Vår vän gpf har lämnat oss.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
GPF, en rolig prick, nu är den roliga pricken borta och även fast jag aldrig träffat honom irl så har jag spenderat många diskussioner på irc med honom
Fri Sep 26 17:23:07 CEST 2003
<fluOr> !seen `gpf
<SportHoj> `gpf (gpf@194.218.203.76) was last seen quitting from #sporthoj.com 3 days, 22 hours, 46 minutes ago stating
(Quit: Leaving).
Det var inte länge sen man såg till honom på irc, pratade med honom, skrattade lite i sin ensamhet när man "pratade" med honom.

Jag har själv varit ute för en liknande olycka, bakhjul låste sig i 200+km/h av att regnstället fladdrat ner i bakhjulet i låst det.
Utgången var lindrig av det hela, men jag funderar idag på varför jag klarade mig och inte Rikard...

Vila i frid Rikard
 

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm N
Hoj
525
Onödigt, Orättvist, Ofattbart och Overkligt!
Kände till Rickard och tänker på hans närmsta vänner och familj.

Obehagligt känns det när någon lämnar ett olevt liv, det ska inte behöva hända.

Jag har inte riktigt tagit det till mig ännu, svårt att fatta.
Men kan inte låta bli att önska Rickard allt gott.

Må du vila i frid.
 

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 -07, 660 -04
Detta e den STORA nackdelen till allas vårat stora intresse.
Så tragiskt och tråkigt.
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
...trodde inte det var sant när jag fick höra, ville inte tro.. :(



Mina tankar går till GPF, hans vänner och familj.


Kram/Anneli
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Hade tyvärr inte förmånen att känna gpf, mer än genom inlägg här på forumet och så träffade jag honom vid nån åkning vill jag minnas. Kan inte ens föreställa mig hur det känns att få sin bäste vän bortryckt utan minsta förvarning, men jag känner oerhört med dig Lucky9, liksom hela sporthoj.com. Den största nackdelen med att känna många hojåkare är just detta, att man vet att några av oss inte kommer finnas med när vi tänder ljusen på första advent och sumerar en skön säsong.
Några av oss är istället de som vi tänder ljusen för.
Jag kommer väl ihåg hur det var att bli väckt av Freppa tidigt på min födelsedag och ta emot beskedet att han hade krockat och låg på sjukhus. Att se honom, den starka Freppa, som en smärtfylld stackare liggandes i sjukhussängen var en känsla jag inte kan beskriva. Men en sak vet jag, att det var tur att han var vid liv, att jag slapp gå på en begravning för en av mina bästa vänner.
En del har inte den turen tyvärr, en del får ett samtal med ett helt annat innehåll.
De är alltid de bästa som förvinner först, kanske behövs de någon annastans, vad vet jag. Det enda jag vet är att det är oerhört orättvist för de som blir lämnade kvar.
Gpf var en uppskattad person, därför kommer han att vakta över sina vänner på sin molntapp.
Mina tankar går till alla gpfs vänner och familj, inget kan fylla saknaden men tiden gör den lättare att hantera.
 

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
blandat
fy fan vad tragiskt.. :gråta
har bara träffat han några enstaka gånger, det känns overkligt det som har hänt ..

tankarna går till hans anhöriga
VIF
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Oerhört vackert skrivet som beskriver saknaden efter en kär vän! Tankar går till anhöriga!

Vila i frid!
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Nej!! inte ännu en hojåkare. Fan att det ska hända hela tiden. Det är lika jävligt varje gång. Tråkigt!!

Tänker på honom och alla anhöriga..
 

Wax

24 - 7
Gick med
7 Mar 2003
Ort
192 78 Sportholm
Hoj
TL1000S
Ingen bekant men vill ändå uttrycka sorg över det som hänt. Tragiskt att förlora en vän/familjemedlem. Mina tankar går till anhöriga och vänner.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bedrövligt!!! Kan inte fatta att ännu en av hojkamraterna är borta... Kände inte GPF, men det är alltid hemskt!!!

Stora tankar till lucky9 GPF's familj och anhöriga...

/Henrik
 

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Kände inte gpf. Han va gammal ägare av min hoj, vilket får en att hajja till en extra gång.
fruktansvärt tragiskt.......

Lägger en tanke till anhöriga V.I.F Rickard
 
Last edited:

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Kan inte skriva i ord hur mycket jag lider med dig..

Tyst minut får säga mer än tusen ord...

//Nichlas Lännström
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Lucky9 skrev:
Vår vän gpf har lämnat oss.

2003-09-23 vid klockan 2200 på kvällen omkom vår vän gpf (Rikard) i en MC-olycka.

Ingen vet exakt hur det har gått till men några saker vi vi.

