Vår vän gpf har lämnat oss.

Lena

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Högdalen
Hoj
Ingen
Jag hade förmånen att få lära känna Rikard och jobba med honom. Det som hänt är oerhört tungt......

Att han är borta börja så smått gå upp för en men att han aldrig mer ska ställa sig utanför dörren på jobbet och förvänta sig att jag ska släppa in honom kan jag inte fatta.....

Det är skönt att veta att han saknas av många.

Vila i frid Rikard, du kommer alltid att finnas kvar hos oss.


//Lena
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
En vecka sedan nu.

Då vi nåddes av meddelandet om Rikards tragiska död.
En go' kille som lämnat oss alldeles för tidigt.
 

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Huddinge
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
usch vad tråkigt! jag beklagar verkligen och sänder en tanke till familj och vänner.

vila i frid rikard.
 

SVBABE

flyttgalen!!
Gick med
12 Aug 2003
Ort
LInköping
Hoj
sv 650-02
Ja tiden går fort.

Men tomrummet är lika stort.

Det känns som att det är först nu jag börjar förstå,
att vi inte kommer träffa Rikard mera här i detta liv.
Men vi ses igen när våran tid är ute, när vi kommer dit där Rikard är nu...
 
Last edited:

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Tack alla som stöttat mig och skrivit fina saker till Rikard!

Ni har betytt mycket.

Tårarna kom när jag läste den här tråden. Ibland är det riktigt skönt att få gråta.

Jag har inte haft tillgång till internet sen olyckan inträffade därav så har jag inte skrivit något tidigare.

Anonnsen kommer i Söndagens DN och där står det även att det är en öppen begravning. Alla är välkommna om ni anmäler det till begravningsentreprenören innan.

Begravningen kommer hållas den 24:e oktober kl 1200 i Täby kyrka. Men jag återkommer med mer info.

Jag vet att Rikards familj skulle uppskatta om hans vänner kom på begravningen eftersom dom inte känner så många av Rikards vänner.

Jag ställer självklart fortfarande upp om nån vill prata. Bara att slå mig en signal. Det är skönt för mig att få träffa folk som brydde sig om Rikard.

Som sagt... tack för all hjälp.

/Fredrik
 

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Nu är det en vecka sedan jag fick reda på det och fortfarande känns det overkligt. Att gpf som jag var ute med hela lördagen bara några dagar senare skulle omkomma... gpf som alltid körde så bra, hade full kontroll och var en mycket vettig människa... chock.

Känns otroligt tomt även om jag inte kände gpf mer än genom gemensamma hojturer, förvisso rätt många. Gör ont att titta på bilderna på en leende gpf och veta att man aldrig mer får se det.

Fint skrivet Lucky9. Lider med dig.

Martin
 

Sunviva

Har länge varit inaktiv
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
vi får väl se om man står på egna hjul snart
Som många andra sagt så var det nu en vecka sen det tråkiga beskedet kom. Jag tror att det är först nu jag verkligen har förstått att gpf är borta. Satt igår och kollade på RoLLERs film om gpf och jag kände verkligen att jag saknade gpf. Kännde kanske inte honom så bra som privatperson så, men han va nästan alltid med på turerna och hans inlägg här på forumet va alltid glada eller bitska med glimten i ögat. Alltså nån som förgyllde tillvaron med det där lilla extra. Nu kommer vi aldrig få se honom på turerna längre eller se hans inlägg.

Vi saknar dig Rikard!
:(

//EBS på Sunvivas konto
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Sweedo, Wheelieman och jag la blommor och tände ljus vid olycksplatsen idag. Så overkligt och hemskt att det inte finns ord för det!
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Bikerbitch skrev:
Sweedo, Wheelieman och jag la blommor och tände ljus vid olycksplatsen idag. Så overkligt och hemskt att det inte finns ord för det!
Finns bara ett ord i huvudet efter besöket:
Varför?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Sweedo skrev:
Finns bara ett ord i huvudet efter besöket:
Varför?

Precis det jag kännde. Varför kunde det inte hänt 5 meter senare så att han missat lyktstolpen. :(
 

Söder

Köra på 2 hjul, varför?!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Nånstans....
Hoj
R1 -02 **SÅLD** Suzuki GSR 600 -07
V.I.F

Det har gått en vecka...
Jag vet fortfarande inte hur jag ska formulera mig...

Känner inte Rikard personligen, men saknaden är stor.
Har tittat på RoLLER´s film säkert 30 ggr nu... Är svårt att hålla tillbaka tårarna.

En sån tragisk olyka som lämnar ett stort tomrum...

Är gärna med på en insamling. Det minsta jag kan göra.

Ta hand om dig där uppe Rikard...
:gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta :gråta
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bikerbitch skrev:
Precis. Det var långt mellan lyktstolparna. Varför?

Jag kan inte heller bli klok på - är det ödet eller bara "sånt som händer". En del har tur som tokiga - minns nu inte vem det var, men en kille som i hög fart på motorväg åkte av pga krock med ett djur har jag för mig och slungades lång väg och landade mjuk i ett viltstängsel. Stängslet flyttades långt in i skogen och han satt där helskinnad och kunde gå därifrån lätt omtumlad. Han hade passerat mellan stålstolpar och träd m.m. som inte hade gått att överleva närkontakt med. För någon vecka sedan åkte en tjej jag känner ner i diket i låg fart (lera på vägen) och precis där hon gled ner, låg en stor sten som hon slog ryggen i. Knäckte ett par revben och krossade två ryggkotor - jag vet inte ännu hur hon kommer att klara sig från den smällen. Olyckor som inte borde hända, som inträffar och andra som skulle ha slutat illa, men avlöper utan problem och skador.

