R1 07/08 vs GSX1000R K7 vs S1000RR vs RC8R/RSV1000 köpa hoj och försäkring

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Tjena!

Snart dags att skaffa sig en hoj igjen! Valet står väl egentligen mellan R1 07/08 eller en GSXR1000, beroende lite på pris osv. R1 för att det skall vara en bra hoj för en lång person(190) och att den ser riktigt fin ut 07/08. GSXR för att det är en GSXR, ruggit agressiv. Kom gärna med lite inputs på hojarna om ni känner för det

Hojar jag har ägt innan ar ZX10 05 och mito/rs125. ZX10 var ju en grym maskin men väldigt ostadig vid pådrag, fick ettpar nasty vobbels. Har provat blackbird och någon gammal r1a, och tyvärr S1000RR! (kanske man skall lägga på 40.000 och dra till med en S1000RR lika gärna?).
Har också torrsuttit på en RC8R och det var hand i hanske, den käns dock inte helt prisvärd?! Kom gärna med imputs. RSV1000 käns också nice men 140hp käns i minsta laget men på andra sidan är det en v twin.

Nu till chocket!! 54.000 SEK FÖR HELFÖRSÄKRING PÅ BÅDE GSXR OCH R1AN ! ! O.O

Är dom helt rödflaggade?(IF-har redan 2 försäkringar där) Råd eller tips?!
15.000 betalade jag för ZX10, fick haksläpp, jag bor på "landet" och är 25, har full bonus
15.500 hel/hel för S1000RR...


Aja hoppas det inte blev för mycket text. Grymt tacksam för tips då jag ombestämmer mig ca 4 gånger om dagen. Det fins ju nyare ZX10 08-> men jag är skeptisk. S1000RR är i dyraste laget
 
Last edited:

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Ring till folksam och be de titta på den avställningsbara halv- eller helförsäkringen.
Även en yngre person i storstan har chans att försäkra en hoj och fortfarande ha råd att äta.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
En gsxr 1000 k7 hos länsförsäkringar blir nog billigast men dock har man 25k i självrisk både när det gäller vagnskada samt stöld. Dock anser jag att detta är ett bra alternativ än att ha en halvförsäkring med kanske 12k i självrisk för stöld och inte alls ha vagnskada. Själv har jag en k6a och betalar ca 11k/år för helförsäkring.

Gällande en s1000rr och att du redan har försäkringar hos IF så kanske det är det bästa alternativet...? Relativt billig i försäkring och sjukt bra hoj.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
En gsxr 1000 k7 hos länsförsäkringar blir nog billigast men dock har man 25k i självrisk både när det gäller vagnskada samt stöld. Dock anser jag att detta är ett bra alternativ än att ha en halvförsäkring med kanske 12k i självrisk för stöld och inte alls ha vagnskada. Själv har jag en k6a och betalar ca 11k/år för helförsäkring.

Gällande en s1000rr och att du redan har försäkringar hos IF så kanske det är det bästa alternativet...? Relativt billig i försäkring och sjukt bra hoj.

Det är suzuki märkesförsäkring du menar då, man kan teckna länsförsäkringar oxå till en högre premie men lägre självrisk.
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Ring till folksam och be de titta på den avställningsbara halv- eller helförsäkringen.
Även en yngre person i storstan har chans att försäkra en hoj och fortfarande ha råd att äta.

I'm on it, 37 i kö :) Tack

En gsxr 1000 k7 hos länsförsäkringar blir nog billigast men dock har man 25k i självrisk både när det gäller vagnskada samt stöld. Dock anser jag att detta är ett bra alternativ än att ha en halvförsäkring med kanske 12k i självrisk för stöld och inte alls ha vagnskada. Själv har jag en k6a och betalar ca 11k/år för helförsäkring.

Gällande en s1000rr och att du redan har försäkringar hos IF så kanske det är det bästa alternativet...? Relativt billig i försäkring och sjukt bra hoj.

