Däck-alternativ, vad ska jag leta efter?

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
211 gp racer är ett bandags däck inget renodlat race däck. Race däcken heter bara d 211 gp. Och dom är mycket bra!


Dunlop GP Racer D211 är mitt val inför denna sommaren. Kommar att köpa en del begagnat.

Otto körde hela Rockie-säsongen på begagnade däck.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
211 gp racer är ett bandags däck inget renodlat race däck. Race däcken heter bara d 211 gp. Och dom är mycket bra!

Du ser :)

Ny kunskap bara sådär!

Har du fler klargöranden får du gärna lista dem för bortsett det jag lärt mig sen jag startade den här tråden stannar min kunskap vid Sportsmart och Racetech däck typ.. Sånt "vi bandags-rävar" snackar om, men racedäck blir en ny värld :)..

Bra endurencedäck? (Vill komma långt =billigt) Är ju ändå inge snabb :(
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Du ser :)

Ny kunskap bara sådär!

Har du fler klargöranden får du gärna lista dem för bortsett det jag lärt mig sen jag startade den här tråden stannar min kunskap vid Sportsmart och Racetech däck typ.. Sånt "vi bandags-rävar" snackar om, men racedäck blir en ny värld :)..

Bra endurencedäck? (Vill komma långt =billigt) Är ju ändå inge snabb :(

Bäst meter-per-krona-faktor är nog dessa högt uppe på.

Körde conti endurance på 600:an å de såg nya ut efter 2 dagar och noll ruggning på däcken.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Köp begagnade bättre däck av sst förar. det är det absolut bästa, däcken är inte tillräckligt bra för att köra riktigt riktigt fort på men det behöver man inte i böjarn. När jag körde R600 köpte jag en hel del beg däck, framför allt fram och så lyxar man till det med ett nytt bak någon gång då och då vid tävling.

Finns bara ett däck och det är dunlop! Dom är bäst och dyrast men de flesta kör på dom så dom är enklast att hitta begagnade.

Så länge det inte är ett elakt kallslitage på dom så är det bara att köra tills dom är sopslut.

Kör dunlop dom är bättre begagnade än vad andra däck är nya..... och då mycket billigare. Hitta en sst förare som köra lite på sina däck och köp av han hela tiden (eller henne) så får du säkert bra pris och lite värdefulla tipps på vägen....

Lycka till
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Bäst meter-per-krona-faktor är nog dessa högt uppe på.

Körde conti endurance på 600:an å de såg nya ut efter 2 dagar och noll ruggning på däcken.

Jupp dom håller länge men det går inte att köra särskilt fort på dom! Utmärkta som träningsdäck till en viss nivå eller om man vill lära sig hitta runt på en ny bana eller köra långlopp. Odugliga om man vill köra fort.

Kvalite eller kvantite..... ett däck som inte går att köra fort men som håller länge eller ett däck som är bra fäste i kortare tid......
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kvalite eller kvantite..... ett däck som inte går att köra fort men som håller länge eller ett däck som är bra fäste i kortare tid......


Fast det är ju den balansen som var lite orsaken till att (även om jag är tacksam för all input) främst ville ha tips från andra Rookies. Just nu idag är jag så långsam att jag nästan (inte fullt dock) kan köra på bra gatdäck, men det lär ju ändras rätt snabbt när man kommer igång.

Så ett däck som funkar för mitt (blivande) mid-range rookie-tempo och lever så länge som möjligt är ju vad jag söker. Men som du säger, får man beggade däck så är det väl bäst oavsett. Eller däcks-spons :kär
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Fast det är ju den balansen som var lite orsaken till att (även om jag är tacksam för all input) främst ville ha tips från andra Rookies. Just nu idag är jag så långsam att jag nästan (inte fullt dock) kan köra på bra gatdäck, men det lär ju ändras rätt snabbt när man kommer igång.

Så ett däck som funkar för mitt (blivande) mid-range rookie-tempo och lever så länge som möjligt är ju vad jag söker. Men som du säger, får man beggade däck så är det väl bäst oavsett. Eller däcks-spons :kär

DU får slå en signal till CSN stå i kö i 40 min sen höra om du får däckspons om du skickar på deras logga på räsern.

:gnissla
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Satsa på Pirelli eller Metzeler som tidigare föreslagits!

Slicks om du ska köpa nya, gummiblandning SC2 har jättefint grepp och räcker för långt mer än vad du troligen nyttjar enligt dig själv. SC1 funkar fram på en 600a oavsett väder nästan, men bak funkar bara SC1 när det är riktigt varmt ute.

En bra anledning till Pirelli är att Greven är på alla tävlingar och kan både sälja dig däcken på plats så du slipper transportera runt och köpa på dig ett onödigt lager som kanske inte heller går åt om det regnar, och så är Greven mycket hjälpsam och hjälper dig gärna med allehanda tips om fjädring eller annat som kan påverka om du har märkliga slitage.
Och så är han även med på våra trackdays med samma service, du har ju bokat :- )

För att spara på ekonomin så varva med att köpa några racekörda däck av superstockförare, i superstock kör man ett skuret slicks. Profilen är densamma och även egenskaperna så länge det är Pirelli. Brukar alltid finnas däck som bara gått ett race eller liknande när säsongen dragit igång och dom däcken räcker många pass till rookie tempo.

//Nitrous
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tycker du ska lyssna på Lawner! Jag håller med honom till 100%.

