12-13 maj 2012. SMC kurs på Arlanda Test Track

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Hej på er körsugna.
Samtidigt som jag skriver det här varnar meteorologerna för en ”snökanon” som är på väg mot Upplandskusten från öster och det känns långt till sommaren och varma soliga dagar.
Även om det i dagsläget kan kännas avlägset med hojåkning börjar det bli dags att fundera på om du inte skall prova på att gå kurs med SMC. Även du som gått kurs med oss tidigare är såklart välkommen.

Vill du utvecklas som förare kan jag varmt rekommendera att prova Arlanda Test Track lördagen den 12e maj och/eller söndagen den 13e maj. Anmälan och information om SMCs kurser hittar du här https://www2.svmc.se/school

ATT, som den också kallas, ligger bredvid Benstockens långtidsparkering.

Kursen startar med samling kl. 07.00 och vi avslutar dagen kl. 17.30.
Dagen börjar med inskrivning, därefter besiktning av din hoj och personliga skyddsutrustning, uppdelning i olika grupper samt ett informationsmöte där vi går igenom lite regler som gäller på övningsområdet.

Du kommer att få köra ca 15 mil under dagen uppdelat på 7 st pass om 20 minuter. Innan varje pass går instruktören genom olika övningar som ni kommer att träna på. Under passet på övningsbanan finns instruktörerna med hela tiden för att ge tips och råd för att få er att utvecklas som förare. Efter passet får ni återkoppling på hur det gått. Självklart görs detta i diskussionsform och inte som en monolog. Ju mer ni deltager i diskussionerna desto mer kommer ni att lära er.

För att få deltaga i kursen ska du ha körkort för den motorcykel du avser att köra, den skall vara minst trafikförsäkrad, påställd och genomgått en godkänd besiktning, med andra ord hojen ska vara laglig att köra på gatan. Kör du med "kraschkåpor" är det ok under förutsättning att registreringsskylt finns synligt monterad.
Dessutom ska du ha kläder, ryggskydd, stövlar och handskar avsedda för motorcykelkörning på dig. Bröstplatta och heltäckande hjälm rekommenderas starkt men är inget krav.

När det gäller buller har vi väldigt strikta krav, max 90 db. Kravet kommer från kommun och ska vi få fortsätta köra utbildningar på ATT måste vi hålla oss under den gränsen. Det brukar inte vara något problem i och med att vi kommer att kona upp en chikan på rakan. Vi provade det förra året med mycket gott resultat.

Priset för en rolig och utvecklande dag är 1800 kr, i det ingår teorigenomgångar och praktiska övningar tillsammans med en eller flera duktiga instruktör. Självklart ingår även fika på förmiddagen och eftermiddagen samt lunch.

Som en extra service till er kursdeltagare kommer MC-gruppen finnas på plats för att hjälpa er om något behöver göras med hojen, vad det kostar att få hjälp beror självklart vad som behöver åtgärdas. Mer info om MC-gruppen finns här http://www.mcgruppen.se/.

Ha det bra i vintervädret och hoppas vi ses på bland annat ATT i sommar
//Anders
Träningsledare på ATT 12-13 maj 2012
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Det finns platser kvar till båda dagarna, gott om platser till söndagens kurs
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Nu börjar det bli fullt på lördagen, bara 9 platser kvar.
Söndagen däremot har ca 50 platser kvar.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
bokad den 13onde ....ingen barnvakt å skral kassa... men vaffan en månad kvar att lösa sådana i-landsproblem :tummenupp
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Bokade precis den 13'de! :Rockbanan
Flinar som en liten gris! :D

Ses! :hej

/e
 

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Kan inte köra på söndagen 13 maj, men skulle vara kul på lördagen 12 maj. Har satt mig på väntelista där.
Nån som har koll på hur stor sannolikheten är att man får plats eller hur lång väntelistan är?. Jag kunde inte se det...

Vad händer om man får plats, skickas ett mess till min mail eller måste man logga in på mitt SMC konto och hålla koll?

Tack för svar!
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Hej.
Det är 4 på väntelistan i dagsläget, var du står på väntelistan vet jag inte, blir det avhopp kommer jag att höra av mig via mail i den turordning ni på väntelistan anmält er.
Hur sannolikt det är att någon hoppar av är omöjligt att säga.

//Anders Träningsledare på Arlanda 12-13 maj
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
62 anmälda till söndag den 13e maj, bara 8 platser kvar med andra ord
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Under 90 dB ?
Innebär att man inte ens får starta hojen :3freak

Seriös mode off: Alldeles riktigt, vi kommer köra löpträning med hojen bredvid runt banan, alternativet är elhoj:banana

Seriös mode on: Ljudet brukar inte vara något större problem om man har originalsystem och inte varvar till maxvarv. Med slip-on eller dyligt behövs en db-killer och inte varva fullt.

Själv klarar jag mig under 90 db upp till 10000 rpm med min 675a och originalsystem.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Eftersom det mäts på raksträckan där det också är en chikan så är det ju bara att inte gasa fullt där....det är ju ändå roligare att gasa i kurvorna.

Min XR1200 får svart flagg om jag står på så det blir tomgång över raksträckan och full fart i kurvorna istället

Film från Arlanda förra året

EDIT: Ses den 13:e...hoppas på lite varmare än idag..
 
Last edited:

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
Eftersom det mäts på raksträckan där det också är en chikan så är det ju bara att inte gasa fullt där....det är ju ändå roligare att gasa i kurvorna.

Min XR1200 får svart flagg om jag står på så det blir tomgång över raksträckan och full fart i kurvorna istället

Film från Arlanda förra året

EDIT: Ses den 13:e...hoppas på lite varmare än idag..

Nu börjar man bli riktigt sugen på att köra på söndag. Å fint väder ska det bli oxå. Sen bär det förhoppningsvis Gotland Ring i början av juni. Det artar sig. :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top