Hur mycket drar sig ett automatiskt armbandsur?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur många minuter/sekunder är det normalt att ett automatiskt armbandsur drar sig på tex en vecka?

Jag har alltid haft klockor med batteri och de drar sig nästan ingenting men den nya klockan kan dra sig 1-2 minuter på en vecka. Vill bara kolla om det normalt eller om något är galet?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
COSC som är en Schweizisk standard för urverk säger väl -4 till +6 sekunder per dygn för automatiska ur. Har själv en klocka med automatiskt urverk och den drar sig 2-3 sekunder per dygn, så en 1-2 minuter på en vecka låter rätt mycket.

http://www.dubbe.nu/?p=153 kan man läsa om COSC
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det e normalt och det går att justera. Räkna exakt hur mkt den gått fel på en vecka och lämna in den för justeringar. Hade en fortis med ETA urverk som gick fel ca5 min. Fel per månad

Sent from my mobile phone, please excuse the brevity
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Du måste röra på dig annars stannar klockan...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Som nämnt tidigare finns det en standard för hur mycket de får gå fel per dag. Om den följer denna klassning står det ofta "chronometer" någonstans på uret.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chronometer_watch

Dock, den standarden uppfylls när uret testas, efter några år kan mekaniska ur ändra sig ganska mycket. Stör man sig på det får man lämna in det för en så kallad ruckning hos en urmakare. Vidare bör mekaniska ur in för service, typ var tionde år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man behöver inte anteckna hur mycket klockan drar sig, urmakaren sätter två nålar mot boetten och mäter klockfrekvensen, då får han fram exakt hur mycket klockan drar sig.

På det lägger man någon sekund, då en kraftig stöt faktisk kan sakta in urverket för ett ögonblick och en klocka får flera såna om dagen normalt.

Så fick jag lära mig på urmakar utbildningen IAF.

Jag ställde min skitbilliga klocka så den gick perfekt.
När jag hade bilat betong en hel dag gick den aldrig mer rätt sedan...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tackar för svaren!

Klockan är bara 1 månad gammal så jag ska svänga förbi urmakaren någon dag så får de kolla på den.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mekaniska ur är ett jäkla gissel som bara finns kvar som potenshöjare åt tekniknördiga män. Jag har själv både en Breitling och en Omega Speedmaster och båda har i omgångar strulat när det gäller att hålla tiden. Ett tag var de lika oexakta som min 10$ kinesklocka med manuellt urverk.....

Men sen har alla tillverkare av prestigeklockor väldigt generös garanti. Trots att Omegan är långt äldre än jag själv så var det inget snack om att ge den service gratis....
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
automatiska klockor är det enda smycket en man kan ha utan att se ut som en
1) slaktare
2) rappare
3) lantis
4) transa
5) maffiamedlem
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tjöppte en guldklocka av en mörk herre på stranden i Rimini på åttiotalet.
Den gick ganska exakt om man skötte uppdragningen.
Den gick väldigt fort när fjädern var spännd, men sedan sackade den mer och mer.
Drog man upp den var annan timme, så drog den sig inte mer än någon enstaka timme per dygn.
Men då var det en Rolex också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tjöppte en guldklocka av en mörk herre på stranden i Rimini på åttiotalet.
Den gick ganska exakt om man skötte uppdragningen.
Den gick väldigt fort när fjädern var spännd, men sedan sackade den mer och mer.
Drog man upp den var annan timme, så drog den sig inte mer än någon enstaka timme per dygn.
Men då var det en Rolex också.

Jag köpte en Rollex (notera två "l" i namnet) på torget i Umeå, den gick fantastiskt bra med tanke på priset, samme man sålde mig ett par RayHan solglasögon som också fyllde sin funktion.

Dock trillade alla "guldbitar" (siffror osv) loss från urtavlan och kilade fast visarna, så en polare med konstnärsskills handritade siffror år mig direkt på urtavlan.

Men jag har haft sådana arbeten att man inte kan ha klocka på jobbet vilket har lett till att jag har vant mig av med det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Ett välkänt märke, jag tror inte det kommer att vara några problem. Ofta räcker det med att rucka klockan om den är ny eller nyligen servad. Efter senaste servicen på min 60- tals Submariner tyckte jag att klockan inte riktigt höll tiden. Kommer inte ihåg hur mycket den tappade, men jag lät rucka den och efter det gick den som den skulle.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har använt en klocka i många år som ställs från en radiosignal, fungerar otrolig bra, man behöver aldrig ställa denna klocka. Men jag vet att bor man för långt norr över så når inte signalen fram tror att signalen kommer från Tyskland.
Om det inte nu finns ny radiosändare. Den kostade cirka 800 :-

http://illvet.se/fraga-oss/hur-kan-en-radio-styra-min-klocka

Man brukar säga att radiokontrollerade ur inte funkar norr om Umeå, men det är inte riktigt sant, visst bommar man dom flesta signalerna, men minst en gång i veckan är det extra bra vågutbredning och signalen hittar fram ändå.

Men såna klockor är ju bara bra, dom är ju inte tekniknerdiga och jättedyra.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Spelar väl inte så stor roll om klockan går rätt :rolleyes:

Standard är ju:
Åh, hur mycket är klockan :va
Kollar på klockan.
Fem sekunder senare:
Hur mycket var klockan egentligen? :confused:
Plockar upp mobilen och kollar klockan på den.
:gnissla
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
att jämföra en radiostyrd klocka med en Tag Heuer Carrera är som att jämföra en äkta Van Gogh med ett foto av den.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top