Jag la inte på ett endaste nytt däck på någon av mina hojar förens jag hade vunnit rookie och klassat upp mig. Min totala däckkostnad en tävlingshelg med fredagsträning och två race brukade landa på ca 2-3000kr.
Det är vansinne att handla nytt om man inte har spons och kan dra av det! Det brukar finnas stort och bra utbud på begagnade däck.

Har du inte helt tokslut fjädring och brutal gashand så kommer däcken räcka riktigt länge, bara för att sst förarna trasar sönder däck på löpande band så behöver inte du göra det. Ett lite långsammare tempo på en 600 hoj sliter väldigt lite på däcken!

Att hålla på och åka på bandagsdäck och gatdäck tycker jag är helt fel om du har ambitioner att åka fort och använda däckvärmare. Det blir dyrare samt att hojen blir tråkigare att åka på gränsen med.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Från klarhet till klarhet :)

Får börja ragga begdäck :) Tror som Otto säger att jag komer vara rätt snäll på däcken (långsam) men känns trist att köpa bort sig.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Bra sagt Otto!

Jag har en del Dunlop superstock däck som bara gått ett kval eller ett race på Mantorp, t.o.m. nåt som bara gått två varv : (
Kommer inte använda dom i år då jag inte ska köra Superstock 600. Du har vår email om du är intresserad!

/Nitrous
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Fast det är ju den balansen som var lite orsaken till att (även om jag är tacksam för all input) främst ville ha tips från andra Rookies. Just nu idag är jag så långsam att jag nästan (inte fullt dock) kan köra på bra gatdäck, men det lär ju ändras rätt snabbt när man kommer igång.

Så ett däck som funkar för mitt (blivande) mid-range rookie-tempo och lever så länge som möjligt är ju vad jag söker. Men som du säger, får man beggade däck så är det väl bäst oavsett. Eller däcks-spons :kär

Jag har kört r 600 i två år och vet vad jag pratar om, det bästa är att köra på bra däck till låg kostnad. beg däck är ca 1/4 av prist men endast 1/10 slitna = mest däck för pengarna. Att köpa några andra däck är att kasta pengar i sjön att köpa ett sett nya lite sämmre däck är sämmre än att köpa 4 set bra 90% kvar att köra på däck.

Om du är så långsam att du kan köra gatdäck så kan du köra lika långsamt på ett begagnat racedäck och det är billigare än ett gatdäck.
Det är viktigt att inte ändra på för mycket olika parametrar när man vill bli snabb, att köra olika däcksfabrikat kräver att man vet hur man ska ställa in hoj mm. 2011 så körde toppen och merparten av samtliga i sst dunlop för att dom är bäst. därmed är det det som är lättast att få tag i beg. Att dom dessutom är bäst är ju ingen nackdel. Bättre byta bra billiga däck ofta en dyra sämmre sällan.

Kan du hitta en sst förare som du kan köpa 2 set bra däck av varje tävlinghelg så får du säkert dom för 1200 / set då har du på 7 helger köpt 14 set för ca 17 tusen kr, vilket är billigare än 4 set nya, och då lovar jag dig att du har en hög däck kvar till nästa års försäsong och troligtvis framdäck så du klarar halva 2013 års tävlande, då du har bättre fart och köper några nya bakdäck.

Det är när man kr R600 som startavgiften är en den stora utgiften på en racehelg..... när man kör sst är det den lilla kostnaden.....
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har kört r 600 i två år och vet vad jag pratar om...



Summan av tråden bekräftar :)

Änglar är ni allihop!

Även om jag överdriver om jag säger att gatdäck funkar (tar mig runt, men brett :D) så ville jag få fram att jag har en bit kvar innan jag ens är med och slåss i slutet av rookie-fältet. Däck är då mest en fråga om ekonomi och "snälla släpp" så man slipper krascha (många set däck på en highsider). Tids nog ställer garanterat jag också andra krav, men hade så himla dålig koll på alla beteckningar och modeller så jag har ju ingen aning om vad man ens tittar på om man kollar runt (nytt som begagnat).

Har fått massa bra input om däck, och tagit till mig att beggade däck istheshizniz.net i Rookie-hörnan :)

Har ju PO Comp B liggande, sen blir det att shoppa loss efter racen :)


:tummenupp
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag lånar tråden lite..
Vilka av däcken funkar utan däckvärmare?
Jag tänkte ta licens i år och det blir även lite bandagar. Jag kör i snabb grupp och ligger väl bland de 8 första, så jag krypkör inte ivf. Har kört på Sportec M5 Interact hittills (dvs bara ca 4 bandagar) som ju är ett gatdäck, men dessa blir överhettade och börjat släppa, dock snällt.

/ José
 
Last edited:

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag lånar tråden lite..
Vilka av däcken funkar utan däckvärmare?
Jag tänkte ta licens i år och det blir även lite bandagar. Jag kör i snabb grupp och ligger väl i mitten och framåt, så jag krypkör inte ivf.

/ José

Ja, skulle säga alla däck, du får köra 3-4 varv uppvärmning men däckvärmare får du för 2-3000 och då sparar du däcken, kalla däck slits rätt hårt. Samt så riskerar du att lägga dig för att du är för elak med nedläggen med kalla däck.

Jag tänkte med så innan men köpte däckvärmare då jag inser att ett set kostar en del även begagnat. Kan jag då minska slitagen och risken att krascha så såg iaf jag 3000 som en billig investering för ett par IRC-värmare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top