Hur mycket drar sig ett automatiskt armbandsur?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eller via Tradera för 499kr som dessutom har visning av månfas och 24-tim visning. Men njaa... Fast iofs, så länge den funkar är den kanske kul att titta lite på.

Jag skulle dock inte lita på en säljare som kallar sig Karl-Eva och som inte kan stava ordentligt...:gnissla
 

elektronikfreak

fd stoner & bootlegger
Gick med
3 Jun 2012
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2001 Yamaha XV535
Jag plockar upp den här gamla tråden istället för att starta en ny i exakt samma ämne. :hej

Jag har skippat armbandsur under många år men har faktiskt i år, nådens år 2020, ramlat över ett par gamla "vintage" SEIKO automatic ur. Begagnade så klart med fin patina som det så "vackert" heter när de ser begagnade ut. Med originallänk och med matchande nummer på boettlock och urtavla som det ska vara om allt är rätt. I vissa fall kan ju boettlocket blivit skadat och då överensstämmer ju inte dessa nummer.

Nu har jag iof sig bara kollat den äldsta klockan som troligen är från gissningsvis 70 eller 80-talet. Den sackar ca 15 sekunder per dygn. På den tiden jag hade Seiko quartz så kanske den sackade 15 sekunder i månaden.

Men visst är det roligare med ett mekaniskt urverk än ett elektriskt. Det ska bli otroligt intressant och se hur länge dessa klockor går innan de måste servas dvs rengöras och oljas? Men vissa påstår att väl skötta ska dessa små miniatyrunderverk hålla längre än vad de elektriska gör. Eller elektroniska kanske är ett bättre ord för quartzuren.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Mekaniska ur visar ungefärlig tid. Vill du ha exakt tid, kolla på mobilen.
Mina klockor med ETA urverk har gått +\- 5 min /vecka. Det går att justera lite. Jag har inte servat någon klocka förrän den har börjat skramla. Vanligtvis går det över 5 år innan du ens behöver tänka på det
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mekaniska ur visar ungefärlig tid. Vill du ha exakt tid, kolla på mobilen.
Mina klockor med ETA urverk har gått +\- 5 min /vecka. Det går att justera lite. Jag har inte servat någon klocka förrän den har börjat skramla. Vanligtvis går det över 5 år innan du ens behöver tänka på det

Jag köpte ryssklockor (Vostok Komandirskie) och dom gick bättre än så, dock inte så länge (något år), det blev ganska snart glapp i kronan och jag gav upp på den klockan, nu är jag tillbaka på $2 klockor från Ebay och Wish som vardagsklocka.

Jag har en lite bättre finklocka, men inga skrytklockor, skrytklockor är för sexuellt osäkra pojkar som egentligen inte har så mycket att komma med "titta jag hade råd att köpa en klocka som ser ut som Liberace's penisring" ungefär...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en Omega som jag köpte ny 2000, den ska servas för 5.000:- var femte år. Nu har jag slarvat och inte gjort någon service öht, sen ett halvår har den börjat sacka runt 5 min i veckan, ett tag innan dess gick den lite för fort istället! Börjar bli dags...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tokointresserad av klockor, var glad över att pensionera min Citizen Aqualand när mobilen blev en smartphone. Men när jag började träna igen behövdes ju ett instrument för att bevisa att jag var duktig.

Garmin Fenix var min vän i fyra år. Nu kör jag en Apple Watch. Helt ok. Och den kommer ihåg sommar och vintertid. Och går nog rätt exakt. Och gör att jag ofta kan lämna mobilen hemma, vilket är fantastiskt skönt.

Men visst, när jag har köpt allt annat jag villhöver inklusive en Königsägg Gemera så ska jag börja fundera på mekanisk dinka! Kanske. :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gamins lineupp har allt man behöver , kör med Tactix Bravo nu sedan nått år.

