Däck-alternativ, vad ska jag leta efter?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Fast det är ju den balansen som var lite orsaken till att (även om jag är tacksam för all input) främst ville ha tips från andra Rookies. Just nu idag är jag så långsam att jag nästan (inte fullt dock) kan köra på bra gatdäck, men det lär ju ändras rätt snabbt när man kommer igång.

Så ett däck som funkar för mitt (blivande) mid-range rookie-tempo och lever så länge som möjligt är ju vad jag söker. Men som du säger, får man beggade däck så är det väl bäst oavsett. Eller däcks-spons :kär

En fråga från en som oxå har Rookietankar. Hur "långsam" är du? Jag har inte farten än,men man är ju självklart sugen på att prova på nån tävling. Vad har du för tider på Mantorp,Svista,Gotland mm?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En fråga från en som oxå har Rookietankar. Hur "långsam" är du? Jag har inte farten än,men man är ju självklart sugen på att prova på nån tävling. Vad har du för tider på Mantorp,Svista,Gotland mm?

Mantorp & GR har jag inga bra referenser på. Mantorp har jag kört 1 gång på typ en kvart/varv. GR aldrig nånsin..

SViestad 1.04.xx och Gelleråsen har jag inte åkt på länge men gissar runt 1.15 efter ett par pass, max. Men det är inte trådsyftet, börjar jag bara åka och blir kompis med hojen (bara kört 3 ggr) så tror jag tider (sviestad) runt 1.01-1.03 kommer ganska snabbt, och det är ju det jag måste planera för.

I det tempot funkar Mich Power Pure eller Dunlop Sportsmart t.ex.. Men det är på gränsen. Eller, det går nog att köra sviestad på 1.01 med gatdäck också, men då får man inte slarva bort massa tid på onödiga ställen som jag (och du) gör.

Tider säger ju inte allt om vad man kräver av däcken. Är man feg på att bromsa måste man ju ta igen det nånstans osv. När jag åkte power pure på ca 1.04-1.05 så hade jag småsläpp (tuggande) både fram och bak i ett flertal kurvor på Sviestad.

Ang. värmare så spar man nog in den kostnaden på minskat slitage. Samt att det finns en beg.marknad för dem om du ångrar dig. Sen är passen bara 15-20 minuter, ska du offra de 3-5 första för att lalla runt och värma däck så blirju det också en "kostnad" och minskad "bang4thebuck"-faktor.

Men jag har lite samma sits. Nu har jag en hel hög med kompletta hjul s¨å jag byter lite som jag vill. Men jag har ingen racebuss och "vi" har bara en bil, så jag kan inte alltid traila. Men mönstrade "bandagsdäck" typ racetech K2 borde ju va lättare att värma till körbarhet än riktiga racedäck, och ger bättre grepp än "vanliga" gatdäck (rätta mig nån om jag har fel).
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Glöm alla gatdäck som Sportsmart t.ex.
Under 1.05 på Sviestad så ska du inte halka runt på gatdäck. Hur bra däcken än må vara i feedback m.m. så är det rätt troligt att du som rookie förare inte kan läsa av däcken, du kommer få en dyr överaskning. Och du som behöver bli snabbare ska inte brottas med däck som inte gör chassiet i motorcykeln rätt i det tempot.

Satsa på racing däck, det är det enda sättet för dig att bli snabbare utan onödiga risker. Och du kan använda däckvärmare, det klarar inte gatdäck som då blir för varma.
Som Otto och fler har sagt, lägg inte en förmögenhet på nya däck du är inte där ännu. Det kommer finnas massor med 20-30 min däck att tillgå bara säsongen startar.

edit: såg att du skrev att du inte alltid kan åka med buss eller släp. Måste du köra till banan så rent polisiärt är det bra med ett skuret slicks som har mönster. Ett slicks kommer ju påpekas direkt med körförbud och böter om du fastnar i en kontroll. Ett skuret slicks eller ett rent slicks har ingen betydelse för uppvärmningen, tar samma tid för det är samma gummi.
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
GP racer´säger mig egentligen inte mer än att det är ett däck många påstår är bra. Men "Bra" för en SST förare är att det går att köra max på i 20 min, sen byter dem ju iaf. För mig är det en omöjlighet, jag har inte råd.

