Svårt att ta MC kort?

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Brastad (utanför Uddevalla)
Hoj
Hojlös
Jag är 19 år och klarade idag teoriprovet för b-kort och körprovet är på ondsdag nästa vecka. Jag var sjuk under perioden augusti 2010 till augusti 2011 (tvångssydrom, OCD, med psykotiska drag, jag har även asperger) så därför är jag lite sen. Jag är väldigt intresserad av trafik och körning.

I vilket fall som helst så har jag inte tagit studenten utan jag skall plugga upp mina betyg på folkhögskola och sen är det dags att välja någon vidareutbildning. Jag funderar på att ta A-kort för att på så sätt kunna vidarutbilda mig till körskolelärare efter det. Det är en lång väg men jag är beredd att gå den.

Är det mycket svårare att ta MC kort än att ta bilkörkort?

MVH
Teo Grimberg
 

jetson

Guest
Teorin är i stort sett samma, lite extra som gäller för mc som man får plugga in.

Praktiken är lite svårare, eller det var väl inte jättesvårt, men det krävde övning.


Skulle väl säga att ja det är svårare än att ta b-kortet, men inte så jättesvårt, kanske 30% svårare ungefär :D

Lycka till!
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Det är lätt! Eller svårt, beroende på hur pass begåvad du är på att framföra en tvåhjuling i promenadtakt. Förstår inte så här i efterhand varför det var sånt fokus på krypkörning, visst är det bra att öva kontrollen men då borde väl wheelies, stunt och höga hopp funka lika bra? De flesta nära-döden-upplevelser iaf jag haft på hoj har varit i farter en bra bit över rask promenadtakt.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
En MC kräver mer av föraren än en bil , har man god körvana av 2hjulingar (cross ? till viss del moppe) så har man det lättare
Har man noll körvana av tvåhjuligt så har man en ganska brant trösket att kliva över innan hojjen känns trygg att framföra,men när det är övervunnet så bör det gå som en dans , trafikreglerna är desamma (förutom endel MC specifik placering i körfält osov.)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Okey :) Är det typ frågor rörande fordonskännedom samt manövrering?

Tack för snabbt svar (och tack till alla andra som också svarat :) )

DU måste kunna göra en säkerhetskontoll på din hoj. Det är typ 10 grejjer man skall kolla. Lyse, bromsar, fjädring och lite annat. Det lär du dig på en kvart.

Undrar just hur många som gör en säkerhetskontroll av sin hoj varje gång innan de skall iväg :hihi
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Det är rätt lätt. Det tog knappt tre månader från beslut till kort för mig. Teorin är enkel. Körningen är rätt enkel också. Jag var, och är fortfarande faktiskt, riktigt tafflig, men jag lyckades lära mig tillräckligt för att klara de olika körproven. Bara att nöta lite.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Undrar just hur många som gör en säkerhetskontroll av sin hoj varje gång innan de skall iväg :hihi

En stor majoritet tittar nog efter är en pöl på golvet och om det ser ut att vara luft i däcken samt att det finns startkapacitet i batteriet och lite bensin i tanken när hojen stått i ett par månader... sedan tycker de att den svänger ovanligt trögt och svänger förbi bensinmacken för att fylla på lite luft.

Jag tror det är ytterst få som gör en riktig säkerhetskontroll på sin hoj. Samma sak med bilen, hur många går runt och tittar om belysningen fungerar? En gång om året inför besiktningen möjligtvis om de inte står mot en husvägg och ser att ena lampan inte lyser. Ren slump att det upptäcks alltså.

Undra hur det skulle se ut om folk aldrig besiktigade sina fordon? Skrämmande tanke.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det svåraste med att köra MC är
1) att gissa vad alla bilister tänker göra innan de själva vet det.
2) att våga göra rätt då det börjar gå fel, dvs lyftblicken, motstyr mer.

Sen då det gäller att ta själva kortet är det oftast din egen nevositet som är största problemet.
Ju mer körvana i trafiken man har, oavsett om det är med bil eller på övningshoj ju lättare blir det.

Och som några har sagt, har man kört en del cross hoj innan, då har man mycket vunnet av hantering av hojen.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Teorin är inte svårare än bil.
Krypkörning får vissa öva mer på än andra.
Körning i trafik är inte mycket svårare än bil.

