Vår vän gpf har lämnat oss.

Bearfoth

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
R1 -99
Lucky9 skrev:
Vår vän gpf har lämnat oss.

2003-09-23 vid klockan 2200 på kvällen omkom vår vän gpf (Rikard) i en MC-olycka.

Ingen vet exakt hur det har gått till men några saker vi vi.

Vid kl 2200 så var gpf på väg hemmifrån till en annan adress. Han åkte ensam. På en nästan helt rak väg har hans bakhjul låst sig av någon anledning. Det blev ett svart spår på nästan 30 meter på vägen och sedan ner i ett dike där han kolliderar med en lyktstolpe. Gpf omkom omedelbart.

Rikard var en mycket nära vän till mig. Jag tror inte man kan vara mycket närmare vänner egentligen. Vi var på många sätt som bröder och delade nästan allt.

Det finns så mycket jag vill säga men jag kan inte formulera det. Rikard och jag gjorde lumpen ihop och har sedan dess varit som sammansvetsade. Det fanns dom som skämtsamt kallade Rikard för min pojkvän eftersom vi alltid gjorde saker ihop.

Saknade är enorm. Det är ett stort hål i mitt liv just nu. Jag tänker på honom och olyckan hela tiden och varje gång andas jag tungt och hjärtat slår tungt.

Det är väldigt svårt att skriva detta då det skär i hela kroppen när jag försöker formulera mig. Det finns egentligen inga ord som kan göra honom rättvisa.

Rikard var en mycket snäll kille. Han var oerhört intelligent och därför oxå lite svår att få kontakt med. Men när man hade fått kontakt med honom så var det en vän som alltid ställde upp och hjälpte sin nära.

Rikard var lite av en ensamvarg som kunde göra saker han ville göra utan att behöva ha någon att hålla i handen. Han var mycket stark psykiskt och hade få svaga punkter. Det var helt enkelt en kille att lita på i vått och torrt.

För att undvika spekulationer så ska jag försöka ge er den fakta som finns om olyckan.

* Olyckan skedde på raksträcka.
* klockan var ca 2200.
* Av märken i terängen att dömma har han hållt en ganska hög hastighet. Förmodligen runt 130-140km/h.
* Han körde en motard som toppar ca 170km/h.
* Han hade nya däck.
* Han var ensam.

Min teori om olyckan är att han har kommit åkandes längs vägen i täby i ca 130-140km/h. Av någon anledning har bakhjulet låst sig och han har jobbat med att hålla hojen på vägen. Eftersom det verkar som om hjulet varit låst hela vägen ner i diket tror jag inte att han har låst upp hjulet själv utan att det är någon typ av haveri som orsakat det.

Vid dikeskanten har hojen gått omkull (märken i gräs och asfalt) och tyvärr har hoj och Rikard träffat en lyktstolpe. Rikard omkom omedelbart vid kollisionen.

Rikard, jag tänker på dig. Jag saknar dig. Du kommer alltid finnas i mitt liv. Du lärde mig så mycket och du gav mig så mycket.

Rikard, du förtjänade inte det här. Goda människor finns det inte nog av på denna jord och därför borde du fortfarande finnas bland oss.

Rikard, det gör ont när jag tänker på att jag inte kommer få träffa dig igen. Så ont.

Rikard, vi ses.

Kram.

/Fredrik "Lucky9" Nilsson

*************

Om någon vill ha någon att prata med eller något annat får ni gärna ringa mig så ska jag hjälpa till så gott jag kan.

Tfn: 070-590 58 03

/Fredrik


Läser detta nu och kan inte sluta grina. Tänker på Lucky9 och all släkt o vänner, men även på när min bäste vän SP1 gick bort. Det är över ett år sen men det går inte en dag utan man sänder honom en tanke. Livet går vidare......
Om någon har orken här på nätet att starta en insamling till en krans är jag den första att vara med.
Vila i frid Rikard.
 

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Nä, den är såld :(
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag är självklart med på en insamling, om Fredrik eller någon annan av Gpfs vänner orkar.

Vi kommer ordna en insamling för de som vill. Återkommer med info.

Tack alla som visar sin delaktighet. Känns skönt att vi är många som minns och tänker på Rikard.

/Frida och Fredrik
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Frida skrev:
Vi kommer ordna en insamling för de som vill. Återkommer med info.

Tack alla som visar sin delaktighet. Känns skönt att vi är många som minns och tänker på Rikard.

/Frida och Fredrik

Jag är jättegärna med på en insamling.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kniper i magen när man läser vad som hänt och hoppas att alla nära vänner och familj klarar sig igenom det här.

Har aldrig träffat eller talat med Rikard men det jag läst som han skrivit har ju varit bra. Verkade vara en bra kille. Hoppas hoppen i motardhimlen inte är lika höga och att det greppar lite mer i gruset än det gör här nere...

Vila i frid.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Ja... Vad ska man säga.. Det är ofattbart att du är borta. Rickard var den första människa jag lärde känna i Stockholm. Alltid på gott humör. Alltid med på att ut och äta. Alltid omöjlig att få tag på i telefon, han hade aldrig ringsignalen på... Det blir ingen mer indier nu. Det blir inga mer tur- och returresor ner till Lund över dagen för att titta på en enda föreläsning med Richard Stallman. Det blir inga mer över-dagenresor till Helsingborg eller Göteborg för att kolla på motorcyklar. Inga tripper till Uppsala för att vänta i timmar på att någon av min, Fredriks eller Rickards hoj skulle bli färdigservad på Lelles. Inga fler bilder eller filmer... Jag sålde min hoj efter senaste vurpan. I höstas skrapade man upp sig, i juni slog man av nyckelbenet. Det är först nu man inser att den där dagen den 31/8 2002 kunde jag slutat på samma sätt när jag gled över asfalten i 70 km/h. Lusten att skaffa en ny motorcykel har helt försvunnit.

Jag har fortfarande kvar lappen som handledare för övningskörning... Den känns mycket mycket tråkig nu, vem trodde att detta skulle inträffa... Det händer ju bara andra?

Vila i frid, vi saknar dig..

//Micke
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
Väldigt fint skrivet Lucky9. Otroligt hemskt att läsa Vet vad ni som kände honom väl måste gå igenom. Var med om det själv när min bror körde ihjäl sig på motorcykeln för en dryg månad sedan.
Träffade honom bara en gång själv vid en torsdagsrunda...

Är gärna med å lägger en slant

Tänker på hans anhöriga

Håkan
 

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Liten röd sak
Vila i frid Rikard.

Jag hann tyvärr inte lära känna dig närmare men vi var ute på en hel del rundor tillsammans i sommar.

Kan bara instämma i allt positivt som sagts om dig. Hoppas du har det bra där du nu är.

Tankarna går till anhöriga och närmaste vännerna.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Frida skrev:
Vi kommer ordna en insamling för de som vill. Återkommer med info.

Tack alla som visar sin delaktighet. Känns skönt att vi är många som minns och tänker på Rikard.

/Frida och Fredrik

Jag är med, bra initiativ!
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Väldigt trist! Vila i frid Rickard och hoppas att han har det bra där han är. Tänker dessutom på Olov (MrCrone) som gick bort för ca en månad sedan.

Sänder en tanke till de anhöriga och vänner..


:(:(:(:(:(:(
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top