Hur mycket drar sig ett automatiskt armbandsur?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Man brukar säga att radiokontrollerade ur inte funkar norr om Umeå, men det är inte riktigt sant, visst bommar man dom flesta signalerna, men minst en gång i veckan är det extra bra vågutbredning och signalen hittar fram ändå.

Men såna klockor är ju bara bra, dom är ju inte tekniknerdiga och jättedyra.
Radiostyrda klockor fungerar knappt ens i Östersund. Farsan har någon på firman och den får fnatt ibland. Framförallt när den ska ställa om sig mellan sommartid och vintertid.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
att jämföra en radiostyrd klocka med en Tag Heuer Carrera är som att jämföra en äkta Van Gogh med ett foto av den.

Min kostade 800 kronor, och den fungerar "klockrent", den du hänvisar till kostar 25000 kronor, jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en klocka.
Har det något med "hög status" att göra eller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min kostade 800 kronor, och den fungerar "klockrent", den du hänvisar till kostar 25000 kronor, jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en klocka.
Har det något med "hög status" att göra eller?

Mekaniska prestiegeklockor är häftigt och man har de av precis samma anledning som att kvinnor går omkring med diamantsmycken och väskor som kostar en månadslön. Det är inte pga av att den är så praktisk kvinnor köper en louis vuitton för att bära omkring sina pinaler i. Eller varför köper män en Ferrari med keramiska bromsar och hjulmuttrar i titan trots att man presterar bättre varvtider med ett 100kkr åk....

Därför att man kan såklart.....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Radiostyrda klockor fungerar knappt ens i Östersund. Farsan har någon på firman och den får fnatt ibland. Framförallt när den ska ställa om sig mellan sommartid och vintertid.

Jag har ett par stycken hemma och dom funkar utmärkt, någon enstaka gång har den missat en tidssignal (då blinkar en liten symbol) men det gör ju ingenting på en klocka som drar sig mindre än en minut i månaden, jag skulle vara fullt nöjd om den korrigerade sig en gång i veckan eller t.o.m en gång i månaden.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mekaniska prestiegeklockor är häftigt och man har de av precis samma anledning som att kvinnor går omkring med diamantsmycken och väskor som kostar en månadslön. Det är inte pga av att den är så praktisk kvinnor köper en louis vuitton för att bära omkring sina pinaler i. Eller varför köper män en Ferrari med keramiska bromsar och hjulmuttrar i titan trots att man presterar bättre varvtider med ett 100kkr åk....

Därför att man kan såklart.....
Eller för att man inte kan prestera, i andra sammanhang... :rolleyes:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
att jämföra en radiostyrd klocka med en Tag Heuer Carrera är som att jämföra en äkta Van Gogh med ett foto av den.

Att jämföra en radiostyrd klocka med en Tag Heuer Carrera är som att jämför mittuppslaget i "Hustler" med någon okänd amatörkubists alster.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har ett par stycken hemma och dom funkar utmärkt, någon enstaka gång har den missat en tidssignal (då blinkar en liten symbol) men det gör ju ingenting på en klocka som drar sig mindre än en minut i månaden, jag skulle vara fullt nöjd om den korrigerade sig en gång i veckan eller t.o.m en gång i månaden.
Skulle det vara så att den bara hade en liten symbol som blinkade skulle jag inte klaga. Istället så slår den tvärstopp och ställer sig på klockan 4, 8 eller 12. Sedan kan den stå där ett par dagar om den inte hoppar fram mellan de ibland. Eller så börjar den okontrollerat snurra varv efter varv tills man tar ur batteriet. Mycket underhållande.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Skulle det vara så att den bara hade en liten symbol som blinkade skulle jag inte klaga. Istället så slår den tvärstopp och ställer sig på klockan 4, 8 eller 12. Sedan kan den stå där ett par dagar om den inte hoppar fram mellan de ibland. Eller så börjar den okontrollerat snurra varv efter varv tills man tar ur batteriet. Mycket underhållande.