Det är alltså inte speciellt svårt men om man inte har möjlighet att köra privat och det krävs många körlektioner så kan det snabbt bli rätt dyrt. För att inte tala om vad det kostar att äga en hoj.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag fick min första moped när jag var 8 år (pappa bonde, och där kördes det friskt)
skaffa min första lätta mc när jag var 15
körde tung mc tills jag var 21 (trots körkortslös, emot min mors vilja & arbete (polisen)

tog efter många år körkort för tung mc (när jag var 31)
köpte paket på 5 lektioner, efter första lektionen så lade vi de resterande på "garagesvängen"


så har man lite vana sedan innan, så är det inte svårt



ps.
trots detta har jag ändå hamnat i backen 3 ggr under 8 säsonger på hoj
så bara för att man har körkort, så betyder inte det att man är kung på att köra
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan absolut inget om din sjukdomsbild, men jag kan tänka mig att det finns inslag som gör att du har svårare för det här med MC körning.

Man måste vara betydligt mer flexibel och ödmjuk i trafiken, kunna kompromissa och ta blixtsnabba beslut med ryggmärgen.

Rutin är jättebrabra, men att köra rutinartat är jättedåligt.

Men allt det där tar du med din läkare som har koll på den sidan och din körskolelärare.

Lycka till med B föresten!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Får väl också önska lycka till med uppkörningen till b-kortet. Jag är inte heller så insatt i din sjukdomsbild. Kom i kontakt med sjukdomen asperger syndrom i samband med filmen I rymden finns inga känslor. Kanske skulle prata med någon som kan den biten hur det eventuellt påverkar dina förutsättningar att köra mc och din dröm om att bli trafikskolelärare. Jag hoppas du kan förverkliga dina drömmar. Antar att det finns olika nivåer av aspbergers syndrom.

Jag hade aldrig moped, provkörde vi ett tillfälle men kom fram till att det inte var något för mig. Lätt mc-kort var aldrig heller aktuellt. Tog b-kort och körde ett par år och tog sedan mitt a-kort. I och med att man hade stor trafikvana blev det mest att man höll till på övningsbanan för att nöta in garagesvängen och öva lite på inbromsning och slalom. Tog en lektion i trafik för att trafikläraren skulle bekanta mig med vilken typ av miljö uppkörningen skulle ske på samt några praktiska tips om placering och så. Köpte ett paket med ett par lektioner och köpte till en eller två lektioner på det för att finslipa lite inför uppkörningen. Teorin var lättare än när jag tog mitt b- kort eftersom man tagit bort det kritiserade provet med flervalsalternativ där flera alternativ kunde vara rätt på varje enskild fråga. Missade man något fick man fel på frågan.

Nu har det ju tillkommit några praktiska moment i utbildningen. Garagesvängen har ersatts av andra krypkörningsmoment och sedan på det de två riskutbildningarna. Om det är svårare idag än tidigare har jag ingen uppfattning om. Som påpekats fanns det ju en tid när man fick a-kort på köpet när man tog b- kort.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Får väl också önska lycka till med uppkörningen till b-kortet. Jag är inte heller så insatt i din sjukdomsbild. Kom i kontakt med sjukdomen asperger syndrom i samband med filmen I rymden finns inga känslor.

Fast den filmen har ju fått väldigt mycket kritik för den felaktiga bild av aspberger den ger.

Dessutom tror jag att det är väldigt individuellt och inget vi lekmän ska spekulera i, jag tror att ubildad personal har nog svårt att bedöma sånt.
 

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Brastad (utanför Uddevalla)
Hoj
Hojlös
Tack för alla svar :)

Jo jag vet att min diagnos kan vara ett hinder. Men det är även mina mediciner som kan vara ett hinder. Jag kommer antagligen äta antipsykotiska mediciner resten av mitt liv och man blir rätt "stenad" på vissa av dem tyvärr. Jag kommer träffa min läkare i mars (om det inte krockar med Thåströmskonserten förståss, annars blir det längre framåt vårkanten) och då kommer jag ta upp mina alternativ för framtiden.

Kan tillägga att dessa planer på att bli körsskolelärare är rätt lösa än så länge, inget bestämt än, jag funderar även på att bli bildemonterare.

MVH
Teo Grimberg
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Grattis till teorin! (Lycka till på onsdag). Klarar du B-körkortet så klarar du A utan några problem, bara man övar ordentligt. KÖR PÅ!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top