Vid kl 2200 så var gpf på väg hemmifrån till en annan adress. Han åkte ensam. På en nästan helt rak väg har hans bakhjul låst sig av någon anledning. Det blev ett svart spår på nästan 30 meter på vägen och sedan ner i ett dike där han kolliderar med en lyktstolpe. Gpf omkom omedelbart.

Rikard var en mycket nära vän till mig. Jag tror inte man kan vara mycket närmare vänner egentligen. Vi var på många sätt som bröder och delade nästan allt.

Det finns så mycket jag vill säga men jag kan inte formulera det. Rikard och jag gjorde lumpen ihop och har sedan dess varit som sammansvetsade. Det fanns dom som skämtsamt kallade Rikard för min pojkvän eftersom vi alltid gjorde saker ihop.

Saknade är enorm. Det är ett stort hål i mitt liv just nu. Jag tänker på honom och olyckan hela tiden och varje gång andas jag tungt och hjärtat slår tungt.

Det är väldigt svårt att skriva detta då det skär i hela kroppen när jag försöker formulera mig. Det finns egentligen inga ord som kan göra honom rättvisa.

Rikard var en mycket snäll kille. Han var oerhört intelligent och därför oxå lite svår att få kontakt med. Men när man hade fått kontakt med honom så var det en vän som alltid ställde upp och hjälpte sin nära.

Rikard var lite av en ensamvarg som kunde göra saker han ville göra utan att behöva ha någon att hålla i handen. Han var mycket stark psykiskt och hade få svaga punkter. Det var helt enkelt en kille att lita på i vått och torrt.

För att undvika spekulationer så ska jag försöka ge er den fakta som finns om olyckan.

* Olyckan skedde på raksträcka.
* klockan var ca 2200.
* Av märken i terängen att dömma har han hållt en ganska hög hastighet. Förmodligen runt 130-140km/h.
* Han körde en motard som toppar ca 170km/h.
* Han hade nya däck.
* Han var ensam.

Min teori om olyckan är att han har kommit åkandes längs vägen i täby i ca 130-140km/h. Av någon anledning har bakhjulet låst sig och han har jobbat med att hålla hojen på vägen. Eftersom det verkar som om hjulet varit låst hela vägen ner i diket tror jag inte att han har låst upp hjulet själv utan att det är någon typ av haveri som orsakat det.

Vid dikeskanten har hojen gått omkull (märken i gräs och asfalt) och tyvärr har hoj och Rikard träffat en lyktstolpe. Rikard omkom omedelbart vid kollisionen.

Rikard, jag tänker på dig. Jag saknar dig. Du kommer alltid finnas i mitt liv. Du lärde mig så mycket och du gav mig så mycket.

Rikard, du förtjänade inte det här. Goda människor finns det inte nog av på denna jord och därför borde du fortfarande finnas bland oss.

Rikard, det gör ont när jag tänker på att jag inte kommer få träffa dig igen. Så ont.

Rikard, vi ses.

Kram.

/Fredrik "Lucky9" Nilsson

*************

Om någon vill ha någon att prata med eller något annat får ni gärna ringa mig så ska jag hjälpa till så gott jag kan.

Tfn: 070-590 58 03

/Fredrik

:(

Jag fick en klump i halsen när jag läste detta, otroligt fint skrivet!

Hoppas att Rikard har det bra där han befinner sej nu, vila i frid!
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Att jag kände Rikard skulle vara att ta i, men han var en utav dem klart trevligaste människor jag har träffat ifrån detta forum, även en utav dem jag har träffat allra mest. Vi träffades väl ett 10tal gånger i sommras och han var suverän på att hantera både båge och situationer, "bakhjulskungen".

Många kraschar har det varit på turerna också, men alltid bara med materiella skador som påföljd. Detta är första gången någon i ens omedelbara närhet går bort som följd av hojkrasch och då inte ens en "vettig" (om man kan säga så) anledning.

Fy fan, detta var sannerligen den sämsta möjliga avslutning man kunde få på en säsong.

Till alla er som fortfarande kör, tänk på att det är höst nu, hög tid att varva ner, dödssiffrorna brukar stiga i slutet av säsongen, detta vill vi inte se i år.

//Fredda :(
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Kände inte gpf men man får sig en tanke ställare och en klump imagen, en olyka kan komma så plötsligt utan att de e ens eget fel. Hoppas han får de bra där han är. vila i frid gpf :(
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Nej, nej nej... :(

Jag vet inte vad jag ska skriva, jag uppfattade honom som
en väldigt trevlig och ödmjuk kille med glimten i ögat.
Han hade utvecklats mycket som förare jämfört med förra året,
nu fick man inse att man inte hänger med på krokvägarna.
Det är otroligt tråkigt att det ska sluta på detta sätt, det känns så onödigt.

Jag beklagar djupt din sorg Fredrik.

Anders
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top