Däck-alternativ, vad ska jag leta efter?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ingen hemlighet att race-världen är ny mark för mig.

Nu har jag fastnat i däcksdjungeln. Klart jag kan göra det enkelt för mig och köpa det som nån annan tråd tycker är bäst. Med risken att jag köper nåt jag ändå inte kan utnyttja, och får en dubbelt så hög däckskostnad som det "krävs". Hjälp mig pricka "rätt"!


Jag är inne på endurencedäck för livslängden skull. Är inte alls snabb nu, men det ändras ju förhoppningsvis rätt snabbt till att vara med i mitten av R600-fältet. Jag vill iaf inte vara begränsad från det pga material.

Dunlop GP Racer D211 E - 1835:- på hojdäck för ett 180.

Hur stor är skillnaden i grepp kontra slitage mot ett Medium eller Soft?

Pirelli SC1/2/3??? ca 2000:- på D-online.. Bra alternativ?

Michelin Power One B har jag 1,5 set av. 1665:- på hojdäck så billigast. Hur är de i jämförelse?

Om jag köper beggade däck från SST-pojkarna, hur håller de i jämförelse?? Dem kör ju "slut" på dem på 20 minuter. Hur mkt är det kvar i Rookie-tempo efter det?




Tacksam för tips

/ Team knäckebröds-budget
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Köp NYA "beggat".
Finns massor som säljer ut däck på sh.
Folk har inte börjat annonsera än. Jag har 190 däck över från förra året som ska säljas. Men känns som ingen köper däck nu...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast det var ju inte riktigt svar på frågan (även om det är ett bra tips..) :)

Jag vill veta mer om de olika däcken. Vet att jag sett nån site från Pirelli som var ganska bra om SC1/2/3.. De andra däcken är bara namn för mig, och länken hittar jag öht inte längre :(.

Svårt att få grepp om vad som är "lagom", så jag vill helst inte ha svar från PSBK-förare, för de har extremt mkt högre krav än jag har (och budget). Jag vill ha tips från er låg-budget-räsers som testat lite olika och håller ett sådär "rookie-högt" tempo.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har harvat runt på Pirelli SC2 och Metzeler K2, och det har funkat kanon för mig. I synnerhet fram verkar hålla i en evighet, men det kanske beror på att jag inte kör så fort så att jag behöver bromsa :rolleyes:
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har harvat runt på Pirelli SC2 och Metzeler K2, och det har funkat kanon för mig. I synnerhet fram verkar hålla i en evighet, men det kanske beror på att jag inte kör så fort så att jag behöver bromsa :rolleyes:

Racetech K2? (mönstrat?)

Du är ju snabbare än mig så ditt ord är gott nog :).. Hur långt kommer du på respektive?
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Jag tuffar runt på Power one Competition B-compound och dom håller hur bra som helst för mig. Började på K2:eek:r men som rookie tyckte jag det var svårt att se när dom blev "dåliga" därav mönstrade däck.

Power one competition rekomenderas!:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Racetech K2? (mönstrat?)

Du är ju snabbare än mig så ditt ord är gott nog :).. Hur långt kommer du på respektive?
Jag har nog kört både mönstrat och omönstrat med både Pirelli och Mezeler, jag märkte ingen större skillnad, men dom snabba killarna gör det säkert. Och ja, Racetech K2!

Jag har nog inte reflekterat över det på R6'an, men på 750'n klarade sig 1 K2 3 dagar på Gotland Ring, på R1'an klarade det sig 2 dagar. Men jag kör kanske nån kvällsträning, en träningsdag och en racehelg på ett bakdäck. I omvänd ordning då ska väl tilläggas :rolleyes:

Jag testade Conti och Michelin också, men kom inte alls överens med hur dom betedde sig, jag fick inte alls samma mjuka feedback som jag får från Pirelli och Metzeler. Men det är ju en smaksak :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag testade Conti och Michelin också, men kom inte alls överens med hur dom betedde sig,

jag fick inte alls samma mjuka feedback som jag får från Pirelli och Metzeler. Men det är ju en smaksak :)


BRA feedback! :tummenupp¨


Jag tror lite för min egen utvecklings skull att just den där mjuka "snällheten" är rätt tacksam. Lär jag mig köra på gränsen på ett däck med större "gråzon" så är det nog billiga (färre krascher) än att försöka komma dit direkt på ett däck med kanske bättre grepp, men tightare "gråzon".

Har ju en del Power One B liggande som ska ta slut först (om ingen känner sig manad att byta lite?), sen blir det väl att fylla på med racetech eller nåt då. :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Dunlop GP Racer D211 är mitt val inför denna sommaren. Kommar att köpa en del begagnat.

Otto körde hela Rockie-säsongen på begagnade däck.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dunlop GP Racer D211 är mitt val inför denna sommaren. Kommar att köpa en del begagnat.

Otto körde hela Rockie-säsongen på begagnade däck.

Köper absolut gärna beggat när det går.. Tråden är mer för att få nån som helst insikt i vad som gömmer sig bakom alla beteckningar :).

GP racer´säger mig egentligen inte mer än att det är ett däck många påstår är bra. Men "Bra" för en SST förare är att det går att köra max på i 20 min, sen byter dem ju iaf. För mig är det en omöjlighet, jag har inte råd.