Låter inte så dumt, skall kolla upp med länsförsäkringar imorgon(stängt idag). Tack!
Ja s1000rr borde vara det självklara valet men det er precis vad mitt budget klarar av, ingen semester och s1000rr eller semester utan.. :)
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
I'm on it, 37 i kö :) Tack



Låter inte så dumt, skall kolla upp med länsförsäkringar imorgon(stängt idag). Tack!
Ja s1000rr borde vara det självklara valet men det er precis vad mitt budget klarar av, ingen semester och s1000rr eller semester utan.. :)

Jag snöade in mig på sporthoj i somras, men kände inte att jag ville byta mitt i säsongen. Räknade på totalekonomin ang ny hoj och det slutade med att jag köpte en ny BMW S1000RR i dec på Bavaria i Solna. För mig som är 27 år och bor i Nacka så är S1000RR helt överlägsen de andra hojarna rent försäkringsmässigt, även fast den var ca 100k dyrare än en vanlig GSXR 1000 K6:a. Man gör val här i livet och jag tror inte att man ska stirra sig blind på priset utan mera vad man får. Hittade en fin Yamaha R1 -09 med 400 mil på mätarn och pc5, akra och filter. Men den skulle folksam ha 5500kr/mån/hel och 7500kr/mån för den avställningsbara. Helt sjukt enligt mig :huvet! Förhandlade till mig fri försäkring första året på Bimmern så bara där sparar jag över 20k. Lycka till med hojvalet.

/Try
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
För mig som är 27 år och bor i Nacka så är S1000RR helt överlägsen de andra hojarna rent försäkringsmässigt, även fast den var ca 100k dyrare än en vanlig GSXR 1000 K6:a. Man gör val här i livet och jag tror inte att man ska stirra sig blind på priset utan mera vad man får. Lycka till med hojvalet.
/Try

Tack för imput. Ja s1000rr är något för sig själv, i tillägg har den ABS något som säkert på ett visst punkt kommer rädda mig från att klota eller krocka, har fått hjullåsning förrut vid "panik" inbroms och det gör ju att man förlorar några meter OCH kontroll. faskin, blir det en s1000rr ändå?

Folksam ville ha 35.000 för S1000RR hel/hel och 4700 mnd för R1, 4000 för gsxr. Halv / helår 1300 mnd R1a.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Tack för imput. Ja s1000rr är något för sig själv, i tillägg har den ABS något som säkert på ett visst punkt kommer rädda mig från att klota eller krocka, har fått hjullåsning förrut vid "panik" inbroms och det gör ju att man förlorar några meter OCH kontroll. faskin, blir det en s1000rr ändå?

Folksam ville ha 35.000 för S1000RR hel/hel och 4700 mnd för R1, 4000 för gsxr. Halv / helår 1300 mnd R1a.


Folksam ska du inte försäkra din S1000RR om du inte fyllt gubbe. IF märkesförsäkring ska det vara, finns inget billigare än dom när man inte blivit torr bakom öronen (under 35år). Inte bara abs:en som är kanon utan hela DTC (Dynamic Traction Control) Har du tex sport eller race-läget aktiverat så kan du rent teoretiskt ge full gas ur en kurva vid nedlägg och hojen spinner kontrollerat och du kommer ej få en highsider eller åka av. Bara gasa och titta dit du ska så löser hojen resten! Tänk hur många du kommer steka på banan sen ;) Lycka till!

/Try :yoparty
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Folksam ska du inte försäkra din S1000RR om du inte fyllt gubbe. IF märkesförsäkring ska det vara, finns inget billigare än dom när man inte blivit torr bakom öronen (under 35år). Inte bara abs:en som är kanon utan hela DTC (Dynamic Traction Control) Har du tex sport eller race-läget aktiverat så kan du rent teoretiskt ge full gas ur en kurva vid nedlägg och hojen spinner kontrollerat och du kommer ej få en highsider eller åka av. Bara gasa och titta dit du ska så löser hojen resten! Tänk hur många du kommer steka på banan sen ;) Lycka till!

