fuktig och kall.
Har hört både och, och får gärna facit innan ja gör bort mig.
David
Har provat 003'or på prillan. Greppet och känsla var helt ok och det värmde upp rätt snabbt...
Men, livslängden var helt usel. Kan förstås bero på hojtyp (stor twin) i kombination med min körstil.
Labbade en hel del med däcktryck men en knapp dag räckte för att backdäcket skulle vara sopslut (då var det vänt
en gång oxå).
Alldeles för dyrt för min smak.
Efter att ha lyssnat på Greven och testat Conti Endurance (med värmare så klart) kan jag bara säga att
det blir aldrig gatdäck på bana igen för min del iaf. Kör lätt 3-4 dagar på GR med dessa.
Dessutom med en helt annan nivå på feedback och trygghet.
Är bara en glad klant (1,32 på GR och 1,14 på gåsen) men detta däcksbyte har gjort mycket
för min körglädje och plånbok..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag är ju fortfarande typ 10% långsammare än dig på sviestad (som är min bästa bana, och geografiskt antaget inte din?), går det lika bra med endurencedäck ett tag till då och fortfarande kunna utvecklas?

Ja, det gör det. Jag har kört Conti Endurance 1 minut blankt på Sviestad, 1.09,5 på Åsen och 47,9 på Falken. Så det går. Hur fort det går att köra med hårda Pirelli Supercorsa vet jag inte.
 

Tobbbe

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
Honda cbr 600 rr
Jag kan rekomendera Pirelli supercorsa. Fördelen med dessa mot tex dunlop tycker jag är att det inte finns femtioelvatusen olika gummiblandningar. mao det är lättare o hitta ett däck som funkar. Tyckte man såg på varenda tävling förra året någon som kom in med ett dunlopdäck som såg fullständigt slaktat ut. Sen är nog Dunlop bra om man har rätt gummiblandning, ingen tvekan om det.
Total segraren i sst600 i SO körde ju på Metzeler så dom funkar nog också.
Men skulle jag rekomendera något är det Pirelli Supercosa sc2 fram som håller väldigt länge och styr bra och SC1 bak bra fäste och däcket funkar i ett stort temperaturspann.
 
Last edited:

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Ja, det gör det. Jag har kört Conti Endurance 1 minut blankt på Sviestad, 1.09,5 på Åsen och 47,9 på Falken. Så det går. Hur fort det går att köra med hårda Pirelli Supercorsa vet jag inte.

Är det bara Endurance-blandningen som är långlivad och OK bett eller är Medium-blandningen ännu BRA livslängd och BRA bett? Alltså finns det någon fördel att köra Conti medium, håller Conti medium bättre än andra medium? Bettar Conti medium bättre än Conti Endurance?

Pirelli SC3 från 2008 håller i alla fall i 15 minuter och har inget vidare bett med mina chassie-inställningar och hemmasnickarade körstil. Funkar varken på Anderstorp i april eller Falkenberg i Juli.....
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Är det bara Endurance-blandningen som är långlivad och OK bett eller är Medium-blandningen ännu BRA livslängd och BRA bett? Alltså finns det någon fördel att köra Conti medium, håller Conti medium bättre än andra medium? Bettar Conti medium bättre än Conti Endurance?

Pirelli SC3 från 2008 håller i alla fall i 15 minuter och har inget vidare bett med mina chassie-inställningar och hemmasnickarade körstil. Funkar varken på Anderstorp i april eller Falkenberg i Juli.....

Hmmmm... Jag tror det hänger på hur hojen är inställd. Jag provade Conti medium bak några gånger men det bettade sämre och höll kortare. Så BORDE det ju inte vara, men så funkade det FÖR MIG och med MINA chassieinställningar. Och eftersom Endurance funkade bra för mig orkade jag inte hålla på och jiddra.

Och något säger mig att du BORDE kunna få ett SC3 att hålla mer än 15 minuter..... kanske du inte hittat optimal inställning för det däcket.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Hmmmm... Jag tror det hänger på hur hojen är inställd. Jag provade Conti medium bak några gånger men det bettade sämre och höll kortare. Så BORDE det ju inte vara, men så funkade det FÖR MIG och med MINA chassieinställningar. Och eftersom Endurance funkade bra för mig orkade jag inte hålla på och jiddra.

Och något säger mig att du BORDE kunna få ett SC3 att hålla mer än 15 minuter..... kanske du inte hittat optimal inställning för det däcket.

Misstänkte detta då ingen snackar om medium utan alla snackar Endurance när det vä snackas.

Sen har du nog rätt i att inställningarna inte är det dom borde va på min hobby-räser. De inställningarna och lufttrycken jag provade funkade i alla fall inte. Skönt då att man kan slänga på ett Pirelli från 2010 eller eller nyare och skruva ännu mer bort sig men ändå ha nått sånär OK slitage.... Fjädring och inställningar ger mig kalla fötter å svettiga armhålor....:huvet:död
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Intressant tråd Hund :tummenupp

fick mig en funderare av detta inlägget ..
Glöm alla gatdäck som Sportsmart t.ex.
Under 1.05 på Sviestad så ska du inte halka runt på gatdäck. Hur bra däcken än må vara i feedback m.m.

