V-Strom, Tiger och sen då?

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Hallå!

Suttit och kollat runt en del på hoj nu, när jag äntligen kommit igång igen med körkortet :) Var på G -06, men utlandsflytt satte stopp för planerna och nu är de bara och börja om igen som gäller.

Jag letar iaf runt efter hoj, och fastnade lite för Suzuki:s V-Strom 1000 DL, men tänkte kolla vad det finns för andra motsvarande varianter. Tigern finns ju, men sen då? :va Vad har ni för tips?

Kollar mest runt på hojar från -00 -> -05..

Va säger ni? :)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag skulle ta en titt på Kawasaki Versys om du är ute efter en förstahoj i den kategori som de andra.
Den har en finfin paralelltwin på 650 kubik, som även återfinns i ER6.

Ägandekostnad på topp, med billig försäkring och låg soppaförbrukning.
Motorn är hyllad, kolla olika recensioner på både er6 och versys.

Jag var helnöjd, körde 1200 mil med min ER6.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Svårt med tips när du inte skriver vad för egenskaper du prioriterar mest. Å andra sidan kan det ju vara svårt att veta när man inte har kört MC ännu. Några förslag på liknande hojar:

Honda Varadero, en allsidig hoj som är uppskattad av många. Dock ganska törstig.

Kawasaki KLV 1000. Likadan motor som i V-Strom och välldigt lik Suzukin i övrigt, men lite ovanligare, vilket ju kan vara kul.

Lycka till med kortet!
 

manneman

Guest
Versysen har väl 17" fram och Tigern plus V-stromen 19". Mindre motor men skiljer ändå inte jättemycket viktmässigt.
Ganska olika hojar över lag om man frågar mig. Märks iaf att Versysen är en mindre hoj vilket gör sig påmint på långturer om man har känslig bak.
V-Stromen är väl snarast att jämföra med Varaderon, en offroadtourer för lite sämre vägar som försöker nå upp till kungen i klassen BMW GS 1150-1200 men samtidigt för halva priset.
Ska man köra långtouring på asfalt men behöver ge sig in på lite sämre vägar nu och då så skulle jag satsa på V-Strom. En shysst beggad ligger högt i pris, 50-60 000:-.
Varaderon är annars också ett vettigt alternativ, driftsäker och bekväm men en större hoj också.

Det jag sett på många äldre ex av Tigern är att de verkar ha lätt för att dra på sig rost och där ser jag rött direkt.

EBR2008-177.jpg
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Rent spontant känns det att en förstahoj borde vara en enkel, lättkörd hoj,, typ Kawa ZR7, eller er6 som Kryckan skriver...nå't sån't.
Så tänkte jag iaf, betyder inte att jag har rätt ;-)
Annars tycker jag att Tigern 1050 är lite mer spännande är V-Strom. En variant är BMW GS 1150, den är iaf billig i försäkring och en väldigt kompetent hoj.
Men, som sagt, tänk på att du är nybörjare och borde kanske skaffa dig en rolig och smidig förstahoj som kanske är lite mer förlåtande, för att sedan byta upp dig till en fullvuxen äventyrshoj när du är redo för äventyret.
Kanske, vad vet jag :D , du kanske klarar av detta ypperligt, det gjorde inte jag i början iaf, kommer ihåg hur fel allt kändes när jag testade en GS1150 som nybliven motorcyklist...
Hur som helst, lycka till med hojköp och kortet! :tummenupp
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Svårt med tips när du inte skriver vad för egenskaper du prioriterar mest. Å andra sidan kan det ju vara svårt att veta när man inte har kört MC ännu. Några förslag på liknande hojar:

Jo jag vet att det är dum fråga! Har som sagt inte kört så mkt hoj tidigare, så svårt och veta.
Anledningen till att jag kollat mycket på dessa hojar är att jag vill ha något åt touringhållet, dvs lite mer upprätt körställning och även gärna lite högre i höjd, då jag är lång (194cm) och inte vill byta rygg för att köra hojen.
Jag kommer dock ut och glida på lite ordentligt småvägar (ibland grus med) då föräldrar bor mitt ute i ingemansland :)

Jag kanske har helfel som tittar på dessa, så rätta mig gärna :)
 

manneman

Guest
Avseende din längd så ställer det till det både på Versys och V-Strom då du inte lär sitta speciellt bekvämt.
GS 1150 är en bra hoj men du får betala för mycket för en gammal hoj och om du satsar på Varaderon så sitter du riktigt bra eller snarare bäst med avseende på din längd samt att den ligger rätt i pris.