Allt annat är mussepiggklockor

Garmin Tactix är en mussepigg-klocka för MÖP-Preppers, paras lämpligast ihop med "taktiska kalsonger" med Molle öglor och ett par rejält klumpiga paracord-armband/halsband.
Samma person har minst ett par "Evrydaj-carry kit" med knivar och fiskekrokar, samt ett första-förband nerknölat i sidofickorna på sina taktiska byxor, så dom ser ut som vandrande michelingubbar.

Alternativt för kärringar som har svårt att hitta tillbaka till bilen på IKEA parkeringen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Garmin Tactix är en mussepigg-klocka för MÖP-Preppers, paras lämpligast ihop med "taktiska kalsonger" med Molle öglor och ett par rejält klumpiga paracord-armband/halsband.
Samma person har minst ett par "Evrydaj-carry kit" med knivar och fiskekrokar, samt ett första-förband nerknölat i sidofickorna på sina taktiska byxor, så dom ser ut som vandrande michelingubbar.

Alternativt för kärringar som har svårt att hitta tillbaka till bilen på IKEA parkeringen.

Haha det är en Garmin Fenix 3 fräsigare kaross och mycket användbar faktiskt.
Finns mjukare lite gejigare damvarianter för dig om du kollar på senaste Fenixarna

Tror det finns appar som ger Mimmipiggtema om kommando och fitnessstuket e för grovt:hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha det är en Garmin Fenix 3 fräsigare kaross och mycket användbar faktiskt.
Finns mjukare lite gejigare damvarianter för dig om du kollar på senaste Fenixarna

Tror det finns appar som ger Mimmipiggtema om kommando och fitnessstuket e för grovt:hihi

Det är inte jag som har mussepigg-klockor med nerladdbara teman...

Jag är fullständigt nöjd med dom klockor jag bär.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vuxna män med ”smarta klockor” suck

Samma killar som hade miniräknarklocka i lågstadiet? Troligen.....

-Titta! Jag kan spela Space Invader på mitt armbandsur!! Anno 1984
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vuxna män med ”smarta klockor” suck

Samma killar som hade miniräknarklocka i lågstadiet? Troligen.....

-Titta! Jag kan spela Space Invader på mitt armbandsur!! Anno 1984

Garmins klockor har inte minräknare spel och sånt sånt skit utan loggar puls,lufttryck och varnar därmed för skitväder,kompass,stegräknare,kan läsa trådlös tempsensor på t.ex ryggsäck,kan hantera kartor,man kan starta upp gps och markera en punk och navigera efter spår och brytpunkter samt logga färdvägar.

Vissa smartfunktioner dom som att via blåtand till nallen visa väderprognos eller sms om man vill

Friluftsfolk,motionärer,elitidrottare och militärer använder dom - jägare kan koppla dom till Garmins
hundgpser och låta gpsenheten ligga i ryggsäcken riktning och distans till hunden.

Inga klappmongo grejer utan extremt funktionella och snygga , visst kan man köpa en blingklocka
med vridbar ring som bara kan visa tiden , folk gillar ju olika design och då köper folk dom.

Garminfolket kan iaf byta urtavle design med knapparna
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en SEIKO Kinetic. Köpt 2012.
Elektriskt. När jag rör handen laddas ett batteri som håller igång urverket. Tror batteriet klarar några månader utan handledsrörelse.
Kollade hur det håller tiden mot Mobilerna (har två) När mobilerna slog om till 17:03 visade Seikon 17:02:50. Minns inte när jag brydde mig om att "justera" in tiden. Men det kan ju vara ren tur. Att just mitt ur håller tiden så bra.
https://www.klockimport.com/herrklockor/seiko/kinetic/
20200329 Idag när mobilerna slog om till 05:01 visade Seikon 04:00:54, dvs 6 sekunder efter. Det blir 4 sekunder 19 dagar eller ca 0,2 sekunder/dag eller 6 sekunder/månad.
OK för mig.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top