För min del så är det badagar .. hur som haver så funderar jag på ovanstående inlägg , inte för att jag ligger under 1.05 men åkte på 1.07 i somras med just Sportsmart bak och Pirelli rosso corsa i fram och är man i någon farozon snart då med dessa däck ?

Om så , vad skall man satsa på som fungerar bättre som "vanlig :)" hojåkare ..

Mvh Micael
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Hur tycker du att Conti varnar innan det släpper?

Jag körde några däck för två år sedan och jag tyckte det släppte snabbt och tvärt, fast dom kanske inte lirade så bra med min fjädringsinställing.

edit frågan var riktad till Mossberg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur tycker du att Conti varnar innan det släpper?

Jag körde några däck för två år sedan och jag tyckte det släppte snabbt och tvärt, fast dom kanske inte lirade så bra med min fjädringsinställing.

edit frågan var riktad till Mossberg

Hmmmmmmm..... Jag körde Pirelli fram till våren 2009 då jag provade ett set Conti. Märkte ingen skillnad! Och då jag kunde köpa Conti lite billigare än Pirelli så körde jag på det säsongerna 2009 och 2010. Sista tävlingen på Åsen 2010 gick ALLT riktigt dåligt och jag körde 1,5 sek långsammare än jag gjort någonsin tidigare. Provade då ett set Pirelli och sänkte mig 2 sekunder!!!
Så, från Pirelli till Conti 2009 märkte jag ingen skillnad. Från Conti till Pirelli 2010 märkte jag STOR skillnad. Konstigt!!! Och på din fråga om Conti varnar så tycker jag nog det, ingen skillnad på Conti o Pirelli. Men Pirelli SC2 är snabbare än Conti Endurance. Vilket väl iofs inte är någon överraskning, de slits ju fortare också!
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Rodnar? Är det victor eller victoria? ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Intressant tråd Hund :tummenupp

fick mig en funderare av detta inlägget ..

För min del så är det badagar .. hur som haver så funderar jag på ovanstående inlägg , inte för att jag ligger under 1.05 men åkte på 1.07 i somras med just Sportsmart bak och Pirelli rosso corsa i fram och är man i någon farozon snart då med dessa däck ?

Om så , vad skall man satsa på som fungerar bättre som "vanlig :)" hojåkare ..

Mvh Micael

Klurar lite på det här jag med, var nere på 1,07 med 636an i somras på Sviestad (på Sportsmart bak/fram), och nog gick grejerna varmt efter ett pass a' 20 minuter, men det kändes som det var safe, hade bara en liten känning ut ur esset en gång vill jag minnas, men jag vet att jag driftade för långt ut till vänster...

Jag är inte så intresserad av varvtider, mer av att ha kul och sätta det där varvet där allt känns rätt.

Men jag är klart fundersam på riktigt gummi och värmare, kanske mest för säkerhetsaspekten, så man inte ställer till med något pga att man överhettar gatdäcken.

Dumsnålheten bedrar ju ofta visheten som det heter. :va
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag välkomnar samtliga som förbarmar sig över att jag återupplivar en sex år gammal tråd, men istället för att starta en ny och samtidigt lyfta upp alla bra inspel som finns i denna tråd, har jag två frågor:

1. Förstår att beggade slicks köps med fördel under säsong (duh), dock, vart finner jag dem? Blocket? Här under Sälj-avd.? Hur kan jag bedöma att däcken i fråga är "fräscha", vad bör jag letar efter?

2. Har testat olika däck, däcktryck och leverantörer - jag trivs absolut bäst med Pirelli. Med det sagt, enligt tråden gäller Pirelli SC1 bak, dock, bör jag satsa på SC1 eller SC2 fram? Står lite olika i tråden.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag välkomnar samtliga som förbarmar sig över att jag återupplivar en sex år gammal tråd, men istället för att starta en ny och samtidigt lyfta upp alla bra inspel som finns i denna tråd, har jag två frågor:

1. Förstår att beggade slicks köps med fördel under säsong (duh), dock, vart finner jag dem? Blocket? Här under Sälj-avd.? Hur kan jag bedöma att däcken i fråga är "fräscha", vad bör jag letar efter?

2. Har testat olika däck, däcktryck och leverantörer - jag trivs absolut bäst med Pirelli. Med det sagt, enligt tråden gäller Pirelli SC1 bak, dock, bör jag satsa på SC1 eller SC2 fram? Står lite olika i tråden.

2. Ska du köra bana eller tävla? I flera fall kan SC2 vara ett bättre val bak än SC1. Beror på ditt tempo, vilken temp och typ av asfalt på banan. En fråga om livslängd/ekonomi också, men det blir ju inte lika viktigt när man köper beggat.
För framdäck är det individuellt. SC2 har lite styvare konstruktion så om man som jag gillar stabilitet i bromsning och lägger mycket last på framdäcket in i kurvor etc så är SC2 the shit. SC1 skall ju ha bättre bett men är som sagt lite mjukare i stommen.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top