...och så Rikard som det gick så illa som det bara kan, för. Känns otäckt, det kan hända vem som helst och närsomhelst och man har ingen aning i förväg om _att_ det kommer att hända. Livet är allt bra konstigt ibland, helt underbart lyckorus ena stunden, för att så lätt kunna förbytas till tragedi. Jag förstår inte.

Känns fortfarande så overkligt.
 

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Nä, den är såld :(
Jag funderar precis i samma banor som du, TomK. Hur många gånger har man inte sagt "Vilken tur att han missade det där trädet" och liknande. Men man kan inte ha tur jämt.

Rikard hade gått omkull flera gånger denna säsong, men då var det bara hojen som tog skada (bytt växelpinne tre gånger! Minns en gång när den flög av och vi var 10 pers som gick runt i diket och letade förgäves..). Han var en skicklig förare som gillade att "leka" men det såg alltid kontrollerat ut och han busade aldrig när han kunde utsätta andra för fara, inte vad jag såg iaf. (Även fast jag retade mig på att han jämt skulle wheela framför mig och sabbade min åkrytm, vilket jag påpekade för honom senast förra lördagen, dock med glimten i ögat..)

Man kommer ställa sig frågan "Varför?" många gånger, och lika många gånger kommer man inse att det inte finns något svar. Är det slumpen? Eller ödet? Eller nåt annat? Det enda man kan glädjas åt är att man inte vet när det kommer hända. Jag vet vad Rikard hade för tro och därför känner jag mig lugn på ett sätt. Det som gnager i mig är att veta att han måste haft den där hemska känslan av att "det här kommer gå åt helvete!". När man själv kraschat har man ändå känt att "jag kommer klara det här". Man hinner ju tänka så mycket den där sekunden. En liten tröst är att han slapp lida. Det är fastställt att han dog omedelbart. Obduktionsresultatet är dock inte klart än.

Jag börjar förstå min mamma. Hon är jätteorolig (och ändå är hon lyckligt ovetande om hur jag kör) och säger att hon inte kommer bli förvånad om samma sak händer mig. "Det är något man räknar med som mamma till dig", sa hon för några dagar sen. Då fick jag en klump i magen och tyckte så synd om henne. Vilken ångest hon måste ha! Och inget kan hon göra åt det! Jag bestämmer ju själv över mitt liv. Men mina beslut kan få till följd att jag gör dem jag älskar ledsna.

Det är många tankar som dyker upp när något sånt här händer. Jag har haft förmånen att slippa uppleva något liknande tidigare, så det här har verkligen påverkat mig. Ändå vet man ju att det kan hända och man har bara gått och väntat på det, särskilt i år när det varit så många krascher i vårt gäng. Men det blir så smärtsamt verkligt nu och jag har verkligen börjat grubbla. Som tur är så är det långt till våren och man har tid att fundera och kanske kommer suget att köra hoj tillbaka. Det får vi se. Just nu mår jag bara dåligt. Med allt stöd vi ger varann vet jag att det kommer kännas bättre om en tid. Men jag kommer aldrig glömma dig Rikard, och jag har många roliga stunder att minnas från den tid vi fick tillsammans. Jag är bara ledsen över att den blev så kort.

Ta hand om varandra, prata med varandra, krama varandra, var snälla mot varandra.

/Frida

P.S. Eftersom det finns intresse för en insamling kommer jag att ha hand om det. Jag kommer gå på begravningen 24 okt och ordnar en blomma/krans från alla som vill hedra Rikards minne. PM:a mig så får ni kontonummer och mer info om ni har några frågor.
 

Bifogat

  • rikard.jpg
    rikard.jpg
    29.7 KB · Visningar: 346

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Bikerbitch skrev:
Precis. Det var långt mellan lyktstolparna. Varför?

det gäller att ha den där metern på sin sida , och att sen försöka förstå att en del kan ha turen på sin sida men inte andra , det är som du säger .....varför?.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
jättefint skrivet Frida!
Synd att man aldrig kommer att få veta svaret på 'varför'
För vem har egentligen dom svaren? Finns det någon mening med att folk dör..?
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Jag tog bilen idag och spana in "min kurva" längs Slingerbulten, det är sista v-kurvan innan man passerar infarten till crossbanan sett från Rosenhill.
Min hoj har läxat upp en mindre björk ordentligt för att sen studsa in i en större björk 2m till vänster. Jag själv flög som en påtänd stålman mellan de 2 trädena och kraschlanda i mossan bredvid en stubbe :eek:

Efter att ha plockat upp de souvenirer (skrot) av plast och metall jag hitta på platsen så åkte jag upp till Täby för att hälsa på Rikard.

Man kan verkligen säga att om jag hade tur som tokig så hade han precis lika stor otur. Det är verkligen inte rättvist. :(:(:(

Fi fabian vad trist det var att glutta på hans kort där på stolpen...
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Caffe skrev:
Jag tog bilen idag och spana in "min kurva" längs Slingerbulten, det är sista v-kurvan innan man passerar infarten till crossbanan sett från Rosenhill.
Min hoj har läxat upp en mindre björk ordentligt för att sen studsa in i en större björk 2m till vänster. Jag själv flög som en påtänd stålman mellan de 2 trädena och kraschlanda i mossan bredvid en stubbe :eek:

Efter att ha plockat upp de souvenirer (skrot) av plast och metall jag hitta på platsen så åkte jag upp till Täby för att hälsa på Rikard.

Man kan verkligen säga att om jag hade tur som tokig så hade han precis lika stor otur. Det är verkligen inte rättvist. :(:(:(

Fi fabian vad trist det var att glutta på hans kort där på stolpen...
Sluta säga att det är orättvist.
Rikard hade otur, du hade mindre otur.
Ingen av er förtjänade det som hände :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top