Har en sst-förare sagt att Gp-racer är bra? Verkar ju vansinnigt att åka sm med det däcket när deras riktiga Gp-däck är så pass mycket bättre. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En liten fråga till de som är snabba då i ämnet.

När är det dags att åka nya däck?
Vilket tempo ska man ha för att det ska börja närma sig att beggade inte räcker till?

Räcker till kanske är fel uttryckt,börjar tappa "klistret" då och man faktiskt måste förstå vad som händer.

Jag menar,det är en sak att ha ett tempo i kroppen och köra slitna däck i det,man vet hur det känns och kan detta så man kan ha lite marginaler trots det inte är superfäste,en annan att försöka ta sig snabbare än man någonsin gjort och därför går över i okänd terräng och kanske behöva detta extra fäste.

Så,vid vilket tempo börjar de vanliga beggade man köper faktiskt närma sig gränsen och det kanske är dags för nya?
 

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
RRRSeexNollseex
Bra tråd! :tummenupp

Jag kommer ta Licens nu i April och race hojen är införskaffad och målet är nåt/några rookie race iår.

Men en fråga gällande att köpa beggade race däck, hur vet jag att jag köper "bra" beggade däck, och inte några som har flera år på nacken och en säljare som är typ av modell oärlig och förskönar däckens kvalité?

Är en djungel detta med däck, men mycket bra input som ges i tråden :)
Mvh Danne
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bra tråd! :tummenupp

Jag kommer ta Licens nu i April och race hojen är införskaffad och målet är nåt/några rookie race iår.

Men en fråga gällande att köpa beggade race däck, hur vet jag att jag köper "bra" beggade däck, och inte några som har flera år på nacken och en säljare som är typ av modell oärlig och förskönar däckens kvalité?

Är en djungel detta med däck, men mycket bra input som ges i tråden :)
Mvh Danne

Har jag fel blir jag gärna rättad nu..

Men köper du däck av en aktiv förare så gör ju de av med 3-4 set per racehelg. Risken att få flera år gamla däck då är nog rätt liten.

Om man däremot hittar nåt på "annons" så undrar jag samma sak :D
 

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
RRRSeexNollseex
Har jag fel blir jag gärna rättad nu..

Men köper du däck av en aktiv förare så gör ju de av med 3-4 set per racehelg. Risken att få flera år gamla däck då är nog rätt liten.

Om man däremot hittar nåt på "annons" så undrar jag samma sak :D

Min fråga är just gällande om jag hittar däck på annons, tänkte köpa på mig lite beggat, men då ska man kanske avvakta och köpa merparten av däcken under säsong ist :)
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
En liten fråga till de som är snabba då i ämnet.

När är det dags att åka nya däck?
Vilket tempo ska man ha för att det ska börja närma sig att beggade inte räcker till?

Räcker till kanske är fel uttryckt,börjar tappa "klistret" då och man faktiskt måste förstå vad som händer.

Jag menar,det är en sak att ha ett tempo i kroppen och köra slitna däck i det,man vet hur det känns och kan detta så man kan ha lite marginaler trots det inte är superfäste,en annan att försöka ta sig snabbare än man någonsin gjort och därför går över i okänd terräng och kanske behöva detta extra fäste.

Så,vid vilket tempo börjar de vanliga beggade man köper faktiskt närma sig gränsen och det kanske är dags för nya?

Läs Ottos inlägg innan i denna tråd, han köpte inte ett nytt däck alls innan han klassade upp sig. Så de räcker nog rätt långt.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
En liten fråga till de som är snabba då i ämnet.

