Gruppköp formgjutna hörselskydd - BESTÄLLNING!

Denito

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2011,Honda,CBR 600 F
1. Åsa - bortrest månd-lörd v 12
2. Riddick (Elacin Biopact)
3.Supermoto100
4. Ripster
5.Denito med sambo(Elacin Biopact)
6.
osv
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
1. Åsa - bortrest månd-lörd v 12 (Elacin Biopact)
2. Riddick (Elacin Biopact)
3. Supermoto100
4. Ripster
5. Denito med sambo (Elacin Biopact)
6.
osv
 

Fricco

Highsider.se
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Racehoj
Kan vi välja färg också? Skulle vilja ha en skarp färg så jag inte tappar bort dom.

1. Åsa - bortrest månd-lörd v 12 (Elacin Biopact)
2. Riddick (Elacin Biopact)
3. Supermoto100
4. Ripster (Unicom)
5. Denito med sambo (Elacin Biopact)
6. Fricco (Elacin Biopact)
7.
osv
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Kan vi välja färg också? Skulle vilja ha en skarp färg så jag inte tappar bort dom.

1. Åsa - bortrest månd-lörd v 12 (Elacin Biopact)
2. Riddick (Elacin Biopact)
3. Supermoto100
4. Ripster (Unicom)
5. Denito med sambo (Elacin Biopact)
6. Fricco (Elacin Biopact)
7.
osv

Jadå.. De finns att få i rosatransparent, gröntransparent, gul, svart, blå, röd, beige och turkos. Men det kostar 210kr extra :)
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
kollat runt på liter bilder på unicom nu, är jag helt ute å cyklar eller är det bara högtalare/hörlur till ena örat? Isåfall känns det rätt meningslöst för min del med den modellen.
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Tyvärr tas UniCom bort från gruppköpet pga ett stort missförstånd. Det jag tyvärr hade missat var att man får betala extra för att få de modifierade efter headsetet. Så det är nu som från början- enbart Biopact.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Ge mig några bra argument till varför jag ska välja dessa dyra proppar när billiga "engångsproppar" tydligen har likvärdiga SNR-värden?
 
Last edited:

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Ge mig några bra argument till varför jag ska välja dessa dyra proppar när billiga "engångsproppar" tydligen har likvärdiga SNR-värden?

För det första vet jag inte var du fått det i ifrån att de skulle ha likvärdiga SNR-värden :va
Men kort sagt så har formgjutna en jämnare/rakare dämpning över frekvensområdet, vilket gör det lättare att uppfatta tal. Engångsproppar dämpar väldigt mycket, och väldigt ojämnt. Detta gör att det blir en annorlunda ljudbild. Medan formgjutna har en någorlunda jämn/rak dämpning över hela frekvensområdet, vilket resulterar i att det bara blir som att man skruvar ner ljudet, alltså inte förvrängt som med engångsproppar. Då det kan bli svårt o höra tal med engångsproppar, resulterar det ofta i att man inte använder dem. Och då tänker jag mer på t.ex arbetsplatser. För att prata med sina kollegor, tar man då av sig hörselskydden. Och det krävs inte så lång tid i höga ljudnivåer för att hårcellerna i hörselsnäckan ska skadas. Och de kan aldrig repareras, och man får aldrig några nya, utan skadan blir permanent...

Det negativa med engångsproppar är även att även om de har en "bra" dämpning över mellan och höga frekvenser (alltså över 1000Hz), så har de en väldigt "osäker" dämpning vid låga frekvenser (alltså under 1000Hz). De är även svåra att alltid få i "bra" i hörselgången. En engångspropp som är smutsig, utsliten eller felaktigt isatt tätar väldigt dåligt och kan irritera hörselgången. Formgjutna hörselskydd har bra passform, bra skydd över hela frekvensområdet, tal blir hörbart, kan användas under längre tid utan att bli obekväma, man känner sig inte lika "instängd", är lätta att rengöra osv.

