Att använda utländska försäkringsboag??

pacho

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Karlstad
Hoj
-07 Kawasaki Ninja
Hej

Har en ninja zx6r som ja tänkte försäkra.
Är det någon som har erfarenhet av försäkringsbolagn i andra EU länder?
Enl EU regler har man ju rätt att använda en godkänd försäkring från vilket EU land som helst.

Är ju löjligt höga priser att försäkra sporthoj i Sverige.

Vore intressant å höra av ngn som har haft erfarenhet av detta tidigare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan tyvärr meddela dig att vi i Sverige faktiskt har relativt billiga försäkringar så du har inget att hämta utomlands...
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Har du kollat med Salus ansvar? Jag pröjsar bara ca 8000kr/år för min zx6r! ...till skilnad från if som skulle ha ca 80,000kr för en halvförsäkring.... o_O


Tyvärr har jag ingen erfarenhet av utländska försäkringsbolag...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag blev snudd på utskälld av en säljare för att jag inte köpte en ny hoj, eftersom vi hade så grymt billiga försäkringar jämfört med tex Tyskland. Sak samma om man inte har 140 papp som bara ligger och skräpar och inte vill betala 2-4kkr/månad i försäkring :mad:
 

pacho

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Karlstad
Hoj
-07 Kawasaki Ninja
Har du kollat med Salus ansvar? Jag pröjsar bara ca 8000kr/år för min zx6r! ...till skilnad från if som skulle ha ca 80,000kr för en halvförsäkring.... o_O


Tyvärr har jag ingen erfarenhet av utländska försäkringsbolag...

Hej Tape de lät ju riktigt trevligt.

Fast du har en -98 va??tror nog att iochme att min tyvärr blir mycket dyrare då den är -08a :(

Men får väl sätta mig och ringa runt och kolla...
vet dock inte om jag ska köra den eller sälja den...

Den har inte gått en meter och aldrig blivit registrerad så den kanske tillåme får 2012 försäkring å de vore ju riktigt sunkigt... :(

men men utländskt va alltså ingen höjdare det var ju tråkigt :(
 

Cellen

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha R1-00
Säga vad man vill om Folkskam, men de har bland de billigaste försäkringarna till hojar. Iaf om du kör något som liknar/är sporthoj. Så ta och ring dem :D
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Måste inte även fordonet vara registrerat i landet som man skaffar försäkringen i? Kanske t.o.m att man måste vara registrerad/bo i landet ett visst antal dagar per år? :va
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Måste inte även fordonet vara registrerat i landet som man skaffar försäkringen i? Kanske t.o.m att man måste vara registrerad/bo i landet ett visst antal dagar per år? :va

Trafik måste du ha i Sverige men i övrigt så är det inget hinder vad jag hört,, tyvärr är jag inte helt säker på min sak utom trafiken då.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Trafik måste du ha i Sverige men i övrigt så är det inget hinder vad jag hört,, tyvärr är jag inte helt säker på min sak utom trafiken då.

Jo men jag menade mer, om han ska skaffa en försäkring från Tyskland, borde inte även hojen vara tyskregistrerad?

Edit: eller du kanske menar att man kan ha svensk trafikförsäkring och skaffa stöldskydd och allt annat i halv/helförsäkring från annat land?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jo men jag menade mer, om han ska skaffa en försäkring från Tyskland, borde inte även hojen vara tyskregistrerad?

Edit: eller du kanske menar att man kan ha svensk trafikförsäkring och skaffa stöldskydd och allt annat i halv/helförsäkring från annat land?
Ja jag menade att man har refill i Sverige och resten i nått annat land.

Indien eller Kongo kanske. ;-D
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Intressant fråga. Jag har under mina två år på försäkringsbolag aldrig hört talas om någon som försäkrat kaskodelen utomlands, men egentligen, varför inte? Så länge man har trafikdelen här i Sverige så är det rent tekniskt inga problem att ha "resten" av försäkringen utomlands.
Dock har jag väldigt svårt att tänka mig att särskilt många (om ens något) utländskt försäkringsbolag erbjuder detta. Och om de nu gör det så lär priset vara rejält tilltaget med tanke på den svåra riskbedömningen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror inte heller man har mycket att hämta på att försäkra kaskodelen utomlands varken på bil eller mc för allmänna vägar. Det finns däremot utländska försäkringsbolag som har trackday försäkringar, men de är rätt dyra. Nu när försäkringsbolagen blivit mer restriktiva med t ex ringen, börjar även svenska försäkringstagare att se sig om vad det finns för alternativ. När jag var nere pratade jag med en engelskman och han hade försäkrat sin GT3RS i tre- fyra dagar och det var inte billigt direkt, men mot vad bilen kostar att laga eller i värsta fall ersätta var det nog ett klokt val.
 

pacho

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Karlstad
Hoj
-07 Kawasaki Ninja
Wonderwizard precis det var något sådant jag tänkte mig :)

Har ju svårt å tro att alla greker och Italienare som bränner omkring på hoj betalar mycket mer än oss!!
Å så länge det är ett EU land så ska man ju få ha fri handel inom EU länderna! visst man kanske måste ha trafiken i Sverige, men jag kan ändå tänka mig att det finns pengar att tjäna på en utlands försäkring.

Jag bara änkte lite snabbt :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du är varmt välkommen att leta och försöka hitta någon som vill försäkra dig billigare.

Jag har försäkrat mc i Tyskland, Ungern och Italien och alla har högre försäkringspriser än Sverige. England har troligen Europas dyraste försäkringar, testa deras online calculator för de stora försäkringsbolagen och du inser att vi är lyckligt lottade.

Hur priserna i Grekland/Spanien är vet jag inte men det är samma stora koncerner i hela kontinentaleuropa så jag har svårt att tänka mig att de är mycket billigare för inte fan vurpar greker mindre och med tanke på deras skyddsutrustning så lär personskadorna inte vara billiga.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Om du slår in ett regnummer från t.ex Saabs bilmuseum på transportstyrelsen och läser infon står det: Försäkringsbolag: Zürich Ireland Co. Så bör ju gå att använda utländska bolag, även som privatperson.

HUr är det t.ex med folk som har äckedyra/äckligt ovanliga bilar som inte går att försäkra i annat än Lloyds?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top