/Try :yoparty



Det blir nästan som wallhack i CS (får man säga detta högt?)! Jo DTC funkar bra, gick på direkt ur en rondell när jag testa BIKE sin, grymt bra. Enda som är lite störande är hur den klipper tänningen på 15/23 grader, jag var inte obs första gången, lär inte ha sett snyggt ut. Det kan man väl koppla bort helt, men då försvinner hela DTC'n eller?

Jo tack för det, bana eller icke, stakas skall det! ;D
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Bor du i Oslo? Det är kanske därför det är dyrt, är nog svårt att jämföra priset på svenska och norska försäkringar.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Det blir nästan som wallhack i CS (får man säga detta högt?)! Jo DTC funkar bra, gick på direkt ur en rondell när jag testa BIKE sin, grymt bra. Enda som är lite störande är hur den klipper tänningen på 15/23 grader, jag var inte obs första gången, lär inte ha sett snyggt ut. Det kan man väl koppla bort helt, men då försvinner hela DTC'n eller?

Jo tack för det, bana eller icke, stakas skall det! ;D

Du har ju fyra stycken lägen på DTC, Vill man att den ska gå in minimalt så välj läget "Slick". Den kommer fortfarande vara inkopplad men kommer acceptera mera hjulspinn samt att du kan wheela i 5 sek max 23 grader. Jag kommer nog inte koppla ur DTC:n alls i början. Slå till! Finns en del nya 2011:eek:r till bra pengar ute på marknaden.

Tjöööp
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Bor du i Oslo? Det är kanske därför det är dyrt, är nog svårt att jämföra priset på svenska och norska försäkringar.

Bor i Oslo från och till, jobbar där. Bokförd i Dalarna så kollar enbart SE försäkringar
Blev förvånad över hur dyrt det är, bor ju inte i en storstad precis.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Olvik skriver:
Nu till chocket!! 54.000 SEK FÖR HELFÖRSÄKRING PÅ BÅDE GSXR OCH R1AN ! ! O.O
Ska vi vara riktigt petiga tycker jag kalkylen är: Inköpspris+Helförsäkring/år+Självrisken vid Vagnskada

Tex när jag kollade dec 2010 på en GSX-R 750 2000 blev det 40000+12000+25000=77000kr om det smäller första året.

Och det är det inte värt för mig så det blev Triumphen som jag just nu fått premien för 7153kr. Halvförsäkring, "Svedea säker" självrisk stöld 2000kr. (Helförsäkrad Svedea vagnskada 2500kr, tror premien helförsäkrad är ca 13000kr).

Vill man köra sporthoj till rimlig försäkring så blir det BMW S1000RR
eller
tex en 10 år gammal Gixxer som man halv eller trafikförsäkrar och reparerar själv vid behov.

Med tex Kina kåpor för ca 5000kr istället för originalkåpor för ca 40000kr
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Vill man köra sporthoj till rimlig försäkring så blir det BMW S1000RR
eller
tex en 10 år gammal Gixxer som man halv eller trafikförsäkrar och reparerar själv vid behov.

Med tex Kina kåpor för ca 5000kr istället för originalkåpor för ca 40000kr

Ja det ser så ut, gsxr 01-04 + marklund kit är också en tanke, med som du säger, kinakåpor + k.puckar.
Trodde faktisk det bara var i storstäder det blev sånna sinnesjuka försäkringar
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
ge full gas ur en kurva vid nedlägg och hojen spinner kontrollerat och du kommer ej få en highsider eller åka av. Bara gasa och titta dit du ska så löser hojen resten!

Ja, med DTC är det helt OMÖJLIGT att köra av vägen!! :yoparty
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Har en zx10r (-08) och betalar 8200:- halv/helår. Kommer att gå upp till hel/hel i maj och kommer då att pynta ca 12 lax. (Länsförsäkringar)
Är 35 år och bor i liten ort. Helt ok enl. mig...
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Kolla försäkringen för S1000RR på If. De har märkesförsäkring som är snuskigt billigt med tanke på vad de är för hoj. I slutändan är det billigare att köpa en S1000RR när hojen är försäkrad, det säger ju en hel del med tanke på inköpspriset. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top