Hade ett väckarur som var radiostyrt med samma egenskaper. Roligt när den ställde om sig på natten... Kunde ringa när som helst då eller rättare sagt, ringde inte alls på morgonen när den skulle.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade ett väckarur som var radiostyrt med samma egenskaper. Roligt när den ställde om sig på natten... Kunde ringa när som helst då eller rättare sagt, ringde inte alls på morgonen när den skulle.

Vad fan har ni köpt för ryssbyggen till klockor?

Jag köpte min första raadikontroll-klocka just när jag hade glömt att ställa om en vanlig mellan sommar/vinter (nej, jag kom inte försent till jobbet, jag kom dit en timme för tidigt, det motiverade inköpet )

Jag har ALDRIG haft något problem, sändaren i tyskland sänder ju ut tidssignalen en gång i minuten, och nån jävla gång måste den väl hitta fram till er??
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Vad fan har ni köpt för ryssbyggen till klockor?

Jag köpte min första raadikontroll-klocka just när jag hade glömt att ställa om en vanlig mellan sommar/vinter (nej, jag kom inte försent till jobbet, jag kom dit en timme för tidigt, det motiverade inköpet )

Jag har ALDRIG haft något problem, sändaren i tyskland sänder ju ut tidssignalen en gång i minuten, och nån jävla gång måste den väl hitta fram till er??

Clas Olhson... Jodå signalen hittade fram ibland, det var det som var problemet. Det var då som Klockan ställde om sig helt galet.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Jag har ALDRIG haft något problem, sändaren i tyskland sänder ju ut tidssignalen en gång i minuten, och nån jävla gång måste den väl hitta fram till er??[/QUOTE]

Jag har heller aldrig sett detta problem, tror att min klocka tar emot signaler 5 gånger per dygn bara för att spara på batteri. Vore märkligt dåligt om klockan skulle spåra ur för att den inte fått signal.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
I gymnasiet var klockorna radiostyrda, (tror att de var sammankopplade med någon kabel).
En dag hade alla klockorna fått fnatt, snurrade runtruntruntrunt. Det sas att någon elev hade vridit fram/tillbaks en av klockorna, då spårade alla ur.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I gymnasiet var klockorna radiostyrda, (tror att de var sammankopplade med någon kabel).
En dag hade alla klockorna fått fnatt, snurrade runtruntruntrunt. Det sas att någon elev hade vridit fram/tillbaks en av klockorna, då spårade alla ur.

Nja, kabelsynkroniserad mer troligt, och ja, dom kunde balla ur om man rattade runt en klocka, jag vill minnas att masterklockan satt på vaktmästarexpen.

Den ställdes om jämt då lokalen lämmnades utan uppsyn, samt att det gick ut meddelanden i högtalarna om att alla kvinnliga lärare skulle inställa sig hos skolsköterskan för klamydiatest efter att rektorn hade gjort sin årliga hälsokontroll.

Busen var helt klart snällare på den tiden.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har pratat med urmakaren nu och fått en lång utläggning om gravitation, schwäjziskatoleranser mm mm.
Vi kom överens om att jag ska kolla av en gång per dygn i en vecka för att se hur mycket den drar sig.

Är det mer/mindre än de tidigare nämnda -4/+6 sek per dygn så justerar urmakaren det.

Angående varför man köper en "dyr" klocka kan väl samma fråga ställas om motorcyklar. Varför köpa en HD för 200.000.- när det finns helt nya hojar för en 1/4? För att man vill ha en sån och har råd. Min klocka är en fis i rymden i klocksammanhang och inget man impar på någon med direkt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
instämmer, den e inte särskilt imponerande. Det enda som är verkligen imponerande i klockvärlden är vad som kallas för TOURBILLON. Se här
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Tourbillion är väl en komplikation? Klockor med tourbillion brukar nog börja på miljonen...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tourbillion är väl en komplikation? Klockor med tourbillion brukar nog börja på miljonen...
Då kan man tjacka kinesisk budgetklocka med flygande tourbillion från det brittiska horologiska institutet istället. Jag skulle nog välja varianten med gångreservsmätare för £449.
http://www.bhi.co.uk/Watch.html
"excellence in time"

Eller via Tradera för 499kr som dessutom har visning av månfas och 24-tim visning. Men njaa... Fast iofs, så länge den funkar är den kanske kul att titta lite på.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top