Även om det är en liten slant man får lägga på att köpa formgjutna hörselskydd, så är det en investering över några år. Och jag kan ju säg att hörapparater är inte direkt billiga. Och tinnitus får du leva med. Men allt handlar ju om hur man prioriterar :tummenupp
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
För det första...

...Formgjutna hörselskydd har bra passform, bra skydd över hela frekvensområdet, tal blir hörbart, kan användas under längre tid utan att bli obekväma, man känner sig inte lika "instängd", är lätta att rengöra osv.

Även om det är en liten slant man får lägga på att köpa formgjutna hörselskydd, så är det en investering över några år. Och jag kan ju säg att hörapparater är inte direkt billiga. Och tinnitus får du leva med. Men allt handlar ju om hur man prioriterar :tummenupp

I ett tidigare inlägg, tror det eventuellt var i den inledande tråden, nämnde du att det är väldigt viktigt att man inte har något vax vid gjutningen. Vad händer om man har lite extra vax, lite extra öronhår eller bara lite irriterad hörselgång när man skall använda skydden? Tätar dem fortfarande fullt!? Okunnig som jag är inom området formgjutna hörselskydd tänker jag mig att det kommer läcka. För dem är väl hårda!?

Kan tillägga att jag är sugen men måste rättfärdiga det hela... :näsblod
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
I ett tidigare inlägg, tror det eventuellt var i den inledande tråden, nämnde du att det är väldigt viktigt att man inte har något vax vid gjutningen. Vad händer om man har lite extra vax, lite extra öronhår eller bara lite irriterad hörselgång när man skall använda skydden? Tätar dem fortfarande fullt!? Okunnig som jag är inom området formgjutna hörselskydd tänker jag mig att det kommer läcka. För dem är väl hårda!?

Kan tillägga att jag är sugen men måste rättfärdiga det hela... :näsblod

Beror på hur mycket vax och hur långt in det sitter. Men som sagt avtrycken tas inte om man har vax som sitter långt ut. Dels för att avtrycken ska bli bra, men också för att man inte direkt vill trycka vaxet längre in. Som jag även skrev i första inlägget, har man 3 månaders passformsgaranti, så att man kan prova dem och känna så att de sitter bra, inte läcker osv. Och hårda kan man inte direkt kalla dem. De är gjorda av silikon :)
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Beror på hur mycket vax och hur långt in det sitter. Men som sagt avtrycken tas inte om man har vax som sitter långt ut. Dels för att avtrycken ska bli bra, men också för att man inte direkt vill trycka vaxet längre in. Som jag även skrev i första inlägget, har man 3 månaders passformsgaranti, så att man kan prova dem och känna så att de sitter bra, inte läcker osv. Och hårda kan man inte direkt kalla dem. De är gjorda av silikon :)

Känns som att du här syftar till vax vid gjutningen. Jag tänkte mer på vax vid själva användningen. Silikon är ibland hårt, ibland mjukt. Antar dock att dem är lite mjukare. ;)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
1. Åsa - bortrest månd-lörd v 12 (Elacin Biopact)
2. Riddick (Elacin Biopact)
3. Supermoto100
4. Ripster (Unicom)
5. Denito med sambo (Elacin Biopact)
6. Fricco (Elacin Biopact)
7. GreenDragon (Elacin Biopact) Halmstad
8.
osv
 
Last edited:

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Känns som att du här syftar till vax vid gjutningen. Jag tänkte mer på vax vid själva användningen. Silikon är ibland hårt, ibland mjukt. Antar dock att dem är lite mjukare. ;)

Ja det var jag som missuppfatta. My bad :3freak
Och ja, det är mjukt :)
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Tänkte försöka ta avtrycken för er som bor i Skåne nu under påskhelgen. Gärna på torsdagen, för då är man väl ledig från jobb? :) Hur funkar det för folk?
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Jag jobbar visserligen men sen eftermiddag/kväll funkar fint för mig. Räknar med att sluta senast 17.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top