När är det dags att åka nya däck?
Vilket tempo ska man ha för att det ska börja närma sig att beggade inte räcker till?

Räcker till kanske är fel uttryckt,börjar tappa "klistret" då och man faktiskt måste förstå vad som händer.

Jag menar,det är en sak att ha ett tempo i kroppen och köra slitna däck i det,man vet hur det känns och kan detta så man kan ha lite marginaler trots det inte är superfäste,en annan att försöka ta sig snabbare än man någonsin gjort och därför går över i okänd terräng och kanske behöva detta extra fäste.

Så,vid vilket tempo börjar de vanliga beggade man köper faktiskt närma sig gränsen och det kanske är dags för nya?
Det är ju svårt att svara på rakt av, alltså du märker ju när det börjar kasa och drifta i svängarna samt när du lägger på gas ut ur kurvorna. Alternativet är ju att köpa ett nytt set däck och så kör du på dom och jämför, märker du ingen speciell skillnad, körmässigt eller varvtidsmässigt så är det ju rätt meningslöst att köra på nya, eller hur? :)
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Ang när man behöver nya däck så märker du det ganska snabbt sen när man får upp tempot.
Ungefär som när man lär sig köra bil. I början hade man ju inte en anning alls om när man skulle växla, me den känslan kommer. Lite svårare med framdäck. Men bakdäck får man en bra känsla för när man kör slut på det. Det e då man lär sig drifta :D

Linkan

En liten fråga till de som är snabba då i ämnet.

När är det dags att åka nya däck?
Vilket tempo ska man ha för att det ska börja närma sig att beggade inte räcker till?

Räcker till kanske är fel uttryckt,börjar tappa "klistret" då och man faktiskt måste förstå vad som händer.

Jag menar,det är en sak att ha ett tempo i kroppen och köra slitna däck i det,man vet hur det känns och kan detta så man kan ha lite marginaler trots det inte är superfäste,en annan att försöka ta sig snabbare än man någonsin gjort och därför går över i okänd terräng och kanske behöva detta extra fäste.

Så,vid vilket tempo börjar de vanliga beggade man köper faktiskt närma sig gränsen och det kanske är dags för nya?
 

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Har jag fel blir jag gärna rättad nu..

Men köper du däck av en aktiv förare så gör ju de av med 3-4 set per racehelg. Risken att få flera år gamla däck då är nog rätt liten.

Om man däremot hittar nåt på "annons" så undrar jag samma sak :D

Finns ju datum stämpel på sidan av däcken som visar år och vecka det är tillverkat.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är ju svårt att svara på rakt av, alltså du märker ju när det börjar kasa och drifta i svängarna samt när du lägger på gas ut ur kurvorna. Alternativet är ju att köpa ett nytt set däck och så kör du på dom och jämför, märker du ingen speciell skillnad, körmässigt eller varvtidsmässigt så är det ju rätt meningslöst att köra på nya, eller hur? :)

Jo,skillnad känner jag allt,och snabbare går det ju med nytt.....exempelvis så är den sista sekunden svår att ta bara jag kört en 3pass eller låtit däcken kallna innan nästa försök,hojen känns helt enkelt inte bra då medans nya förmedlar känslan av "gör vad du vill,vi håller i!" :)

Ni som är snabba måste ha någon gräns där det inte går att pressa längre, "efter. 5pass eller 3 uppvärmningar går det inte att ligga på längre,då går det x antal sek långsammare", lite den jag är ute efter.

Ex,låga 1.09 på åsen,hur kör man det?
Nya eller beggade som gått ett race?
Beggade som gått ett kval ett race och är inne på 3:e uppvärmningen?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jo,skillnad känner jag allt,och snabbare går det ju med nytt.....exempelvis så är den sista sekunden svår att ta bara jag kört en 3pass eller låtit däcken kallna innan nästa försök,hojen känns helt enkelt inte bra då medans nya förmedlar känslan av "gör vad du vill,vi håller i!" :)

Ni som är snabba måste ha någon gräns där det inte går att pressa längre, "efter. 5pass eller 3 uppvärmningar går det inte att ligga på längre,då går det x antal sek långsammare", lite den jag är ute efter.