Lillemans i Lund och Gerts i Ängelholm har varsin fullt touringutrustad till ett bra pris.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Tiger 800 eller 800 XC är inte så dumma. Skall vara riktigt fina att köra, bra motor med både bra bottendrag och lite spets. Inte dyra i försäkring heller.
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Avseende din längd så ställer det till det både på Versys och V-Strom då du inte lär sitta speciellt bekvämt.
GS 1150 är en bra hoj men du får betala för mycket för en gammal hoj och om du satsar på Varaderon så sitter du riktigt bra eller snarare bäst med avseende på din längd samt att den ligger rätt i pris.

Lillemans i Lund och Gerts i Ängelholm har varsin fullt touringutrustad till ett bra pris.

Jaså? Där ser man. Man kanske skulle ta sig till ngt ställe då och kolla in Varaderon då och se hur den känns :) Har inte kollat närmare på den tidigare, men ser mkt intressant ut :)
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Inledde egna hojbanan med Yamma TDM 850. Rätt bra val om man inte riktigt vet vilken hojtyp man är ute efter - allround. Ser att man för en ny TDM 900 för 79900 riksdaler.
Provade nästan alla dessa hojar för 6-7 år sedan innan jag köpte GS Adventuren.
Kolla på KTM 950 Adventure om du ska köra lite mer grus.
Tror du är lite för stor för Versys. Satsa på kubik direkt - man kör mer avspänt och känner mindre behov av att byta upp sig.
 

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
Är själv 191 och kan sitta i timmar på min 1050 Tiger utan att det blir obekvämt. Men Tigern är att räkna som en landsvägshoj, även om utseendet vill påskina något annat. Där gör den dock ett utmärkt jobb både som pendlingsfordon och reskamrat på längre tripper.
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Mycket trevliga tips det rullar in:) alltid skoj och vidga sina vyer lite:)

TDM:en ser inte helt dum ut heller må jag säga.

När det gäller driftsäkerhet osv, någon som har egna erfarenheter(bra lr dåligt) av någon av hojarna?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kawasaki KLV 1000. Likadan motor som i V-Strom och välldigt lik Suzukin i övrigt, men lite ovanligare, vilket ju kan vara kul.
Inte bara det att motorn som är samma och att den är väldigt lik i övrigt. KLV1000 är en V-Strom med Kawasaki-klistermärken på.
 

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
Mycket trevliga tips det rullar in:) alltid skoj och vidga sina vyer lite:)

TDM:en ser inte helt dum ut heller må jag säga.

När det gäller driftsäkerhet osv, någon som har egna erfarenheter(bra lr dåligt) av någon av hojarna?

Tigern har varit skottsäker. Underhållsladda batteriet över vintern sen eh he bare å åk!
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Rent spontant så här när jag sitter o kollar på hojarna så är de V-strom och KLV som tilltalar mig mest. Gillar inte utseendet på Tigern alls. Jag vet inte riktigt varför, men de gör den helt enkelt inte.

Varadero ser mkt fin ut med. Ser fram emot att kunna prova dom alla iaf framöver när man har kort osv och kan se vad man tycker närmare.

BMW har ju som sagt några riktigt fina hojar. Dock är dom i saftigaste laget när de gäller inköp. Tyvärr!
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Tjena! Jag har haft Tiger 1050 och Honda Africa Twin, båda trevliga hojar i lite olika prisklasser. Som sagts tidigare är 1050 en ren gathoj som inte bangar för långresor. Men den hoj som gjort mig nöjdast betr körglädje både på asfalt/grus/offroad är min nuvarande KTM 990 Adventure... Jäkligt skoj hoj som inte bangar för något egentligen. -bara ett litet tips!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top