Jag bryr mig egentligen inte om däcket kostar 400 eller 4000 att köpa. Frågan är vad timkostnaden blir. Jag är inte snabbare än att ett "dåligt" däck förmodligen räcker långt, då är jag mer mån om att ha däck som "släpper snällt" som man kanske kan köpa sig från nån krasch (för det är jättedyrt jmf med däck).
 

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Jag satt i precis samma sits som dig.

Till att börja med måste jag säga att detta kommer bli svårt för du kommer få lika mycket olika förslag som inlägg.
Men jag kan tips dig, jag köpte mig Pilot road 3.

Fungerade perfa för mig! Höll mer än en ses för mig. Så det va finnemang!
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Jag har kört pirelli supercorsa SC som är pirellis racedäck. Det finns en SP version som är mera gatdäck, sitter standard på många nya sporthojar. SC1 och SC2 som jag har kört tycker jag funkar skitbra. Känns som ett neutralt däck som inte lever sitt eget liv utan med rätt tryck och temp fungerar riktigt bra. Släpper väldigt mjukt och fint och inte bara toksläpper som en del andra märken tycks göra.

/A
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag satt i precis samma sits som dig.

Till att börja med måste jag säga att detta kommer bli svårt för du kommer få lika mycket olika förslag som inlägg.
Men jag kan tips dig, jag köpte mig Pilot road 3.

Fungerade perfa för mig! Höll mer än en ses för mig. Så det va finnemang!


Körde på allvar på Pilot Road i Rookie 600/1000 antingen så missuppfattar du Rookietempo eller så trollar du...

Eller är jag helt ute och cyklar :S
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag satt i precis samma sits som dig.

Till att börja med måste jag säga att detta kommer bli svårt för du kommer få lika mycket olika förslag som inlägg.
Men jag kan tips dig, jag köpte mig Pilot road 3.

Fungerade perfa för mig! Höll mer än en ses för mig. Så det va finnemang!


Tror också att du missade tråden lite. Ett pilot road skulle jag köra död på 10 varv om jag kom så långt utan att krascha pga överhettat gummi...

Fel forumdel?

Eller så har du järnkoll och humor, vem vet :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har kört pirelli supercorsa SC som är pirellis racedäck. Det finns en SP version som är mera gatdäck, sitter standard på många nya sporthojar. SC1 och SC2 som jag har kört tycker jag funkar skitbra. Känns som ett neutralt däck som inte lever sitt eget liv utan med rätt tryck och temp fungerar riktigt bra. Släpper väldigt mjukt och fint och inte bara toksläpper som en del andra märken tycks göra.

/A

Pirelli SC1/2 är dem man måste köpa genom TL-racing va? Eller finns dem hos "vanliga" handlare?

.. Edit: hittade på D-online..

Vad är det för skillnad på SuperBike Sc2 och SuperCorsa SC2 då?

vaffan!!!! 111!!11!! :mad:

Jävla djungel
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag testade Pilot Power på min TL1000S förra året. Det gick åt rätt fort på mitten men hade gott om gummi kvar på sidorna, dock hade det gått mkt på gata. Sen köpte jag ett skuret Dunlop slicks av Otto som gått rätt hårt och vilken skillnad i grepp även om jag tyckte det släppte väldigt hårt innan man fått upp temp. Nu är jag inte nere på rookietider än, men med min TL1000S körde jag 1:08 blankt på Sviestad och då tog jag kortet i aug förra året.

I år ska jag testa Bridgestone Battlax som jag fick med min R1:a, sen har jag köpt Pirelli supercorsa sc2, 2 beggade set.

Vill testa Dunlop och Michelin med och skaffa egna åsikter snarare än höra på alla andras.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vill testa Dunlop och Michelin med och skaffa egna åsikter snarare än höra på alla andras.


Jag vill INTE behöva testa allting själv.. Finns för många alternativ för det och det kommer ju ta mig 3 säsonger att beta igenom allt. Sen finns det ju säkert ett antal bra alternativ. Men kan jag få hjälp att sålla bort de som är svindyra men inte bättre, de som proffsen gillar men som tar slut på en kvällsträning och de som kanske greppar bra men släpper hårt och kantigt - allt enl. folk som bara är magrinellt snabbare än mig (inte Otto alltså, han mf är så snabba att deras referenser känns för högt siktat för mig :( (om de inte kan backa klockan och minnas hur det var att va ful, fet och långsam vill säga.)), så är ju hälften vunnet :)
 
Last edited:

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Pirelli SC1/2 är dem man måste köpa genom TL-racing va? Eller finns dem hos "vanliga" handlare? .. Edit: hittade på D-online.. Vad är det för skillnad på SuperBike Sc2 och SuperCorsa SC2 då? vaffan!!!! 111!!11!! :mad: Jävla djungel
SuperBike är utan mönster, Supercorsa är med mönster.
EDIT: Söderen_ var snabbare.
EDIT2::fyllisar:fyllisar
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
SuperCorsa är utan mönster, SuperBike är med mönster.

EDIT: Söderen_ var snabbare.

Fel du blandade ihop dom Supercorsa är mönstrat och Superbike ett slicks. Till TS kolla in www.diabloracer.com finns mycket bra info där. Jag vill även passa på att rek www.rodamoto.es dom gånger jag har beställt därifrån har däcken varit purfärska dom senaste DRC var endast 6 veckor gamla.:)
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top