Ex,låga 1.09 på åsen,hur kör man det?
Nya eller beggade som gått ett race?
Beggade som gått ett kval ett race och är inne på 3:e uppvärmningen?

Kör man med racedäck så skulle jag gissa att man åker ungefär 1-2 sek långsammare när bakdäcket börjar bli dåligt. Ytterligare 1-2 sekunder långsammare när det är sopslut och i princip korden är framme.
Vad det är i varvtid beror på hur fort den föraren kör med bra däck.

Efter hur många pass däcken blir riktigt dåliga är svårt att säga, hänger väldigt mycket på vad det är för typ av däck. Vissa mjukare dunlop är skräp andra uppvärmingen medan dom lite hårdare blandningarna inte tappar mycket grepp alls på 5 pass.
Bästa tipset är nog att prova sig fram och försöka bilda sig en egen uppfattning om hur slitna däck känns! Det kan faktiskt vara riktigt skoj och nyttigt att halka runt på slitna däck. Slitna slicks är oftast väldigt mycket mer förlåtande och lättkörda än exempelvis gatdäck/bandagsdäck.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kör man med racedäck så skulle jag gissa att man åker ungefär 1-2 sek långsammare när bakdäcket börjar bli dåligt. Ytterligare 1-2 sekunder långsammare när det är sopslut och i princip korden är framme.
Vad det är i varvtid beror på hur fort den föraren kör med bra däck.

Efter hur många pass däcken blir riktigt dåliga är svårt att säga, hänger väldigt mycket på vad det är för typ av däck. Vissa mjukare dunlop är skräp andra uppvärmingen medan dom lite hårdare blandningarna inte tappar mycket grepp alls på 5 pass.
Bästa tipset är nog att prova sig fram och försöka bilda sig en egen uppfattning om hur slitna däck känns! Det kan faktiskt vara riktigt skoj och nyttigt att halka runt på slitna däck. Slitna slicks är oftast väldigt mycket mer förlåtande och lättkörda än exempelvis gatdäck/bandagsdäck.

:fakta:tummenupp

Sen skulle väl jag vilja säga att det är dumt att snåla på däck, i alla fall på framdäck. Att ge sig ut på fransigt framdäck, få en lowsider och trasig hoj för femsiffriga tal, är sådant som gör att man förbannar sin snålhet LÄNGE efteråt. Detsamma med att köra utan däckvärmare; det kommer ofelbart att sluta med att man käkar lecakulor pga att man kranat på för tidigt. Och de där varven där man ska bygga upp värme ar inte kul!; det är bara myror bakom pannbenet. Hela tiden undrar man "Kan jag slå på nu??". Och ändå är man aldrig riktigt säker.

Nej, OK framdäck och däckvärmare, det SKA man ha. Snåla på annat!:fakta
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nej, OK framdäck och däckvärmare, det SKA man ha. Snåla på annat!:fakta

Regndäck känns också dumt att snåla på.. Tror det va Eskilsson som sa det, men i stil med "Det är billigare med ett par nya regndäck än att laga för att man åkte på sönderkörda regndäck"..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Regndäck känns också dumt att snåla på.. Tror det va Eskilsson som sa det, men i stil med "Det är billigare med ett par nya regndäck än att laga för att man åkte på sönderkörda regndäck"..

Så, slutsatsen blir: Snåla inte på däck!!! Det kostar mycket pengar och smärta att göra det!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det finns ingen anledning att snåla på nånting egentligen. Om allting är så bra det går finns inga hinder för otroliga framgångar. Ingenting förutom ditt psyke och storlek på bollar. Om allting är så bra det går har man dessutom undanröjt alla möjligheter till ursäkter, vilket kanske är lite synd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top