Himalaya

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bah, det är du och såna där som kommer få mig att köpa mig en R1200GS till slut :4skrika

Hur långt kom du i planeringen? Fick du tex med budget och sånt? Skulle du åkt "själv" eller haft följebil också?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Förhållandevis billigt:confused: Det är riktigt billigt, jag har klättrat i Nepal, på vissa lodger betalade vi några kronor för en sovplats men duscha var dyrt, kunde kosta en hel tia:D

När vi var i Kathmandu träffade vi ett gäng engelsmän som hade hyrt mc och kört upp till Everest base Camp på Tibetsidan, dom hade huvudvärk hela bunten, undra varför:rolleyes: Det enda dom klagade på att det inte fanns någon wiskey att köpa på vissa ställen.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Drömresmål helt klart! Hade du räknat ihop en budget? Hur är det att få tag i bensin där? Känns som att sånt kan bli lite knepigt ibland. :hihi
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well, man kommer under 20000 inkl hoj och flyg.
Den säljer man sedan för ungefär lika mycket som man köpte den för.

En ny Enfield kostar typ 4-5000, pengar som man får tillbaka när man säljer. Nästan allt iaf.

Det finns en lång tråd här på SH nånstans om min planering.

Vi hade tänkt åka bara jag och tjejen, på varsin hoj. Men sen blev hon på smällen av nån anledning.
Två gånger tom. :confused:


Bah, det är du och såna där som kommer få mig att köpa mig en R1200GS till slut :4skrika

Hur långt kom du i planeringen? Fick du tex med budget och sånt? Skulle du åkt "själv" eller haft följebil också?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur är det att få tag i bensin där? Känns som att sånt kan bli lite knepigt ibland. :hihi

Du, det trodde vi när vi körde genom Sibirien/Mongoliet också, men vet du vad ; det bor folk precis överallt.
Bensin, mat osv osv hittar man i princip överallt. Ofta hittar du tom en bankomat nuförtiden i den mest sketna lilla håla. Jag tycket faktiskt det är lite trist. Skulle kännas mer äventyrllgt om man verkligen var lämnad åt sitt öde.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Du, det trodde vi när vi körde genom Sibirien/Mongoliet också, men vet du vad ; det bor folk precis överallt.
Bensin, mat osv osv hittar man i princip överallt. Ofta hittar du tom en bankomat nuförtiden i den mest sketna lilla håla. Jag tycket faktiskt det är lite trist. Skulle kännas mer äventyrllgt om man verkligen var lämnad åt sitt öde.

Man vet ju aldrig, jag var uppe i Nordkap i sommras, fick åka flera hundra mil för att hitta EN bankomat i norra Norge. :rolleyes:

Har varit sugen på att åka till Tibet och Himalaya ett bra tag och resa runt på mc vore nog det ultimata.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Har åkt i himalayas under min indientour. Absolut bästa stället att köra mc i alla kategorier. Det är inga problem med bensinmackar och det mesta är billigt.

Tips: Skippa rayal enfield. Rena skräpet jämfört med indiska hojar som hero honda och bajaj. Enda skälet till att västerlänningar väljer enfield är för att de inte känner till något annat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Well, man kommer under 20000 inkl hoj och flyg.
Den säljer man sedan för ungefär lika mycket som man köpte den för.

En ny Enfield kostar typ 4-5000, pengar som man får tillbaka när man säljer. Nästan allt iaf.

Det finns en lång tråd här på SH nånstans om min planering.

Vi hade tänkt åka bara jag och tjejen, på varsin hoj. Men sen blev hon på smällen av nån anledning.
Två gånger tom. :confused:
Aha, jag trodde du tänkte åka ToR härifrån med hoj :) Fast det tar ju en stund till kanske :hihi

Det låter ju hursom inte så blodigt! Inte i år, men sen, när jag har ledsnat på att vara rundningsmärke inom RR så har man ju mer tid och pengar över till såna där nöjen. Du har ju dessutom bevisat i filmen att det inte finns något bäst före på förarna :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag hade gärna kört både dit och tillbaka, men jag tror jag får glömma det så länge jag har hemmaboende barn.
Dvs minst 18 år till.... :)

Aha, jag trodde du tänkte åka ToR härifrån med hoj :) Fast det tar ju en stund till kanske :hihi

Det låter ju hursom inte så blodigt! Inte i år, men sen, när jag har ledsnat på att vara rundningsmärke inom RR så har man ju mer tid och pengar över till såna där nöjen. Du har ju dessutom bevisat i filmen att det inte finns något bäst före på förarna :tummenupp
 

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
Mina barn börjar bli lite större nu så jag borde kunna komma till skott inom några år. Blir sjukt ressugen när man läser om andras äventyr. Ska väl uppgradera 1050:n till en.........

images[5].jpg

Så är man riggad och klar för lite seriöst äventyrsåka framöver.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Jag hade gärna kört både dit och tillbaka, men jag tror jag får glömma det så länge jag har hemmaboende barn.
Dvs minst 18 år till.... :)

Varför? Sånt tänk gillar vi inte. Jag och mina vänner åkte till kapstaden med den gamle landrovern när tjejen fick vara hemma med 2 småbarn. Vi hade pratad genom det mycket och hon visste om att det va min dröm. Vill du göra något så gör det. Ja kanske inte nu men inom 18 år, annars kommer det inte hända.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Varför? Sånt tänk gillar vi inte. Jag och mina vänner åkte till kapstaden med den gamle landrovern när tjejen fick vara hemma med 2 småbarn. Vi hade pratad genom det mycket och hon visste om att det va min dröm. Vill du göra något så gör det. Ja kanske inte nu men inom 18 år, annars kommer det inte hända.

True, men det känns inte riktigt bussigt att lämna henne hemma med en ettåring och en tvååring :)
Har dessutom fått min beskärda del av äventyr, så jag klarar mig ett par år till. Nästa långresa ska kidsen med. Då åker vi i en sån här fast några nummer större:

image_10.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
HAHAHA. Oj, det var VÄLDIGT vad det var överdramatiserat. Det åker folk över det där passet på MC varanda dag, men just den här killen verkade ha riskerat livet minst flera gånger i sekunden ;)

Men det var snyggt filmat!

Lite drama måste man väl blanda in för att locka jänkarna... info från hemsidan:
"These riders and Adam, who learned to ride two weeks before the trip..." Mycket erfarenhet...
Säkert kul att se dokumentären dock. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lite drama måste man väl blanda in för att locka jänkarna... info från hemsidan:
"These riders and Adam, who learned to ride two weeks before the trip..." Mycket erfarenhet...
Säkert kul att se dokumentären dock. :)

Hittade även filmen på youtube. Kolla upp restan av den där snubben. Han verkar inte riktigt riktig :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Möjligt, utmaningar utan att vara förberedd alls verkar vara hans specialitet... :D

Hehe. Men filmen är säkert helt klart sevärd för MC-kollektivet. Ont om kul MC-filmer.
Det är en sak att filma sin resa, en helt annan sak att producera en sevärd film. Det är svårt, jobbigt och tar mycket tid.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top