Intressekoll för "gruppköp" av formgjutna hörselskydd

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Som säkert alla vet, utsätts man för mycket buller som motorcyklist, både på gata och bana. Det handlar ju om vinden, motorljud etc. Detta kan ju leda till t.ex. hörselskador, tinntus, huvudvärk och trötthet. Därför är det såklart viktigt att skydda sin hörsel

Hörselskyddet jag tänker på heter Elacin Biopact, och tillverkas av Bellman & Symfon. Detta är ett hörselskydd i kanalutförande som inte har några utstickande delar. Därför rekommenderas detta för hojåkare, så att det blir bekvämt med hjälmen på.
Ordinarie pris på dessa är 2300 kr. Jag har pratat med min chef, och om ni blir några stycken sänks priset. Hur mycket det sänks beror såklart på hur många som är intresserade.

Något att tänka på är att eftersom formgjutna hörselskydd är individuellt anpassade, tillämpas ingen returrätt. Man har 3 månaders passformsgaranti, så att de sitter bra och inte skaver. Det finns även olika sorters filter som man har i dem, beroende på hur mycket man vill dämpa, och hur mycket man vill dämpa de olika frekvenserna. Man kan kostnadsfritt byta dessa filter inom 2 veckor, om man inte är nöjd med dämpningen. Man har även 2 års garanti på filter och silikronpropp. Garantin omfattar inte skada som uppkommit genom yttre åverkan eller liknande.

Så jag tänkte kolla hur stort intresset är för ett gruppköp av dessa? Detta är alltså enbart en intressekoll, inget bindande, och därefter kan jag kolla mer vad priset blir. Om du är intresserad så gå in här och skriv nick och var du bor.

Avtryckstagning till hörselskydden kommer att ske i Skåne, Halmstad, Växjö, Göteborg eller Visby.
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Blev själv plötsligt döv(fråga mig inte varför eller hur för inte ens läkarna kan svara på det) på höger öra för snart 2 år sen. Och jag lovar er som inte upplevt detta att även om det "bara" är ett öra som är kaputt så uppfattas världen väldigt olika. Går inte att höra vart ljud kommer ifrån t.ex, om någon ropar på dig så måste du snurra ett helt varv för hitta källan av ljudet för det går inte att lokalisera. Att kolla på film har fått en annan innebörd och även surround....vad är det? Allt är mono nu! Finns massa saker som har blivit helt värdelösa efter denna olycka och framförallt....så hör man allt ljud mycket mycket sämre, att prata i grupp när flera pratar på håll med varandra är skitjobbigt eftersom allt ljud som kommer emot tas om hand av bara ett öra, det går inte att filtrera ljuden. Så står det 2 personer och pratar nära mig(busshållplats, restaurang, you name it) så hör inte jag personen som jag själv står och pratar med. Så hörselskydd är absolut något att tänka på, även om det som hände mig troligtvis inte beror på höga ljud eller så, läkarna kallar det bara plötslig dövhet eller som det står i journalen, sudden deafness(låter urfånigt i know) och har kommit bara på senare år tydligen och framförallt bland yngre av någon anledning. Det är inte vanligt men dom har haft flera fall senaste åren med unga (18-27) som helt plötsligt tappat hörseln på ett elelr båda öronen. Jag skattar mig lycklig att det bara är på ett öra..än så länge.....jag ursäktar föreläsningen >_< tänkte bara skriva några ord men....
 

MissFiii

Radical Riders
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Cbr 600rr -04, KTM sxf 250 -12
Blev själv plötsligt döv(fråga mig inte varför eller hur för inte ens läkarna kan svara på det) på höger öra för snart 2 år sen. Och jag lovar er som inte upplevt detta att även om det "bara" är ett öra som är kaputt så uppfattas världen väldigt olika. Går inte att höra vart ljud kommer ifrån t.ex, om någon ropar på dig så måste du snurra ett helt varv för hitta källan av ljudet för det går inte att lokalisera. Att kolla på film har fått en annan innebörd och även surround....vad är det? Allt är mono nu! Finns massa saker som har blivit helt värdelösa efter denna olycka och framförallt....så hör man allt ljud mycket mycket sämre, att prata i grupp när flera pratar på håll med varandra är skitjobbigt eftersom allt ljud som kommer emot tas om hand av bara ett öra, det går inte att filtrera ljuden. Så står det 2 personer och pratar nära mig(busshållplats, restaurang, you name it) så hör inte jag personen som jag själv står och pratar med. Så hörselskydd är absolut något att tänka på, även om det som hände mig troligtvis inte beror på höga ljud eller så, läkarna kallar det bara plötslig dövhet eller som det står i journalen, sudden deafness(låter urfånigt i know) och har kommit bara på senare år tydligen och framförallt bland yngre av någon anledning. Det är inte vanligt men dom har haft flera fall senaste åren med unga (18-27) som helt plötsligt tappat hörseln på ett elelr båda öronen. Jag skattar mig lycklig att det bara är på ett öra..än så länge.....jag ursäktar föreläsningen >_< tänkte bara skriva några ord men....

Tråkigt att läsa :( Ja tyvärr finns det inte så mycket att göra. I vissa fall hjälper kortisonbehandling om det sätts in väldigt fort. Då kan det gå tillbaka ibland. Men tyvärr inte alltid. Är du helt döv på högra örat? Och då menar jag att du fått det testat med hörselprov. För du kan ha kvar lite resthörsel, men att du ändå upplever det som att du är helt döv. Antar att du inte är så gammal heller. Du kan inte bli hjälpt av cochleaimplantat?
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Tråkigt att läsa :( Ja tyvärr finns det inte så mycket att göra. I vissa fall hjälper kortisonbehandling om det sätts in väldigt fort. Då kan det gå tillbaka ibland. Men tyvärr inte alltid. Är du helt döv på högra örat? Och då menar jag att du fått det testat med hörselprov. För du kan ha kvar lite resthörsel, men att du ändå upplever det som att du är helt döv. Antar att du inte är så gammal heller. Du kan inte bli hjälpt av cochleaimplantat?


Fick kortisonbehandling i början men det hjälpte inte. Ja helt döv och döv men ja typ. Hör 16% vid 90db så ja i princip helt döv, har jag hörlurar i det örat med relativt hög musik kan jag höra "dunket" fast tror det är mer vibrationerna jag känner :p cochleaimplantat vet jag inte, vart erbjuden ngt sprts implantat som är som en skruv typ som går in kanske en halv cm i huvudet och sticker ut lika mkt där man klickar på som en hörapparat. Den skulle ha samma effekt som en som jag provat som sitter utanpå bara men den fungerade inget bra när det är mer ljud runt omkring eftersom den förstärker det ljudet som komemr från det hållet och skickar över det till andra örat. så står jag och diskuterar med ngn eller så och det är mycket folk runt omkring elelr ljud(typ restaurang eller mitt jobb) så blir det "bruset" som är runt omkring det som går in i örat och jag hör inte personen jag pratar med. Så just nu finns det inget som jag vet om som skulle hjälpa men man lever på hoppet :p Nej jag är inte så gammal(26 i år) men har vant mig lite nu efter 2 år att leva med det, även om det är lite småjobbigt. Men är väldigt glad att jag har ETT öra som funkar iaf, finns dom som har det betydligt värre och mot dom så ser jag inte ens detta som ett minimalt handikapp utan mest obefintligt :p Peace! :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top